;
coinex

مشخصات ناوشکن سهند ؛ پیشرفته ترین کشتی جنگی ایران به نیروی دریایی پیوست

ناوشکن سهند نیروی دریایی، پیشرفته ترین ناوشکن ساخت ایران است که امروز صبح به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. اما ویژگی و مشخصات ناوشکن سهند چیست و چه برتری هایی نسبت به نسل قبلی دارد؟

سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، صبح امروز در طی مراسمی دستور الحاق ناوشکن سهند را به ناوگان نیروی دریایی ارتش صادر کرد. این کشتی جنگی از هم اکنون آماده انجام ماموریت های محوله در آبهای آزاد و بین المللی خواهد بود.

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش چندی پیش گفت: مهمترین مزیت در ساخت ناوشکن ایرانی فناوری ها بومی است یعنی برای نگهداری و تعمیر در مسیر راهبری و بکارگیری تجهیز به هیچ عنوان نیازمند تامین از خارج نیستیم و این ناوشکن صد درصد ایرانی است.

ویژگی ها و مشخصات ناوشکن سهند

سهند پس از جماران و دماوند (یا ولایت) سومین کشتی جنگی ساخته شده توسط ایران است. این کشتی جنگی به یاد ناوچه سهند کلاس الوند که در سال ۶۷ غرق شد، سهند نامیده شد. ناوشکن جدید نیروی دریایی ارتش با قابلیت رادارگریزی به سامانه‌های الکترونیکی و دفاعی مدرن مجهز شده است. پس از ناوچه جماران اکنون نوبت به ناو سهند است تا قدرتنمایی نیروی دریایی ارتش ایران را بیش از پیش نشان داده و پیشرفته ترین ناوشکن بومی خاورمیانه لقب بگیرد.

در مشخصات ناوشکن سهند در مقایسه با ناوشکن جماران ویژگی‌های بیشتری دیده می‌شود. برتری‌ مشخصات ناو سهند بر جماران به دو دسته کلی مشخصات فیزیکی و عملیاتی تقسیم بندی می‌گردد.

ویژگی بدنه ناوشکن سهند

یکی از مهمترین مشخصات ناوشکن سهند در ساخت بدنه آن خلاصه می‌شود. طول ناوشکن سهند که بین 95 تا 98 متر تخمین زده می شود، کمی بزرگتر از جماران است، اما بیشترین عرض بدنه آن حداقل 12 متر بوده که 15 تا 20 درصد بیشتر از جماران است. وزن ناوشکن سهند نیز چیزی در حدود 2 هزار تن است.

بدنه اصلی سهند از 20 بلوک مجزا که دارای چهار طبقه است تشکیل شده و پس از ساخت در حوض خشک، در کنار هم قرار گرفته و به یکدیگر متصل شده‌اند. برای جلوگیری از نفوذ آب و یا آتش از یک بلوک به کل بدنه کشتی، بین بلوک های مختلف، دیواره های وجود دارد که از طریق درب های تعبیه شده در آن به یکدیگر متصل می‌شوند.

روسازه این ناو در سه طبقه طراحی شده و ارتفاع آن نیز از ناو جماران بیشتر است. از تفاوت‌های ظاهری عرشه‌های بالایی سهند با نسل قبلی می توان به تغییراتی در شکل پل فرماندهی، انتقال بخش نصب رادار به پشت این قسمت و قرارگیری دکل اصلی در پشت این دو قسمت اشاره کرد.

یکی از عواملی که باعث رادارگریزی بیشتر ناوشکن سهند نسب به نسل قبلی شده، شیوه طراحی عرشه کشتی است. یکدست بودن سطح بدنه از کاسه تا عرشه باعث بازتاب راداری کمتری برای پهلوی سهند ایجاد کرده است. البته افزایش عرض بیشتر سهند نسبت به جماران (به جای افزایش طول برای استفاده از تجهیزات بیشتر) به کاهش بازتاب راداری پهلوی این کشتی جنگی منجر شده است.

بخش زیادی از عرشه ناو سهند به محل فرود هلیکوپتر در آن اختصاص دارد. پیشرفته ترین ناوشکن بومی خاورمیانه قادر است تا بزرگترین بالگرد موجود در نیروی دریایی را نیز با خود حمل کند.


بیشتر بخوانید: مروری بر خودروهای نظامی ساخت ایران به مناسب هفته دفاع مقدس


قابلیت تهاجمی و تدافعی ناوشکن سهند حدود ۲ برابر جماران است و این تفاوت را در بروز رسانی پرتاب گرهای اژدر و انواع توپ های ضد هوایی و ضد سطحی، سامانه های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاع نقطه ای، سامانه ضد زیردریایی، قابلیت رادار گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانور پذیری بالا و همچنین سامانه های الکترونیکی باید جستجو کرد.

از دیگر مشخصات ناوشکن سهند می‌توان به قدرت مانور این کشتی اشاره کرد. 4 موتور پرقدرت برای این ناو در نظر گرفته شده که باعث می‌شود مانورهای حرکتی بیشتری نسبت به نسل قبلی، جماران، داشته باد.

مشخصات عملیاتی ناو سهند

همان طور که گفته شد، سهند قدرت مانور بالاتری نسبت به جماران دارد. رانش ناوشکن سهند از طریق دو محور (شفت) بوده که به دو پروانه ناو نیرو می‌دهد. چهار موتور دیزلی این کشتی در ابتدای نیمه عقبی و در پائین ترین طبقه از بدنه قرار دارند. پروانه های این ناوشکن نیز قابلیت تغییر زاویه دارند. با تغییر زاویه این پروانه ها، کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می‌دهد.

از مهمترین خصوصیات ناوشکن سهند می توان به قدرت دریانوردی بالای آن اشاره کرد. سازه قوی بدنه باعث شده تا این کشتی جنگی   بتواند بیش از 150 روز در آب هایی پرتلاطم و بدون پشتیبانی دریانوردی کند.

ساخت کشتی های جنگی مشابه با ناوشکن ایرانی سهند، با وجود همکاری های مختلف چندین کشور در زمانی بین 3 تا 4 سال ساخته می‌شوند، اما ساخت پیشرفته ترین ناوشکن بومی خاورمیانه در ایران قرار است که بین 2 تا 3 سال به نتیجه برسد.

همشهری آنلاین قیمت ناوشکن های مشابه خارجی سهند بالغ بر 300 میلیون دلار است، اما پیشرفته ترین کشتی جنگی ایرانی با رقمی به مراتب کمتر از یک سوم آن ساخته شده است. به گفته متخصصان، جدیدترین ناوشکن نیروی دریایی ارتش می‌تواند مسیر 16 هزار کیلومتری سواحل ایران تا مرزهای آبی ایالات متحده را در زمان تقریبی 20 روزه طی کند.

مشخصات تسلیحات نظامی ناوشکن سهند

از دیگر مشخصات ناوشکن سهند می‌توان به ویژگی های نظامی و قابلیت بالای حمل تسلیحات آن اشاره کرد. تجهیزات نظامی مختلفی توسط کشتی جنگی سهند قابل حمل است. دو پرتابگر دوتایی موشک‌های ضد کشتی از نوع نور و یا قادر، توپ تک لول 40 میلیمتری فتح با شلیک 300 تیر بر دقیقه با قابلیت ضد موشک کروز و احتمالا توپ های 20 میلیمتری تک لول یا سامانه چند لول چرخان با کالیبر کمتر در دو سمت عرشه و قایق های نجات و قایق های موتوری، بخشی از ویژگی های ناوشکن سهند است.

مانند محل اژدرافکن های ناوشکن جماران، پرتابگرهای سه تایی اژدرهای ضدزیردریایی در کشتی سهند در عرشه اصلی آن و جلوی محل پرواز هلیکوپتر قرار خواهند گرفت.

در قسمت سینه ناو سهند نیز یک توپ 76 میلیمتری نصب شده که یک سلاح تمام خودکار با قابلیت انهدام اهداف سطحی و هوایی مختلف حتی موشک های ضدکشتی، با شلیک بالغ بر 120 گلوله بر دقیقه، امکان هدفگیری با رادار و سامانه های الکترواپتیک و برد مؤثر 12 هزار و برد نهایی 17 هزار متر است. همه این تسلیحات نظامی توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده‌اند.

در ناو سهند به دلیل فضای بیشتر، تعداد پرتابگر موشک های سطح به هوای میانبرد نسبت به جماران افزایش داشته است. بر اساس گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش، قابلیت تدافعی و تهاجمی ناوشکن سهند دو برابر ناو جماران است.

به طور کلی می‌توان مشخصات ناوشکن سهند را در سازه بسیار قوی و رادار گریز و افزایش سطح عرشه پرواز، خلاصه کرد. اکنون ناوشکن سهند آماده الحاق به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش است تا قدرت بیشتری این نیروی راهبردی بدهد.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر