;
coinex

تعریف کیلوگرم تغییر می‌کند ؛ اندازه گیری وزن با روشی جدید

تعریف کیلوگرم دگرگون خواهد شد. چیزی بیش از یک قرن است که اندازه گیری وزن 1 کیلوگرم بدون تغییر باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد که این واحد سنجش وزن تعریف جدیدی را می‌پذیرد. 

تعریف کیلوگرم سالهاست که بر پایه یک جسم فیزیکی استوار است، یک استوانه فلزی در فرانسه که واحد بین المللی اندازه گیری وزن بوده است. این نمونه اولیه کیلوگرم (IPK)، از سال 1879 به عنوان مبنای اندازه گیری یک گیلوگرم بوده است، اما به نظر می‌رسد که با تعریف kilogram جدید، این نمونه اولیه رهسپار موزه خواهد شد.

تغییر در روش اندازه گیری وزن با تعریف کیلوگرم جدید

به طور طبیعی، IPK در طی 140 سال گذشته آلاینده های میکروسکوپی زیادی را به خود جمع کرده است. این به معنای آن است که باید تعریف رسمی یک کیلوگرم به روز شود تا با جرم جدید مطابقت داشته باشد و این در حالیست که این جسم خودش نیاز به تمیزکاری منظم و مداوم دارد.

40 کپی دقیق از IPK ساخته شده که در نقاط مختلف دنیا قرار دارد، اما وزن این توده های فلزی نیز با نرخ های متفاوتی به آرامی تغییر می‌کند و این یعنی تعریف یکسانی از وزن و هماهنگی بین آنها وجود ندارد.

مسلما تعریف رسمی کیلوگرم بر مبنای چیزی که تغییر نمی‌کند، بسیار ساده تر و علمی تر است. و هدف کنفرانس عمومی وزن و اندازه گیری که این هفته برگزار می‌شود، همین موضوع خواهد بود.

البته این موضوع فقط به کیلوگرم مربوط نمی‌شود. 4 مورد از 7 واحد SI باید مطابق با قوانین غیر قابل تغییر طبیعت باشند که بتوان در هر زمانی اندازه گیری شود.

دکتر JT Janssen، مدیر تحقیقاتی آزمایشگاه ملی فیزیک انگلستان می‌گوید: تعریف مجدد SI نقطه عطفی در اندازه گیری علمی است. پس از اجرای، تمام واحدهای SI بر مبنای پایه های بنیادی طبیعت، ارزش آنها برای همیشه ثابت خواهد ماند.

اگر این رای گیری موفق باشد، پیش بینی می‌شود که کیلوگرم بر مبنای ثابت پلانک تعریف شود. این وسیله که به عنوان ترازوی کیبل (Kibble) شناخته می‌شود، با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی وزن یک کیلوگرم را محاسبه می‌کند.

ترازوی Kibble یک وسیله اندازه گیری وزن است که مقدار وزن یک جسم را با نیروی جریان الکتریکی و ولتاژ اندازه گیری می‌کند.

اما این تغییر در اندازه گیری وزن دقیقا به چه معناست؟ مطمئنا برای بسیاری از ما این مقدار زیادی نخواهد بود. برای عموم مردم این تفاوت در اندازه گیری کیلوگرم تفاوت قابل توجهی نخواهد داشت، اما در بخش های علمی، صنعتی و تکنولوژیکی می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر