;
coinex

چگونه از زندگی لذت ببریم ؛ 20 مورد از رازهای شاد زندگی کردن

چگونه از زندگی لذت ببریم ؟ چگونه شاد باشیم؟ از نکات ساده‌ای که می‌تواند زندگی را برایتان لذت‌بخش‌تر کند چه می‌دانید؟ در این گفتار می‌کوشیم شما را با برخی نکات به ظاهر ساده، برای لذت بردن از زندگی و شاد بودن آشنا کنیم.

در حقیقت تقصیر هیچکس نیست، برخی اوقات واقعا اوضاع خوب نیست. اما انسان نباید سرخم کند. نباید در مقابل زندگی و مصائب آن کم بیاورد. در حقیقت همین ناامیدی‌هاست که به زندگی معنا می‌دهد. اما چگونه از زندگی لذت ببریم ؟ علت لذت نبردن از زندگی چیست؟ چگونه خوحال باشیم؟ منِ نوعی چگونه از داشته هایم لذت ببرم؟ در این نوشتار از تکراتو سعی کردیم چگونه شاد بودن و از زندگی لذت بردن را به بحث بگذاریم.

چرا عمدتا شادی و زندگی رضایت‌بخش امری گریزان است؟ پاسخ علمی این است که ما تکامل پیدا کرده‌ایم تا زنده بمانیم و بقا داشته باشیم، نه اینکه از خودمان محافظت کنیم و شاد و ایمن زندگی کنیم. البته که لحظه‌های شعف و دوره‌های خوشدلی و شادمانی هم داریم، اما این درد احساسات منفی همیشگی از ما جدا نمی‌شود و برخی اوقات خسته‌کننده است.

چگونه از زندگی لذت ببریم ؛ 20 راز مهم زندگی شاد چیست؟

چگونه از زندگی لذت ببریم و چیزهای لذت‌بخش در لحظات زندگی‌مان پیدا کنیم؟ پاسخ کوتاه اینکه، مانند همه یافتنی‌های دیگر؛ با تکرار و تمرین. اگر واقعا اراده‌ای برای دانستن پاسخ سوال چگونه از زندگی لذت ببریم دارید، باید بسیاری از پیش‌فرض‌های خود را تغییر دهید. زندگی شاد یک شبه به دست نمی‌آید. هرآنچه که باید برای پاسخ به سوال « چگونه از زندگی لذت ببریم » بدانید در ادامه این گفتار آمده است.

1. در رویاهایت غرق شو!

انتظارات و آرزوهای خود را بنویسید و درصدد دستیابی به آنها باشید یکی از راه‌های لذت بردن از زندگی و داشتن انگیزه، تنظیم جدول رویاهاست. همانطور که برای خیلی از کارهای روزمره مثل خرید یا سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، باید فهرست آرزوهای خود را تنظیم کنید. در صورت امکان سعی کنید مدت زمانی که فکر می‌کنید برای رسیدن به هریک لازم دارید را نیز یادداشت کنید. اینگونه برنامه ریزی و مرور آن همیشه میتوانید به شما انگیزه‌هایی برای زندگی کردن و شاد بودن تزریق کند.

2. تجربه کن و از اشتباه کردن نترس!

تحرک داشته باشید و تجربه اندوزی کنید. برای امثال من سفر و حتی گشت و گذاری معمولی هم می‌تواند لذت بخش باشد. هیچگاه قدرت سفر را در لذت بردن از زندگی دست کم نگیرید. سفر در خود چیزهای فراوانی دارد. سفر یعنی جدایی از موطن همیشگی به قصد کشف دنیایی جدید. دنیایی نادیده، مواجهه با مردمان متفاوت،‌ فرهنگ‌های متفاوت، غذاهای متفاوت، لذت سکوت جنگل یا همهمه لب ساحل. {سردبیر: درود بر قلمت آقای شاهرخ!}

بهترین کتاب های موفقیت ؛ برای یاد گرفتن راه و رسم موفقیت چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

تمام اینها در کنار هم نه تنها خلق و خوی شما را عوض می‌کند بلکه همواره تجارب جدیدی نیز به دنبال دارد. تجارب جدید یعنی توانایی های جدید در مواجهه با مصائب زندگی. در سفر کردن ترسو نباشید، پیرو سلیقه جمع نباشید، البته مشورت بگیرید، اما سعی کنید آگاهانه در پی تنوع و کشف نقاطی باشد که شاید کمتر کسی به سراغ آن رفته باشد.

3. حواست به پیرامون‌ات باشد!

افراد جدید، حالات جدید. گاها در مواردی، برای لذت بردن از زندگی،‌ ایجاد تغییر در گروه‌های اطرافیان و ارتباط با افراد و گروه‌های جدید، تغییرات خاصی در جهان بینی و انتظارات هر فرد به دنبال دارد. اگر مدت‌هاست حال خوبی ندارید، نگاهی به اطرافیان خود بیاندازید، آیا اطرافیان شما از زندگی لذت می‌برند؟ سعی کنید با افرادی باشید که نگاه مثبتی به زندگی دارند.

4. لذت بردن سخت نیست ؛ عطر خوش گل های رز!

از ساده‌ترین‌ها لذت ببرید. حتما نباید اتفاق خیلی خاصی بیفتد تا از زندگی لذت ببرید. یاد بگیرید که از شادی‌های کوچک و مقطعی نیز استفاده کنید و به ساده‌ترین بهانه ها به خود انگیزه و امید بدهید. همواره خوب به محیط پیرامون خود نگاه‌ کنید و مشاهده‌کننده خوبی باشید.

شادی

5. از جامعه فاصله نگیرید

اطراف خود را بشناسید. شناخت اطرافیان و محیط اطراف خود، از عوامل موثری است که در تعیین سقف انتظارات شما به طور معقولانه موثر است. سعی کنید محیط زندگی خود و جامعه خود را به خوبی بشناسید تا انتظاراتی فراتر از امکان جامعه نداشته باشید. به علاوه شناخت دقیق جامعه، راه‌های دوری کردن از مشکلات و در صورت مواجه با مشکلات، راه‌های مواجهه مناسب با آنها را به شما نشان میدهد.

6.خاطره‌های خوب را ثبت کنید

لحظات خوب خود را ثبت کنید. نوشتن خاطرات و لحظات خوب زندگی روزمره، از راه‌های موثر لذت بردن از زندگی است. سعی کنید خاطرات و لحظات لذت‌بخش زندگی خود را در بنویسید. برای اینکار یک دفتر یادداشت مخصوص کنار بگذارید. نوشتن نه تنها لذت‌بخش است بلکه قوه تخیل و تعقل شما را نیز به مرور زمان قوت میبخشد.

7. ورزش دوای هر دردی است

تحرک ورزش و فعالیت‌های بدنی به طور کلی به نفع هر انسانی است. اما اگر میخواهید با ورزش کردن شاد باشید، ورزش‌های گروهی را نیز امتحان کنید. لذت یک قرار دوستانه با چند نفر دیگر و فعالیت بدنی مداوم، در کنار آشنایی با دوستان جدید همه همه میتواند به شما در لذت بردن از زندگی یاری دهد.

8. از حس خوب کمک رساندن غافل نشوید!

فعالیت‌های انسان دوستانه یکی از مهمترین ارکان پاسخ به پرسش چگونه از زندگی لذت ببریم است. سازمان‌ها و موسسات گوناگونی در سطح جهان به انواع مختلفی از فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه میپردازند. در هر یک از این سازمان‌ها بخش‌هایی برای عضو گیری از مردم عادی برای انجام فعالیت‌های عملی در مناطق محروم، کمک رسانی به نیازمندان، یا بازدید و همراهی با بیماران یا سالمندان وجود دارد.

چگونه از زندگی لذت ببریم

اگرچه شاید در وهله اول کمی ناراحت کننده به نظر برسد، اما لذت همراهی با یک گروه از افراد خیرخواه، لذت مهربانی، لذت بخشش شادی به دیگران و دیدن محصل کار گروهی، شوق خاصی به هر انسان اخلاق‌مداری میبخشد که به خودی خود، شادی را به زندگی شما تزریق میکند.

9. مطالعه کنید و آکنده از کتاب شوید!

خیلی ساده:‌ کتاب بخوانید! اگر نه حس و حال تحرک دارید و نه میل به فعالیت بدنی شدید و البته هنوز از زندگی خود مینالید، نگران نباشید. کتاب‌ها دوستان صمیمی هر انسان و دنیایی از اطلاعات، تجربه، انگیزه و عشق هستند. هر کتاب، هر نویسنده و هر داستانی، برای شما دیدگاههای تازه، تجارب متفاوت و لذت‌های جدید به دنبال دارد. {البته نه به این معنی که هر کتابی را بخوانید!}

شیوه صحیح درس خواندن ؛ با رازها و فواید درس خواندن آشنا شوید

گرچه توصیه جدی من این است که سعی کنید ترکیبی از فعالیت و مطالعه را به کار بندید؛ اما اگر به همین کتاب هم اکتفا کنید، نه تنها به اندازه کافی،‌ بلکه بیش از نیازتان لذت برای زندگی کردن خواهید یافت. خسته کننده‌ترین جواب این توصیه معمولا این است که من نتوانستم با کتاب ارتباط بگیرم. این یک دروغ محض است.

دنیای کتاب‌ها آنقدر گسترده و پیچ در پیچ هست که شما با دست گرفتن چند کتاب و بی میلی به آنها، به هیچ وجه نمی‌توانید مدعی عدم توانایی در ارتباط گیری با آنها شوید. حوزه‌های علاقه خود در علوم مختلف را دنبال کنید. اگر ذوق ادبی دارید، سبک‌های مختلف شعر و ادبیات را بشناسید و با برنامه سراغ ادبیات بروید. تاکید دارم بر این مساله که بعید است هیچ انسانی ادبیات دوست نداشته باشد.

10. فلسفه‌ی «این نیز بگذرد!»

همه چیز گذرا است: همانطور که لحظات خوب به سادگی میگذرند و تمام میشوند، هر سختی و مصیبتی نیز در نهایت گذشتنی و تمام شدنی است. همه چیز به آن برمیگردد که سخت‌تر و نامنطبق بر روال عادی طی میشود. شما فقط نباید تسلیم شوید. فراموش نکنید که باید با انگیزه در مقابل مشکلات بایستید تا روند گذر از موانع تسریع شود.

11. بازی ؛ کتاب مرجع پاسخ به « چگونه از زندگی لذت ببریم »

بازی را دست کم نگیرید. بازی‌ها،‌ به‌خصوص بازی‌های دسته‌جمعی منبع خوبی برای لذت بردن از زندگی هستند. برای وقت‌گذرانی و بازی‌های دسته‌جمعی با اعضای خانواده و دوستانتان برنامه‌ریزی کنید و ببینید که در مدت کوتاهی تا چه اندازه شادتر از گذشته خواهید بود. حتی بازی‌های ویدئویی را هم دسته کم نگیرید. {البته زیاده‌روی نکنید!} هر بازی یک رقابت است و رقابت با خود انگیزه‌هایی برای بهتر بودن و پیروز شدن به همراه دارد.

12. بنده پول نباشید، خدایش باشید!

شاد بودن پول نمیخواهد. گرچه برخی از {بخوانید عمده} تفریحات نیاز به پول خرج کردن دارد. اما اگر خلاقیت داشته باشید برای ایجاد لحظات کوتاهی شادی و لذت بردن از زندگی نیازی به صرف هزینه گزاف ندارید. تمام مطالبی که تا اینجا گفته شد متکی به نوعی از گسترش ارتباطات با دیگران بود. جمع شدن کنار یکدیگر، قدم زدن در یک پارک به هنگام طلوع خورشید، ایجاد تفریحات گروهی، بازی کردن و مطالعه از به صرفه‌ترین لذت‌های فردی و گروهی هستند. هیچ کدام این‌ها خریدنی نیستند! اما جیب پر پول هم پیشرانه‌ای برای شادی است.

13. هدفمند زندگی کنید!

هدف درجه اهمیت بالایی دارد. چگونه از زندگی لذت ببریم ، سوالی گمراه کننده است. حال خود را بنگرید، در چه موقعیتی هستید؟ آیا از این موقعیت راضی هستید؟ میخواهید در ده یا بیست سال آینده کجا باشید؟ در چه موقعیتی باشید؟ پاسخ این سوال‌ها یعنی ایجاد معنا و مفهومی برای زندگی. این معنا و مفهوم زندگی به خودی خود انگیزه‌ای برای تلاش و فعالیت در پی دارد، انسان هدفمند هر روز و لحظه خود را متناسب با هدف خود می‌سنجد.

هدف زندگی

هربار که از خواب برخیزد به هدف خود می‌اندیشد. به تاثیر کوشش خود در نزدیک شدن به هدف خود می‌اندیشد. اگر میخواهید از زندگی لذت ببرید، اهداف خود را معقولانه کنید. برای آنها برنامه ریزی کنید و سعی کنید آنها را مرحله بندی کنید و یک ترتیب معقول برای رسیدن به هر هدفی در نظر بگیرید. اگر میخواهید در آینده مورخ {سردبیر:‌ غیر از تو کی دیگه می‌خواد مورخ بشه آخه شاهرخ؟}، سیاستمدار،‌ پزشک یا فضانورد باشید، از همین امروز برنامه ریزی کنید.

14. فراموش نکنید ما «جاودانه و نامیرا» نیستیم!

زندگی پایانی دارد. مرگ یک حقیقت است. هر انسانی به تناسب محیط اطراف و شرایط زندگی خود،‌ فرصت محدودی برای زندگی دارد. حال انتخاب با شماست که از این فرصت محدود لذت ببرید و شاد باشید یا نه بکوشید همواره خود را ناامید و شکست خورده جلوه دهید. تنها مزیت انسان مدرن نسبت به انسان پیشامدرن در همین فهم است. همین که این دنیا محل اصلی کار و کوشش و تلاش است.

خلاصه کتاب انسان خردمند ؛ تاریخ مختصر بشر به قلم یووال هراری

آیا اگر ادامه داشته باشد یا جهان دیگری در کار باشد، که البته از آن استقبال می‌کنیم. اما در حال حاضر به آنچه در آن هستیم و واقعیتش را با پوست و گوشت و استخوان لمس میکنید بیاندیشید. اینجا جایی است که فرد به مثابه فرد انسانی معنا می‌یابد، معنا خلق می‌کند و معنا می‌بخشد. از فرصت محدودتان برای لذت بردن استفاده کنید برای بهتر بودن و برای معنا بخشیدن.

15. «هرگز به غصه خوردن گذشته برنگشته!»

از گذشته نترسید. اگر مثل نگارنده، انسانی هستید که برخی از افعال یا تفکرات‌تان در گذشته در نظرتان باعث شرمندگی است، نباید بیشتر به آن فکر کنید (تا زمانی که آنها را دور نریختم نتوانستم این مقاله را بنویسم). همه چیز میگذرد. واژه گذشته معنای خود را با خود حمل می‌کند. گذشته میگذرد و گذشته‌ها به تاریخ می‌پیوندد. همین یک نکته کمک‌های شایانی به پاسخ چگونه از زندگی لذت ببریم ، می‌‌کند. گرچه هر تاریخی یک هویت است، اما قرار نیست تاثیر منفی بر عملکرد حال و آینده شما داشته باشد.

شما از هر گذشته‌ای خوب یا بد می‌آموزید. گذشته حاصل مواجهات شما با مجهولاتی است که در حال برای شما به معلومات بدل گشته‌اند، اگر در گذشته اشتباهاتی داشته‌اید، امروز با پیگیری آن اشتباهات، سعی کنید که آنها تکرار نشوند. تاریخ در یک معنا یعنی همین آموختن از مواجهات گذشته در مواجهه جدید با مشکلات است.

16. در عین انتقادپذیری، برای خودتان زندگی کنید!

از قضاوت شدن نترسید. قضاوت شدن توسط دیگران شاید در مواردی ناراحتی و حتی کینه‌توزی به دنبال داشته باشد. اما اگر این قضاوت را به مثابه نقد در نظر بگیریم، نقش منفی آن از تخریب به نقشی مثبت و سازنده تبدیل می‌شود. هر نقدی در حقیقت نشانگر کاستی است. نقد به صراحت یا تلویحا به دنبال نقطه ضعف می‌گردد. از نقد و قضاوت ناراحت نشوید. یکی از راه‌های لذت بردن از زندگی این است که از عیان شدن نقاط ضعفتان نترسید، با تقویت نقاط ضعف و رفع کمبودها، از زندگی لذت ببرید.

17. از آنچه دارید، سپاسگزار باشید!

از داشته‌ها راضی باشید. یکی از معضلات هدفمندی و رویا پردازی را شاید این بدانید که به شما نشان می‌دهد چه چیزهایی ندارید. نداشتن دردناک است. پس در مقابل به این بیندیشد که چه دارید. در حال چه چیزهایی دارید که به شما و زندگی‌تان انگیزه، لذت و معنا می‌دهد؟ برای لذت بردن از زندگی، از ساده‌ترین داشته‌هایتان شروع کنید. برای نگارنده مثلا همین موسیقی یا فوتبال یک لذت است. خرجی هم ندارد.

سپاسگزار

18. هرگز از آغوش خانواده فاصله نگیرید!

بازگشت به خانواده:بسیار دیده‌ام که افراد ناامید از خانواده فاصله میگیرند یا با خانواده خود در می‌افتند. به دنبال بهانه‌های واهی دعواهای طولانی پیش می‌آید و در نتیجه شکاف‌ها بین نزدیک‌ترین افراد بیشتر می‌شود. اما باور کنید انزوا و دوری از نزدیک‌ترین افراد، نه کمکی به شما می‌کند نه به آنها. سعی کنید با هریک از اعضای خانواده ارتباط معقولانه‌ای برقرار کنید و ترجیحا محرم راز خود را نیز به جای شخصی از بیرون، از درون خانواده برگزینید. مطرح کردن مسائل با خانواده و در ارتباط مستمر و خوشایند با خانواده بودن یکی از پاسخ‌ها اساسی به پرسش چگونه از زندگی لذت ببریم است.

19. در حرفه‌تان تا می‌توانید ماهر شوید!

یک هنر بیاموزید. یک سرگرمی آرامش بخش و لذت آفرین برای زندگی هر فردی هنر است. اگر به یک هنر خاص علاقه‌من هستید اما به هر دلیلی تاکنون به دنبال آن نرفته‌اید و البته اگر کمی استطاعت مالی دارید از امروز برای آن برنامه‌ریزی کنید. موسیقی،نقاشی و طراحی عکاسی، خطاطی، قالیبافی،‌ فیلم‌سازی، نگارگری و غیره. دایره هنرها گسترده است. هرچه که دوست دارید را دنبال کنید.

20. پیروز‌ی‌های کوچک را جشن بگیرید!

زندگی مملو از بالا و پایین هاست. در این میان مبادا از پیروزی‌های کوچک خود غافل شوید. همواره برای جشن گرفتن پیروزی‌هایی هرچند کوچک وقت بگذارید. سری به فهرست «باید انجام بدهم‌ها» بیاندازید و همه آنچه را برای‌اش امروز و فردا کرده‌اید را از قوه به فعل تبدیل کنید. هر کدام می‌تواند یک پیروزی کوچک باشد. شما به شادی این پیروزی‌های کوچک برای ادامه راه نیاز دارید.

سخن پایانی

افراد بسیاری باور دارند که پاسخ سوال چگونه از زندگی لذت ببریم به عوامل خارجی مثل پول، کار، شهرت، سلامتی و از این قبیل وابسته است ولی در واقعیت، این طرزفکر بسیار نابالغانه و خیالپردازانه است. اگر شما نتوانید در وضعیت کنونی‌تان شاد باشید، حتی اگر به تمام اهداف و آرزوهایتان هم که برسید باز شاد نخواهید بود. دلیل آن این است که وقتی به اهدافتان می‌رسید، دیگر به همیشه ناراحت و ناراضی بودن عادت کرده‌اید.

{سردبیر مخالف است. اپیکور، فیلسوف یونانی، ثروت مادی را مقدمه‌ای برای شادی می‌دانست. پول ضامن خوشبختی است؟ خیر. پیشرانه‌ است. بدون پول خوشبخت نیستم؟ احتمال‌اش هست. اما نیاز به ثروت را نمی‌توان کتمان کرد. از سوی دیگر نگارنده چندان به شادی‌های لحظه‌ای باور ندارد؛ ر.ک به معنای خوش‌روانی (Eudaimonia).}

به جای به تعویق انداختن خوشبختی، سعی کنید از هر لحظه همان موقع لذت ببرید. سعی کنید این را به سبک زندگی‌تان تبدیل کنید تا از زندگی لذت ببرید. خوشبختی شما ارتباطی به ثروت و سلامتی‌تان ندارد. همینطور به عنوان و شهرتتان. هیچ دستاوردی در جهان نمی‌تواند برای شما شادی و خوشبختی جاودانه به ارمغان بیاورد و تنها فرد در جهان که می‌تواند شما را از خوشبختی که لایق آن هستید محروم کند، کسی نیست جز خودتان.

درواقع همه چیز به خودتان بستگی دارد. اگر واقعاً می‌خواهید شاد باشید و از زندگی لذت ببرید، پس دست از به تعویق انداختن شادی بردارید. از هر لحظه با همه چیزهایی که دارید لذت ببرید. بالاخره همه چیزهایی در زندگی‌شان دارند که بخواهند بخاطر آن خوشحال باشند.

فقط یادتان باشد، خوشبختی از درون شما سرچشمه می‌گیرد و به هیچ عامل بیرونی بستگی ندارد و همه انسان‌ها شایسته‌ی این هستند که زندگی‌ای شاد داشته باشند.

بهترین قهوه سازهای 2019 : خواب را از چشمانتان می‌گیرند

اگر نتوانید از همان لحظه‌ای که در آن هستید لذت ببرید مطمئناً از لحظه بعدی هم نخواهید توانست. زیرا همین لحظه است که وضعیت شما را در لحظه بعد تعیین می‌کند.یکی از خلاصه‌ترین پاسخ‌ها به چگونه از زندگی لذت ببریم ، «باید در همین لحظه هم شاد باشید» است.

علاوه بر این، لذت بردن از زندگی خودش یک هنر است. بیشتر آدم‌ها نمی‌دانند چطور لحظاتشان را خاطره‌انگیز کنند. آنها در این توهم زندگی می‌کنند که اگر خانه و ماشین خوب و یک عالم پول داشته باشند آنوقت می‌توانند بنشینند و از زندگی لوکسشان لذت ببرند. زندگی‌شان به همین ترتیب می‌گذرد و بعد یک روز می‌میرند بدون اینکه بفهمند شاد بودن چه طعم و لذتی داشته است.

بیشتر بخوانید:‌

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    عالی و کامل بود 🙏💎

    پاسخ