;
coinex

نسل های تلفن همراه ؛ مروری بر تاریخچه اینترنت موبایل در جهان

گوشی های هوشمند و اینترنت در حال حاضر بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان مدرن هستند. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر تاریخچه و نسل های تلفن همراه و اینترنت موبایل که در اختیار کاربران قرار گرفته است.

تلقن های همراه بی سیم را می‌توان در رده تکنولوژی‌های نسبتا قدیمی صنعت مخابرات قرار داد. این تکنولوژی که در دهه‌های 1940 . 1950 میلادی به وجود آمد، برای اولین بار در خودروهای پلیس و تاکسی‌ها به کار گرفته شد و بر اساس ارسال و دریافت سیگنال های رادیویی کار می کرد. این نسل از تلفن های همراه با نام 0G شناخته می‌شود.

اولین نسل تلفن‌های همراه مدرن در دهه 1980 میلادی معرفی شد. این نسل نیز مانند 0G از سیگنال های رادیویی برای ارسال و دریافت استفاده می کرد و با نام 1G شناخته می‌گردید.

نسل های تلفن همراه و اینترنت موبایل

از اوایل دهه 1990 میلادی و همگام با ورود شبکه جهانی اینترنت شرکت‌های مخابراتی برای اولین بار از سیگنال های دیجیتال برای ارسال و دریافت داده ها استفاده کردند. از این پس بود که اینترنت وارد دنیای تلفن های همراه گردید.

نسل دوم یا 2G

نسل دوم تلفن های همراه در سال 1991 با استاندارد GSM یا Global System for Mobile Communications توسط انستیتو استانداردهای مخابراتی اروپا (ETSI) در کشور فنلاند معرفی گردید. این نسل از تلفن همراه با تاخیری اندکی وارد بازار ایران نیز شد و تلفن های موبایل با برندهایی مانند نوکیا و اریکسون و آلکاتل در اختیار کاربران قرار گرفت.

مروری بر تاریخچه و نسل های تلفن همراه و اینترنت موبایل در جهان
نوکیا 1611

2G در چند مرحله به اولین گونه از نسل های تلفن همراه تبدیل شد که امکاناتی بیشتر از مکالمه صوتی صرف را در اختیار کاربران قرار می‌داد:

  • GPRS

GPRS یا General Package Radio Service که با نام 2.5G نیز شناخته می‌شود  به اولین نمونه‌ای در تاریخچه نسل های تلفن همراه تبدیل شد که باعرضه اینترنت با سرعتی در حدود 80 کیلو بیت بر ثانیه (معادل 10 کیلوبایت بر ثانیه) امکان استفاده از قابلیت هایی مانند پیام کوتاه یا SMS و پیام‌های چند رسانه‌ای یا MMS و استفاده از پست الکترونیکی را در اختیار کاربران قرار می‌داد/

  • EDGE

EDGE یا Enhanced Date Rates for GSM Evolution که با نام 2.75G نیز شناخته می‌شد، از ساختاری نسبتا مشابه با 3G بهره برده ولی به دلیل سرعت انتقال داده های پایین‌تر در رده 2G قرار می گیرد. سرعت اینترنت EDGE از لحاظ تئوری در حدود 320 کیلوبیت بر ثانیه (در حدود 40 کیلوبایت بر ثانیه و مشابه با دیسکت های 3.5 اینچی) بود. اما با توجه به حدودیت های اعمال شده معمولا با سرعتی بسیار پایین تر از این رقم به انتقال داده‌ها می پرداخت.

هرچند این نسل از اینترنت تلفن همراه عملا در دنیا منسوخ شده، اما هنوز هم در برخی مناطق ایران تنها راه برقراری ارتباط با اینترنت از طریق گوشی های موبایل به حساب می آید.

نسل سوم یا 3G

با رشد ضریب نفوذ اینترنت بین مردم و نیاز به سرعت های بیشتر برای استفاده از محتوای چند رسانه ای (عکس، فیلم و موسیقی و …) نسل سوم اینترنت همراه در سال 1998 میلادی معرفی گردید. سرعت نسل سوم یا 3G بسته به نوع استفاده و نسل در حدود 384 کیلوبیت در ثانیه (در حدود 48 کیلوبایت در ثانیه) برای استفاده در حال حرکت و 2 مگابیت در ثانیه (در حدود 250 کیلوبایت در ثانیه) در حالت ثابت بود.

مروری بر تاریخچه و نسل های تلفن همراه و اینترنت موبایل در جهان

اینترنت 3G در حال حاضر منسوخ شده ولی هنوز هم به دلیل عدم تجهیز شبکه موبایلی کشور در برخی از مناطق ایران و حتی شهرهای بزرگ بر روی صفحه گوشی تلفن همراه شما به عنوان راه ارتباطی با اینترنت به نمایش در می آید. نسل سوم اینترنت تلفن همراه نیز مانند 2G با چندین به روز رسانی مواجه شد تا با افزایش سرعت ارتباط، پاسخگوی نیازهای انسان مدرن باشد:

  • HSPA یا 3.5G

در این مرحله از نسل های تلفن همراه سرعت استفاده از اینترنت افزایش یافته و از لحاظ تئوری به در حدود 14 مگابیت بر ثانیه (در حدود 1.8 مگابایت در ثانیه) رسید. این نسل در گوشی‌های تلفن با علامت H مشخص می گردد.

  • HSPA+ یا 3.75G

در این استاندارد سرعت استفاده از اینترنت با الگوریتم ها و فشرده سازی‌های جدید به در حدود 42 مگابیت در ثانیه (در حدود 5.2 مگابایت در ثانیه) رسید. البته این سرعت از لحاظ تئوری بوده و در هنگام استفاده کاربر با سرعتی به مراتب پایین تر مواجه می گردید. این نسل از اینترنت تلفن های همراه با نماد H+ در گوشی‌های به نمایش در می آید.

در اواخر عمر اینترنت 3G تکنولوژی جدیدی با نام Long Term Evolution یا LTE معرفی گردید. LTE اگرچه سرعتی نزدیک به 4G داشته، اما در ساختار کلی تفاوت‌هایی با آن دارد.

نسل چهارم یا 4G

با افزایش محتوای چند رسانه‌ای اینترنتی و ورود شرکت‌های ساخت تلویزیون به این رسانه، برای انتقال داده‌ها و تصاویر و فیلم ها با کیفیت HD به سرعتی بسیار فراتر از 3G نیاز بود. به همین دلیل نسل چهارم اینترنت تلفن همراه یا 4G بر پایه پروتکل اینترنت یا IP به وجود آمد.

مروری بر تاریخچه و نسل های تلفن همراه و اینترنت موبایل در جهان

4G که قابلیت نمایش فیلم های سه بعدی و HD را در کنار انجام بازی های ویدیویی چند نفره و برگزاری ویدیوکنفرانس ها با کیفیت بسیار بالا را داشت، سرعتی در حدود 100 مگابیت در ثانیه (معادل 12.5 مگابایت در ثانیه) را در اختیار کاربران قرار می داد.

البته این سرعت بسته به سرویس دهنده مخابراتی متفاوت بوده و کاربران به صورت میانگین توانایی استفاده از اینترنت با سرعتی در حدود 10 مگابیت بر ثانیه (در حدود 1.25 مگابایت بر ثانیه) را داشتند.

  • 4G LTE یا نسل 4.5

این نسل از اینترنت تلفن همراه بر پایه تکنولوژی LTE فعالیت کرده و سرعت و عملکرد بهتری نسبت به 4G استاندارد را از خود به نمایش می گذارد.

نسل چهارم تلفن های همراه در حال حاضر استاندارد رسمی گوشی های موبایل هوشمند بوده ولی با ورود نسل 5G و پشتیبانی شرکت های سازنده گوشی از آن به زودی (در مقیاس جهانی نه در کشور ایران) جای خود را به آن خواهد داد.

نسل پنجم یا 5G

با افزایش بسیار زیاد حجم محتواهای چند رسانه ای و ارائه فیلم ها و سریال های تلویزیونی از طریق پلتفرم هایی مانند یوتیوب (YouTube) و عرضه نرم افزارها و سخت افزارهای شبیه سازی از راه دور و یا اینترنت اشیا (IoT) و واقعیت مجازی سرعت نسل چهارم تلفن های همراه کافی نبوده و به همین دلیل نسل پنجم تلفن های همراه به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مروری بر تاریخچه و نسل های تلفن همراه و اینترنت موبایل در جهان

شبکه های نسل پنجم یا 5G محدودیت های سرعت نسل های تلفن همراه قبلی را نداشته و کاربران از لحاظ تئوری توانایی دستیابی بر سرعت هایی در حدود 20 گیگابیت بر ثانیه (در حدود 2.5 گیگابایت در ثانیه) را خواهند داشت. البته مانند سایر نسل های مختلف اینترنت موبایل این سرعت بسته به ازدحام شبکه و نوع پوشش اپراتور تا 100 مگابیت بر ثانیه (در حدود 12.5 مگابایت در ثانیه) کاهش خواهد یافت. اما با وجود این کاهش این سرعت برای انتقال هر نوع محتوای تصویری بر روی گوشی های تلفن همراه هوشمند کافی خواهد بود.

از دیگر مزایای اینترنت 5G می توان به هزینه کمتر نسبت به 4G و همچنین تاخیر کمتر از 1 میلی ثانیه اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در تکنولوژی شهرهای هوشمند و خودروهای خودران ایفا خواهد کرد.

در حال حاضر یکی از نمونه هایی که توانایی استفاده از اینترنت 5G را داشته، گوشی موبایل S10+ 5G سامسونگ بوده که علاوه بر سرعت بالای اینترنت به عنوان یکی از بهترین گوشی های 2019 سامسونگ، عناوین دیگری مانند بهترین صفحه نمایش موبایل و بهترین دوربین گوشی را نیز به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید:

  • بهترین فیلم های 2019
  • بهترین فیلم های 2018
  • بهترین فیلم های اکشن 2018
  • پرفروش ترین فیلم های 2018
  • بهترین انیمیشن های 2018
  • بهترین انیمیشن های 2019

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر