;
coinex

گروه بندی های دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران اعلام شد

یکی از تغییرات جشنواره وب و موبایل ایران در سال ۹۷ بروزرسانی گروه‌بندی‌ها و شفاف‌سازی تعاریف هر گروه بود. در سال ۹۷ تعدادی گروه، به گروه‌بندی‌های جشنواره اضافه شدند و تعدادی هم پس از بررسی شرکت‌کنندگان سال قبل با سایر گروه‌ها ادغام شدند و در نهایت تعداد ۸۷ گروه در این سال اعلام شدند.

در سال ۹۸ پس از بررسی شرکت‌کنندگان گروه‌های دوره‌ی قبل و نیز با بررسی ملاک‌های بین‌المللی استاندارد، گروه‌بندی‌ها مجددا بازبینی و دستخوش تغییرات شدند.

گروه بندی های دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران

یکی از اساسی‌ترین تغییرات گروه‌ها این است که امسال نگاه جامع‌تری به آنها داشته‌ایم و وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در گروه‌های زیادی در کنار هم قرار گرفته‌اند. به این صورت که در گروه‌های متعددی هم تندیس وب و هم تندیس موبایل در نظر گرفته شده است. برای مثال در گروه سرویس‌های خدمات شخصی و منزل هم یک وبسایت برنده خواهیم داشت و هم یک اپلیکیشن برنده.

در برخی گروه‌ها نیز این امکان وجود نداشت و با درنظر گرفتن فضای رقابتی عادلانه و تعداد وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه، صرفا تندیس وب و یا تندیس موبایل در نظر گرفته شده است. برای مثال در شاخه‌ی بازی و سرگرمی به غیر از گروه بازی‌های تحت وب که فقط تندیس وبسایت خواهد داشت، به بقیه ی گروه‌های این شاخه تندیس موبایل تعلق می‌گیرد.

همانند سال گذشته تعدادی گروه ویژه نیز در کنار این گروه‌ها مشخص شده‌اند که برندگان این گروه‌ها از میان تمامی شرکت کنندگان و نه صرفا گروه های خاص تعیین می‌شوند. امسال تعداد گروه‌های ویژه‌ی جشنواره وب و موبایل ایران به ۱۸ گروه تغییر پیدا کرده است و این در صورتی است که در سال گذشته تنها ۹ گروه ویژه تعیین شده بود.

در مجموع امسال تعداد گروه های جشنواره وب و موبایل ایران ۷۵ گروه می‌باشد که در زیر این گروه‌ها و تعاریف آنها را مشاهده می‌کنید.

مشاهده ی گروه بندی ها از طریق صفحه ی گروه ها ی وبسایت جشنواره وب و موبایل ایران

لازم به ذکر است که امسال در راستای پاسداری از زبان فارسی در جشنواره وب و موبایل ایران، گام کوچکی برداشته ایم که در این گام گروه‌ها و تعاریف آنها با همکاری انجمن ویراستاری و درست نویسی توسط کارشناسان این انجمن بازبینی و ویراستاری گردیده اند.

همچنین از دیگر گروه‌های ویژه‌ی در نظر گرفته شده برای امسال،‌ معرفی بهترین سایت یا اپلیکیشن سال ۹۸ از نظر دسترسی‌‌پذیر بودن برای توان‌یاب‌ها است تا جشنواره قدمی کوچک در جهت تشویق کسب و کارهای ایرانی در جهت تسهیل دسترسی برای توان‌یاب‌ها برداشته باشد.

شاخه نام گروه برنده تندیس وبسایت برتر برنده تندیس اپلیکیشن برتر برنده رای‌گیری مردمی توضیح
محتوا و خبری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد دارد وبگاه‌های اطلاع‌رسانی و محتوایی و خبری با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.
محتوا و خبری دین و معارف دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های اطلاع‌رسانی و محتوایی و خبری در حوزۀ دین و معارف.
محتوا و خبری خانواده و کودک دارد دارد وبگاه‌های اطلاع‌رسانی و محتوایی و خبری در حوزۀ خانواده و کودک. این گروه شامل سرویس‌ها و خدمات مرتبط با کودک و خانواده نمی‌شود.
محتوا و خبری سلامت و بهداشت و زیبایی دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که دربارۀ سلامت، زیبایی، بهداشت یا فیتنس تولید محتوا می‌کنند. این گروه شامل فروشگاه‌های تخصصی و سرویس‌های برخط این حوزه نمی‌شود.
محتوا و خبری وبگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های خبری عمومی مانند خبرگزاری‌های رسمی، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، مجله‌های برخط و وبگاه روزنامه‌ها وبگاه‌هایی که فعالیت خبری آن‌ها برخط بوده و نسخۀ چاپی ندارند یا در صورت داشتن نسخۀ چاپی، اصل فعالیتشان مربوط به اینترنت است. برای مثال، وبگاه هفته‌نامۀ شنبه در این گروه جا ندارد؛ ولی وبگاه شنبه‌پرس می‌تواند در این گروه شرکت کند.
محتوا و خبری وبگاه‌‌های شهری و محله‌ای دارد دارد وبگاه‌های اطلاع‌رسانی و خبری تخصصی با محوریت محله، منطقه یا شهر خاص. این گروه شامل وبگاه‌های مربوط به سازمان‌های دولتی یا نهاد‌های عمومی شهری یا استانی نمی‌شود.
محتوا و خبری سبک زندگی (lifestyle) دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی با موضوع و منابعی که مردم را با شیوه‌های مختلف زندگی، حالت‌ها و سلیقه‌ها، گروه‌های اجتماعی و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌کند. این گروه شامل وبگاه‌هایی با موضوع خانواده و کودک و ورزش و سلامت نمی‌شود. این دسته از وبگاه‌ها باید در گروه مربوط به خود شرکت کنند.
محتوا و خبری سینما و تئاتر و موسقی دارد دارد وبگاه‌های اطلاع‌رسانی و خبری و محتوایی در حوزۀ سینما و تئاتر و موسیقی. این گروه شامل سرویس‌های فروش بلیت سینما و تئاتر و کنسرت نمی‌شود. این دسته از وبگاه‌ها باید در گروه مربوط به خود نام‌نویسی کنند.
محتوا و خبری ادب و فرهنگ و هنر و فلسفه دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های اطلاع‌رسانی و خبری و محتوایی در حوزۀ فرهنگ و هنر و ادبیات و فلسفه. این گروه شامل وبگاه‌های موسیقی و سینما نمی‌شود. این دسته از وبگاه‌ها باید در گروه مربوط به خود نام‌نویسی کنند.
محتوا و خبری کتاب، دانش و مراجع علمی دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های که محتوای آن‌ها مقالات آموزشی و منابع پژوهشی است: بانک مقالات، تحقیقات دانشگاهی و… . این گروه شامل وبگاه‌های کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی دولتی یا خصوصی یا عمومی نمی‌شود. برنامک‌‌ها و وبگاه‌های دایرهالمعارف و کتاب‌ها و دانستنی‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.
محتوا و خبری کامپیوتر و موبایل و تکنولوژی دارد دارد وبگاه‌های اطلاع‌رسانی و خبری در حوزۀ کامپیوتر و فناوری اطلاعات، شبکه، معرفی تکنولوژی‌های روز دنیا و معرفی ابزار‌های دیجیتالی مدرن. این گروه شامل وبگاه‌های فروشگاهی نمی‌شود.
محتوا و خبری گردشگری و سفر دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی و انگیزشی با محتوای مرتبط به صنعت توریسم مانند وبگاه‌های هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، و محتوایی مرتبط با گردشگری و طبیعت‌گردی، توریسم پزشکی و معرفی مناطق توریستی ایران. این گروه شامل وبگاه‌های رزرو هتل و بلیت نمی‌شود. همچنین وبگاه‌هایی که مربوط به یک شهر یا یک منطقۀ خاص هستند و جنبۀ عمومی در صنعت توریسم ندارند، باید در گروه مربوط به خود نام‌نویسی کنند.
محتوا و خبری کسب‌وکار و مدیریت و تجارت و استارتاپ دارد دارد وبگاه‌های خبری و محتوایی با موضوع توسعۀ کسب‌وکار، تجارت، مدیریت استارتاپ و… . وبگاه‌های بهبود سئو، آموزشی و مرتبط با طراحی وبگاه و طراحی کسب‌وکار و… هم در این گروه قرار می‌گیرند. این گروه شامل وبگاه‌ها و سرویس‌های پیامکی و خدمات و مشاورۀ سئو و طراحی وبگاه نمی‌شود.
محتوا و خبری محیط‌زیست دارد دارد وبگاه‌هایی که در زمینه‌های مختلف زیست‌محیطی مشغول فعالیت‌اند؛ شامل بازیافت، صرفه‌جویی در انرژی و… .
محتوا و خبری ورزش و تندرستی و تناسب اندام دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های اطلاع‌رسانی محتوایی و خبری در حوزۀ ورزش و تندرستی که به‌صورت تخصصی در این حوزه فعال‌اند و محتوا تولید می‌کنند.
سازمانی و اطلاع‌رسانی بانک و بیمه دارد دارد وبگاه‌های رسمی مالی که شامل بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مؤسسات مالی و اعتباری هستند. این گروه شامل نمایندگی‌ها و وبگاه‌های اطلاع‌رسانی در این حوزه نمی‌شود.
سازمانی و اطلاع‌رسانی تأمین‌کنندگان اینترنت و زیرساخت‌ها دارد دارد دارد وبگاه و برنامک‌های شرکت‌های تلفن همراه (اپراتورهای موبایل)، ارائه‌کنندگان اینترنت و مراکز داده. این گروه شامل وبگاه‌های مربوط به نمایندگی‌های فروش نمی‌شود.
سازمانی و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی دارد دارد وبگاه رسمی مدارس دوره‌های مختلف ابتدایی و دبیرستان و آموزش عالی و مؤسسه‌های آموزشی. این گروه شامل آموزش الکترونیکی نمی‌شود.
سازمانی و اطلاع‌رسانی سازمان‌ها و مؤسسه‌های دولتی دارد دارد وبگاه‌های وزارتخانه و سازمان‌های وابستۀ شهرداری‌ها و نهاد‌های عمومی. این گروه شامل دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی نمی‌شود.
سازمانی و اطلاع‌رسانی سازمان‌های خیریه و فعالیت‌های اجتماعی دارد دارد وبگاه‌های مربوط به سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و کمپین‌های خیریه و عام‌المنفعه که جنبۀ کمک‌رسانی به مردم یا فعالیتی خیرخواهانه دارند. کمپین‌های فعالیت‌های اجتماعی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در این گروه پذیرفته می‌شوند.
سازمانی و اطلاع‌رسانی شرکت‌های عضو سازمان بورس و فرابورس (سهامی عام) دارد دارد وبگاه‌های رسمی وابسته به شرکت‌های خصوصی مانند تولیدی‌ها، کارخانه‌ها، صنایع دارویی، صنایع غذایی و… که به‌طور مستقیم سرویس خدمات اینترنتی ارائه نمی‌کنند و جنبۀ معرفی شرکت خود را دارند. فقط وبگاه‌هایی در این گروه قرار می‌گیرند که سهامی عام هستند و در سازمان بورس یا فرابورس پذیرفته شده‌اند. این وبگاه‌ها فقط مربوط به اطلاع‌رسانی‌های شرکت‌ها، اخبار و اطلاعات سهام، گزارش‌های مالی و… هستند.
سازمانی و اطلاع‌رسانی شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی (غیر از سهامی عام) دارد دارد وبگاه‌هایی که خدمات برخط ارائه نمی‌دهند و تنها اطلاعات مربوط به شرکت را ارائه می‌کنند. این وبگاه‌ها الزاماً صفحاتی مربوط به اطلاعات شرکت به‌صورت کامل، تماس با ما، معرفی سرویس و خدمات یا محصولات دارند. این گروه شامل شرکت‌های عضو سازمان بورس و فرابورس نمی‌شود.
سازمانی و اطلاع‌رسانی شرکت‌های طراحی وبگاه‌ دارد دارد شرکت‌هایی که در زمینۀ توسعه، طراحی و پیاده‌سازی، سئو و مدیریت وبگاه در حال فعالیت‌اند. این گروه شامل سرویس‌های برخط مربوط به خدمات اتومایتک سئو و هاستینگ نمی‌شود.
سازمانی و اطلاع‌رسانی خبری و نشریات و مجلات چاپی دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که نسخۀ الکترونیکی نشریۀ چاپی هستند. این گروه شامل نشریات برخطی که نسخۀ چاپی ندارند، نمی‌شود.
سازمانی و اطلاع‌رسانی وبگاه‌ افراد مشهور دارد دارد وبگاه‌های مربوط به افراد سرشناس مانند خواننده‌ها، بازیگرها، بازیکنان تیم‌های ملی و شخصیت‌های شناخته‌شدۀ فرهنگی و هنری و ادبی و سیاسی و ورزشی. این گروه شامل وبگاه‌های شخصی که برای معرفی سرویس و خدمات یا برای ارائۀ رزومه طراحی شده‌اند و وبگاه‌های هواداری نمی‌شود.
سازمانی و اطلاع‌رسانی وبگاه‌‌های شخصی دارد دارد وبگاه‌های مربوط به اشخاص، چه وبگاه‌های معرفی و رزومۀ برخط و چه وبلاگ‌های شخصی. این گروه شامل وبگاه‌های هواداری و وبگاه‌های افراد مشهور نمی‌شود.
کسب‌وکار حمل‌ونقل آنلاین (شهری و بین‌شهری) دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که سرویس‌های مربوط به حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری ارائه می‌دهند. این گروه شامل سرویس‌های فروش و رزرو بلیت قطار و اتوبوس و هواپیما نمی‌شود.
کسب‌وکار سرویس‌های خدمات شخصی و منزل دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های مربوط به فعالیت‌های خدماتی به اشخاص و منازل مانند خشک‌شویی و نظافت منزل (B2C). این گروه شامل سرویس‌ها و مارکت‌پِلیس‌ها (market place) نیز می‌شود.
کسب‌وکار خدمات مربوط به کسب‌وکارها دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که خدمات اینترنتی و برخط مربوط به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. سرویس‌های B2B که بستر ارائۀ سرویس اینترنت هستند. به‌طور کلی و مشخص، سرویس و خدمات از طریق پلتفرم برخط به کسب‌وکار ارائه می‌شود و نه سرویس و خدمات و مشاورۀ غیربرخط. این گروه شامل سرویس‌ها و بازار برخط واسط و‌ شرکت‌های مشاوره و حقوقی که خدماتِ بر مبنای اینترنت ندارند، نمی‌شود.
کسب‌وکار زیرساخت ابری و هاستینگ دارد دارد سرویس‌های مرتبط با زیرساخت مانند سرویس‌های ابری، سرویس‌های هاستینگ، سرور‌های مجازی و اختصاصی، سرویس‌های مربوط به نام دامنه. این گروه شامل دیتاسنترها و وبگاه‌هایی که زیرساخت ابری ارائه می‌کنند، نمی‌شود.
کسب‌وکار سرویس‌های بلاگ، شبکۀ اجتماعی و انجمن‌های آنلاین و پیام‌رسان‌ها دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که میزبان وبلاگ‌های متعددند و سرویس‌های اشتراکی برای نوشتن فراهم می‌کنند و نیز شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به موضوع و حوزۀ فعالیتشان.
کسب‌وکار آموزش آنلاین دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که فرایند آموزش، از نام‌نویسی و ارائۀ دوره تا ارتباط با استاد، در آن‌ها به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از ابزار‌های برخط فراهم می‌شود. این گروه شامل مجله‌ها و وبگاه‌های خبری، ‌محتوای آموزشی، وبگاه مؤسسه‌های آموزش حضوری و… نمی‌شود.
کسب‌وکار اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال دارد دارد دارد سرویس‌ها و پلتفرم‌هایی که در قالب وبگاه و برنامک، خدمات به‌اشتراک‌گذاری محتوای صوتی، تصویری، رادیو، پادکست، ویدئوکست، VOD و پخش زندۀ برنامه‌های تلویزیونی و… ارائه می‌دهند.
کسب‌وکار اشتغال و کاریابی دارد دارد وبگاه‌هایی که در زمینۀ کاریابی، اشتغال نیمه‌وقت یا تمام‌وقت یا پروژه‌ای، دورکاری و کار در منزل مشغول فعالیت‌اند.
کسب‌وکار خدمات مالی، بانکی، بیمۀ آنلاین و پرداخت (فین‌تک) دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که سرویس‌های مالی و بیمه ارائه می‌کنند، شامل: وبگاه‌های پرداخت، وبگاه‌های فروش بیمه‌نامه به‌صورت برخط و هرگونه خدماتی که در بستر‌های بانکی برایشان سرویس جدید ایجاد شده است. این گروه شامل وبگاه‌های رسمی بانک‌ها و بیمه‌ها نمی‌شود.
کسب‌وکار خرید بلیت سینما و تئاتر و دیگر رویدادها دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که سرویس‌های فروش بلیت سینما، تئاتر، کنسرت و رویدادهای دیگر ارائه می‌دهند.
کسب‌وکار تبلیغات و بازاریابی دیجیتال دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که در زمینۀ تبلیغات اینترنتی سرویس ارائه می‌دهند: سرویس‌های تبلیغات بنری، سرویس‌دهنده‌های ایمیل‌مارکتینگ و… . این گروه شامل وبگاه‌های نیازمندی، آژانس‌های تبلیغاتی دیجیتال و سرویس‌های پیامکی نمی‌شود.
کسب‌وکار بازار آنلاین واسط خریدوفروش دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که واسط خریدوفروش محصولات فیزیکی هستند و تضمین خرید به ‌عهدۀ وبگاه است. این گروه شامل وبگاه‌هایی که واسط انتشار، خریدوفروش و دانلود برنامک‌ها و هر نوع فایل دیجیتال هستند، نمی‌شود.
کسب‌وکار خرید گروهی دارد دارد دارد سایتهایی که خرید گروهی و/یا کد تخفیف را به صورت عام و خاص فراهم میکنند.
کسب‌وکار خودرو و خدمات مرتبط دارد دارد تمامی وبگاه‌هایی که در زمینۀ اطلاع‌رسانی، فروش نقد یا اقساطی، مقایسۀ قیمت، بررسی تخصصی خودرو و سایر امور مرتبط با خودرو فعالیت می‌کنند. نیازمندی‌های تخصصی خودرو و فروشگاه‌های تخصصی خودرو هم می‌توانند در این گروه شرکت کنند.
کسب‌وکار سرویس‌های وبگاه‌‌ساز و اپلیکیشن‌ساز دارد دارد دارد تمامی وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که امکان ساخت وبگاه، فروشگاه برخط و / یا برنامک موبایل را بدون نیاز به دانش تخصصی فراهم کرده‌اند. این گروه شامل شرکت‌های طراحی وبگاه و خدمات سئو یا طراحی و تولید برنامک بدون پلتفرم طراحی نرم‌افزار برخط نمی‌شوند.
کسب‌وکار سفارش آنلاین غذا و نوشیدنی دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های مرتبط با پخت‌و‌پز در ایران شامل فرهنگ غذایی، رستوران‌ها، دستورپخت، نوشیدنی و سفارش برخط غذا.
کسب‌وکار سلامت الکترونیک دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که خدمات یا سرویس‌هایی در حوزۀ سلامت، پزشکی و بهداشت ارائه می‌دهند؛ مانند سرویس‌های ارتباط تصویری با دکتر، خدمات نوبت‌دهی تخصصی پزشکی، سرویس‌های و برنامه‌های که به‌طور مشخص به حوزۀ سلامت و پزشکی ارتباط دارند. فروشگاه‌های تخصصی و‌ وبگاه‌های آموزشی تخصصی نیز می‌توانند در این گروه شرکت کنند. این گروه شامل وبگاه‌های محتوایی یا وبگاه‌های مربوط به کلینیک‌ها و پزشکان نمی‌شود. در این گروه فقط باید سرویس و خدمات مرتبط با سلامت یا پزشکی به‌صورت الکترونیکی و در بستر اینترنت ارائه شود.
کسب‌وکار فروشگاه آنلاین‌ و خرید آنلاین دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که از طریق اینترنت، محصولات فیزیکی مختلف را به فروش می‌رسانند. در این فروشگاه‌ها محدودیت نوع محصول وجود ندارد و محصولات در دسته‌بندی‌های مختلف و عمومی به فروش می‌رسند. این گروه شامل وبگاه‌های هاستینگ و پنل‌های اس‌ام‌اس نمی‌شود.
کسب‌وکار فروشگاه‌های تخصصی دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌های فروشگاهی که به‌صورت خاص بر یک نوع محصول یا محصولات یک برند خاص تمرکز کرده‌اند یا مخصوص یک شهر یا استان خاص هستند؛ مثل فروش کتاب، میوه و…؛ به‌غیر از وبگاه‌هایی که در جشنواره برای آن‌ها گروه خاص به‌عنوان فروشگاه تخصصی ایجاد شده است.
کسب‌وکار مارکت‌فایل‌های دیجیتال دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که واسط انتشار، خریدوفروش و دانلود برنامک‌ها هستند و هر نوع فایل دیجیتال در آن‌ها وجود دارد. این گروه شامل وبگاه‌هایی که واسط خریدوفروش کالای فیزیکی هستند، نمی‌شود.
کسب‌وکار نیازمندی‌ها‌ی عمومی و تخصصی دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که در حوزۀ نیازمندی‌های عام و خاص فعالیت می‌کنند و موضوع، منطقۀ جغرافیایی و… را پوشش می‌دهند. پرداخت بین خریدار و فروشنده از طریق این وبگاه‌ها انجام نمی‌شود.
کسب‌وکار نیازمندی‌ها‌ی مسکن و املاک دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که خرید، فروش، رهن و اجارۀ املاک و مسکن را تبلیغ می‌کنند، نیز وبگاه‌های آژانس‌های املاک و وبگاه‌های ارائه‌دهندۀ فهرست املاک برای خریدوفروش.
کسب‌وکار نیازمندی‌ها‌ی شهر و استان خاص دارد دارد وبگاه‌های مربوط به نیازمندی‌هایی که به‌صورت خاص به یک شهر یا یک استان مربوط هستند، چه به‌صورت تخصصی باشند و چه به‌صورت عمومی. در اینجا ملاک، محدودۀ جغرافیایی بوده، مخصوص شهرها و استان‌هایی به‌غیر از تهران است.
کسب‌وکار رزرواسیون بلیت هتل و هواپیما دارد دارد دارد وبگاه‌ها و برنامک‌هایی که برای تسهیل فرایند خرید بلیت و رزرو هتل و ویلا در حوزۀ مرتبط با گردشگری فعالیت می‌کنند. این گروه شامل پورتال‌های شهری و وبگاه‌های اطلاع‌رسانی نمی‌شود.
بازی و سرگرمی بازی آنلاین ایرانی (تحت وب) دارد دارد بازی‌های برخط که به زبان فارسی تولید شده و پشتیبانی می‌شوند و از طریق وب می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این گروه شامل وبگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی این حوزه نمی‌شود. برنامک‌های بازی نیز مشمول این گروه نمی‌شوند و این گروه فقط مخصوص بازی‌هایی است که از طریق مروگر می‌توان آن‌ها را بازی کرد.
بازی و سرگرمی بازی‌های آموزشی و دانستنی‌ها دارد دارد برنامک‌های بازی با موضوعات اطلاعات عمومی و دانستنی‌ها.
بازی و سرگرمی بازی‌های استراتژی و نقش‌آفرینی دارد دارد برنامک‌های بازی با موضوعات استراتژی و نقش‌آفرینی.
بازی و سرگرمی بازی‌های رقابتی دارد دارد برنامک‌های بازی که در آن‌ها رقابت‌های دو یا چندنفره به‌صورت برخط (آنلاین) و برون‌خط (آفلاین) انجام‌ می‌شود.
بازی و سرگرمی بازی‌های عمومی دارد دارد برنامک‌های بازی و سرگرمی که در گروه‌های خاص دیگر امکان تعریف‌شدن ندارند.
بازی و سرگرمی بازی‌های مسابقه و سرعت دارد دارد برنامک‌های بازی با محوریت موضوعی مسابقه و سرعت، نظیر برنامک‌های مسابقۀ ماشین‌سواری و… .
گروه‌های ویژه بهترین کتاب تألیف یا ترجمه در کارآفرینی دارد این کتاب‌ها باید اولین بار در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ منتشر شده باشند. هیئت‌داوران از میان کتاب‌های تأثیرگذار در زیست‌بوم، در قالب جلسه‌های مشورتی یک کتاب را به‌عنوان برترین کتاب این حوزه انتخاب و معرفی می‌کنند.
گروه‌های ویژه بهترین وبگاه‌ یا اپلکیشن از نظر ویراستاری و درست‌نویسی زبان فارسی دارد با همکاری «انجمن ویرایش و درست‌نویسی»، از بین نامزدهای مرحلۀ دوم داوری جشنوارۀ وب و موبایل ایران، برترین وبگاه و برترین برنامک از نظر فارسی‌نویسی انتخاب می‌شود.
گروه‌های ویژه بهترین وبگاه‌ از نظر محتوایی دارد هیئت‌داوران با توجه به ملاک‌های داوری جشنوارۀ وب و موبایل ایران و نکات مربوط به رعایت حقوق نویسنده یا نویسندگان، در جلسه‌های مشورتی یک وبگاه را از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌کنند.
گروه‌های ویژه بهترین وبگاه‌ از نظر طراحی دیداری و ساختار دارد هیئت‌داوران با توجه به ملاک‌های داوری جشنوارۀ وب و موبایل ایران، وبگاهی را که بهترین طراحی دیداری را دارد، در جلسه‌های مشورتی از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌کنند.
گروه‌های ویژه بهترین وبگاه‌ یا اپلیکیشن از نظر دسترسی برای افراد توان‌یاب دارد هیئت‌داوران با توجه به ملاک‌های داوری جشنوارۀ وب و موبایل ایران، یک وبگاه را که از نظر ساختار، ساده و در دسترس طراحی شده است، در جلسه‌های مشورتی از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌کنند.
گروه‌های ویژه بهترین سریال یا فیلم دیجیتال دارد فیلم یا سریالی که برای شبکه‌ها و سرویس‌های برخط ساخته شده و در وبگاه‌های پخش اینترنتی برای اولین بار پخش شده است.
گروه‌های ویژه بهترین کمپین تبلیغاتی دیجیتال سال ۱۳۹۸ دارد بهترین کمپین تبلیغات دیجیتال که در طول سال ۱۳۹۸ در ایران راه‌اندازی شده است. فقط محدود به برند‌های اینترنتی نیست و می‌تواند به برند‌های غیربرخط نیز مربوط باشد.
گروه‌های ویژه بهترین اپلیکیشن پیش‌رونده PWA دارد بهترین برنامک موبایل پیش‌رونده.
گروه‌های ویژه بهترین اپلیکیشن موبایل (نوآور) دارد هیئت‌داوران با توجه به ملاک‌های داوری جشنوارۀ وب و موبایل ایران، یک برنامک را در جلسه‌های مشورتی از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌کنند.
گروه‌های ویژه بهترین اپلیکیشن موبایل (سال ۱۳۹۸) دارد این برنامک باید در سال ۱۳۹۸ طراحی شده و به‌صورت عمومی در اختیار کابران قرار گرفته باشد. هیئت‌داوران با توجه به ملاک‌های داوری جشنوارۀ وب و موبایل ایران، یک برنامک را در جلسه‌های مشورتی از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌کنند.
گروه‌های ویژه بهترین وبگاه‌ (کسب‌وکار) سال دارد این کسب‌وکار باید در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شده باشد. هیئت داوران با توجه به ملاک‌های جشنواره، از بین شرکت‌کنندگان و استارتاپ‌هایی که در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شده‌اند، یکی را انتخاب می‌کنند.

 

گروه های ویژه جشنواره وب و موبایل ایران در حوزه تکنولوژی

امسال با همکاری ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گروه های ویژه ای در حوزه تکنولوژی تعریف کرده ایم و اولین گام را برای ورود به حوزه تکنولوژی برداشته ایم.

پس از همفکری مشترک ۷ گروه مشخص شدند که این گروه ها شامل تکنولوژی های مطرح روز دنیا هستند.

لازم به ذکر است که انتخاب و داوری این استارتاپ ها به صورت مشترک بین جشنواره وب و موبایل ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام خواهد شد.

گروه ها و تعاریف آنها در زیر آورده شده اند:

مشاهده گروه ها از طریق صفحه ی گروه های سایت جشنواره 

گروه های ویژه ی حوزه تکنولوژی تعاریف
برترین استارتاپ در حوزه واقعیت گسترش یافته استارتاپ هایی که در حوزه ی های واقعیت گسترش یافته از جمله واقعیت مجازی،واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی فعال هستند و در بخش های مختلف مثل ورزش و سلامت، مهندسی و تولید، سخت افزار و نرم افزار، رسانه و سرگرمی، بازاریابی و راهکار های سازمانی و آموزش تاثیرگذارند.
برترین استارتاپ در حوزه هوش مصنوعی استارتاپ هایی که در حوزه ی هوش مصنوعی خدمات ارایه می‌کنند و روی حوزه های مختلف مانند فناوری اطلاعات، توسعه محصولات، منابع انسانی، اپراتور های خدماتی،استراتژی و مدیریت مالی، بازاریابی و فروش، زنجیره تامین و تولید تاثیرگذارند.
برترین استارتاپ در حوزه اینترنت اشیا (IOT) استارتاپ های فعال در حوزه اینترنت اشیا در زمینه های مختلف مانند سنسور های رصد و پایش و جمع آوری اطلاعات،تجهیزات پوشیدنی و ابزار ها، ربات ها و پهپاد ها و خدمات توسعه زیرساخت های IOT فعال هستند.
برترین استارتاپ در حوزه بلاکچین استارتاپ هایی که در حوزه بلاکچین خدمات ارایه میدهند و در حوزه های مختلف مانند سوابق دیجیتال قوی، مبادله دارایی های دیجیتال و قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کنند.
برترین استارتاپ در حوزه تولید هوشمند (ERP) استارتاپ های فعال در حوزه تولید هوشمند در زمینه های مختلف مانند طراحی، تحلیل و تولید محصول اولیه ، رباتیک در فرایند های تولید ، ابزار های هوشمند، تحلیل اطلاعات، برنامه ریزی و افزایش بهره وری تولید و نگهداری و تعمیرات تجهیزات فعالیت می‌کنند.
برترین استارتاپ در حوزه خانه هوشمند استارتاپ های فعال در زمینه ی خانه ی هوشمند که در حوزه های مختلف مثل امنیت فیزیکی و سایبری، ربات های خانگی، ارتقا سطح رفاه، هوشمند سازی شبکه آب و انرژی و خدمات پشتیبانی فعال هستند.
برترین استارتاپ در حوزه شهر هوشمند استارتاپ های فعال در حوزه شهر هوشمند که در زمینه های مختلف مانند هوشمند سازی حمل و نقل شهری،شبکه زیرساخت، بازیافت و محیط زیست و برنامه ریزی و مدیریت شهری فعالیت می‌کنند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر