;
coinex

یک «کجای دنیا اتفاق می‌افتد» دیگر ؛ اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما

اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما در پرواز تهران- تبریز ۵ اسفند رخ داده است. در ادامه همراه باشید تا این خبر را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

امروز دوشنبه ۵ اسفند پرواز تهران تبریز خطوط هوایی ایران ایر (Iran Air) مطابق برنامه قرار بود ساعت ۷ و ۵ دقیقه صبح مبدا را به مقصد تبریز ترک کند. در این پرواز که در نهایت با یک ساعت تاخیر به دلیل آنچه «سنگین شدن هواپیما» از سوی مسئولان اعلام شد، به برخی از مسافران کارت پرواز داده نشد و آنها نتوانستند سوار هواپیما شوند.

وضعیت پروازهای داخلی در ایران چند سالی است که مطلوب نیست و انتقادهای فراوانی از سوی مسافران و کارشناسان به آن وارد آمده است. گاهی پرواز بدون ذکر علت مشخصی با تاخیر همراه می‌شود و رسیدگی و پاسخگویی مناسبی نیز به مسافران ارائه نمی‌شود. استاندارد پایین صندلی‌ها نیز بعضا مورد اعتراض بوده است.

اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما

گزارش‌ها حاکی است در برخی از هواپیماها به صورت «خودجوش» بر تعداد صندلی‌ها افزوده می‌‌شود، به نظر می‌رسد اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما که صبح امروز ۵ اسفند رخ داده،‌از جمله این موارد است. شرکت هواپیمایی ایران ایر در پرواز تهران- تبریز امروز صبح خود از سوار کردن برخی مسافران پرواز که بلیط تهیه کرده بودند، خودداری کرد. پس از پیگیری مسافران، که تاخیر و در نهایت عدم انجام سفر آنها را عصبانی کرده بود، مسئولان پرواز علت این موضوع را «سنگین شدن هواپیما» عنوان کرده‌اند.

اتفاق رخ داده، مانند بسیاری پدیده‌های بی‌سابقه دیگر در صنعت هوایی ایران،‌ سردرگمی مسافران را در پی داشت. نخستین بار نیست که شرکت هواپیمایی ایران ایر و بسیاری دیگر از پروازهای داخلی به این گونه بی‌نظمی‌ها متهم می‌شود و نیز نخستین باری نیست که مسافران پروازهای داخلی از این گونه اخلال‌ها ناراضی هستند.

سنگین شدن هواپیما پرواز تهران- تبریز و اخلال در پرواز

ماجرا دقیقا از چه قرار است؟

ساعت 7:05 صبح امروز ۵ اسفند ماه ۹۸ پرواز تهران – تبریز شرکت هواپیمایی ایران ایر مطابق برنامه از پیش اعلام شده قرار بود تهران را به مقصد تبریز ترک کند. اما مسئولان پرواز اعلام کردند به دلیل «سنگین شدن هواپیما» قادر به صدور کارت پرواز و سوار کردن برخی مسافران نیستند.

بیشتر بخوانید:

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید پس از شنیدن اینکه ایران ایر قادر به سوار کردن برخی مسافران نیست، «کش و قوس فراوان» میان متصدی باجه صدرو کارت پرواز و مسافران در می‌گیرد. در نهایت مسئولان ایران ایر مدعی می‌شوند که »هواپیما سنگین شده است و نمی توانیم باقی مسافران پرواز را سوار کنیم.»

در اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما نهایتا چه اتفاقی افتاد؟

آنطور که شاهدان گزارش داده‌اند، پس از یک ساعت تاخیر مسافرانِ خشمگینِ از پرواز تهران-تبریزِ ایران ایر جامانده، به شرکت هواپیمایی «آتا» سپرده می‌شوند تا به سوی تبریز بروند.

سقوط هواپیمای بوئینگ 737 اوکراینی در فرودگاه امام ؛ تمامی 176 سرنشین جان باختند

کاملا پیداست که ایران ایر موظف است در خصوص بی‌نظمی رخ داده به مسافران پاسخگو باشد و علت دقیق آن و برنامه‌های پیش‌روی‌اش برای جلوگیری از وقوع دگرباره چنین اتفاق را توضیح دهد. برخی سوالات در خصوص اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما که مسئولان این شرکت موظفند به آن پاسخ دهند:

چگونه می‌شود تعداد صندلی‌ها و مسافران یک پرواز به طور استاندارد از قبل مشخص نباشد؟

چگونه می‌شود به تعداد مسافران یک پرواز بلیط فروخت و سپس برخی مسافران را به علت «سنگینی هواپیما» از سفر بازداشت؟ به گفته مسافران پرواز تهران – تبریز شرکت ایران ایر، مسافران این پرواز با شنیدن علت مشکل به وجود آمده دچار تعجب و البته خنده شده اند!

 اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما
اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما

برنامه شرکت ایران ایر برای جبران بی‌نظمی، تاخیر و البته خسارات ناشی از آن برای مسافران پرواز مذکور چیست‌؟ مطابق قوانین بین المللی حمل و نقل هوایی، ۳۰ دقیقه تاخیر امری طبیعی است، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت،‌ شرکت هواپمایی مربوطه باید مسئولیت آن را بر عهده گرفته و پاسخگوی مسافران خود باشد. به علاوه مطابق «کنوانسیون‌های بین المللی» جلب رضایت مسافران و پرداخت خسارت به آنان در شرایطی مانند اخلال در پرواز ایران ایر به دلیل سنگینی هواپیما از جمله وظایف ایرلاین است.

یکی از چالش‌های مهم در رابطه میان مسافران و خطوط هوایی، «عدم آشنایی مسافران به حقوق خود» است و عمدتا آنها به علت «پیچیدگی فرآیند شکایت و عدم رسیدگی مناسب» از شکایت خود صرف نظر می‌کنند. البته که مقصر اصلی مسافران نیستند، اما از آنجا که این نخستین بی‌نظمی رخ داده در پروازهای هوایی نیست، می‌توان «جدی نبودن در پیگیری و مطالبه حقوق» و «خودداری از شکایت از بی‌نظمی‌ها و تاخیرها» را به مسافران ایرانی نسبت داد.

شاید اگر پس از هر بی‌نظمی و تاخیر مسافران حقوق خود را مطالبه کنند و از مجاری قانونی مناسب اقدام به ثبت شکایت کنند، نظارت بر پروازهای داخلی و خطوط هوایی به نحوی بهبود پیدا کند که شاهد کاهش اینگونه چالش‌ها باشیم.

حقوق مسافران پروازها در شرایط تاخیر یا لغو

حقوق کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران پروازهای همراه با تاخیر چیست؟

شاید مسافرانی که به درستی از حقوق خود آگاه نیستند و نمی‌دانند بنابر کدام عدله حقوقی می‌توانند شکایت کنند و حقوق خود را بازخواست نمایند، ذکر «حقوق مسافران پروازها در شرایط تاخیر یا لغو» ضروری باشد.

  • به مسافران بابت لغو پرواز یا تاخیر ناشی از نامساعد بودن شرایط جوی خسارتی داده نمی‌شود و مسافران می‌توانند بلیت خود را لغو و بهای آن را به طور کامل دریافت کنند یا با پرواز جایگزین دیگر شرکت هواپیمایی مربوطه سفر کنند.
  • در صورت رزرو بیش از ظرفیت، شرکت‌های هواپیمایی باید ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافی نبودن این کار، فرد رزرو کننده می‌تواند یا با پرواز بعدی همراه شود یا این‌که با لغو پرواز خود، پول بلیت را به طور کامل دریافت کند.
  • افراد با توجه به مسافت پرواز و میزان تاخیر، حق دارند بین 125 تا 600 یورو غرامت دریافت کنند.
  • در صورت لغو پرواز نیز باید همین میزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر این‌که شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد یا این‌که به جای پرواز لغو شده، پروازی رضایت بخش برای مشتری تدارک ببیند. در صورتی که شرکت هوایی بتواند ثابت کند لغو پرواز به دلیل شرایط فوق العاده صورت پذیرفته است، غرامتی پرداخت نمی‌شود.
  • در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.
  • در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود.
  • مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند.

بیشتر بخوانید:

منبع: mihansanat

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر