;
coinex

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 ؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

کیا تلوراید 2020 یا Kia Telluride شاسی بلند جدید کیا بوده که به عنوان جانشین موهاوی راهی بازار شده است. در این نوشته پس از بررسی و معرفی امکانات رفاهی و ایمنی و رقبا، به مرور مشخصات فنی و قیمت مدل سال 2020 میلادی آن خواهیم پرداخت.

هرچند در سال های نه چندان دور، خودروسازان آسیایی و به خصوص کره ای به ساخت نمونه های کوچک، ارزان و کم مصرف مشهور بودند، اما بازار بسیار جذاب آمریکای شمالی آنها را به طراحی و تولید خودروهایی مطابق سلیقه آمریکایی ترغیب کرد.

اولین تلاش شرکت های کره ای برای ورود به بازار اتومبیل های بزرگ که همزمان با توجه مشتریان به خودروهای شاسی بلند نیز همراه بود، کیا موهاوی نام داشت. این خودرو که در بازار آمریکای شمالی با نام بورگو (Borrego) به فروش می رسید، با بهره گیری از یپشرانه های قدرتمند 6 سیلندر خورجینی و 8 سیلندر خورجینی و ابعاد بزرگ در حدود 4.9 متر، بر روی کاغذ توانایی رویایی با اتومبیل های بزرگ آمریکایی را داشت.

کیا موهاوی / بورگو

موهاوی در بازار ایران نیز حاضر بود و عنوان تنها خودروی 8 سیلندر موجود (در رده خودروهای با قیمت نسبتا پایین) در کشور را به خود اختصاص داد.

نمونه مفهومی کیا تلوراید Kia Telluride

شرکت کیا که در حال حاضر در جمع بزرگترین خودرسازان جهان قرار گرفته، در چند سال گذشته با طراحی نمونه های جدید و هماهنگ با طراحی مدرن روز، به تدریج در حال گسترش بازار هدف خود بوده و به همین دلیل و همگام با عرضه خودروهای 7 و 8 سرنشینه با 3 ردیف صندلی، نمونه جدیدی را با این خصوصیات، جایگزین شاسی بلند سایز متوسط خود موهاوی نمود.

این خودرو که تلوراید نام داشت و محصول بخش طراحی ایالات متحده آمریکای شرکت کیا بود، اولین بار در سال 2016 میلادی به عنوان یک نمونه مفهومی (Concept Car) معرفی شد. کیا تلوراید در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی یا NAIAS به نمایش عمومی درآمد و با توجه به ابعاد بزرگ و امکانات قابل قبول مورد توجه مخاطبین و منتقدان قرار گرفت.

کیا تلوراید مدل 2020 ؛ جدیدترین شاسی بلند 3 ردیف صندلی کیا

شرکت کیا در سال 2019 از مدل جدید شاسی بلند خود رونمایی کرد. تلوراید جدید که شباهت های بسیاری با نمونه مفهومی معرفی شده در سال 2016 داشت، از ابعاد بدنه بزرگی برخوردار بود و فرم طراحی آن نیز به شکلی بود که علیرغم قرار گرفته در رده شاسی بلندهای سایز متوسط (Mid Size SUV) فضای داخلی کابینی بیش از شورولت تاهو (Chevrolet Tahoe) سایز بزرگ در اختیار سرنشینان قرار می داد.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

کیا تلوراید 2020 که خواهر خوانده هیوندای پالیسید (Hyundai Palisade) نیز به حساب می آید، در حال حاضر تنها شاسی بلند 3 سرنشینه این شرکت به حساب آمده و بازار رقابتی شدیدتری را در این کلاس برای کسانیکه توانایی و یا توانایی پرداخت مبالغ بالا برای تهیه یک نمونه لوکس را ندارند، رقم می زند.

نقاط قوت

  • فضای داخلی و کابین بزرگ و جادار
  • طراحی نسبتا زیبا و قدرتمند بدنه
  • وجود سیستم های ایمنی و کمکی رانندگی متنوع
  • وجود سیستم های رفاهی و سرگرمی به روز
  • قیمت پایه پایین

نقاط ضعف

  • عملکرد نامناسب سیستم کنترل سرعت
  • وجود تنها یک نمونه پیشرانه

ابعاد

کیا تلوراید 2020 یک خودروی نسبتا بزرگ بوده و طولی در حدود 5.000 میلیمتر، پهنایی در حدود 1.990 میلیمتر و ارتفاعی در حدود 1.750 میلیمتر دارد. فاصله دو محور عقب و جلویی در حدود 2.900 میلیمتر، فضای کافی برای سرنشینان را فراهم می کند.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

با این حساب و برای درک بهتر می توان این شاسی بلند 7 نفره را از لحاظ ابعاد در مکانی بالاتر از موهاوی با طولی در حدود 4.900 ملیمتر، هیوندای سانتافه 2019 با طولی در حدود 4.4470 میلیمتر، کیا سورنتو 2019 با طولی در حدود 4.800 میلیمتر، رکستون G4 با طولی در حدود 4.850 میلیمتر، ب ام و X5 2019 با طولی در حدود 4.930 میلیمتر ولوو XC90 مدل 2020 با طولی در حدود 4.950 میلیمتر و پایین تر از مازراتی لوانته با طولی در حدود 5.005 میلیمتر، آئودی Q7 با طولی در حدود 5.050 میلیمتر، بنتلی بنتایگا با طولی در حدود 5.140 میلیمتر و ب ام و X7 مدل 2020 با طولی در حدود 5.150 میلیمتر قرار داد.

طراحی ظاهری و بدنه

کیا تلوراید 2020 همانطور که اشاره شد در بخش طراحی شرکت کیا در ایالت کالیفرنیا ساخته شده و به همین دلیل المان های بسیاری از خودروهای غول پیکر شاسی بلند آمریکایی در آن به چشم می خورد.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

بخش جلویی ظاهری قدرتمند داشته و جلو پنجره جدید محصولات کیا که با نام Tiger Nose شناخته می شود، هماهنگی قابل قبولی برای خودرویی در این کلاس دارد. چراغ های جلویی نیز بزرگ بوده که حس قدرت بیشتری را به بیننده القا می کند.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

در نمای جانبی نیز از ساختاری مکعبی استفاده شده که با وجود شباهت هایی با مدل سورنتو در کنار خطوط کناری با زاویه کم و برآمدگی هایی در بخش گلگیرها و درها، چهره ای قدرتمند به خود گرفته است.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

اما بخش عقبی کیا تلوراید 2020 متفاوت تر از سایر بخش های آن است. چراغ های عقبی طراحی شبیه به چوب هاکی داشته و در زوایه ای خلاف ولو XC90 قرار گرفته اند. شیشه عقب بزرگ بوده و حتی بدون استفاده از سیستم های کمکی رانندگی، دید کافی از بخش انتهایی را به راننده و سرنشینان می دهند.

در مجموع این خودرو گرچه با معیارهای امروزی، ظاهری زیبا و جذاب نداشته و شباهت هایی با برخی خودروهای ساخت این شرکت و یا نمونه های بریتانیایی دارد، اما فرم طراحی آن به گونه ای بوده که حس قدرت و توانایی های یک شاسی بلند آفرود را به بینندگان منتقل می کند.

طراحی داخلی و کابین

طراحی کابین کیا تلوراید 2020 گرچه در حد و اندازه های رقبا نبوده و هنوز المان هایی از خودروهای قدیمی تر در آن دیده می شود، اما با توجه به فلسفه ساخت و فضای بسیار زیاد داخلی، نمای قابل قبول را از خود به نمایش می گذارد.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

داشبورد طراحی نسبتا تختی داشته و صفحه نمایش اصلی استاندارد 8.0 اینچی رنگی لمسی در بالای خروجی های سیستم تهویه مطبوع با قرار گرفتن در یک قابل، تفاوت های بسیاری با نمونه های لوکس و مدرن امروزی دارد. غربیلک فرمان چهار شاخه نیز با استفاده از چرم روکش شده و کنترلرهای سیستم های صوتی، سیستم استفاده از تلفن همراه و کنترل سرعت نیز بر روی آن تعبیه شده که جرابیت اسپرت و چشمگیری نداشته ولی متناسب با یک خودروی شاس بلند بزرگ است.

اما کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابین بالا بوده و سرنشینان به هیچ عنوان حس سواری با یک خودروی ارزان قیمت را نخواهند داشت. در صورت انتخاب تیپ های گران تر و بالاتر، با توجه به افزایش ابعاد صفحه نمایش اصلی و تجهیزاتی مانند سیستم نمایش اطلاعات در بخش حلویی راننده یا هد آپ دیپلی (HUD یا Head Up Display) جذابیت داخلی تلوراید 2020 بیشتر نیز شده و این شاسی بلند جدید کیا نمای یک خودروی لوکس را به خود خواهد گرفت.

صندلی ها و فضای داخلی

کیا تلوراید 2020 همانطور که اشاره شد، یک خودروی شاسی بلند با 3 ردیف صندلی بوده که گنجایش 8 نفر در مدل ها عادی و 7 نفر در مدل های سفارشی را دارد.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

پوشش صندلی ها از چرم مصنوعی بوده که به صورت سفارشی قابلیت تجهیز به سیستم تهویه و سیستم گرم کننده را نیز دارد.  سرنشینان 2 ردیف اول با فضایی بیش از 1 متر برای بالاتنه و پاها، محیطی راحت و بدون فشردگی را تجربه خواهند کرد. اما صندلی های ردیف سوم مشابه با اکثر خودروهای 7-8 سرنشینه موجود در بازار، برای سرنشینان بلند قد اندکی محدود بوده و با کمتر از 1 متر فضای برای بالاتنه و در حدود 8 سانتی متر برای پاها، افراد بزرگسال با اندکی کمبود جا مواجه بوده که این مساله لذت و راحتی سواری را در هنگام پیمودن مسافت های طولانی کاهش می دهد.

اما با توجه به سیستم الکترونیکی جمع شدن و جابجایی صندلی های ردیف دوم، دسترسی به صندلی های ردیف سوم بسیار ساده بوده و سرنشینان از این لحاظ با مشکلی مواجه نخواهند شد.

در مجموع فضای داخلی و صندلی های کیا تلوراید 2020 با توجه به بازه قیمتی در حد استاندارد بوده و این خودرو در حالت استاندارد 8 نفره، نمونه ای مناسب برای سفرهای خانواده های پرچمعیت آمریکایی به حساب می آید. انتخاب تیپ ها بالاتر و گران تر نیز با افزودن روکش های چرمی برای صندلی ها و ادوات داخلی، دز تجمل را بیشتر کرده و اندکی فضای داخلی را از یک نمونه کاربردی به لوکس تغییر می دهد.

فضای صندوق عقب و محفظه بار

با توجه به اینکه کیا تلوراید 2020 در رده خودروهای شاسی بلند سایز متوسط قرار گرفته، اما طول نزدیک به 5 متری و فاصله 2 محور عقب و جلوی زیاد، فضای زیادی را برای صندلی ها و محفظه بار فراهم کرده است.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

این خودرو برای محفظه بار و حالت 3 ردیف صندلی، فضایی در حدود 21 فوت مکعب (در حدود 594 لیتر) را در اختیار گذاشته که آن را در جایگاهی بالاتر از رقبا (حتی برخی از شاسی بلندهای سایز بزرگ) قرار می دهد. این فضا در صورت جمع شدن صندلی های ردیف سوم به 46 فوت مکعب (در حدود 1.300 لیتر) و در حالت جمع شدن صندلی های ردیف دوم به 87 فوت مکعب (در حدود 2.464 لیتر) افزایش یافته که از این لحاظ نیز به کیا تلوراید 2020 قابلیت رقابت با حریفان بزرگ تر را خواهد داد.

امکانات و تجهیزات

شرکت کیا در چند سال گذشته برای ورود گسترده به بازارهای جهانی و جذب مشتریان، حجم گسترده ای از امکانات رفاهی و سرگرمی را در خودروهای خود به صورت استاندارد تعبیه می کند.

برخی از تجهیزات موجود در کیا تلوراید 2020 عبارتند از:

  • صفحه نمایش لمسی 8 اینچی رنگی
  • سیستم اطلاعاتی سرگرمی اختصاصی شرکت کیا با نام UVO
  • نرم افزار ارتباطی با تلفن های هوشمند
  • سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگوی جداگانه
  • 6 پورت USB در سه ردیف صندلی ها
  • ورود و استارت بدون نساز به کلید
  • دکمه مخصوص استارت خودرو

در مجموع تجهیزات و امکانات رفاهی و سرگرمی کیا تلوراید 2020 به اندازه ای بوده که از پس آزمون های سخت موجود در ایالات متحده برآمده و آن را به نمونه ای در حد استاندارد تبدیل می کند.

موتور و پیشرانه

موتور کیا تلوراید 2020 هر چند از قدرت پایینی برخوردار نیست، اما محدود بودن به تنها یک نمونه، آن را در رده نقاط ضعف آن قرار می دهد. تنها موتور موجود برای این خودرو یک نمونه 6 سیلندر خورجینی است.

موتور 6 سیلندر خورجینی 3.8 لیتری Lambda GDi

این پیشرانه، گرچه در نگاه اول شباهت زیادی با موتور V6 نصب شده در مدل های موهای 6 سیلندر به نظر می آید، اما با بهینه سازی ها و به روز رسانی های انجام شده، توانایی تولید نیرویی بیشتر را داشته و مشابه با نمونه پایه استفاده شده در کیا K900 مدل 2019 است.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

این موتور 6 سیلندر خورجینی 24 سوپاپه DOHC با تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ ها (یا CVVT – به منظور افزایش بازدهی موتور و کاهش گازهای مضر خروجی با توجه به سرعت و میزان بار اتومبیل) با بلوک و سر سیلندر آلومینیومی به حجم دقیق 3.778 سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود 291 اسب بخار در دور موتور 6.000 دور در دقیقه را دارد.

حداکثر گشتاور تولیدی نیز رقمی در حدود 262 پاوند بر فوت (معادل 355 نیوتون متر) بوده که در دور موتور 5.200 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت کیا با قابلیت تعویض به صورت دستی در حالت استاندارد به چرخ های جلویی (FWD) و یا به صورت سفارشی به هر چهار چرخ (AWD) منتقل می شود.

شتاب اولیه و حداکثر سرعت

با استفاده از این موتور کیا تلوراید 2020 به زمانی در حدود 7.1 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت این خودرو نیز رقمی در حدود 132 مایل در ساعت (معادل 212 کیلومتر در ساعت) است. سایر رکوردهای شتاب این خودرو نیز در آزمون های مجله Car and Driver به این ترتیب است:

  • 3 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 160 کیلومتر در ساعت
  • 6 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 210 کیلومتر در ساعت
  • 4 ثانیه برای طی مسافت 400 متر با حداکثر سرعت 94 مایل در ساعت (151 کیلومتر در ساعت)

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

این خودرو برای رسیدن از سرعت 70 مایل در ساعت (در حدود 113 کیلومتر در ساعت) به توقف کامل نیاز به 162 فوت ( در حدود 49.3 متر داشته که نشان از عملکرد مناسب سیستم ترمزها دارد. البته انتخاب تایرهای بزرگ تر موجب کاهی اندکی در سرعت و شتاب خواهد شد.

مصرف سوخت

کیا تلوراید 2020 با وجود استفاده از یک موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری و عدم استفاده از سیستم توربوشارژر مصرف سوخت قابل قبولی برای یک خودرو بزرگ دارد. این خودرو توانایی پیمودن مسیری به طول 20 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 26 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.0 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 23 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین در مدل های تک دیفرانسیل را دارد.

سفارش سیستم چهار چرخ متحرک مصرف سوخت تلوراید را افزایش داده و به 19 مایل با هر گالن سوخت (معادل م لیتر در هر 100 کیلومتر) مسر شهری، 24 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 21 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی می رساند.

در مجموع مصرف سوخت کیا تلوراید 2020 با توجه به ابعاد وزن 2.0 تنی و موتور استفاده شده، قابل قبول بوده و باک 71 لیتر آن توانایی پیمودن مسافتی در حدود 630 کیلومتر بدون سوخت گیری مجدد را به آن می دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

تیپ های مختلف و تجهیزات

کیا تلوراید 2020 در بازار ایالات متحده در 4 تیپ مختلف به فروش می رسد. تمامی تیپ ها نیز با پرداخت مبلغی در حدود 2.000 دلار از تک دیفرانسیل به چهار چرخ متحرک تغییر حالت خواهند داد. این تیپ ها عبارتند از:

  1. تیپ LX با قیمت پایه ای در حدود 33.000 دلار
  2. تیپ S با قیمت پایه ای در حدود 35.000 دلار
  3. تیپ EX با قیمت پایه ای در حدود 38.000 دلار
  4. تیپ SX با قیمت پایه ای در حدود 42.500 دلار

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

تیپ LX

این تیپ، نسخه پایه کیا تلوراید 2020 بوده که با قیمتی در حدود 33.000 دلار (در حدود  380 میلیون تومان با ارز 11.500 تومانی فعلی) در مدل دیفرانسیل جلو و 35.000 دلار (در حدود 402 میلیون تومان) در مدل چهار چرخ متحرک به خریداران عرضه می گردد. برخی از امکانات پایه موجود در این تیپ عبارتند از:

  • رینگ های 18 اینچی آلیاژی
  • لامپ های LED برای چراغ های جلویی
  • لامپ های LED برای چراغ های روشنایی در روز (دی لایت)
  • غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع
  • کنسول بالای سر (در بخش میانی جلو)
  • دکمه استارت خودرو
  • گنجایش 8 سرنشین
  • پوشش چرم مصنوعی برای صندلی ها
  • غربیلک فرمان با روکش چرم
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning) با خروجی جداگانه برای صندلی های عقبی
  • آیینه های جانبی مجهز به سیستم گرم کننده و چراغ های راهنما با لامپ های LED
  • 6 عدد پورت USB (5 عدد با قابلیت شارژ گوشی های تلفن همراه و گجت ها)
  • امکان مکالمه صوتی از طریق فناوری بلوتوث
  • صفحه نمایش اصلی 8.0 اینچی لمسی رنگی
  • سیستم صوتی با 6 بلندگوی جداگانه
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با گوشی های تلفن همراه
  • کامپیوتر سفری (Trip Computer)
  • پشت آمپر 3.5 اینچی رنگی TFT
  • شیشه جلویی با قابلیت جذب صدا و حرارت
  • تزئینات کرومی در دور شیشه های درها
  • 3 خروجی برق 12 ولت
  • تایرهای با سایز 245/60/18
  • باله عقب (اسپویلر)
  • برف پاکن برای شیشه عقب
تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

کیا تلوراید 2020 در تیپ پایه نیز مجهز به فهرست بلندبالایی از مدرن ترین تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی است. این تجهیزات عبارتند از:

  • سیستم کنترل کشش الکترونیکی (ESC)
  • سیستم کنترل پایداری خودرو (VSM)
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی (Hill Star Assist)
  • سیستم کمکی ترمز در سراشیبی (Downhill Brake Assist)
  • 7 کیسه هوا (ایربگ)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی
  • سیستم کنترل پایداری تریلر
  • سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert)
  • سیستم هشدار میزان هشیاری راننده
  • سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص عابران پیاده
  • سیستم هشدار خروج مسیر حرکت خودرو از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning)
  • سیستم حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist)
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)
  • سیستم خاموش و روشن کردن خودکار خودرو در هنگام توقف کامل (Stop & G0)
  • سیستم نمایش نقاط کور در بخش عقبی (Blindspot Monitoring System)
  • سیستم کنترل گشتاور در هنگام عبور از پیچ ها (TVCC)
  • مدل های مختلف رانندگی (Comfort – Eco – Sport – Smart)
  • سیستم فرمان الکتریکی (Motor Driven Power Steering)
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم کمکی جابجایی بین خطوط جاده (Lane Sensing Technology)

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

تیپ S

این تیپ از کیا تلوراید 2020 با قیمت پایه ای در حدود 35.000 دلار (402 میلیون تومان) در مدل FWD و 37.000 دلار (425 میلیون تومان) در مدل AWD به فروش می رسد. علاوه بر تجهزات موجود در تلوراید LX امکانات زیر نیز به مجموعه تجهزات اضافه خواهند شد:

  • رینگ های 20 اینچی آلیاژی
  • تایرهای با سایز 245/50/20
  • طراحی و رنگ آمیزی متفاوت جلوپنجره
  • خروجی دوبل اگزوز با روکش کروم
  • سیستم گرمکن برای صندلی های جلویی
  • قابلیت تنظیم در 10 جهت مختلف به صورت الکتریکی برای صندلی راننده
  • قابلیت حمل 7 سرنشین با صندلی های VIP برای ردیف دوم
  • پوشش چرمی برای دسته دنده
  • چراغ های جلویی اتوماتیک

امکانات سفارشی کیا تلوراید 2020 تیپ S نیز محدود به مواردی مانند تکیه گاه دست برای صندلی های ردیف دوم با مکان مخصوص برای قرار دادن لیوان و صندلی یک تکه (که ظرفیت را مشابه با تیپ LX به 8 نفر افزایش می دهند) خواهند شد. امکانات ایمنی و کمکی رانندگی تلوراید 2020 در این تیپ نیز مشابه با تیپ LX بوده و تنها مواردی مانند سیستم خروج امن از خودرو (یا SEA – هشدار در صورت تشخیص خودروی عبوری در هنگام پیاده شدن) به آن اضافه می گردد.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

تیپ EX

کیا تلوراید 2020 تیپ EX نمونه مجهز تیپ LX بوده که با قیمت پایه ای در حدود 38.000 دلار (438 میلیون تومان) در مدل های تک دیفرانسیل و 40.000 دلار (460 میلیون تومان) در مدل های دو دیفرانسیل به فروش می رسد. امکانات موجود در این مدل نیز علاوه بر نمونه های موجود در تیپ LX شامل موارد زیر است:

  • چراغ های جلویی اتوماتیک با لامپ های هالوژن
  • تکیه گاه دست برای صندلی های ردیف دوم با مکان مخصوص برای قرار دادن لیوان
  • لامپ های LED برای چراغ های عقبی
  • خروجی های اگزوز دوگانه با روکش کروم
  • سانروف الکتریکی
  • آیینه های جانبی با قابلیت چمع شدن به صورت الکتریکی
  • شیشه های آکوستیک برای درهای جلویی
  • صندلی سرنشین کناری با قابلیت تنظیم در 8 جهت مختلف به صورت الکتریکی
  • سیستم تهویه هوا برای صندلی های جلویی
  • سیستم تهویه مطبوع دوگانه (Dual Zone Climate Control)
  • سیستم مه زدایی خودکار شیشه ها
  • صفحه نمایش 10.25 اینچی اصلی رنگی لمسی
  • سیستم ناوبری ماهواره ای
  • سیستم شارژ بدون سیم گوشی های تلفن همراه
  • قابلیت باز شدن در صندوق عقب بدون نیاز به دست
  • تزئینات چوبی در داخل کابین
  • سیستم Driver Talk برای ارتباط راننده با سرنشینان ردیف های دوم و سوم

امکانات سفارشی موجود برای این تیپ کیا تلوراید 2020 نیز به کمک فنرهای هوشمند در بخش عقبی (ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو بدون توجه به وزن بار و سرنشینان) و سیستم گرم کننده برای غربیلک فرمان محدود می شوند.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

تیپ SX

این تیپ گرانقیمت ترین و مجهزترین نمونه موجود برای کیا تلوراید 2020 بوده که با قیمت گایه ای در حدود 42.500 دلار (490 میلیون تومان) در گونه FWD و 44.500 دلار (512 میلیون تومان) در گونه AWD فروخته می شود. امکانات موحود در این تیپ علاوه بر موارد موجود در مدل های ارزان تر عبارتند از:

  • طراحی متفاوت جلوپنجره
  • رینگ های 20 اینچی آلیاژی مشکی رنگ
  • سیستم نور بالای خودکار
  • برف پاک کن خودکار حساس به بارش باران
  • تزئینات کرومی در بدنه
  • چراغ های جلویی اتوماتیک با لامپ های LED
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 12 جهت مختلف به صورت الکتریکی
  • قابلیت ذخیره تنظیمات صندلی راننده و آینه های جانبی
  • صفحه نمایش اصلی 10.25 اینچی لمسی رنگی
  • سیستم صوتی حرفه ای ساخت شرکت Harman Kardon با 10 بلنگوی جداگانه
  • سیستم نمایش اطلاعات در جلوی راننده (HUD)
  • سیستم گرم کن برای غربیلک فرمان
  • سیستم نورپردازی داخلی در 64 رنگ مختلف
  • سنسورهای کمکی پارک در دو بخش عقبی و جلویی
  • خروجی برق 110 ولت

ایمنی

کیا تلوراید 2020 هرچند هنوز به طور رسمی توسط هیچ یک از نهاد مربوط به برآورد ایمنی خودرو در ایالات متحده مورد آزمایش قرار نگرفته، اما فهرست تجهیزات ایمنی فهرست زیر احتمالا آن را در رده امن ترین خودروهای موجود در بازار قرار خواهد داد:

  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم ترمز کمکی در سراشیبی
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • 7 کیسه هوا (2 عدد جلو، 2 عدد جانبی، 2 عدد پرده ای، 1 عدد مخصوص زانوی راننده)
  • سیستم کنترل هوشیاری راننده
  • کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای با قابلیت افزایش فشار در هنگام تصادف
  • اتصالات LATCH برای نصب صندلی کودک
  • ترمز ضد قفل دیسکی برای هر 4 چرخ
  • سیستم تشخیص وضعیت چپ شدن با قابلیت فعالسازی ایربگ ها جانبی
  • سیستم هشدار برخورد از جلو
  • سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی
  • سیستم هشدار خروجی مسیر حرکت خودرو از بین خطوط جاده
  • سیستم حفظ حرکت خودرو بین خطوط جاده
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی

سواری

سواری با کیا تلوراید 2020 دقیقا همانطوری است که انتظار می رود؛ کم صدا و راحت. هرچند قدرت پیشرانه و عملکرد آن برتری نسبت به رقبا نداشته اما هنوز هم از شتاب اولیه و سرعت قابل قبولی برای بیشتر خریداران این کلاس بدنه خودرو بر خوردار است.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

عملکرد جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک در هنگام حرکت در خیابان های شلوغ و ترافیک شهری اندکی نامناسب بوده اما در زمان حرکت در اتوبان ها به خوبی و دقت عمل نموده و هماهنگی قابل قبولی با پیشرانه 6 سیلندر V شکل دارد. ایمنی نیز با توجه به سیستم های متعدد کمکی رانندگی ساده بوده و عملکرد تجهیزاتی مانند سیستم Lane Sensing Technology ایمنی کافی را در هنگام حرکت در بزرگراه ها فراهم می کند.

کابین نیز با توجه به استفاده از مواد اولیه با کیفیت قابل قبول برای این رنج قیمتی زیبا و راحت بوده و همانطور که اشاره شد، تمامی سرنشینان (حتی کسانیکه مجبور به نشستن در ردیف سوم هستند) با توجه به نوع طراحی صندلی ها در صورتیکه قد بسیار بلندی نداشته باشند، سواری قابل قبول و راحتی را با کیا تلوراید 2020 تجربه خواهند کرد.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

اما اگر تمایل به مسافرت در مسیرهای خاکی و سنگلاخ را دارید، نمونه های مجهز به رینگ های 20 اینچی برای شما مشکل ساز شده و مدل ها و تیپ های با رینگ و تایر 18 اینچی عملکرد بهتری را از خود به نمایش خواهند گذاشت.

رنگ بندی

کیا تلوراید 2020 بسته به تیپ انتخابی در 7 رنگ مختلف ارائه می گردد. این رنگ ها عبارتند از:

  • سفید با کد Snow White Pearl (تمامی تیپ ها)
  • نقره ای با کد Everlasting Silver (تمامی تیپ ها)
  • قرمز تیره با کد Sangria (تمامی تیپ ها)
  • خاکستره با کد Gravity Grey (تمامی تیپ ها)
  • مشکی براق با کد Ebony Black (تمامی تیپ ها)
  • سبز تیره با کد Dark Moss (تیپ S)
  • قهوه ای براق با کد Black Copper (تیپ SX)

قیمت

کیا تلوراید 2020 همانطور که اشاره شد، در رده خودروهای شاسی بلند با قیمت متوسط قرار گرفته و بسیاری از افراد قشر متوسط در کشورهای متمدن و پیشرفته توانایی خرید آن را دارند.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

این خودرو در حالت پایه تیپ LX قیمتی در حدود 33.000 دلار (380 میلیون تومان) داشته و تیپ SX آن در صورت تجهیز به تمامی آپشن های موجود با قیمتی در حدود 50.000 دلار (575 میلیون تومان) به فروش می رسد. البته نحوه خرید اتومبیل در کشورهای پیشرفته بسیار متفاوت با ایران بوده و علاقمندان این خودرو می توانند با پرداخت مبلغی در حدود 600 دلار (در حدود 7 میلیون تومان) در ماه، به مدت 3 سال این خودرو را اجاره (Lease) کنند.

قیمت در ایران

متاسفانه با وضعیت موجود فعلی و درایت مثال زدنی مسئولین، ورود تمامی خودروهای قابل قبول و استاندارد به کشور ممنوع بوده و خریداران مجبور به استفاده از خودروهای کارکرده قدیمی موجود در بازار و یا تهیه ارابه های مرگ تولید داخل هستند.

سایپا کوییک (یا کوئیک)
کوییک سایپا

اما حتی در صورت ورود و با توجه به قرار گرفتن ریال در صدر بی ارزش ترین پول های جهان، قیمت کیا تلوراید 2020 در ایران رقمی نزدیک به 1.2 میلیارد تومان (نزدیک به 100.000 دلار) بود که با توجه به فقر شدید ناشی از فساد اقتصادی در بالاترین رده های مدیریتی کشور، رقمی بسیار فراتر از توان پرداخت بیش از 80 درصد مردم جامعه است.

رقبا

از رقبای کیا تلوراید 2020 در بازار خودروهای شاسی بلند با قیمت متوسط می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • هوندا پایلوت (Honda Pilot) با قیمت پایه ای در حدود 33.000 دلار
  • شورولت تراورس (Chevrolet Traverse) با قیمت پایه ای در حدود 31.000 دلار
  • تویوتا هایلندر (Toyota Highlander) با قیمت پایه ای در حدود 32.000 دلار
  • هیوندای پالیسید با قیمت پایه ای در حدود 31.000 دلار
  • فورد اکسپلورر (Ford Explorer) با قیمت پایه ای در حدود 32.500 دلار
  • فولکس واگن اطلس (Volkswagen Atlas) با قیمت پایه ای در حدود 32.000 دلار
  • مزدا CX9 با قیمت پایه ای در حدود 32.000 دلار
  • جمس ترین (GMC Terrain) با قیمت پایه ای در حدود 28.000 دلار

سخن آخر

کیا تلوراید 2020 خودروییست که با تمرکز کامل بر روی کااریی و عملکرد ساخته شده و فضای داخلی آن گنجایش کامل ظرفیت اعلام شده را دارد. توانایی موتور در حد نرمال و استاندارد بوده و فضای داخلی علیرغم سادگی، زیبا و کاربردی ساخته شده است. نمای بدنه نیز با توجه به انجام فرآیند طراحی در بخش طراحی ایالات متحده آمریکا، به نوعی با خودروهای بزرگ آمریکایی شباهت داشته و گرچه نمی توان آن را یک نمونه زیبا به حساب آورد، اما هماهنگی نسبتا کاملی با سلیقه مشتریان آمریکایی پسند دارد.

بررسی و مشخصات فنی کیا تلوراید 2020 Kia Telluride؛ رقابت با آمریکایی‌ها؟

در مجموع اگر توانایی و یا تمایل خرید یک خودروی لوکس شاسی بلند را ندارید، فرم طراحی و بدنه کیا تلوراید 2020 به گونه ای بوده که نمایی از یک خودروی لوکس و قدرتمند را در اختیار شما گذاشته و گزینه ای جایگزین برای خودروهای آمریکایی و یا نمونه هایی مانند تویوتا لندکروزر گرانقیمت برای شما به حساب می آید. با توجه به فاصله نسبتا زیاد از زمین و سیستم تعلیق بادی، تیپ SX این خودرو با قیمتی بیشتز از 40.000 دلار، توانایی قرار گرفتن در رده بهترین خودروهای شاسی بلند 7 نفره ارزانقیمت خانوادگی موجود در بازار را دارد.

مشخصات فنی کیا تلوراید مدل سال 2020

تیپ Telluride LX Telluride S Telluride EX Telluride SX
گنجایش مسافر 8 نفر 8 نفر 7 نفر 7 نفر
حجم موتور 3.778 سی سی 3.778 سی سی 3.778 سی سی 3.778 سی سی
تعداد سیلندر 6 خورجینی 6 خورجینی 6 خورجینی 6 خورجینی
تعداد سوپاپ 24 CVVT 24 CVVT 24 CVVT 24 CVVT
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو چهار چرخ چهار چرخ
گیربکس 8 اتوماتیک 8 اتوماتیک 8 اتوماتیک 8 اتوماتیک
قدرت (اسب بخار) 291 291 291 291
گشتاور (نیوتون متر) 355 355 355 355
شتاب 0 تا 100 7.1 7.1 7.8 7.8
حداکثر سرعت 212 KMh 212 KMh 212 KMh 212 KMh
مصرف سوخت (شهری) 11.7 11.7 12.3 12.3
مصرف سوخت (بزرگراه) 9.0 9.0 9.8 9.8
مصرف سوخت (میانگین) 10.2 10.2 11.2 11.2
حجم باک 71 لیتر 71 لیتر 71 لیتر 71 لیتر
طول (میلی‌متر) 5.000 5.000 5.000 5.000
عرض (میلی‌متر) 1.990 1.990 1.990 1.990
ارتفاع (میلی‌متر) 1.759 1.759 1.759 1.759
فاصله دو محور (میلی‌متر) 2.900 2.900 2.900 2.900
وزن (کیلوگرم) 1.865 1.865 1.930 1.930
سایز تایر جلو 245/60/18 245/50/20 245/60/18 245/50/20
سایز تایر عقب 245/60/18 245/50/20 245/60/18 245/50/20
قیمت پایه (دلار) 31.690 33.990 39.090 43.490
قیمت پایه (میلیون تومان) 364 391 450 500
قیمت ایران (برآورد) 1 میلیارد تومان 1.2 میلیارد تومان > 1.2 میلیارد تومان < 1.2 میلیارد تومان

گالری تصاویر کیا تلوراید 2020 / Kia Telluride

 

منابع:

  1. مجله Car and Driver
  2. وب سایت رسمی شرکت کیا موتورز
  3. وب سایت Autotrader
  4. وب سایت USNews
  5. وب سایت Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر