;
coinex

ده‌ها پیشنهاد برای طراحی اپلیکیشن های کاربردی موبایل

طراحی اپلیکیشن کاربردی و پرسود تحت سیستم عامل اندروید و iOS، راهکاری برای کارآفرینی دیجیتالی و درآمدزایی اینترنتی است که این روزها به بخش مهمی از فعالیت‌های فریلنسرها (دورکارها) تبدیل شده است. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

طراحی اپ برای راه اندازی یک استارتاپ کم‌هزینه و پولساز که بتواند مشکلی از جامعه هدف رفع کند، نیاز به خلاقیت  و بازاریابی و بازارسازی دارد. ده‌ها هزار اپ در بازار امروزه ایران ساخته شده و از طریق ۱۰ اپ استور (مثل کافه بازار و اناردونی و…) عرضه می‌شود و بعضی نیز روی اپ استورهای بین‌المللی قرار دارد.

اکوسیستم کسب و کار دیجیتالی امروز جهان سبب شده تا درآمد اینترنتی، راحت‌تر از کسب درآمد از طریق کسب و کارهای سنتی باشد. استارت آپ ها که اکثرا توسط نوجوانان و جوانان زیر ۳۵ سال راه‌اندازی می‌شود  و گردش مالی عظیمی دارد، از یک آینده طلایی و فرصت آفرین در اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ خبر می‌دهد. بانکداری اینترنتی و تجارت الکترونیک، دو بال گسترش ظرفیت‌های اپ‌نویسی و اقتصاد اپ است که خوشبختانه در ایران، جایگاه خوبی دارد.

بانکداری اینترنتی، امروزه مدیون گسترش اپ بوده که روی گوشی‌های هوشمند، انقلابی بر پا کرده و میلیون‌ها نفر از هموطنان را از مراجعه به بانک، بی‌نیاز  کرده است و هزاران فرصت شغلی را هدایت می‌کند. اپ‌های پرکاربرد در عرصه بازی موبایل، تراکنش بانکی، آموزش، حمل و نقل درون شهری و گردشگری مجازی و تبلیغات اینترنتی رایگان، مهم‌ترین اپ‌های روز بازار ایران هستند که سال به سال بر ظرفیت آن‌ها افزوده شده و رقبای جدید پا به میدان می‌گذارند.

تلاش ما در گزارش امروز تکراتو، معرفی اجمالی روش‌ها و فرآیندهایی است که شما را در طراحی اپ‌های بازارپسندی که بتوانید از طریق آن‌ها درآمد اینترنتی داشته باشید،‌ یاری می‌کند. اطلاعات مورد نیاز درباره مراحل، روش و تعرفه‌های اجمالی طراحی انواع و اقسام اپ های موبایل را در اختیار مخاطبان عزیز در قالب ده‌ها نکته اجرایی خوب قرار می‌دهد. همچنین، نکته‌های ارزشمندی که طراحان و علاقمندان به کدنویسی برنامه‌ها روی گوشی‌های هوشمند نیاز دارند تا  کسب و کار خود را توسعه دهند نیز ارائه شده است.

در طراحی اپ موبایل، چه نکته‌هایی را در نظر بگیریم؟

در طراحی اپ موبایل، چه نکته‌هایی را در نظر بگیریم؟

اگر شما به صورت تصادفی با سایت تکراتو از طریق این گفتار آشنا شدید، ‌ضمن خوش آمد گویی به شما توصیه می‌کنیم که این مقاله را با حوصله، تا انتها مطالعه کرده و برای دسترسی بهتر، بوک‌مارک کنید تا از راهنمایی‌های ارائه شده که ماحصل تجارب چندین اپ‌نویس حرفه‌ای است، بهره‌مند شوید.

برای شروع فرآیند اپ نویسی و بازاریابی، باید ایده خوبی داشته باشید. همه چیز از یک ایده خوب شروع می‌شود که می‌تواند مدل بندی (Modeling) و تجاری سازی (Commercialization) شود. سعی کنید روی ایده‌های ناب فکر کیند. ایده‌هایی که نمونه مشابه بازاری نداشته یا رقیب کمی دارد. برای تجاری سازی اپ، توصیه‌های این سایت را جدی بگیرید.

۲۲ پیشنهاد درباره مبانی طراحی اپ

۲۲ پیشنهاد درباره مبانی طراحی اپ

موارد ۲۲ گانه زیر را در نظر داشته باشید:‌

نخستین پرسشی که طراح APP باید به آن جواب درستی ارائه کند، این سوال است:

اگر مشتریان اپ استورهای ایرانی، اپ مورد نظر شما را دانلود کنند، نقاط برتری اپ شما به نسبت دیگر اپ‌های بازار چیست؟ چه سودی برای مشتریان دارد؟ اگر شما، جای کاربران بودید، حاضر به دانلود اپ می‌شدید؟ اگر بله، چرا؟

اپ خوب،‌ مثل سهام در بازار بورس است. سهامداران به دنبال سهمی هستند که هم وضعیت خوبی در حال داشته باشد (فاند) و هم آینده خوبی را بتوان برای آن متصور بود. فاکتور سود آتی یعنی نگاه به آینده، مقوله مهمی هم در سرمایه گذاری روی اپ و هم سرمایه‌گذاری روی سهام است.

  • APP خوب، رابط کاربری خوب دارد. جامعه مخاطبان یک اپلیکیشن خوب، باید در نظر گرفته شود. در واقع اپلیکیشنی که کاربرانش، نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند، رابط کاربری آن با اپلیکیشنی که قصد دارد تا دانشجویان ارشد و دکترا رشته‌های مهندسی یا پزشکی از آن برای مشاوره دروس و کاریابی استفاده کنند، فرق خواهد داشت.
  • همیشه توجه داشته باشید که اپلیکیشن‌های خوب، ثبت‌نام آسانی دارد.
  • در طراحی اپ خوب، مثل طراحی لباس خود و سایت خوب، به مقوله روانشناسی توجه کنید. رنگ‌بندی مطالب و ساختار اپ، تاثیر زیادی روی انتخاب و تداوم نصب فعال اپ روی گوشی کاربران دارد.
گوگل پلی، یک مدرسه بزرگ برای طراحان اپ و کلکسیونی از ایده‌های خلاقانه است
گوگل پلی، یک مدرسه بزرگ برای طراحان اپ و کلکسیونی از ایده‌های خلاقانه است
  • توجه داشته باشید که مشتریان شما، با ظهور رقبای جدید، خیلی زود با شما خداحافظی می‌کنند. پس، عین گوگل، خلاق باشید و نوآوری ارائه کنید.
  • به منظور کسب تجربه از بزرگان و با تجربه‌های طراحی  اپ، سعی کنید کارکرد ده‌ها اپ مرتبط یا غیرمرتبط با ایده خود را بررسی و تست کرده و به قولی SWOT Analysis کنید و نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدیدها بررسی شود.
  • به جهت طراحی و تولید اپ، نیاز به قدرت هوش مصنوعی (AI) و تسلط به بلاک چین (Blockchain) و رایانش ابری (Cloud Computing) نخواهید داشت. نباید تحلیل‌گر داده (Data Scientist) باشید. آنچه مهم است، برنامه تجاری یا بیزینس پلن (Business Plan) شما و هدف میان مدت و بلند مدت شما است.
  • ازجمله دلایل تولید سالانه هزاران اپ و خارج شدن درصد قابل توجهی از آن‌ها از گردونه رقابت، عدم توفیق اپ‌ها در جذب شمار زیادی از مشتریان و در اختیار داشتن نصب فعال روی گوشی کاربران است. علت عدم توفیق، تا حدی به عدم نوآوری و عدم خلق ارزش افزوده بر می‌گردد.
  • در طراحی اپ، هرگز به تکرار روش دیگران اکتفا نکنید. روش‌های امتحان پس داده، گاها بهترین گزینه ممکن نیست و کاربران را به سمت اپ شما، هدایت نخواهد کرد. فاکتور خلاقیت، اهرمی برای شکار کاربران محسوب می‌شود.
اپل استور، یک دانشگاه عالی برای اپ بازها و طراحان اپ است. ده‌ها میلیون اپ قابل دانلود، درس‌های بزرگی برای شما دارد
اپل استور، یک دانشگاه عالی برای اپ بازها و طراحان اپ است. ده‌ها میلیون اپ قابل دانلود، درس‌های بزرگی برای شما دارد
  • یکی از موضوعات مهم در طراحی و تولید اپ، نیازسنجی مخاطب و مطالعات امکان‌سنجی به شمار می‌رود که باید مد نظر داشت. یعنی مخاطب شما، در چه حوزه‌ای نیاز به اطلاعات و خدمات دارد که بتوان از طریق اپ، این نیاز را تا حدی برطرف کرد. مثل مشاوره آنلاین تحصیلی برای دانشجویان فنی و مهندسی.
  • توجه داشته باشید که پردانلودترین اپ ها و پرمخاطب ترین اپلیکیشن های ایران، اپلیکیشن‌هایی بر معیارهای خلاق بودن و نوآور بودن و جدید بودن استوار شده است.
اپ خوب، گرافیک جذاب و ساده دارد
اپ خوب، گرافیک جذاب و ساده دارد
  • اپ‌هایی با پرداخت درون برنامه‌ای، تنها در صورتی می‌توانند کاربر زیادی جذب کنند که مطالعات بازاریابی و امکان‌سنجی آن در راستای پاسخگویی به نیاز مخاطب، به درستی انجام شده باشد.
  • طراحی اپ، صرفا وظیفه برنامه‌نویسان و فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست. موضوعات روانشناسی سایبر یا سایبر سایکولوژی (Cyber Psychology)، درآمد های اینترنتی و کارآفرینی دیجیتالی‌ در طراحی این ابزار، باید در دستور کار طراحان و سرمایه‌گذاران باشد.
با دنیای اپ‌نویس‌ها در بزرگترین شبکه فریلنسرهای جهان آشنا شوید
با دنیای اپ‌نویس‌ها در بزرگترین شبکه فریلنسرهای جهان آشنا شوید
  • طراحی اپ، فعالیتی است که توسط افراد با تخصص‌های گوناگون صورت می‌گیرد. یعنی تیمی از کارشناسان از بازاریابی تا کدنویسی و برندینگ، کنار هم جمع شده و ایده‌ای خلاقانه را تجاری‌سازی می‌کنند. پس در طراحی اپ، فرهنگ کار مشارکتی و خرد جمعی را جدی بگیرید.  موضوع مشتری مداری و کسب بازارهای هدف از دل خردجمعی و طوفان مغزی (BRAIN SOTRMING) ظهور می‌کند.
  • در قیمت گذاری اپی که تازه روانه بازار کردید، محتاطانه عمل کنید تا شمار نصب فعال اپ، کاهش نیابد.
  • اپ خوب، همیشه اپلیکیشنی است که به نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کاربران در جامعه هدف، توامان نگاه کند.
  • شرکت شما به عنوان تولیدکننده و طراح اپلیکیشن، بایستی یادگیرنده باشد. یعنی از بازخورد کاربران و مشتریان، برای ارتقای دیدگاه خود و به‌روزرسانی اپ، بهره‌مند شود و این را یک برگ برنده برای خود تلقی کند. همیشه به نظرات کاربران در اپ استورها توجه کنید.
۱۰۰ میلیون نصب فعال برای معروفترین اپ گردشگری مجازی جهان (tripadvisor) نشان می‌دهد که فیدبک کاربران درباره یک اپ و ثبت نظراتشان در داخل اپ، تا چه اندازه می‌تواند فرصت آفرین باشد. بیش از ۳۰۰ میلیون نظر در حوزه  گردشگری در تریپ ادوایزر درج شده و قابل مشاهده است
۱۰۰ میلیون نصب فعال برای معروفترین اپ گردشگری مجازی جهان (tripadvisor) نشان می‌دهد که فیدبک کاربران درباره یک اپ و ثبت نظراتشان در داخل اپ، تا چه اندازه می‌تواند فرصت آفرین باشد. بیش از ۳۰۰ میلیون نظر در حوزه  گردشگری در تریپ ادوایزر درج شده و قابل مشاهده است

سرمایه گذاری در تولید اپ

این فقط اشخاص حقیقی نیستند که علاقمند به سرمایه‌گذاری روی ایده شما جهت تولید اپ باشند. کرادفاندها و شتاب‌دهنده‌ها نیز، قادر به حمایت مادی و معنوی از فعالیت شما خواهند بود. ده‌ها کراد فاند در ایران و صدها مورد در جهان سراغ داریم که سالانه میلیون‌ها دلار صرف کمک و سرمایه‌گذاری به استارت‌آپ ها می‌کنند و شما می‌توانید از این ظرفیت‌ها استفاده کنید.  این سایت، روش‌های خوبی برای سرمایه پذیری اپ ها ارائه می‌دهد.

این که فلان اپ پرداخت مجازی یا آموزشی یا بازی، در اکوسیستم گارآفرینی دیجیتالی امروز ایران محبوب است، نقشه راهی برای شما جهت خلق ارزش‌افزوده جانبی است. با نوآوری، می‌توان نیازهای جدیدی برای ۵۰ میلیون مخاطب اینترنت کشور، ایجاد کرد.

بیش از 49 میلیون صفحه ایندکس شده در گوگل درباره کرادفاند وجود دارد
بیش از 49 میلیون صفحه ایندکس شده در گوگل درباره کرادفاند وجود دارد

در طراحی و تولید اپ، محتوا (Content) نقش مهمی در تولید محصول دارد. اپ‌های پربازدید آموزشی، معمولا محتوای عالی و به روز شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند، آشپزی باشد یا طب سنتی و حتی راهنمای تحصیل مجانی در خارج از کشور!

یک اپ خوب و کاربردی چه ویژگی هایی دارد؟

یک اپ خوب و کاربردی چه ویژگی هایی دارد؟

  • نیازسنجی درستی از کاربران و بازار داشته باشد.
  • مطالعات بازار آن، واقعی باشد.
  • تیم خوبی از حرفه‌ای‌های رشته‌های مختلف در تولید آن نقش‌آفرینی کرده باشند.
  • یک اپ فرصت‌آفرین باشد. یعنی بتواند ارزش‌افزوده خلق کند و نیازهای جمعی از مشتریان هدف را برطرف کند.
  • کم رقیب باشد.
  • طبق برنامه زمان‌بندی شده، مرتب به‌روزرسانی شود.
  • همواره با کاربرانش در ارتباط باشد.
  • مشکلات فنی آن کم باشد.
  • ویژگی‌هایی چون: نمایش در شب، شخصی سازی تنظیمات و همچنین عدم به خواب رفتن دستگاه را ارائه کند.
  • حجم دانلود بالایی به‌خصوص در نسخه‌های اولیه نداشته باشد.
  • بارگذاری سریع داشته باشد.
  • گرافیک سنگینی نداشته باشد.
  • به روانشناسی جامعه هدف خود توجه کند. اپی که برای نوجوانان ساخته می‌شود، نبایستی صدها مگ حجم داشته باشد. در حالی که اپی که برای جامعه پزشکی یا مهندسین تولید می‌شود، به واسطه بانک اطلاعاتی، می‌تواند صدها مگ حجم داشته باشد.
  • شانس نصب فعال موفق را با کسب رضایت مشتری (CUSTOMER SATISFACTION) ارتقا دهید.
  • نسخه آی او اس و اندروید داشته باشد.
  • روی دیوایس‌های مختلف تست شده و مشکلات، آسیب‌شناسی شده باشد.
اپ خوب باید انطباق‌پذیری (Adaptability) خوبی با انواع دستگاه ها داشته باشد
اپ خوب باید انطباق‌پذیری (Adaptability) خوبی با انواع دستگاه ها داشته باشد

یادتان باشید که صفحه اول غول جست و جوی دنیا، چقدر ساده بود و هست.

اپ خوب باید در فاصله زمانی مختلف، به‌روزرسانی شود. تغییرات باید محسوس باشد. باید کاربر بداند که هر ماه، مشکلات اپ کمتر و بر خدمات و قابلیت‌های آن افزوده می‌شود. یکی از برگ‌های برنده و امتیار رقابتی (Competetive Advantage) اپ‌ها آن است که به قدری توسعه آن سریع و قوی باشد که کاربر را به معرفی اپ به دیگران جهت نصب، ترغیب کند.

مشتری مداری در طراحی اپ خوب

از موضوعات اساسی که طراحان اپ بایستی مدنظر قرار بدهند، مشتری مداری است. مشتری همواره علاقمند است تا نسخه نرم‌افزار را براساس فونت و طرح و رنگ و تغییر حالت نمایش (عمودی یا افقی) مشاهده کند و به همین خاطر، طراح اپلیکیشن بایستی ویژگی‌هایی برای در اختیار قراردادن این ظرفیت‌ها، در بخش تنظیمات (Setting) طراحی  کند.

یکی از موضوعات خوبی که در بحث مشتری مداری اپ باید به آن توجه کرد، مشاوره آنلاین است. چه برای اپ بازی  چه اپ آموزشی و…، بایستی بخشی برای ارائه  مشاوره آنلاین به کاربران متقاضی دریافت اطلاعات تکمیلی، موجود باشد.

هرچقدر روی این بخش بهتر کار کنید، شانس تداوم نصب فعال و معرفی  اپ به دیگران، افزایش می‌یابد. گاها مشاهده می‌شود که اپ‌های خوب به دلیل عدم مشتری مداری خلاقانه، خیلی زود از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شوند.

سایت اندروید اتوریتی یکی از سایت‌های خوب برای آشنایی با شیوه های Customization در دنیای اپ‌ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک بروید. البته اپ‌هایی هستند که امکان شخصی‌سازی اسکرین گوشی‌های هوشمند اندرویدی را فراهم می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه شود.

اگر اپ آموزشی طراحی کردید و نیاز است که مخاطب، ساعات زیادی در طول هفته، مطالب را بخواند، امکان تغییر فونت و سایز و بک گراند را برایش فراهم کنید. اجازه بدهید تا محیط کاری اپ، جذاب و کاربر پسند (User Friendly) باشد. نمونه موفق این استراتژی، اپ YOUR REEBOK است.

شخصی‌سازی، همیشه یک انتخاب خوب برای اپ و کاربران بوده و از آن می‌توان به عنوان فاکتور فرصت آفرین نام برد که بیزینسِ اپ شما را به خوبی گسترش داده و کاربران پایداری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

به این موضوع چه در اپ و چه طراحی وبلاگ و سایت، توجه کنید که محیط ساده و زیبا که استفاده بهتر کاربران را تسهیل کند، میزان استفاده از اپ را افزایش و آن را در میان جامعه مخاطبان هدف، محبوب می‌کند.

توجه به روانشناسی در طراحی اپلیکیشن گوشی های هوشمند

مقوله سایکولوژی هم در موضوعات تولید کالا و خدمات و هم در شبکه‌های اجتماعی و هم ارتباطات روزمره و حتی دنیای بازار سرمایه (Stock Markets)، یک بحث بنیادین و مهم است. حتی بورس‌بازها با روانشناسی بازار و تکنیک‌های تابلوخوانی، به سودهای رویایی در میان مدت دست پیدا می‌کنند که الزاما مبتنی بر تحلیل‌های فاندمنتال و تکنیکال نیست.

روانشناسی، ما را در شناخت بهتر از ذهنیت کاربران و جامعه هدف در برخورد با اپ، یاری می‌کند. بررسی رفتار مصرف کننده، مقوله‌ای مهم در طراحی اپ است. گامی اساسی برای مدیریت بهینه ارتباط با مشتری (CRM). بنابراین در طراحی اپ، حتما به روانشناسی توجه کنید. از دید کاربران به اپ بنگرید. ذهنیت‌های مختلف آن‌ها را تحلیل کنید. مطالعات بازار، بخشی به روانشناسی ارتباط دارد. بد نیست اگر اپ مشاوره یا تغذیه یا پزشکی طراحی کردید، با روانشناسی ماهر، رایزنی کنید. حتی جامعه‌شناسی هم در طراحی اپ موفق و برندینگ آن، بی‌تاثیر نیست.

همانطور که می‌دانید، در دهکده جهانی قرن بیست و یکم، با طیفی از علوم میان‌رشته‌ای مواجه هستیم.

یکی از اصول مهم در طراحی اپ خوب، تحلیل رفتار مخاطبان است. این گام، باید قبل از فرآیند طراحی اپ شروع شود؛ مجموعه اقداماتی است که پیش از کدنویسی و طراحی المان‌ها برای پایش و پیمایش رفتار مصرف‌کننده اپ، در دستور کار قرار می‌گیرد. یکی از راهنماهای خوب، این سایت است.

در طراحی اپ همواره به رابط کاربری (UI) شیک توجه کنید
در طراحی اپ همواره به رابط کاربری (UI) شیک توجه کنید

هر چقدر، دید و درک درستی از رفتار مصرف کننده داشته باشید و بتوانید، با الگوها و مدل‌های موجود، رفتار او را پس از دریافت اپ، تحلیل و پیش‌بینی کنید، در فرآیند تولید، به هدف، نزدیک‌تر خواهید بود. این اقدامات، اهتمامی است برای موفقیت اپ در آینده نزدیک و پس از انتشار ورژن نهایی.

برای رسیدن به نسخه نهایی اپ، بایستی مدام طراحی کرد
برای رسیدن به نسخه نهایی اپ، بایستی مدام طراحی کرد

آنچه در روانشناسی و مطالعات بازار طراحی اپلیکیشن کاربردی باید بدانیم

  • روش خلاقانه ترغیب کاربران به دانلود اپلیکیشنی که طراحی کردیم چگونه باشد؟
  • کاربران چه ذهنیتی درباره استفاده از اپ دارند؟
  • طراحی لوگو اپ، چقدر در جذب مخاطب موثر است؟
  • محتوایی که برای معرفی و تبلیغ و رپرتاژ آگهی اپ آماده شده، مناسب چه طیفی از کاربران است؟
  • ویژگی هایی که در طراحی اپ به کار رفته است، تا چه اندازه برای کاربران، جذاب است؟
  • آیا این اپ می‌تواند با تغییر زبان، کاربران دیگر کشورهای جهان را از طریق اپ استورهای بین‌المللی جذب کند؟
  • روش ارائه بسته‌های تشویقی به منظور جذب کاربران چیست؟
  • امکان دانلود و نصب اپ برای گروه‌های مختلف سنی، فراهم است؟
  • آیا مناسب است که نسخه کودکان یا نوجوانان این اپ ارائه شود؟
  • آیا اهمیت دارد که این اپ، به زبان‌های مختلفی طراحی شود؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟
  • چرا کاربران، نباید این اپ را غیرفعال کنند؟ روش‌های خلاقانه شما برای توسعه و ارتقای آن چیست؟
  • وضعیت رقبا و کارکرد اپ آن‌ها در حوزه‌های مرتبط با اپ شما چگونه است؟
  • به نظر شما، چه نیازهایی سبب می‌شود که کاربران نسبت به دانلود اپ شما اقدام کنند؟
  • چه موضوعاتی باعث می‌شود که کاربران، اپ شما را به دیگران معرفی نکنند؟
  • آیا پولی کردن نسخه اولیه اپ، منطقی است؟
  • آیا بازار، کشش پولی کردن بخش‌های تخصصی اپ را دارد؟
  • آیا مرور مطالب و مشاهده صفحات اپ، آسان است؟
  • روانشناسی رنگ در طراحی اپ، رعایت شده است؟
  • آیا امکان یادداشت‌نویسی و ارجاعات به صفحه‌ای خاص از اپ، فراهم است؟
  • آیا نیاز است که دکمه‌های متعددی برای استفاده کاربران در اپ طراحی شود؟
  • آیا امکان به اشتراک‌گذاری آسان محتوای اپ با کاربران شبکه‌های اجتماعی که عضو اپ نیستند فراهم است؟
  • چطور یک کاربر می‌تواند دوستانش را به استفاده از اپ، ترغیب کند؟ (مساله User Motivation)
  • سیستم امتیازدهی و جایزه و… در اپ در نظر گرفته شده است؟ آیا اپ، مسابقه هفتگی یا ماهانه دارد؟
  • نمایش تبلیغات در اپ چگونه باشد؟
روانشناسی در مرحله طراحی اپ، اهمیت فراوانی دارد
روانشناسی در مرحله طراحی اپ، اهمیت فراوانی دارد

نام یک اپ را چگونه انتخاب کنیم؟

انتخاب نام یک اپ، بخشی از فرآیند برندینگ است. اپی که نام جذاب و جالب و هیجان انگیز و در عین حال، راحت و آسان داشته باشد، به یادسپاری آسانی در ذهن مخاطب و کاربران داشته و همین امر، تبلیغات دهان به دهان را توسعه می‌بخشد. انتخاب نام یک اپ، نباید با عجله و شتاب همراه باشد.

باید روانشناسی و مطالعات بازار، به‌خوبی صورت گرفته و در راستای استراتژی بلندمدت طراحان اپ، مجموعه‌ای از اسامی تجاری انتخاب و بهترین گزینه، استخراج شود تا پس از ثبت رسمی نشان، تجاری‌سازی اپ در دستور کار قرار بگیرد.

سال به سال اهمیت مالکیت معنوی و کپی رایت بیشتر می‌شود و به همین خاطر، اهمیت دارد که شما به عنوان صاحب اپ، نامی را برای اپلیکیشن انتخاب کنید که خود، فرصت آفرین و جذاب بوده و زمینه بازاریابی غیر مستقیم اپ را در بلندمدت فراهم کند.

به اسم‌هایی که برای اپ‌های معروف و پردانلود این روزها در زمینه‌های مختلف، انتخاب شده، توجه کنید. دیجی‌کالا،‌ آمیرزا، تپسی، روبیکا و… .

در واقع انتخاب درست نام را بایستی به مقولات بازاریابی و کدنویسی درست و امکان‌سنجی اپ، اضافه کرد. اسم باید جذاب باشد. مثل دیوار. دیوار اولین چیزی که در ذهن شما خلق می‌کند این است که “جایی است که می‌توان چیزی را برای دیده شدن، بر روی آن نصب کرد!” اپ اسنپ، نمونه دیگری است. به معنی شتاب و تند و سریع!

نام‌گذاری اپ مهم است. اگر نام، خیلی خاص باشد، بهتر است ثبت شود تا از حقوق آن دفاع کنید.

انتخاب نام اپ، یکی از اقدامات مهم در تجاری سازی محصول خوب است
انتخاب نام اپ، یکی از اقدامات مهم در تجاری سازی محصول خوب است

سایت THINKLIONS در این لینک، راهکارهایی برای انتخاب خوب نام یک اپ ارائه می‌دهد. سایت معروف اپ سولوشن نیز در این لینک، توصیه‌هایی برای انتخاب نام حرفه‌ای برای طراحان اپ معرفی کرده است که مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنیم.

اپ خوب و نام خوب، باید آیکون جذابی داشته باشد و طراحی خوبی برای آیکون در دستور کار شما باشد. سایت‌های زیادی برای طراحی لوگو وجود دارد که می‌توانید از الگوها و مدل‌ها و تجربیات طراحان و سازندگان استفاده کنید. باید طراحی لوگو شما و حتی اسم‌گذاری اپ شما به گونه‌ای باشد که:

  • خوش آهنگ باشد.
  • به یاد سپاری خوبی داشته باشد.
  • تا حدی بتوان از معنی نام، به موضوع اپ پی برد.
  • منحصر به فرد باشد.
  • بتوان آن را یک برند کرد.
  • بهتر است که دامنه قابل ثبت آن هم روی پسوند عمومی (GTLD) و هم روی پسوند ملی ایران (.IR) در دسترس باشد تا پس از انتشار اپ، ثبت دامنه با مشکلی روبرو نشود.

توصیه‌هایی برای ثبت اپ در مارکت های گوناگون

برای ثبت در مارکت‌های معتبر، بایستی با کارشناسان آن‌ها، رایزنی کنید. اول سعی کنید که اپ، همه مراحل تست و ارزیابی و نصب و کاربری توسط مخاطبان مختلف را با موفقیت طی کرده تا مجوز معرفی را توسط کارشناسان مارکت‌های اپلیکیشن اخذ کند و نیاز به بازبینی کمتری باشد.

متاسفانه شاهد هستیم که برخی از اپ‌ها با وجود کاربری خوب، در دسته‌بندی نامناسب قرار گرفته و مارکت‌ها قادر به معرفی اپ خوب در دسته‌بندی مناسب به کاربران خود نیستند. اپ آموزش کودک، بهتر است در بخش کودکان و مادران قرار بگیرد تا در دسته‌بندی آموزش!

چگونه اپ را تبلیغ کنیم؟

متاسفانه بعضی از دارندگان اپ‌های خوب، روش تبلیغ و بازاریابی اپ را نمی‌دانند. این که شما اپ را تنها در شبکه‌های اطلاعاتی با لینک‌های کوتاه تبلیغ کنید، کفایت نمی‌کند. کاربر باید در زمان مشاهده تبلیغ، به این سوال که در ذهنش نقش می‌بندد، فوری پاسخ دهد: چرا این اپ را نصب کنم؟ با نصب آن، چه دردی از من دوا می‌شود؟

معرفی اپ، بهتر است در قالب موشن گرافیک باشد؛ آن هم زیر ۶۰ ثانیه. با صوت و متن و ویدیو، کاربر بداند که نصب و استفاده از اپ شما، چنین امکاناتی را در اختیارش قرار می‌دهد که به نسبت اپ‌های مشابه بهتر است. حال می‌خواهد بازی باشد و یا آموزشی یا اپ محاسباتی و غیره.

از  موشن گرافیک ها در تبلیغ اپ در شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. خیلی خوب است که برای هر اپ، یک سایتی در نظر گرفته شود و اخبار و اطلاعات و داستان‌های به‌روزرسانی و پاسخ به سوالات، در آنجا نیز معرفی شود. اگر اپی برای آموزش یا تحصیل در خارج یا تحلیل قیمت سهام در بازار بورس دارید، بهتر است با تولید محتوا در سایت مربوط به اپ مخاطبان را از گوگل به سمت سایت اورده و آن ها را به نصب اپ، ترغیب و تشویق کنید.

پاسخ رایگان به سوالات کاربران از طریق اپ، یکی از خدمات جذابی است که شما می‌توانید برای خوانندگان جدید در نظر بگیرید تا هم شمار نصب اپ شما افزایش یابد و هم شمار بیشتری از مخاطبان شما بتوانند به پاسخ سوالات خود در بستر اپ برسند.

تست متعدد اپ، گامی مهم در تجاری سازی محصول است
تست متعدد اپ، گامی مهم در تجاری سازی محصول است

قیمت اپ چقدر باشد؟

پاسخ مشخصی برای این قضیه در دسترس نیست. قیمت گذاری هر اپ، به استراتژی و برنامه بلندمدت طراحان آن باز می‌گردد. این که شما بخواهید N مخاطب را ظرف M ماه بدست آورید، به مجموعه استراتژی‌های شما مرتبط است که قیمت گذاری، یکی از آن‌ها است. الزاما هر چقدر قیمت اپ کمتر باشد، دال بر نصب و استفاده بلندمدت نیست.  چه بسا اپ‌های زیر پنجاه هزار ریال یا زیر صد هزار ریال که پس از مدتی، نصب فعالش را از دست می‌دهد.

در قیمت گذاری، باید وضعیت اپ رقبا، برنامه بلند مدت و استراتژی توسعه محصول در نظر گرفته شود.

هزینه های طراحی اپلیکیشن

هزینه طراحی اپ، فقط کدنویسی نیست و یک پکیج را شامل می‌شود:

  • هزینه‌های تولید محتوای اپ (از بازی تا آموزش)
  • هزینه‌های طراحی گرافیکی اپ
  • هزینه طراحی لوگو اپ و ثبت نام و ثبت برند
  • هزینه کدنویسی
  • هزینه تست و ارزشیابی کارکرد اپ
  • هزینه مارکتینگ و امکان سنجی

اپی که توسط فریلسنرها طراحی شده باشد یا اپی که توسط شرکت‌های بزرگ آی تی طراحی شود، قیمت و کیفیت متفاوتی دارد. اگر به دنبال پشتیبانی فنی بلندمدت هستید، حتما دنبال شرکتی باشید که شما را در این مسیر یاری دهد و خوش نام باشد.

اپی که نیازمند تایید هویت کاربر است، فرم‌های ارتباطی زیادی دارد، جستجو دارد، مدیریت اطلاعات دارد، فیچرهای یوزر فرندلی دارد، هزینه بیشتری برای طراحی نیاز دارد تا اپ ساده. اپی که سیستم مدیریت محتوا (CMS) دارد و از نقشه و مسیریاب هم پشتیبانی می‌کند، هزینه اضافی به خریدار اپ، تحمیل خواهد کرد.

بعضی اپ ها، با ارسال پیامک، ارسال نوتیفیکیشن و سیستم تیکتینگ و چت آنلاین با کاربران در ارتباط هستند که همه این‌ها در قیمت گذاری اپ، تاثیر خواهد داشت.

تعرفه طراحی اپ فروشگاهی

تعرفه طراحی اپ فروشگاهی

در طراحی اپ فروشگاهی، شما نیاز دارید تا امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاه شاپرک را در اختیار داشته و مجوزات لازم را اخذ کنید. همچنین سیستم بررسی، امتیازدهی و همچنین پاسخ به سوالات کاربران را ارائه دهید که همه این‌ها روی قیمت نهایی اپ فروشگاهی، تاثیرگذار است. اپ فروشگاهی خوب، بایستی مطابق با نیازسنجی و استراتژی محصول شما باشد و توسط شرکتی که تخصص طراحی اپ فروشگاهی را دارد، طراحی شود. قیمت این اپ‌ها در سال ۹۸، بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال برآورد می‌شود.

برترین شرکت های طراحی اپ جهان

انتخاب گوگل، موارد زیر است که از تجارب آن ها باید استفاده کنید:

  • OPENXCELL
  • INDIANIC
  • SWENSON
  • ALGLOWORKS
  • DOGTOWN MEDIA
  • PROMATICS TECHNOLOGIES
  • KONSTANS INFOSOLUTIONS
  • CREATIVE360 LLC
  • ZCO CORPORATION
  • RIPEN APPS

آنچه در هر اپی باید باشد

  • تغییر تنظیمات صوتی اپ
  • دسترسی به تنظیمات بلوتوث
  • مرتبط‌ سازی با دستگاه‌های بلوتوث
  • کنترل چراغ قوه
  • افزودن میانبرها
  • اصلاح تنظیمات سیستم
  • اصلاح مخاطبین شما
  • تغییر قابلیت اتصال شبکه
  • ضبط صدا
  • موقعیت مکانی تقریبی (مبتنی بر شبکه)
  • دسترسی کامل به اینترنت
  • مشاهده اتصالات شبکه
  • کنترل لرزش
  • تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه
  • خواندن کارت حافظه
  • خواندن و ویرایش پیام‌های نوشتاری شما (پیامک یا MMS)
  • خواندن وضعیت تلفن و شناسه
  • android.permission.PHONE_STATE_STATE
  • اجرا شدن در هنگام راه‌اندازی
  • ترسیم روی برنامه‌های دیگر
  • android.permission.SYSTEM_OVERLAY_WINDOW
  • ممانعت از به خواب رفتن دستگاه
  • بازیابی برنامه‎های در حال اجرا
  • غیرفعال کردن قفل صفحه شما
  • دوربین

سایت های آموزش طراحی اپ

سایت های آموزش طراحی اپ

سایت‌هایی چون: FRAMER.COM یا APPS-BUILDER.COM یا سایت محبوب اپ بیلدرها (APPYPIE.COM) درکنار سایت IBUILDAPP.COM توصیه می‌شود. البته سایت‌های دیگری مثل BIZNESSAPPS.COM یا APPMAKR.COM هم انتخاب خوبی برای تازه واردها جهت آشنایی با الگوها و متدها و روش‌های طراحی مدرن اپ در آستانه سومین دهه قرن بیست و یکم هستند. سایت‌هایی که تجارب اپ بازها را به اشتراک می‌گذارد مثل FREECODECAMP.ORG یا MASHABLE.COM نیز در نظر داشته باشید.

صرفا جهت اطلاع اپ بازها

  • تبدیل سایت به اپ، تمام ماجرا نیست.
  • اپ، مفهوم و مفهوم سازی می‌خواهد.
  • پلتفرم موبایل، ماهیت متفاوتی با دسکتاپ دارد. این را درک کنید.
  • نیازهای مخاطب را جدی بگیرید.
  • برنامه به‌روزرسانی اپ، به اندازه خود اپ، اهمیت دارد.
  • به دنبال ارزش افزوده باشید.
  • المان‌های عجیب خلق نکنید! لوگو «فروش» در یک اپ، نباید عکس جیب شلوار باشد!
  • نمایش تصاویر با وضوح بالا باشد.
  • قابلیت اجرا آسان داشته باشد.
  • باگ‌های سیستم مرتب رفع شود.
  • دنباله رو بزرگان اپ نباشید. غول‌ها، با نوآوری جدید، حذف شدنی هستند! (مثال: اپ اینستاگرام!)
  • با فعال‌سازی سیستم‌های آماری گوگل و FLURRY، به آمارهای ارزیابی و تحلیلی از فیدبک برنامه دسترسی پیدا کنید.

در این مقاله مطالب بسیار جامعی درباره اصول و مبانی طراحی اپ ارائه شد که شاید تاکنون در درگاه دیگری مطالعه نکرده باشید. به هر حال، استقبال عمومی به طراحی اپ و دانلود اپ، صعودی بوده و کسب و کاری عالی برای کارآفرینان جوان است.

از لینک‌های  ارائه  شده در این گفتار استفاده کنید و همواره با بررسی اپ‌های بازار،‌ خود را به روز نگهدارید و نیازهای کاربران را ارزشیابی حرفه‌ای کنید. ناراضی‌ترین مشتریان شما، بهترین دوستان شما هستند (بیل گیتس). اگر می خواهید تا پایان عمر، کار نکنید، باید راهی برای درآمدزایی در زمانی که در خواب هستید، داشته باشید (وارن بافت). یکی از راهکارها: طراحی اپ کاربردی و پول ساز است.

تجارب مفید و سوالات خود را از طریق بخش نظرسنجی با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر