;
coinex

نابودی جنگل های ایران تا 30 سال آینده ؛ جنگلهای شمال به پایان عمرشان نزدیک می‌شوند!

نابودی جنگل های ایران تا 30 سال آینده بیشتر شبیه به داستان های ترسناک است، اما این حقیقتی است که رئیس انجمن جنگلبانی ایران آن را مطرح می‌کند.

هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانی ایران، گفت: با وجود اجرای “طرح تنفس” در حال حاضر ۴۲ درصد از جنگلهای شمال در معرض نابودی است.

نابودی جنگل های ایران با پایان یافتن عمر جنگلهای شمال کشور

کیادلیری در مصاحبه‌ای با ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر 42 درصد از جنگل‌های شمال در معرض نابودی است. او در رابطه با نابودی جنگلهای ایران در ادامه به این موضوع اشاره کرد:

همان نشانه‌هایی که طی ۳۰ سال گذشته منجر به نابودی جنگل های زاگرس شد، امروزه در جنگل‌های شمال مشاهده می‌شود و اگر این روند ادامه یابد تا ۳۰ سال آینده جنگلی نداریم

جنگلهای شمال کشور مهمترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دفتر جنگل‌د‌اری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورT مساحت دقیق جنگل‌های شمال ایران یک میلیون و ۹۶۷ هزار و ۳۱۵ هکتار برآورد شده است.


بیشتر بخوانید: محیط زیست ایران در خطر نابودی کامل ؛ باید واقعیات را به مردم بگوییم!


جنگل‌های ایران را می‌توان به پنج ناحیه رویشی تقسیم‌بندی کرد.

  1. ناحیه هیرکانی (خزری) که نوار سبز شمال کشور را تشکیل می‌دهد.
  2. ناحیه ایران و تورانی که بطور عمده در مرکز ایران پراکنده شده‌اند.
  3. ناحیه زاگرس که به‌طور عمده جنگلهای بلوط غرب کشور را تشکیل می‌دهند.
  4. ناحیه خلیج فارس که در نوار ساحلی جنوب پراکنده اند
  5. ناحیه ارسبارانی که متشکل از گونه‌های نادر و منحصربه‌فرد است.

اما درحال حاضر و بر اساس صحبت‌های کیادلیری، 42 درصد از جنگلهای شمال کشور در معرض خطر است و این به معنای نابودی جنگل های ایران است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران در ادامه می‌گوید:

در شمال کشور در ارتفاعات بالا یخچال‌ها را از دست داده‌ایم، چشمه‌ها، رودخانه‌ها در حال خشک شدن هستند و این عوامل نشانه های وقوع خشکسالی است. مجموع این خشکسالی‌ها به همراه دستبردهایی که به طبیعت وارد شده، چنان مرگ و میر ایجاد کرده است که طی ۵ تا ۶ سال اخیر شاهد مرگ میلیون ها درخت در شمال کشور بودیم

کیادلیری با اشاره به اینکه در گذشته بهره برداری های قانونی و یا غیرقانونی از منابع چوبی جنگل بسیار سنگین بوده است، می‌گوید که “گاها ۴ تا ۵ برابر ظرفیت های اکوسیستمی از منابع چوبی جنگل‌ها بهره برداری کرده ایم که همین امر سبب کاهش و سیر قهقهرایی طلای سبز در شمال کشور شده است.”


بیشتر بخوانید: خشک شدن دریاچه نمک قم ؛ ریزگرد نمکی در انتظار تهرانی‌ها


او در ادامه به این نکته اشاره کرد که با ساختن بزرگراه‌ها، گردشگران را به شهرستان‌ها می‌کشانیم بدون آنکه در بخش گردشگری سرمایه گذاری‌ها، زیر ساخت‌ها و مکان یابی‌های لازم را انجام داده باشیم. در این صورت گردشگران به طبیعت هجوم می‌آورند.

اما این تنها از بین رفتن جنگلهای شمال کشور نیست که به نابودی کامل جنگل های ایران ختم می‌شود. ما چیزی در حدود 1 میلیون 430 هزار هکتار از جنگل های زاگرس را نیز از دست داده‌ ایم.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها در مصاحبه‌ای با همشهری گفت: بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار خشکیدکی، آفت و تخریب شده است.

وی در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که تغییرات اقلیمی، گسترش آفت و بیماری، خشکسالی، آتش‌سوزی، اجرای پروژه‌های عمرانی و ریزگرد از مهم‌ترین عوامل تهدید و تخریب جنگل‌های زاگرس است که مدیریت پایدار جنگل و مشارکت جوامع محلی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای رفع معضل جنگل‌ها و به خصوص جنگل‌های زاگرس خواهد بود.


بیشتر بخوانید: بیش از ۷۰ درصد تالاب شادگان خشک شده است


متاسفانه عدم توجه به حفظ جنگل های زاگرس نیز پایان کار نیست. به نقل قول از ایسنا، نیمی از مساحت جنگل‌های هیرکانی نیز به مخروبه تبدیل شده است. جنگل های هیرکانی 40 میلیون سال قدمت دارند، اما با قطع درختان و برداشت بی رویه چوب، تقریبا نیمی از مساحت جنگل های هیرکانی به مخروبه تبدیل شده است و دیگر کارکرد گذشته خود را ندارند.

ما اینچنین در حال نابودی جنگل های ایران هستیم و اگر به فکر حفظ و توسعه جنگلهای کشورمان نباشیم، با توجه به گفته‌های رئیس انجمن جنگلبانی ایران باید تا 30 سال آینده شاهد نابودی جنگلهای ایران بود و این به معنای واقعی، یک فاجعه برای محیط زیست منطقه و حتی جهان است.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر