;
coinex

بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای ؛ استفاده از اسپاتیفای چقدر دیتا مصرف می‌کند؟

داشتن منبع موسیقی نامحدودی مثل اسپاتیفای شگفت انگیز است، اما این سرویس اینترنت هم مصرف می‌کند. این مطلب به بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای پرداخته‌ است.

سرویس هایی مانند اسپاتیفای به دلیل داشتن دسترسی وسیع به مجموعه‌ای متنوع از سبک‌های مختلف موسیقی طرفداران زیادی پیدا کردند. این سرویس ها برای انجام دادن وظیفه خود به اینترنت نیاز دارند و از طرفی شرکت‌های عرضه کننده طرح‌های اینترنتی هم روز به روز بسته‌های خود را با قیمت‌های ارزانتری ارائه می‌کنند.

علی رغم این موضوع باز هم راه‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا مصرف دیتای خود را کمتر کنید. در این مطلب به بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای

سرویس محبوب اسپاتیفای برای یک آهنگ سه دقیقه‌ای با تنظیمات پیش فرض 2 مگابایت دیتا مصرف می‌کند. این مقدار در یک ساعت به 40 مگابایت و در ده ساعت استفاده به 500 مگابایت می‌رسد. حال سوال موجود این است که چرا بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای اهمیت دارد؟

در جواب به این سوال باید گفت که بعضی از طرح‌های اینترنت همراه به طور ماهیانه حجم دیتای محدودی را در اختیار یک کاربر می‌گذارند، به همین دلیل مهم است که مصرف اینترنت خود را زیر نظر بگیرید.

میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای

اسپاتیفای چقدر اینترنت مصرف می‌کند؟

مقدار دیتای مصرفی شما به کیفیت آهنگ مورد نظرتان بستگی دارد، به این نحو که هرچه کیفیت آهنگ بیشتر باشد حجم دیتای بیشتری برای پخش یا دانلود آن مصرف می‌شود. با دنبال کردن مسیر Your Library > Settings > Music Quality می‌توانید ببینید که اسپاتیفای آهنگ مورد نظرتان را با چه کیفیتی دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:
فهرست کامل نامزدها و برندگان گرمی 2020
بهترین هدفون های 2019 جهان
لیست کامل برندگان امریکن موزیک اواردز 2019

اسپاتیفای چند نوع کیفیت صدا دارد:

  • کیفیت کم (Low): تقریبا 24 kbps
  • کیفیت عادی (Normal): تقریبا 96 kbps
  • کیفیت بالا (High): تقریبا 160 kpbs
  • کیفیت عالی (Extreme): تقریبا 302 kpbs
  • کیفیت خودکار (تنظیمات پیش فرض اسپاتیفای)؛ این گزینه کیفیت پخش را بسته به سرعت اینترنت شما بررسی می‌کند، اما حداقل سرعت آن 96 kbps است.

بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای

کیفیت موسیقی

عادی بالا عالی

خودکار

برحسب آهنگ (سه دقیقه‌ای)

2 مگابایت 3.5 مگابایت 7.5 مگابایت 2 مگابایت

برحسب ساعت

40 مگابایت 70 مگابایت 150 مگابایت

40 مگابایت

——–

بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای

کیفیت

کم عادی

بالا

عالی

برحسب دقیقه

0.18 مگابایت 0.72 مگابایت 1.2 مگابایت

2.4 مگابایت

برحسب ساعت 10.8 مگابایت 43.2 مگابایت 72 مگابایت

144 مگابایت

تعداد ساعت قابل پخش در ازای یک گیگابایت اینترنت 92.5 ساعت 23.1 ساعت 13.8 ساعت

6.9 ساعت

 

اعداد فوق ثابت نیستند؛ اسپاتیفای آهنگ هایی را که کاربر گوش می‌دهد، به حافظه‌اش می‌سپارد یا آن‌ها را به صورت داده‌های پنهان (کش) نگه می‌دارد تا حجم کمتری از اینترنت کاربر برای پخش مجدد یک آهنگ مصرف شود.

بیشتر بخوانید:
بررسی میزان مصرف اینترنت روبیکا
5 ترفند برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
بسته اینترنت 100 گیگابایتی رایگان تا آخر سال

بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای در ماه

اسپاتیفای در حالت استفاده از تنظیمات عادی و اتصال به دیتای گوشی (نه شبکه وای فای) برای 1 ساعت پخش در روز یا 1 روز پخش در ماه 1 گیگابایت از حجم اینترنت شما را مصرف می‌کند. هرچه استفاده شما از این سرویس کمتر باشد، میزان مصرف دیتای آن کمتر است. همچنین بد نیست بدانید که هر دو نسخه اسپاتیفای (رایگان و پریمیوم) مقدار یکسانی دیتا مصرف می‌کنند.

کیفیت موسیقی

عادی عالی

30 دقیقه در روز

0.5 گیگابایت 2.2 گیگابایت
60 دقیقه در روز 1.2 گیگابایت

4.5 گیگابایت

120 دقیقه در روز 2.4 گیگابایت

9 گیگابایت

 

آیا لیست‌های پخش آفلاین اسپاتیفای هم اینترنت مصرف می‌کنند؟

خیر؛ گوش دادن به لیست‌های پخش آفلاین اسپاتیفای یک راه ساده برای صرفه جویی در مصرف اینترنت است، ولی باید بدانید که نسخه رایگان برنامه اسپاتیفای این قابلیت را در خود ندارد.

نسخه پریمیوم اسپاتیفای این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با هر دستگاه 3333 آهنگ دانلود کنید و نهایتا با سه دستگاه از یک اکانت استفاده نمایید. زمانی که این تعداد آهنگ را دانلود کردید، می‌توانید بدون نیاز به اتصال اینترنت به آن‌ها گوش دهید.

اسپاتیفای در مقابل یوتیوب

به طور کلی اسپاتیفای برای پخش موسیقی حجم کمتری از اینترنت شما را نسبت به یوتیوب برای پخش فیلم مصرف می‌کند. در جدول زیر مقدار اینترنت مصرفی این دو سرویس را برای استریم سازی محتوا به مدت یک ساعت مشاهده می‌کنید.

بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای : اسپاتیفای در مقابل یوتیوب

کیفیت فیلم یوتیوب

اسپاتیفای

ضعیف

100 مگابایت 40 مگابایت

متوسط

250 مگابایت 70 مگابایت

خوب

750 مگابایت

150 مگابایت

بیشتر بخوانید:
بهترین انیمیشن های 2018
بهترین انیمیشن های 2019 (به همراه لینک دانلود)
بهترین انیمیشن های 2020

تغییر تنظیمات کیفیت محتوای صوتی در اسپاتیفای

این فرآیند اصلا پیچیده نیست، به این نحو که می‌توانید با قرار دادن تنظیمات کیفیت محتوا در حالت Normal یا Automatic به جای کیفیت Extreme به میزان زیادی مصرف اینترنت خود را کاهش دهید. برای اعمال این تغییر باید بعد از باز کردن نرم افزار اسپاتیفای مسیر Your Library > Settings > Music Quality را در آن دنبال کنید و یکی از دو گزینه نرمال یا اتوماتیک را انتخاب نمایید.

شما همچنین می‌توانید با غیرفعال کردن قابلیت Download Using Cellular از مسیر Your Library  > Settings > Music Quality و انتخاب یکی از دو گزینه نرمال یا اتوماتیک تنها زمانی که به شبکه وای فای متصل هستید آهنگ های مورد نظرتان را دانلود کنید و به این طریق مصرف اینترنت خود را هم کاهش دهید.

اسپاتیفای پریمیوم در مقابل اسپاتیفای رایگان

نسخه رایگان نرم افزار اسپاتیفای بعد از پخش هر چند آهنگ یک آگهی تبلیغاتی نشان می‌دهد، تعداد دفعاتی را که کاربر می‌تواند به آهنگ بعدی برود محدود می‌کند و به شما اجازه نمی‌دهد که با آن آهنگ دانلود کنید تا به صورت آفلاین گوش دهید، اما قابلیتی به نام Discover Weekly را در خود دارد؛ این ویژگی به صورت یک لیست پخش آهنگ های مورد علاقه و متناسب با سلیقه شما را پخش می‌کند.

نسخه پریمیوم اسپاتیفای تبلیغ ندارد، کاربر را قادر می‌سازد تا به دفعات نامحدود آهنگ ها را رد کند و قابلیت پخش آفلاین را هم در اختیارتان می‌گذارد تا بتوانید با آن آهنگ های مورد علاقه خود را دانلود کنید و در هنگام نداشتن دسترسی به اینترنت آن‌ها را پخش کنید.

برای خرید نسخه انفرادی این نرم افزار باید مبلغ 9.99 دلار (در حدود 150 هزار تومان با دلار 15000 تومانی اسفند 98) و برای خرید نسخه خانوادگی آن (مناسب برای استفاده شش نفر) باید مبلغ 14.99 دلار (در حدود 230 هزار تومان) را بپردازید.

بیشتر بخوانید:
بهترین و پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب

اسپاتیفای در مقابل اپل موزیک

بیشتر افراد امروزه موسیقی مورد علاقه خود را به کمک چند سرویس مختلف استریم می‌کنند و اپل موزیک (Apple Music) هم یکی از این سرویس ها است. این سرویس پلت فرم‌های استریم سازی و رادیویی پاندورا و اسپاتیفای را ترکیب و خدمات خود را با قیمتی شبیه به قیمت‌های این دو سرویس ارائه می‌کند.

برای خرید اشتراک انفرادی این نرم افزار باید مبلغ 9.99 دلار و برای خرید اشتراک خانوادگی آن (مناسب برای استفاده شش نفر) باید مبلغ 14.99 دلار را بپردازید. مزیت اپل موزیک نسبت به اسپاتیفای در یکپارچه بودن آن با گجت‌های اپل است.

اسپاتیفای در مقابل نتفیلیکس

نتفیلیکس هم از سرویس های استریم سازی مشهور دنیا است. این سرویس برای پخش یک ساعت فیلم با کیفیت اچ دی به 3 گیگابایت اینترنت، برای پخش یک ساعت فیلم با کیفیت اولترا اچ دی به 7 گیگابایت و برای پخش یک ساعت فیلم با کیفیت متوسط (SD) به 0.75 گیگابایت اینترنت نیاز دارد.

در واقع می‌توان گفت که حجم مصرفی پایینترین کیفیت پخش فیلم نتفیلیکس تقریبا پنج برابر بیشتر از حجم مصرفی بالاترین کیفیت پخش موسیقی اسپاتیفای است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: whistleout و androidauthority

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






    خیلی مفید بود ممنون🙏