;
coinex

ویروس کرونا چیست؟ همه چیز درباره منشا، علائم، درمان و خطرات کرونا ویروس

ویروس کرونا چیست؟ این سوالی است که این روزها ذهن همه را به خود مشغول کرده است. ویروس کرونا در منطقه ووهان چین شیوع یافت و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده است. هرآنچه در مورد ویروس COVID 19 باید بدانید در این گفتار آمده است.

تا کنون ابتلای بیش از ده‌ها هزار نفر به ویروس کرونای جدید تایید شده است. به غیر از چین مواردی دیگری از ابتلا به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا هم مشاهده شده است. مقامات چین از مردم خواسته‌اند تا به این منطقه سفر نکند و از مردم ووهان نیز خواسته‌اند منطقه را ترک نکنند.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا کرونا ویروس جدید تهدیدی در سطح جهانی است و آیا سرعت و سهولت گسترش نسل جدید ویروس کرونا در حدی است که اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی را موجه جلوه دهد یا خیر.

این روزها ویروس کرونای جدید به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مردمان جهان تبدیل شده و سوالات بیشماری ذهن مردم را آشفته کرده است؛ ویروس کرونا چیست، راه های انتقال ویروس کرونا چیست و این بیماری چگونه منتقل می شود، علائم کرونا ویروس چیست، نسل جدید ویروس کرونا چقدر خطرناک است، این بیماری تاکنون به جز چین در چه کشورهایی گزارش شده و آیا ویروس کرونا در ایران یا عربستان مشاهده شده است، آیا کروناویروس در گربه ها دیده شده و به انسان انتقال پیدا کرده است و… .

این ها تنها چند نمونه از صدها و بلکه هزاران سوالی است که این روزها بسیار زیاد درباره‌اش می‌شنویم. در این مقاله قصد داریم به تفصیل به بررسی این بیماری و راه های پیشگیری و درمان آن بپردازیم. با تکراتو همراه باشید.

ویروس کرونا چیست ؛ از ویروس مرگبار چینی چه می‌دانیم؟

ویروس کرونا (کروناویروس یا به انگلیسی: Coronavirus) برای اولین بار توسط لئو پون ویروس شناس در دانشکده بهداشت در چین رمزگشایی شد، او احتمال می‌دهد ویروس کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک نامیده می‌شود؛ این نام به بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

ویروس کرونای جدید که از آن تحت عنوان کووید ۱۹ (COVID19) و یا SARS-CoV-2 نیز یاد می‌شود به صورت سندرم تنفسی شدید و ناگهانی تعریف می‌شود. پیش از و در ابتدای شیوع نسل جدید ویروس کرونا از آن تحت عنوان nCov-2019 نیز یاد می‌شد. از ویروس کرونای جدید با عنوان ویروس کرونای ووهان ، شهر آغازگر شیوع این اپیدمی، نیز یاد می‌شود.

تاکنون ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. در ایران نیز ویروس کووید ۱۹ تاکنون جان بیش از ۳ هزار نفر را گرفته و بیش از ۱۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است. تعداد قربانیان ویروس کرونای جدید چقدر است؟ تعداد مبتلایان ویروس کرونای جدید چطور؟ پاسخ به این سوال‌ها از آنجا که هنوز شیوع نسل جدید ویروس کرونا جدید ادامه دارد، دشوار است. با این حال شما را به گزارش لحظه به لحظه تکراتو کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران ارجاع می‌دهیم.

توالی‌یابی یا سکانس کردن (Sequencing) ویروس کرونای جدید نشان می‌دهد که این ویروس دارای یک ژنوم آر.ان.ای (RNA) تک‌رشته‌ای است. مقایسه توالی ژنوم ویروس کرونای جدید با سایر ویروس‌ها از شباهت میان آن با ویروس‌ها سارس‌(SARS) و ویروس کرونای خفاش خبر می‌دهد. از همین موضوع بسیاری نتیجه می‌گیرند که احتمال منشاء ویروس کرونای جدید خفاش‌ها هستند. البته از موارد دیگری نیز تحت عنوان منشا ویروس کرونای جدید نام برده می‌شود، از جمله آنها می‌توان به مورچه خوار پانگولین و گونه‌ای از مارها اشاره کرد.

طبق اظهارات پون ویروس کرونای جدید باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد. هنوز مشخص نیست که ویروس کووید ۱۹ تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد و همچنین هنوز به طور قطع مشخص نیست که آیا corona virus در گربه ها شکل گرفته و به انسان انتقال پیدا کرده یا خیر.

ویروس جدید و مرگبار کرونا، با نام علمی 2019-ان.سی.او.وی (nCOV-2019) از روز چهارشنبه 2 بهمن ماه 98، هفده نفر را کشته و حداقل 554 فرد دیگر را آلوده کرده است. ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه اولین مورد بیماری خود را تایید کرد: مردی در دهه‌ی سوم زندگی‌اش در ایالت واشنگتن که از چین دیدن کرده بود. همچنین آخرین اخبار منتشر شده در 8 بهمن ماه 98، تازه ترین تعداد تلفات این ویروس را 107 کشته و 4500 فرد مبتلا، گزارش کرده‌اند.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا به‌طور کامل این ویروس را درک کنند. آن‌ها طی همین هفته تایید کردند که انتقال فرد به فرد ویروس کرونا ممکن است. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اطلاعات جامعی را در مورد علائم ویروس کرونا و راهکارهای موجود برای پیشگری و در امان ماندن از شر این ویروس منتشر کرده است.

ویروس کرونا چیست و راه های پیشگیری از آن کدام است
مامور چینی در حال بررسی وضعیت شهروندان این کشور. بزرگترین قرنطینه تاریخ جهان به دلیل وجود این بیماری در چین شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا و بزرگترین قرنطینه تاریخ جهان ؛ قرنطینه ۵۶ میلیون نفر در چین!

شهر ووهان چین با تقریبا ۹ میلیون نفر جمعیت شبکه حمل و نقل عمومی را برای جلوگیری از شیوع نسل جدید ویروس کرونا تازه می بندد. در هفته ای که میلیون ها چینی در آستانه سال نو خود به سر می برند، به ساکنان این شهر توصیه شده آنجا را ترک نکنند.

فرودگاه و ایستگاه های قطار این شهر به روی مسافران خروجی بسته خواهد بود. شبکه های اتوبوس‌رانی، مترو، قایق ها و سایر وسایل حمل و نقل راه دور از ساعت ۱۰ صبح ۲۳ ژانویه به وقت محلی بسته خواهد بود. پیشتر به ساکنان ووهان توصیه شد از محل های پرجمعیت پرهیز کنند و تجمع های عمومی را به حداقل برسانند.

دکتر تدروس قبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در این راستا تاکید کرد که اینها “اقداماتی خیلی قوی” است که “نه فقط شیوع را کنترل می کند”، بلکه انتشار ویروس در سطح بین المللی را به حداقل می رساند.

تعداد زیادی از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه‌های چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده “کرونا ویروس” شناخته‌اند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا کشف شده بود و با مورد اخیر تعداد آن به هفت می‌رسد؛ نمونه‌ی تازه ای که به نظر می رسد خطرناک ترین نوع این ویروس نیز باشد.. این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

بیماری سارس (SARS coronavirus) در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد، اما نکته تامل برانگیز اینجاست که گفته می‌شود، ویروس جدید کرونا، 10 برابر از سارس نیز خطرناک تر است.

ویروس کرونای جدید در موارد شدیدتر می‌تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد تنفسی حاد و نارسایی کلیه شود. از علائم کرونا ویروس می‌توان به عفونت شامل علائم تنفسی، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی اشاره کرد.

منشاء ویروس کرونای جدید

منشاء ویروس کرونا چیست ؛ همه چیز زیر سر مارهاست؟

منشاء اصلی ویروس کرونا چیست و چه جانداری به عنوان حدواسط در انتقال این ویروس به انسان دخیل بوده‌اند. گمانی‌زنی‌ها بر آن است که منشاء ویروس کرونای جدید یا احتمالا واسطه آن حیواناتی باشند که برای تغذیه فروخته شدند. شواهد نشان می‌دهد نخستین افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شدند، کاگران بازار غذاهای دریایی در شهر ووهان بوده‌اند؛ آنهایی که نسبت به مردم عادی بیشتر در معرض تماس با حیوانات بوده‌اند.

همین بازار برای شیوع گسترده ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ متهم ردیف اول بود. متخصصان این بازارها را انکوباتورهای اصلی عوامل بیماری‌زای جدید لقب داده‌اند. شیوع نسل جدید ویروس کرونا تجارت و مصرف حیوانات وحشی در چین را موقتا تعطیل کرده است. یکی از سوالاتی که پیش می‌آید این است که چرا چینی‌ها تقریبا همه چیز می‌خورند؟

با این حال برخی دیگر از خفاش‌ها را مقصر اصلی این پرونده می‌دانند و بازار ماهی فروشان ووهان را تبرئه می‌کنند. هرچند مصرف سوپ خفاش در کشور چین امر متدوالی نیست و لازم است تحقیقات در این زمینه ادامه پیدا کند.

همچنین اخیر محققان چینی در یک پژوهش تازه، از مورچه خوار پانگولین به عنوان منشاء احتمالی ویروس کرونای جدید یاد می‌کنند. کارشناسانی مستقل در انگلستان نیز این ایده را قابل قبول توصیف کرده‌اند. مطالعه انجام شده توسط محققان چینی نشان می‌دهد که مورچه خوار پانگولین به عنوان یک حلقه حدواسط عمل کرده و ویروس را از خفاش به انسان رسانده است.

مورچه خوار پانگولین
نام مورچه خوار پانگولین به عنوان یکی از واسطه‌های رسیدن ویروس کرونای جدید به انسان مطرح است.

از سویی دیگر احتمال می‌رود که دو گونه مار با نام‌های «کبرای چینی» و «کریت چینی» منشا اصلی ویروس تازه‌ کشف‌شده‌ی کرونا باشند که این زمستان به شیوع عفونت تنفسی کشنده در چین منجر شده است. این درحالی است که گفته می‌شود این ویروس در مکان های مشاهده شده که در آن‌ها تعداد زیادی گربه نگه داری می‌شود.

این بیماری که نخستین‌بار در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهرهای بزرگ مرکز چین، گزارش شد، در روزهای گذشته، به‌سرعت گسترش یافته است. از آن زمان تاکنون، مسافران بیماری که از ووهان به مقاصد مختلف خارج شده‌اند و به همین دلیل احتمال می‌رود که دیگر افراد را در چین و سایر کشورها ازجمله ایالات متحده‌ی آمریکا آلوده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آیا یک سویه جدید و مرگبارتر ویروس کرونا (COVID19) جهش پیدا کرده است؟

مبدا انتشار ویروس کرونا در ایران ؛ اپیدمی کرونا در ایران چگونه رخ داد؟

دانشمندان چینی با استفاده از نمونه‌های این ویروس که از بیماران گرفته شده است، کد ژنتیکی ویروس را تعیین و با به‌کارگیری میکروسکوپ از آن تصویربرداری کرده و دریافته‌اند عامل بیماری‌زای این همه‌گیری جدید ویروس کرونای تازه ای است.

این ویروس از همان خانواده‌ی ویروس‌های مشهور سندرم تنفسی بسیار حاد کرونا ویروس (سارس) و سندرم تنفسی خاورمیانه‌ی کرونا ویروس (مرس) محسوب می‌شود که در ۱۷ سال گذشته، هزاران نفر از مردم را کشته است.

اغلب ویروس‌های کرونایی که افراد را بیمار کرده‌اند، صرفا باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند؛ اما آن‌ها به‌طور بالقوه بسیار خطرناک هستند. این ویروس‌ها طیف گسترده‌ای از حیوانات را نیز آلوده کرده‌اند و اگر این ویروس با منشا حیوانی با موفقیت به انسان منتقل شده باشد، سیستم ایمنی بدن ما ممکن است در شکست مؤثر آن توانایی کمتری داشته باشد. این آسیب‌پذیری می‌تواند ویروس تازه را به‌شدت مرگ‌بار کند؛ اما لزوما موجب مسری‌بودن آن نمی‌شود.

در مورد شیوع نسل جدید ویروس کرونا ، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند.

علائم ویروس کرونای جدید

علائم و نشانه‌های ویروس کرونا چیست؟

نشانه‌های بیماری ویروس کرونا چیست و از آن چه می‌دانیم؟ ویروس کرونا معمولا می‌تواند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بروز بیماری شود.

از جمله علائم ویروس کرونای جدید که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • گلودرد
  • و احتمالا سردرد و تب

در افرادی مسن و نوجوانان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، این احتمال وجود دارد که کرونا ویروس باعث بروز مشکلات تنفسی جدی‌تر از جمله ذات‌الریه یا برونشیت شود.

ویروس MERS یک سندروم تنفسی معروف است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه گزارش شد که سبب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شد؛ براساس CDC، از هر ۱۰ بیمار آلوده به MERS سه تا چهار نفر جان خود را از دست دادند.

از علائم کرونا بیشتر بدانید: نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا ؛ از نشانه‌های بیماری مرموز چینی چه می‌دانیم؟

در حال حاضر به نظر می‌رسد که ویروس جدید کرونا در بروز علائم، خفیف‌تر از SARS و MERS است. پیتر هوربی، استاد بیماری‌های عفونی نوظهور و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد در این باره می‌گوید:

بیماران فعلا یک هفته سرفه خفیف و به دنبال آن تنگی نفس را تجربه کرده‌اند و تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد شدید بوده که نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته است.

راه های انتقال ویروس کرونا

راه انتقال ویروس کرونا چیست ؟

راه‌های انتقال فرد به فرد ویروس کرونا چیست و چگونه اپیدمی یا همه‌گیری آن به وجود آمد. ویروس‌ها معمولا می‌توانند از تماس انسان با حیوانات منتقل شوند. طبق گفته دانشمندان سازمان بهداشت جهانی MERS در شتر‌ها و SARS از گربه‌ها شروع شده است، اما در مورد تازه‌ترین نوع کرونا هنوز منشا حیوانی آن مشخص نشده است.

انتقال انسان به انسان برای این ویروس هم تایید شده است و غالبا هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص در معرض سرفه فرد مبتلا قرار گرفته باشد. کرونا همچنین با دست زدن به چیزی که فرد آلوده لمس کرده قابل انتقال است. در برخی موارد پرستاران هم از طریق زباله‌های عفونی بیماران مبتلا به این ویروس آلوده شده‌اند.

راه‌های انتقال ویروس کرونای جدید را در مطلب زیر بیشتر مورد بررسی قرار داده‌ایم:‌

بیشتر بخوانید:‌ راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا

اما متخصصان اکنون در تلاشند تا دریابند چه کسی آن را بیشتر منتقل می‌کند و چه کسی بیشتر در معرض خطر است و آیا این انتقال بیشتر در بیمارستان‌ها یا در سطح جامعه رخ داده است؟ به نظر می‌رسد MERS، SARS و ویروس جدید کرونا باعث بروز بیماری شدیدتر در افراد مسن می‌شوند و میانگین سنی مبتلایان ۴۰ سال به بالا است.

راه درمان ویروس کرونا چیست؟

چرا باید نگران شیوع نسل جدید ویروس کرونا باشیم؟

درمان ویروس کرونا چیست؟ آیا واکسن یا داروی موثری برای اختلالات تنفسی ناشی از آن وجود دارد؟ اگر به دنبال راه درمان ویروس کورونا می‌گردید باید تاکید کنیم که در واقع هنوز درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. گرچه هنوز تحقیقات برای کشف درمان ادامه دارد اما گاها دیده شده که علائم اولیه خود به خود از بین رفته‌اند. البته اگر علائم، از سرماخوردگی عادی شدیدتر باشند باید به متخصص رجوع کرد.

پزشکان با تجویز مسکن کمی از التهاب بدن می‌کاهند و به علاوه با نوشیدن مایعات فراوان، دستگاه بخور و دوس آب گرم کمی از شدت علائم اولیه کاسته می‌شود.

نیل فرگوسن، استاد بزرگ زیست‌شناسی ریاضی در امپریال کالج لندن در همین رابطه اظهار داشته است که میزان مرگ و میر ویروس کووید ۱۹ در مقایسه با SARS و MERS بسیار کمتر است. امید متخصصان به این است که میزان مرگ و میر و شیوع ویروس همچنان پایین بماند و با اقدامات پیشگیرانه جلوی شیوع نسل جدید ویروس کرونا گرفته شود. اما همچنان نگرانی‌های جهانی در این باره وجود دارند.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا چیست؟

راه‌های پیشگیری و مهار ویروس کرونا چیست؟ هنوز واکسن مشخصی برای این ویروس وجود ندارد. حداقل فعلا تا زمانی که تحقیقات در مراحل ابتدایی خود باشد چنین امیدی نیست. البته آزمایش برای واکسن MERS در حال انجام است.

انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در حال کار بر روی واکسن علیه ویروس کووید ۱۹ است، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا کارآزمایی‌های بالینی انجام شود و بیش از یک سال زمان می‌برد تا وارد بازار شود. ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تا اندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد.

همچنین از دیگر راه های پیشگری از ویروس کرونای جدید می‌توان تاکید کرد که از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک است.

ویروس کرونا

اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونای جدید باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنید، جایی که آغاز شیوع بیماری در ووهان بوده است.

ویروس کووید ۱۹ در حیواناتی مانند سگ و گربه

حیوانات اهلی در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار دارند و در صورت ابتلا می‌توانند باعث بروز عفونت‌های شدید شوند. بعضی اوقات ویروس‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های کشنده شوند. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، فرد می‌تواند باعث بروز پریتونیت عفونی حفره‌ای در گربه‌ها شود و چیزی به نام ویروس کووید ۱۹ پاتروپیک سگ می‌تواند گربه‌ها و سگ‌ها را آلوده کند.

طبق این مطالعه، گربه‌ها نیز می‌توانند SARS بگیرند. ویروس کووید ۱۹ در گربه‌ها معمولا بدون علائم مذکور است، اما می‌تواند باعث اسهال خفیف شود.

ویروس کرونای جدید در ایران

مسافران چینی در فرودگاه‌های بین‌المللی از جلمه فرودگاه امام خمینی در مورد ابتلا به بیماری ویروس COVID19 کنترل می‌شوند. به گزارش ایسنا، در حال حاضر مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند، در فرودگاه بین المللی امام خمینی از نظر علائم ابتلا به کرونا ویروس بررسی می‌شوند. اگر علائمی از وجود ویروس کووید ۱۹ در ایران مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در توضیح گفت:

اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود، فرودگاه بین المللی امام خمینی است.

همچنین در همین راستا لازم به ذکر است که تا این لحظه، کروناویروس در ایران مشاهده نشده است.

البته آنچه نگرانی‌ها را افزون می‌کند روابط تجاری گسترده ایران و چین و بازار سرشار از اجناس چینی در ایران است و این ذهنیت را در مردم ایجاد می‌کند که آیا ورود اجناس چینی می‌تواند عاملی در انتقال کرونا به ایران باشد؟ آیا اجناس وارداتی از چین کنترل می‌شوند؟ هنوز اظهار نظر رسمی از سوی مقامات در این باره صورت نگرفته است.

المپیک 2020 توکیو زیر ساله ویروس کووید 19

لغو المپیک 2020 به دلیل ویروس کرونا چقدر جدی است؟

وزیر المپیک ژاپن اعلام کرده است به دلیل نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا جدید احتمال لغو یا به تعویق افتادن بازی‌های المپیک 2020 وجود دارد. قرارداد ژاپنی‌ها با کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) می‌گوید این بازی‌ها لروما باید در سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار شوند.

به طور دقیق‌تر این بازی‌ها باید از ۲۴ جولای تا ۹ آگوست در توکیو برگزار شوند.  ژاپنی‌ها گفته اند تمام تلاش‌شان را می کنند تا المپیک ۲۰۲۰ مطابق برنامه برگزار شوند. تنها کمیته IOC است که حق لغو این بازی‌ها را دارد. توماس باخ، رئیس این نهاد قبلا اعلام کرد بود آنها برای برگزاری المپیک 2020 در زمان مقرر کاملا متعهد است.

وضعیت بسیاری از مسابقات ورزشی به همین ترتیب است. سری آ ایتالیا در هاله‌ای از ابهام است و مسابقات دو و میدانی قهرمانی جهان داخل سالن و گرندپری چین لغو شده‌اند.

لغو المپیک 2020 به دلیل ویروس کرونا
لغو المپیک 2020 به دلیل ویروس کرونا چقدر جدی است؟

به علاوه بر اساس اعلام رسمی ABS رقابت‌های انتخابی بوکس قاره آسیا برای المپیک 2020 که قرار بود به‌زودی در ووهان برگزار شود به علت شیوع نسل جدید ویروس کرونا ، لغو شده است. همچنین مسئولان برگزاری مسابقات اعلام کرده‌اند که برای حفظ سلامتی شرکت‌کنندگان محل برگزاری انتهابی را از ووهان (به عنوان مرکز شیوع نسل جدید ویروس کرونا) به مرکز چین منتقل خواهند کرد.

فعلا زمان و شهر جدید برای برگزاری این مسابقات معرفی نشده است. کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده به زودی این اطلاعات را در اختیار کشور‌های شرکت کننده قرار می‌دهد. تیم ملی بوکس ایران نیز قرار است برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در این مسابقات شرکت کند.

اطلاعیه سفارت ایران در چین درباره شیوع ویروس جدید کرونا

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن با صدور اطلاعیه درباره ویروس کرونای جدید 2020 آورده است:

با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، از هموطنان ارجمند مقیم چین درخواست می‌گردد ضمن توجه به هشدار‌های پزشکی-بهداشتی در این خصوص، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب ورزند. طبق تمهیدات دولت چین در حال حاضر ورود و خروج غیر ضروری به شهر‌های قرنطینه شده امکان پذیر نمی‌باشد.

همچنین در بخش دیگری از بیانیه آمده است:

هموطنان عزیزی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند. در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس حاصل فرمایند.

بیشتر بخوانید:

.

گردآوری: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر