;
coinex

مقایسه بودجه فضایی ایران و آمریکا ؛ بودجه ناسا بیش از ۴۵۰ برابر بودجه سازمان فضایی ایران است

مقایسه بودجه فضایی ایران و آمریکا با اعلام لایحه بودجه ۹۹ خالی از لطف نیست. بنابر اعلام رئیس سازمان فضایی بودجه بخش فضایی کشور دوبرابر شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته بودجه نظامی 738 میلیارد دلاری برای وزارت دفاع را تایید کرد. این بودجه همه‌چیز از مرخصی برای خانواده گرفته تا جت‌های جنگنده و برنامه نیروی فضایی که یکی از اولویت‌های دونالد ترامپ بود را شامل می‌شود.

این لایحه هزینه‌های دفاعی این کشور را 2.8 درصد معادل 20 میلیارد دلار افزایش می‌دهد. مجلس نمایندگان آمریکا ۲۰ میلیون دلار بودجه نیروی فضایی آمریکا بعلاوه یک بودجه اضافی برای این نهاد دولت ترامپ را هفته گذشته برای وزرات دفاع این کشور تایید کرد. با ادامه این نوشته با تکراتو همراه باشید.

مقایسه بودجه فضایی ایران و آمریکا ؛ بودجه ناسا ۴۶۵ برابر بودجه بخش فضایی ایران

تعداد آرای اخذ شده نسبت به این لایحه در مجلس آمریکا که توسط دموکرات‌ها کنترل می‌شود، 377 رای موافق به 48 رای مخالف بود که این لایحه را برای تصویب به مجلس سنا فرستاد. سنا در پایان هفته جاری در این‌باره رای‌گیری می‌کند. ترامپ قول داده است که به محض تصویب شدن این لایجه توسط سنا، آن را امضا کند.

ماهواره بر فجر

بنابر این لایحه، به عنوان بخشی از بودجه ۷۳۸ میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا، نیروی فضایی این کشور که سال ۲۰۲۰ نخستین سال فعالیت آن خواهد بود، به نقل از گاردین بودجه‌ای معادل ۴۰ میلیون دلار (با احتساب دلار ۱۳ تومان، معادل ۵۲۰ میلیارد تومان) را به خود اختصاص می‌دهد.

تعدادی از دموکرات‌های اکثرا چپ‌گرا با این لایحه مخالف بودند، چون برخی موارد از قبیل ممنوعیت حمایت از عملیات هوایی عربستان سعودی در یمن و قانونی برای منع ترامپ از استفاده‌ی بودجه نظامی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک در این لایحه ذکر نشده بود.

این موارد در نسخه‌ای از این لایحه که مجلس نمایندگان در ماه اکتبر تصویب کرد وجود داشتند، اما در نسخه‌ای که توسط مجلس سنا که توسط جمهوری‌خواهان کنترل می‌شود تصویب شد، حاضر نبودند. این موارد طی مذاکرات چند ماهه‌ با جمهوری‌خواهان سنا و مسئولین اجرایی دولت ترامپ حذف شدند.

بودجه دفاعی آمریکا در سال 2020 حقوق دریافتی نیروهای مسلح را 3.1 درصد افزایش می‌دهد و 12 هفته مرخصی با حقوق برای کارمندان فدرال را اجباری می‌کند تا آن‌ها بتوانند در کنار خانوادهایشان باشند.

مقایسه بودجه فضایی ایران و آمریکا ؛ افزایش ۲ برابری بسهمب بخش فضایی در لایحه بودجه ۹۹

مرتضی برابری رئیس سازمان فضایی ایران، اواخر آذرماه سال جاری از دو برابر شدن بودجه این نهاد گفت و «صنعتی سازی حضور ماهواره‌های ایرانی در مدار پایین زمین (لئو)» را جزء دستور کار سال آینده سازمان فضایی برشمرد. وی در این خصوص به مشرق‌نیور می‌گوید:

برای تحقق اعتبار سال ۹۹ در حوزه فضا، ۳ تکلیف در راستای تکالیف برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته که شامل توسعه فناوری بومی، تامین ماهواره عملیاتی و توسعه خدمات نوین فضایی می شود.

رئیس سازمان فضایی ایران بودجه کل بخش فضایی ایران را معادل ۶۰۱ میلیارد تومان عنوان کرد. به گفته وی این بودجه از محل درآمدهای وزارت ارتباطات و ردیف‌های بودجه دیگر نظر پژوهشگاه فضایی و ردیف متفرقه سازمان فضایی ایران در سال ۹۹ تخصیص می‌یابد. وی در توضیح ادامه داد: «با توجه به ردیف های بودجه که برای سازمان فضایی ایران در نظر گرفته شده است، پیشنهاد بودجه سال ۹۹ نسبت به مصوب سال ۹۸ رشدی حدود ۲ برابر (۱.۹) را نشان می دهد.»

این موضوع نشان می‌دهد بودجه کل بخش فضایی ایران حدود ۸۰ میلیارد تومان از کل بودجه نیروی فضایی ایالات متحده بیشتر است. البته در مقام مقایسه شاید بهتر باشد بودجه سازمان فضایی را با ناسا، اداره کل ملی هوانوردی و فضا ایالات متحده مقایسه کرد.

بودجه ناسا، که در ۰.۴۹ درصد بودجه کل آمریکا را شامل می‌شود، برای یک سال مالی ۲۱.۵ میلیارد دلار (با احتساب دلار ۱۳ تومان، 279.5 هزار میلیارد تومان) برآورد می‌شود. به بیان ساده‌تر بری مقایسه بودجه فضایی ایران و آمریکا باید گفت، بودجه یک سال مالی ناسا ۴۶۵ برابر بودجه کل بخش فضایی ایران است.

کاوشگر کنجکاوی
کاوشگر کنجکاوی (Credit: nasa.gov)

به این مثال توجه کنید. تصویر بالا به کاوشگر «کنجکاوی» (Curiosity) ناسا تعلق دارد که سال ۲۰۱۳ به سطح سیاره مریخ رسید و اکنون حدود هفت سال است که در سیاره سرخ به دنبال نشانه‌های حیات می‌گردد. این ماموریت حدود ۲.۵ میلیارد دلار (۳۲.۵ هزار میلیارد تومان با احتساب دلار ۱۳ هزار تومان) خرج روی دست ناسا گذاشت؛ یعنی تنها هزینه‌های اجرایی شدن همین یک ماموریت حدود ۵۴ برابر بودجه بخش فضایی ایران در لایحه بودجه ۹۹ بوده است.

برای درک بهتر این موضوع بد نیست به نقل از تسنیم به بودجه عمومی دولت ایران در لایحه بودجه ۹۹ نگاهی بیاندازیم. بر اساس لایحه بودجه ۹۹ کل کشور، بودجه عمومی ذولت ۴۸۴ هزار میلیاد تومان است. این یعنی بودجه ناسا ۵۷.۷ درصد بودجه عمومی دولت ایران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

منبع:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر