;
coinex

تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم ؛ افزایش مشکلات اجتماعی و اقتصادی

تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم مشخص است. افزایش مشکلات اجتماعی و اقتصادی، افزایش تورم، افزایش قیمت کالاها، تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری و …

به گزارش تکراتو، اعمال تحریم بر کشور ایران مشکلات بسیار زیادی می‌تواند برای مردم به دنبال داشته باشد. کشورهایی که با تحریم روبه رو می‌شوند انواع مختلف مشکلات را لمس می‌کنند. از مشکلات اقتصادی و اجتماعی گرفته تا افزایش تورم و به دنبال آن افزایش قیمت کالاها، بسته شدن کارخانه‌ها و تعطیلی صنایع و افزایش بیکاری، کنترل واردات و صادرات و افزایش انحصارطلبی و شکل گیری مافیای تجاری و … .

وضعیت زندگی مردم بعد از تحریم بدتر می‌شود، قدرت خرید و درآمد آن‌ها کاهش می‌یابد. میزان دسترسی مردم به برخی کالاها کاهش پیدا کرده، همچنین وضعیت امکانات بهداشتی و درمانی و کیفیت آن‌ها نسبت به قبل از تحریم بدتر می‌شود. بعد از تحریم احساس محرومیت نسبی مردم بیشتر شده ، احساس شادی مردم کمتر شده و وقت کمتری را برای شاد بودن در کنار خانواده دارند، احساس رضایت از زندگی کاهش می‌یابد و احساس نگرانی زیادی در مورد آینده و وضعیت شغلی و مالی ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید: لیست شرکت های خارج شده از ایران به دلیل تحریم ها


بنابراین تحریم‌ها تاثیر زیادی بر رفاه عینی و ذهنی مردم داشته و رفاه اجتماعی مردم ایران به این دلیل کاهش خواهد یافت. اگر هدف تحریم اقتصادی را تحت فشار قرار دادن مردم کشور مورد تحریم بدانیم، این هدف در مورد مردم ایران محقق شده و با نظرسنجی از مردم می توانیم تاثیر داشتن تحریم در رفاه اجتماعی را مورد تایید قرار داد.

بررسی تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم

بعد از آغاز تحریم‌ها علیه ایران مشکلات نیز شروع شد. در ابتدا فروش دلار، طلا و سایر فلزات گرانبها به ایران ممنوع شد. آمریکا اعلام کرد اشخاص حقیقی یا حقوقی که تحریم‌ها را نقض کنند مشمول مجازات‌های آمریکا قرار خواهند گرفت. بازگشت تحریم‌ها باعث شد وضعیت ناآرام بازار ارز، طلا و کالا بیشتر از گذشته شود.

تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم باعث سردرگمی آنها شده است. اگرچه دولت تلاش می‌کند با سیاست‌های کنترلی از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند اما در بسیاری از بخش‌ها به ویژه مسکن، خودرو و کالاهای وارداتی قیمت‌ها افزایش چشمگیری داشته و تلاش‌های دولت هم در این زمینه بی نتیجه بوده است.


بیشتر بخوانید: لیست تحریم های آمریکا علیه ایران ؛ بزرگترین تحریم‌های تاریخ


این آشفتگی‌‌ها باعث شد تا ایران بسته جدید ارزی را که جهت مقابله با این تحریم‌ها آماده کرده بود، اعلام کند. همچنین قرار است ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فولاد که رقم قابل توجهی را شامل می ‌شود در بازار ثانویه ارزی عرضه شود، از طرف دیگر گروه کالایی دوم نیاز ارزی خود را از این بازار تامین کند.

تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم

تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم از زبان خود آنها

مردم خود از تاثیر تحریم ها بر زندگیشان می‌گویند. تحریم‌ها توانسته اثرات مستقیمی بر زندگی و کسب و کار افراد داشته باشد. مردم امیدوارند که دولت با در پیش گرفتن راهکارهایی، از جمله مذاکره و تعامل از بدتر شدن شرایط جلوگیری کند.

بسیاری از فروشندگان اعلام کرده‌اند تحریم‌ها تاثیر زیادی بر کسب و کار آنها گذاشته است، نوسان قیمت ارز و طلا باعث تعدیل نیروها در کارخانه‌ها و بیکاری بسیاری شده است، در این شرایط مسئولین باید اقدام کنند و برنامه ریزی مناسبی برای این شرایط داشته باشند تا بتوان در مقابل این تحریم‌ها ایستاد.

به گفته مردم در شرایط کنونی، کشور بیش از هر چیز نیاز به اصلاحات ساختاری در بسیاری امور دارد. اگر بخواهد شرایط به همین روند پیش برود زندگی خوبی در آینده وجود نخواهد داشت و لازم است که در این زمینه اصلاحات صورت گیرد. بهتر است مسائل به شکل ریشه‌ای حل شود و دولت به فکر باشد.

آیا مشکلات ایجاد شده توسط تحریم‌ها قابل حل است؟

اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مورد تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم سخن گفت. به گفته وی مساله اقتصاد ایران ، تحریم نیست، حقیقت اینجاست که اگر اقتصاد ایران اقتصادی پویا و درونزا بود تحریم نمی‌توانست تمامی ابعاد اقتصاد و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد.


بیشتر بخوانید: اعلام شرایط مرحله دوم تحریم ها ؛ کدام کشورها اجازه خرید نفت از ایران را دارند؟


وی توضیح داد که متاسفانه اقتصاد ایران دارای مشکلات بسیاری است که مدت‌هاست مقامات و مسئولان درباره آن صحبت می‌کنند اما هیچ گاه اقدامی عملی و علنی برای حل آنها صورت نگرفته است.

وی بیان کرد که عمر برخی مشکلات ایران به چندین دهه می رسد و از وقتی وابستگی اقتصاد به نفت افزایش یافته، بسیاری از کارشناسان نسبت به مضرات این وضعیت هشدار دادند. این وابستگی هر سال بیشتر شده و درآمدهای نفتی به عنوان یک فرصت در دست دولت‌ها، شرایط را برای شکل گیری یک بروکراسی بیمار فراهم کرده است.

به گفته این کارشناس، تورم، نرخ بالای بیکاری، وابستگی تولید به واردات ، کم آبی و بی توجهی به بحران محیط زیست و مساله آب ، بحران صندوق های بازنشستگی ، رشد بالای نقدینگی و … همگی سالیان طولانی است اقتصاد را تحت فشار قرار داده‌اند اما دولت نتوانسته این بحران‌ها را برطرف نماید.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید نمود که در حقیقت وقتی تحریمی علیه ایران اجرا می‌شود ، دستگاه بروکراسی تمام تلاش خود را به جای حل بحران‌های ساختاری معطوف به حل تبعات تحریم می‌کند.

تقوی در ادامه اعلام نمود که نباید اقتصاد به نفت وابسته باشد؛ شاید اگر به جای تزریق درآمد نفتی ، برنامه‌ای 5 ساله برای تداوم روند پیشین تدارک دیده می‌شد، آسیب پذیری اقتصاد به شدت کاهش می یافت. وی علاوه بر تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم در مورد تاثیر آن بر وضعیت ارتباطات بانکی و صنایع مختلف کشور نیز سخن گفت.

او افزود با توجه به اینکه آمریکا صادرات مواد خوراکی و فرش را نیز هدف تحریم قرار داده، صادرات فرش و پسته ایران با کاهش مواجه می‌شود و از سوی دیگر صنعت هوایی ایران نیز قادر به ادامه روند نوسازی نخواهد بود.

او صنعت کشتیرانی و صنعت بیمه ایران را نیز اهداف دیگر تحریم خواند و اضافه کرد که طبیعی است در این دو بخش نیز مشکلاتی ایجاد شود. اما تاثیر عینی افزایش نرخ تورم، رشد بیکاری و افزایش هزینه‌های زندگی برای طبقه متوسط و فقیر است.

وی با تاکید بر اینکه به جای من مسئولان باید درباره تبعات تحریم صحبت کنند، گفت که از اعلام واقعیت‌ها نباید ترسید، همان طور که کاغذپاره خواندن تحریم نتوانست از تبعات آن بکاهد، سکوت درباره تبعات آن نیز نمی‌تواند مشکلات را حل کند. مقامات دولتی باید با صراحت درباره تاثیر تحریم و نکات قابل اداره آن با مردم صحبت کنند تا معلوم شود چه تدابیری را برای آینده در نظر گرفته شده است.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: khabaronline

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر