;
coinex

بیماری آلزایمر چیست؟ با علائم آلزایمر آشنا شوید

آلزایمر یک بیماری فراموشی است و به دلیل اختلال در عملکرد مغز ایجاد می‌شود و زوال عقل را به دنبال دارد. در ادامه می‌توانید با علائم آلزایمر آشنا شوید.

به گزارش تکراتو، آلزایمر بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل و اختلال حافظه در انسان ‌است. این مشکل به تدریج به وجود می‌آید و علائم آلزایمر رفته رفته در بدن خود را نشان می‌دهد. پنج درصد از جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و ۱۰ تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر چیست؟

منظور از بیماری آلزایمر چیست؟ در فرد مبتلا به آلزایمر در ابتدا اختلال در آموخته‌های اخیر ایجاد شده و بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده فراموش می‌کند و دوباره سوال می‌کند.

شخص مبتلا به آلزایمر وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و بتدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیریابی پیدا کرده و گم می‌شود. حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند.

علائم آلزایمر را بهتر بشناسیم

آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. علائم آلزایمر با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات، بخصوص حافظهٔ موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد.

بررسی علائم آلزایمر

مرگ پس از پنج تا ده سال از بروز علائم آلزایمر اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که بیماری آلزایمر حدود بیست سال قبل از ظهور علائم آن آغاز می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که آشنایی با علائم آلزایمر هم چندان کمکی به رفع مشکل نکند اما شناخت این علائم بهتر از عدم آگاهی است. در ادامه با 10 علامت هشدار دهنده آلزایمر آشنا می‌شویم. با تکراتو همراه باشید.

  • اختلال حافظه

اختلال حافظه یکی از علائم آلزایمر است. در این حالت افراد اغلب مسائل مهم مخصوصا مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده باشند را فراموش می‌کنند و هرگز به خاطر نمی‌آورد.

  • مشکلات در تفکر ذهنی

از دیگر علائم آلزایمر وجود مشکل در تفکر ذهنی است. افراد به تدریج ارقام را فراموش می‌کنند و نمی‌دانند با آنها چه کار کنند.

  • دشواری در انجام کارهای عادی

فرد به تدریج توانایی پخت غذا به شیوه سابق را از دست می‌دهد و گاهی نیز فراموش می‌کند که غذا خورده است. دشواری در انجام کارهای عادی از دیگر علائم آلزایمر است.

  • جابه جا گذاشتن اجسام

فرد مبتلا به آلزایمر در این حالت ممکن است اجسام را در جاهای نامربوط قرار دهد. به عنوان مثال گذاشتن اتو در فریزر یا ساعت مچی در قندان.

  • ضعف بیان

فرد گاهی کلمات ساده را از یاد می‌برد و کلمات نامناسب جایگزین می‌کند و در نتیجه صحبت‌های وی نامفهوم می‌شوند.

  • تغییر در حالات و رفتار

خلق فرد بیمار ممکن است بدون هیچ دلیلی سریع تغییر کند. مثلا از حالت آرامش به اشک و خشم برسد. بنابراین یکی دیگر از علائم آلزایمر تغییر در حالات و رفتار است.

علائم آلزایمر

  • گم کردن زمان و مکان

فرد ممکن است در این حالت در خیابان راه خود را گم کند و نداند که چگونه به آنجا رفته است. فرد بیمار در مسیریابی دچار مشکل می‌شود.

  • تغییر در شخصیت

این تغییرات شامل سردرگمی، ترس و بدبینی، منزوی شدن، بی تفاوتی با بروز رفتارهای نامناسب است.

  • ضعف یا کاهش قضاوت

فرد در این حالت مشکلاتش را درک نمی‌کند و مراجعه به پزشک را ضروری نمی‌داند. همچنین در تصمیم گیری‌های ساده مانند پوشیدن لباس مناسب دچار اختلال می‌شود.

  • از دست دادن انگیزه

فرد ممکن است نسبت به وقایع و رویدادهای محیط زندگی و خانواده‌اش کاملا بی تفاوت به نظر برسد. علت این امر هم از دست دادن حافظه و عدم شناخت افراد خانواده است.

هر چند چندین سال بعد از ابتلا به آلزایمر می‌توان وجود آن را در بدن تشخیص داد و علائم آلزایمر دیر خود را نشان می‌دهند اما با اطلاع و شناخت علائم این بیماری می‌توان حداقل روند رشد آن را کاهش داد.

 

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: Techratowikipedia

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر