;
coinex

برگزاری دومین نمایشگاه شهر هوشمند اقدامی مثبت برای هوشمندسازی شهری

مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات ضمن تاکید بر اینکه تحقق شهر هوشمند صرفا وظیفه یک نهاد نیست؛ برگزاری نمایشگاه‌ در خصوص هوشمندسازی شهری از جمله برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند را اقدامی مثبت با رویکرد توسعه شبکه سازی و الزامات علمی، ترویجی و فرهنگی ارزیابی کرد.

به گزارش ستاد خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند، حمیدرضا احمدیان مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات درپاسخ به روابط عمومی دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند در خصوص این که هوشمندسازی چگونه می تواند به تمام مولفه‌ها به صورت همزمان و متوازن کمک کند و این که آیا اجرای شهر هوشمند صرفا وظیفه یک نهاد مشخص است یا اینکه نهادهای مختلف می‌بایست در کنار یکدیگر به رشد و تعالی شهری و هوشمندسازی آن کمک کنند؛ ابراز داشت:

قطعا در کشور با توجه به سیاست هایی که در حوزه اجتماعی و زیرساختی وجود دارد تحقق شهر هوشمند وظیفه یک ارگان خاص همچون شهرداری نیست و بایستی مدلی مرجع و مبتنی بر شاخص‌های کمی و دست یافتنی و البته اهداف شفاف، وجود داشته باشد و در نهایت ماتریس وظایفی تعریف شود که بتواند وظیفه و نقش و حتی اقدام هر بخش را ثورت شفاف و با رعایت تمامی جنبه‌های اجرای ترسیم کند.

وی در ادامه افزود:

لازم است که ما در حوزه هوشمندسازی هدف‌گذاری درست و صحیح نیز داشته باشیم و متناسب با هدف‌های تعیین شده راهبردهای معین را مشخص کنیم و بر اساس راهبردها شاخص های را تعیین کنیم. نمی‌توان به سمت هوشمند سازی و ایجاد شهر هوشمند حرکت کرد در حالی که هنوز شاخص‌های قابل اندازه‌گیری تعریف نکرده باشیم. بر این اساس باید بگوییم که شهر هوشمند در واقع یک تعریف سیستماتیک نیست بلکه می‌بایست نگاه توسعه و مکانیزم های شهری در آن وجود داشته باشد و سپس نگاه سیستماتیک یا هوشمندی در درون آن اتفاق بیفتد.

برای اینکه بتوانیم یک مدل شهر هوشمند داشته باشیم می‌بایست مجموعه‌ای از تفکرات در کنار هم قرار بگیرند تا آن مدل را تعریف کنند که این شامل کسانی است که در حوزه معماری در حوزه مسائل اجتماعی، سرویس‌های حمل و نقل وسایل حوزه‌های مربوط مربوطه کار می‌کنند چرا که شاخص‌هایی که در آینده تعریف می‌شوند ازجنس این حوزه‌ها خواهند بود.

احمدیان تاکید کرد: «اگر روشی متفاوت با آنچه ذکر شد را ملاک قرار دهیم هوشمندسازی ایجاد شده احتمالا فقط ظاهر زیبایی خواهد داشت اما کارکرد لازم را به ما ارائه نمی‌دهد.»

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات افزود:

در فضای تکنولوژی جدید ما یک سری پیشرانه داریم که فناوری‌های جدید از جمله بلاک چین، بیگ‌دیتا و اینترنت اشیا برخی ازمباحث مربوط به این پیشرانه‌های تکنولوژی هستند. این پیشرانه‌ها ما را به سمت پارادایم‌های جدید می‌برند برای مثال دنیای بدون کاغذ و یا دنیایی که دسترسی بازتری داشته باشد ما را به سمت توسعه ابزار دیجیتالی می‌برد. پس نگاه اول آن است که یکی از پارادایم‌هایی که متاثر از این پیشرانه‌ها می‌شود پارادایم‌های مرتبط با حوزه شهری است. توجه داشته باشید که ما در کشور از الگوی توسعه پایدار استفاده می‌کنیم که دارای اولویت اساسی در اقتصاد، محیط زیست و جامعه است؛ این مولفه‌ها بر اساس یک سری زیر مولفه‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند یعنی اجتماع با محیط زیست و محیط زیست با اقتصاد هریک دو به دو با یکدیگر در ارتباط هستند.

مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات در تشریح مدل توسعه پایدار گفت: «توجه داشته باشید که در مدل توسعه پایدار می‌بایست هر سه مولفه یعنی جامعه، اقتصاد و محیط زیست به صورت همزمان رشد پیدا کنند. به هر روی خواه ناخواه این مولفه‌ها در پارادایم شهری وارد می‌شوند و بر زیرساخت‌های شهری اثر می‌گذارند و بر همین اساس ما می‌بایست به دنبال مدلی باشیم که بر اساس آن بتوان هوشمندسازی شهر را به شکل متوازن و همزمان انجام داد.»

احمدیان متذکر شد:

تاکید من بر این است که وقتی در خصوص شهر هوشمند صحبت می‌کنیم نباید تنها با تمرکز هوشمندی فقط به سراغ شهر برویم. ابزار هوشمندی تنها یک مولفه در تحقق شهرهای آینده یا همان شهرهای هوشمند است و هر شهر دارای مولفه های خاص خودش است که در زمان هوشمندسازی می‌بایست آنها را مورد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال روابط فرهنگی و اجتماعی در درون شهر وجود دارد و یا مولفه‌های دیگر در خصوص شهر به زیرساخت‌ها و معماری برمی‌گردد کسب و کار، سلامت و حمل و نقل نیز برخی دیگر از مولفه‌های زیر مجموعه شهر هستند.

احمدیان در پاسخ به این پرسش که محورهای اساسی که می‌بایست در هوشمندسازی شهرها مورد توجه قرار گیردچه هستند نیز گفت که مساله هوشمندی سه محور اساسی دارد یعنی می‌بایست چابکی داشته باشد، موضوعات دیجیتالی در آن وجود داشته باشد و دارای ابزارهای هوشمند باشد.

وی ادامه داد:

البته حداقل 5 متغیر بر این سه محوراساسی اثر گذار هستند؛ اول آنکه اگر موضوع را بخواهیم در حوزه هوشمند سازی مطرح کنیم می‌بایست به متغیر پایداری توجه کنیم یعنی اینکه مدل تعریف شده می‌بایست پایداری داشته باشد. متغیر بعدی مبحث دانشی بودن است یعنی هر اتفاقی که برای هوشمند سازی می‌افتد بایستی بر مبنای دانش باشد و اصطلاحا دانشی باشد. متغیر آخرین نیز مبحث دسترسی پذیری یا نتورکینگ است یعنی می‌بایست امکانات و خدمات به سطوح پایین و بالای جامعه به شکل متوازن ارائه شود. سایر متغیرها نیز نوآوری و یادگیری را نیز داریم. میزان نوآوری اعمال شده در شهر هوشمند و توسعه اقدامات با درجه یادگیری بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر تمام موارد ذکر شده مورد نظر قرار گیرد می‌توان امیدوار بود که به نتیجه مورد نظر دست یابیم و آن وقت است که شهر هوشمند به ایجاد اکوسیستم دیجیتال در شهر کمک می کند.

مدیر کل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات در خصوص چونگی ایجاد زیرساخت در شهرهای هوشمند نیز ابراز داشت: «نکته با اهمیت دیگری که نباید فراموش کنیم آن است که باید تلاش کنیم که بدون تخریب معماری سنتی شهرها به سمت هوشمندسازی برویم. معتقدم که ما می‌بایست اهداف شفاف و معین داشته باشیم. به عنوان مثال شهر هوشمند را در کنار کمک به ارتقا زندگی شهری مردم ببینیم و به دنبال بهبود کیفیت زندگی مردم باشیم؛ امیدوارم که دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند بتواند گامی موثر گامی موثر در این جهت بردارد.»

گفتنی است دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند با هدف پیشبرد کشور به سمت ایجاد شهر های هوشمند از ۲۲ تا ۲۴ دی ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

‌در این نمایشگاه هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف حاضر خواهند بود و البته شرکت‌های داخلی و استارتاپ های توانمند در حوزه شهر هوشمند نیز حضوری فعال در این نمایشگاه خواهند داشت.

‌از مهمترین حامیان این رویداد می‌توان به وزارت راه و شهرسازی مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات امنیت نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد.

‌باتوجه به این که ثبت نام نمایشگاه از اول مرداد ماه شروع شده متقاضان جهت حضور در این رویداد می توانند با شماره  22893242 و 22893244 تماس حاصل کرده و یا به آدرس اینترنتی www.iransmartcity.com مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر