;
coinex

توسعه فناوری پردازنده های 5 نانومتری FinFET توسط سامسونگ

پردازش FinFET 5 نانومتری تکنولوژی جدیدی که شرکت سامسونگ در حال توسعه آن است. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر پردازنده های 5 نانومتری FinFET سامسونگ با فناوری سه بعدی که در آینده نزدیک در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

شرکت سامسونگ الکترونیکس به عنوان برند پیشتاز در حوزه فناوری نیمه‌‏هادی‌‏ها اعلام کرد که تکنولوژی پردازش FinFET 5 نانومتری را تکمیل نموده و در حال حاضر تواناییارائه مدل‏ های نمونه به مشتریان را دارد. با اضافه شدن این مدل پیشرفته به مجموعه محصولات پردازشی مبتنی بر فوق ماورای بنفش (EUV)، سامسونگ بار دیگر برتری خود را در بازارهای پایه پیشرفته به نمایش گذاشت.

توسعه فناوری پردازنده های 5 نانومتری FinFET توسط سامسونگ

بخش فناوری‎های پایه سامسونگ (Samsung Foundry) در همکاری با شرکت‎های فعال در بخش اکوسیستم پیشرفته پایه سامسونگ (SAFE) توانست زیرساخت منسجمی را برای فناوری پردازنده های 5 نانومتری FinFET سامسونگ طراحی کند که شامل کیت طراحی پروسه (PDK)، متدولوژی طراحی (DM)، ابزارهای اتوماسیون طراحی الکترونیک (EDA) و IP می‎شود. این مجموعه از سه ماهه آخر سال 2018 به تدریج به طرفین عرضه شده‎اند. در عین حال بخش فناوری‎های پایه سامسونگ ارائه خدمات (Multi Project Wafer) را به مشتریان خود آغاز کرده است.

مزایای پردازنده های 5 نانومتری FinFET سامسونگ

فناوری موجود در پردازنده های 5 نانومتری FinFET سامسونگ در مقایسه با سری 7 نانومتری، کارآمدی مدارهای منطقی را تا 25 درصد افزایش داده و در عین حال میزان مصرف انرژی در آن نیز تا 10 درصد کاهش پیدا می‏کند یا به عبارت دیگر روند پردازش بهینه‌سازی شده و میزان عملکرد پردازنده 10 درصد ارتقا پیدا می‎کند و همین مسئله امکان طراحی استانداردهای نوآورانه تر در معماری سلولی (Cell Architecture)را نیز فراهم می‎کند.

علاوه بر بهینه سازی «عملکرد در حوزه انرژی» (PPA)، مشتریان می‎توانند از مزایای متعدد فناوری بسیار پیچیده EUV 5 نانومتری سامسونگ بهره‎مند شوند. سری 5 نانومتری نیز مانند سری قبل پردازنده ‏های این شرکت، از لیتوگرافی EUV در الگوسازی سطح فلز استفاده کرده و به این ترتیب با کاهش میزان سطح پوششی، صحت عملکرد را افزایش می‎دهد.

یکی دیگر از مزایای مهم فناوری 5 نانومتری آن است که می‏توانیم از همه IPهای 7 نانومتری برای 5 نانومتری هم استفاده کنیم و به این ترتیب روند انتقال مشتریان از فناوری 7 نانومتری به 5 نانومتری با هزینه‏‌هایی بسیار کمتر و اکوسیستم از پیش طراحی شده همراه بوده و در نهایت روند تولید محصولاتی با فناوری 5 نانومتری بسیار کوتاه‌تر خواهد بود.

فناوری لیتوگرافی EUV

در ماه اکتبر 2018 سامسونگ تولید اولیه پردازشگر 7 نانومتری و اولین نود پردازش با فناوری لیتوگرافی EUV را اعلام کرد. این شرکت نمونه‎های تجاری آن پردازشگر را برای اولین محصولات مبتنی بر EUV بازار عرضه کرده و تولید انبوه پردازشگر 7 نانومتری را نیز اوایل امسال آغاز کرد.

توسعه فناوری پردازنده های 5 نانومتری FinFET توسط سامسونگ

در عین حال سامسونگ در حال همکاری با مشتریان خود برای تولید یک پردازشگر 6 نانومتری به شکل یک نود پردازش اختصاصی مبتنی بر EUV است و اکنون به نمونه‏‌های اولین چیپ 6 نانومتری خود دست پیدا کرده است.

فناوری‎های پردازشی مبتنی بر EUV سامسونگ در حال حاضر در شهر هواسئونگ کره جنوبی تولید می‎شوند. این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید EUV خود را با تاسیس یک خط جدید در همین شهر افزایش دهد و انتظار می‏رود این کار تا نیمه دوم 2019 تکمیل شود.

منبع: SAMSUNG

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر