;
coinex

پرتاب ماهواره ظفر با موشک سیمرغ ؛ شکستی دیگر در کارنامه سازمان فضایی؟

پرتاب ماهواره ظفر در طی روزهای آتی توسط موشک ماهواره بر سیمرغ، با سابقه‌ای نه چندان درخشان، صورت خواهد گرفت. با بررسی بیشتر این خبر همراه باشید.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه از پرتاب یک ماهواره سنجش از راه دور در طی روز های آتی خبر داد. این سازمان در حالی برای پرتاب ماهواره ظفر آماده می‌شود که ساخت آن به گفته برابری از 3 سال پیش و با مشارکت ۸۰ دانشمند ایرانی آغاز شده است.

پرتب ماهواره ظفر که ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد، قرار است توسط موشک ماهواره‌بر سیمرغ انجام شود. در نهایت ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب خواهد شد و روزانه ۱۵ بار مدار زمین را دور خواهد زد.

پرتاب ماهواره ظفر با موشک ماهواره‌بر سیمرغ

به گفته براری این ماهواره برای بیش از ۱۸ ماه فعال خواهد بود. پرتابی که احتمال می‌رود با روز ملی فناوری فضایی در ۱۴ بهمن مقارن باشد.

در گزارش‌ها پیش از این آمده است که این ماهواره مخابراتی توسط محققان دانشگاه علم و صنعت توسعه داده شده است. (ایرنا) آنطور که رئیس سازمان فضایی می‌گوید، ماموریت اصلی این ماهواره تصویربرداری است و برای مطالعه زمین لرزه، جلوگیری از فاجعه های طبیعی و توسعه کشاورزی کاربرد خواهد داشت.

شکست ماهواره بر سیمرغ در نخستین پرتاب

موشک ماهواره بر سیمرغ از نوع چندمرحله‌ای است که در سال ۸۸ توسط صنایع هوافضای ایران ساخته شده است. موشکی که برای نخستین بار در مردادماه ۹۶ به فضا پرتاب شد. موشک ماهواره‌بر سیمرغ در دو نوع A و B، با وزنی معادل ۷۷ تن و طول ۲۶ متری، توان لازم را برای قرار دادن ماهواره‌ها با وزن حداکثر ۲۵۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین را دارد.

مشخصات موشک های شلیک شده به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق : فاتح 313

موتور ماهواره‌بر سیمرغ متشکل از ۴ موتور ۳۲ تن ماهواره بر سفیر است که کلاستر شدن آنها، پیشرانه ایجاد شده را تا ۱۲۸ تن افزایش خواهد داد، به طوری که قادر خواهد بود ماهواره‌هایی با وزن ۷۰۰ کیلوگرم را در مدار ۱۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

موشک ماهواره بر سیمرغ
موشک ماهواره بر سیمرغ پیش از پرتاب ناموفق ماهواره پیام. (تسنیم)

با این حال گزارش‌هایی از منابع آمریکایی اذعان کردند که پرتاب سیمرغ موفقیت آمیز نبوده و احتمالا این موشک هنگام پرتاب یا قبل از رسیدن به مدار منفجر شده است. فاکس در آن زمان نوشت:‌ «ماهواره‌بر سیمرغ به محض پرتاب با منفجر شدن، فرجام فاجعه‌باری داشته و نتوانسته به مدار از پیش تعیین شده در فضا برسد.» همچنین پیش از این انفجار در یک سکوی پرتاب موشک ماهواره بر در سمنان نیز به تایید رسید.

برابری می‌گوید پرتاب ماهواره ظفر گام تازه ای برای ایران خواهد بود. سازمان فضایی قبلا موفق به قرار دادن ماهواره ای در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری شده بود. براری به خبرگزاری فرانسه می‌گوید سازمان فضایی در نظر دارد تا پیش از ماه مارس ۲۰۲۱ پنج ماهواره دیگر نیز بسازد.

شکست در پرتاب ماهواره پیام

در بهمن‌ماه سال گذشته نیز ماهواره پیام از رسیدن به مدار زمین بازماند. آن زمانی آمریکا «پرتاب موشک حامل ماهواره پیام» را «نقض تعهدات ایران در چارچوب مصوبه شورای امنیت در خصوص لغو تحریم‌های هسته‌ای» توصیف کرد. به نظر می‌رسید آمریکا به قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت اشاره می‌کرد. همچنین بنابر برخی گزارش‌ها دولت فرانسه نیز از ایران خواست از پرتاب این موشک خودداری کند.

اگرچه آمریکا و متحدانش موشک‌های فضایی ایران را در راستای توسعه برنامه موشکی تلقی می‌کنند، اما رئیس سازمان فضایی می‌گوید کلیه این فعالیت‌ها شفاف و در راستای «استفاده صلح آمیز از فضا» صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

منبع: tasnim

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر