;
coinex

گرتا تونبرگ فعال اقلیمی نوجوان، شخصیت سال ۲۰۱۹ مجله تایم شد

گرتا تونبرگ نوجوان فعال محیط زیست سوئدی به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ مجله تایم انتخاب شد. وی جوانترین شخصی است که این لقب را دریافت می‌کند.

پیش از این نیز شاهد به رسمیت شناختن قدرت جوانان توسط مجله تایم بوده‌ایم، ولی این نخستین باری است که آنها یک نوجوان را به عنوان شخصیت سال خود انتخاب می‌کنند.

هرچند مجله‌ی تایم سابقه‌ای طولانی در به‌رسمیت‌شناختن قدرت جوانان داشته است، سردبیران این نشریه هرگز هیچ نوجوانی را به‌عنوان شخص سال انتخاب نکرده بودند. مجله تایم قریب به یک قرن است که شخصیت سال انتخاب می‌کند. اکنون نوجوان سوئدی ۱۶ ساله که نام خود را به عنوان یکی از الهام‌بخشان کمپین‌های جهانی برای مقابله با پدیده «تغییر اقلیم» مطرح کرده است، به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ نشریه تایم انتخاب می‌شود.

گرتا تونبرگ شخصیت سال ۲۰۱۹ مجله تایم شد

گرتای ۱۶ ساله روز گذشته پیش از آنکه تصاحب این عنوان پخش شود، در اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل در شهر مادرید ایراد سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی رهبران جهان را متهم کرد که «فریب‌کاری» و «پنهان‌کاری» می‌کنند. تونبرگ معتقد است یک دهه آینده در تعیین آینده سیاره زمین نقش کلیدی دارد.

سال گذشته تونبرگ تصمیم گرفت که روزهای جمعه سر کلاس درس نرود تا در مقابل ساختمان مجلس سوئد تحصن محیط زیستی کند. این کار گرتا شروعی برای یک کمپین جهانی تحت عنوان «جمعه‌ها برای آینده» باشد که در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ FridaysForFuture# ترند شد.

شخصیت سال ۲۰۱۹ مجله تایم

این جنبش محیط زیستی گرتای نوجوان را به صدایی رسا برای مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم بدل ساخت. خیل عظیمی از دانش‌آموزان در جای‌جای جهان به تاثر از گرتا تونبرگ به این اعتراضات پیوستند. این موضوع سبب شد تا نام او به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل نیز مطرح شود. سخنرانی‌های وی در کنفرانس‌های مختلف اقلیمی انبوهی از توجهات را به سوی او معطوف کرد.

گرتا در واکنش به این خبر در صفحه توئیتر خود نوشت: «واو! غیرقابل باور است! من این افتخار بزرگ را به همه اعضای جنبش جمعه‌ها برای آینده و همه فعالان اقلیمی سهیم هستم.»

واکنش گرتا تونبرگ نسبت به انتخابش به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ مجله تایم

واکنش‌ها به گرتا تونبرگ و جنبش جمعه‌ها برای آینده در میان همه اذهان یکسان نبوده است. بسیاری او را صرفا یک کار تبلیغاتی و تقلبی (فیک) توصیف می‌کنند. «جرمی کلارکسون» مجری مطرح انگلیسی که وی را به برنامه «تخت گاز» می‌شناسیم، گرتا تونبرگ را «احمقی» می‌داند که منجر به کاهش علاقه نوجوانان به خودروها شده است. بولسونارو، رئیس جمهور برزیل نیز، او را یک «بچه لوس» می‌‌داند که رسانه‌ها بیش از حد به او فضا می‌دهند.

گرتا تونبرگ در چند گفتگو با الفاظی تند به قدرت‌های جهانی مانند رئیس‌ جمهور‌های آمریکا و روسیه، حمله کرده است و آنها را مسبب شرایط نامساعد اقلیمی می‌داند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز تونبرگ را «نوجوانی رئوف اما ناآگاه» توصیف کرده است. با همه این اوصاف در طول یک سال و نیم گذشته، کمپین تونبرگ به موفقیت‌های شایان ذکری دست یافته است. او در طول این مدت در سازمان ملل سخنرانی کرده و با افراد مطرحی نظیر پاپ فرانسیس دیدار کرده است.

بیشتر بخوانید:

منبع: nbcnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر