;
coinex

آیا رفع ممنوعیت واردات خودرو باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد؟

رفع ممنوعیت واردات خودرو به کشور قرار است تا پایان سال 97 انجام شود. آیا با برداشتن این ممنوعیت قیمت خودروها کاهش خواهد یافت؟

به گزارش تکراتو، اگر این روزها قیمت اکثر خودروهای وارداتی را محاسبه و تعرفه گمرکی آنها را نیز به قیمت خودرو اضافه کنیم، همچنین سایر عوارض و هزینه‌ها مانند هزینه ١٠‌ درصدی شماره‌گذاری‌، تعرفه تجمعی و … را هم به آن بیفزاییم، قیمت یک خودرو وارداتی بسته به سگمنت آن بین ١٠ تا 20 درصد بیشتر از قیمت فعلی فروش در بازار آزاد خواهد شد.


بیشتر بخوانید: قطعه سازان خواهان افزایش قیمت خودروها از رئیس جمهور شدند


اگر در این مورد محاسبات دقیق‌تری انجام داد مشخص می‌شود که رفع ممنوعیت واردات خودرو هیچ کمکی به کاهش قیمت‌ها نمی‌کند.

رفع ممنوعیت واردات خودرو چه تاثیری بر قیمت خودروها دارد؟

قیمت یک خودرو ۵٠‌ هزاردلاری شامل ١٢۵ درصد تعرفه‌، ١٠ درصد شماره‌گذاری و از رده خارج کردن ۴‌ خودرو فرسوده خواهد شد. جمع این هزینه‌ها برای یک خودرو در این رنج قیمتی،‌ بهای تمام‌شده آن را به حدود ١.۵‌ میلیارد تومان خواهد رساند. باید گفت که قیمت فروش چنین خودرویی، این روزها بیشتر از ١.٢ تا ١.٣میلیارد تومان در بازار نیست‌.

همچنین اگر یک خودرو ٣٠‌ هزاردلاری را برای واردات در نظر بگیریم، باید این خودرو تعرفه ٩۵‌ درصدی به‌همراه ١٠‌ درصد تجمعی، ١٠‌ درصد شماره‌گذاری و 4 خودرو فرسوده را برای واردات بپردازد که بهای‌ تمام‌شده آن حدود ٨٠٠ میلیون‌تومان خواهد بود. قیمت این خودرو نیز در بازار حدود ۶٠٠ میلیون‌تومان است. اما علت چیست؟


بیشتر بخوانید: زمان اعلام افزایش رسمی قیمت خودرو فعلا مشخص نیست


علت این است که از مردادماه به بعد، قیمت خودرو با نرخ ارز همراهی نکرد و متوقف ماند؛ یعنی قیمت ارز به صعود خود ادامه داد. اکنون نیز با وجود کاهش تا محدوده ١٢هزارتومان بازهم واردات با این قیمت گران‌تر از قیمت‌های فعلی بازار تمام خواهد شد. بنابراین روشن است که در صورت رفع ممنوعیت واردات خودرو قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد.

 

قیمت روز خودرو را در تکراتو دنبال کنید.

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: donyayekhodro

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر