;
coinex

«آب» ما را خواهد برد ؛ سیل در سیستان و بلوچستان و روایت دلخراش تصاویر

سیل در سیستان و بلوچستان از پنج شنیه ۱۹ دی در نتیجه بارش‌های سیل‌آسا آغاز شد و پس از بارش‌ نیز شاهد آب‌گرفتگی‌ها و خسارت به زیرساخت‌ها بودیم.

بارش‌های سیل آسایی که در جنوب شرق کشور روز پنج شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، با اینکه اکنون به پایان رسیده است، اما سیل، آبگرفتگی معابر، جاده‌ها، منازل و زمین‌های کشاروزی خسارات قابل توجه‌ای را به بار آورده که به شدت از دید رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماع به دور مانده است.زیرساخت‌های شهری و روستایی بسیاری در این استان آسیب دیده‌اند.

«آب» ما را خواهد برد ؛ سیل در سیستان و بلوچستان

در حالی گفته می‌شود که بارش‌ها در چهار روز گذشته در سیستان به ۱۲۴ میلی‌متر رسیده است، که این رقم برای مدت مشابه سال‌های گذشته ۴ میلی‌متر گزارش شده است. علاوه‌بر اینکه ۲۶ درصد افزایش بارش را شاهد بودیم، بارشی که قرار بود در طول یک سال انجام شود تنها طی دو روز به سطح زمین رسیده است.از ابتدای مهر ۹۸ تا ۲۰ دی ماه، میزان بارش تجمعی در سیستان و بلوچستان ۸۶.۶ میلی‌متر بوده است.

همچنین سیل در سیستان و بلوچستان تا کنون ۲ کشته بر جای گذاشته است. بارش‌ها در سیستان تمام شده است و بیشتری خسارت‌ها به مناطقی همچون دلگان و دشتیاری وارد آمده است. تاکنون بیش از 3 هزار نفر از سیل نجات یافته و به بیش از ۲۵۰۰ خانه آسیب جدی وارد شده است. در پی وقوع این سیل ۶۱۳ میلیاردتومان آسیب به بخش کشاورزی و ۳۳۲ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های شهری وارد شده است.

حمله تمساح به سیل زدگان سیستان و بلوچستان صحت دارد؟‌

این آمارها نشان می‌دهد مردم مناطق سیل‌ زده به شدت به امدادرسانی و توزیع اقلام امدادی نیاز دارند. همچنین ضروری است تا در طولانی مدت نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای جبران خسارت وارد آمده ترتیب داده شود. برخی سیل زدگان تنها دارایی اندکشان را هم از دست داده‌اند. از ۳۲۷ روستای تحت پوشش شبکه بهداشت چابهار ۱۲۰ روستا کماکان در محاصره آب و نیازمند اقلام امدادی از جمله مواد غذایی، بهداشتی ، گرمایشی و پوشاک است.

آنچه تاکنون از خسارات سیل سیستان می‌دانیم به این قرار است:

  • قطع محور ارتباطی حدود ۴۰۰ روستا
  • بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی فرعی،
  • قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی
  • آسیب شدید به بخش کشاورزی در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان

روایت دلخراش تصاویر از سیل در سیستان و بلوچستان

آمارهای جهاد کشاورزی می‌گویند ۲۸ درصد گوشت قرمز داخل ایران یعنی معادل سالانه ۲۴ هزار تن، در سیستان و بلوچستان انجام می‌گیرد که در نتیجه این سیل مخرب، احتمالا مشکلات بسیاری برای این صنعت نیز بوجود خواهد آمد. به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب چندین شهر بزرگ این استان از جمله زاهدان نهادهای بسیاری تعطیل شده‌اند.

در بیش از ۱۰ شهر سیستان مدارس با تعطیلی‌های گسترده مواجه شده‌اند. مشکلات کنونی پس از سیل در سیستان با کاهش بیشتر دما در روزهای زمستانی و فاصله زیاد مناطق آسیب‌دیده از هم احتمالا ادامه و یا شدیدتر خواهد شد. ضرورت ارسال نیروهای امدادی بیشتر و محموله‌های کمکی خوراکی و بهداشتی به شدت احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌

منبع: farsnews , isna , irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر