;
coinex

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

شورولت اسپارک (Chevrolet Spark – یا نسل جدید دوو ماتیز موجود در ایران) ارزان ترین خودروی آمریکا بوده که در جایگاهی مشابه پراید در ایران قرار می گیرد. در این نوشته ضمن معرفی نسل های مختلف و بررسی، به مرور قیمت و مشخصات فنی شورولت اسپارک 2020 خواهیم پرداخت.

اتومبیل یکی از جذاب ترین صنایع جهان بوده که با بهره گیری از انواع و اقسام تکنولوژی های مدرن، در راه پیشرفت قدم برداشته و هر ساله شاهد مدل های مختلف از اتومبیل با بازه قیمتی متفاوت هستیم. هرچند بنا بر آمار و اطلاعات منتشر شده، میانگین قیمت خودروی نو در بازار ایالت متحده به عنوان یکی از بهترین و بزرگترین اقتصادهای جهان رقمی در حدود 35.000 دلار (اندکی بیشتر از 500 میلیون تومان با دلار 15000 تومانی در اسفند 98 و در حدود 150 میلیون تومان با ارز بنفش رنگ) است، اما هنوز هم کسانی هستند که علاقه و یا توانایی پرداخت این رقم برای خرید یک خودروی نو را ندارند.

به همین دلیل، شرکت های خودروسازی این کشور، ساخت نمونه هایی ارزانقیمت با استانداردهای ایمنی کامل را در دستور کار خود قرار داده که تا هر شخصی که به نوعی مشغول یک فعالیت اقتصادی مستمر است، توانایی خرید یک نمونه صفر کیلومتر را با شرایط ساده داشته باشد. یکی از این نمونه های شورولت اسپارک مدل سال 2020 است که در چند سال گذشته عنوان ارزان ترین خودروی آمریکا را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه شورولت اسپارک

شورولت اسپارک کوچک ترین و ارزان ترین خودروی تولیدی حال حاضر شرکت شورولت آمریکا است. این اتومبیل فوق کوچک شهری، اولین در سال 1998 میلادی و با ایده ای از شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین (Italdesign – شرکت زیرمجوعه کمپانی لامبورگینی به رهبری جیورجتو جیوجیارو) و تحت برند دوو ماتیز (Daewoo Matiz) کشور کره جنوبی ساخته شد. این خودرو با توجه به ابعاد بسیار کوچک، مصرف سوخت بسیار پایین و عملکرد و قابلیت‌های دینامیکی و ایمنی قابل قبول با توجه به بازه قیمتی، مورد توجه خریداران آسیایی قرار گرفت. این خودرو در دهه 70 خورشیدی وارد ایران نیز شد و در کنار دوو سی‌یلو ساخت شرکت کرمان موتور، رنگ و لعاب متفاوتی به خیابان‌های ایران بخشید.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا
نسل اول شورولت اسپارک/دوو ماتیز

موفقیت این نسل اول اسپارک/ماتیز موجب شد که شرکت خوردوی سازی کشور دوست و برادر، چین نیز یک نمونه کپی شده از آن تحت نام QQ (که در ایران با نام MVM 110 عرضه شده و می شود) تولید کرده که از لحاظ ایمنی هیچ شباهتی به نسخه اصلی نداشت. با توجه به در اختیار گرفتن سهام شرکت دوو در اوایل هزاره سوم، دوو ماتیز و نسل های متعاقب آن تحت برند کمپانی مادر جنرال موتورز آمریکا و در زیرمجموعه کره شرکت جنرال موتور (GM Korea) به فروش و راهی بازارهای مختلف از جمله آمریکا رسیدند.

نسل های مختلف

شورولت اسپارک به عنوان یکی از بهترین خودروهای ارزان قیمت تاکنون 3 نسل مختلف را پشت سر گذاشته و از سال 2016 در نسل چهارم خود به سر می برد.نسل های شورولت اسپارک در چند سال گذشته عنوان ارزان ترین خودروی آمریکا را به خود اختصاص داده عبارتند از:

  1. نسل اول مابین سال های 1998 تا 2008 با نام دوو ماتیز
  2. نسل دوم مابین سال های 2005 تا 2009 با نام های شورولت ماتیز و شورولت اسپارک
  3. نسل سوم مابین سال های 2009 تا 2015 تحت برند شورولت و دوو ماتیز کری‌تیو (Creative)
  4. نسل چهارم از سال 2016 تاکنون

بررسی شورولت اسپارک مدل سال 2020

شورولت اسپارک مدل سال 2020 یکی از نمونه هاییست که مفهوم “قیمت پایین=کیفیت بد” را به چالش می کشد. شورولت اسپارک 2020 شباهت‌های بسیاری با نمونه سال گذشته داشته که در جمع بهترین خودروهای ارزان قیمت 2019 جای داشت. شرکت شورولت با تعبیه فهرست کاملی از انواع تجهیزات و امکانات مدرن، صفحه نمایش لمسی رنگی 7.0 اینچی، 10 کیسه هوای ایمنی، امنیت آن را برای سفرهای کوتاه درون شهری تضمین می کنند.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

بیشتر بخوانید:
بهترین خودروهای ارزان قیمت 2019 ؛ مروری بر ارزان ترین اتومبیل های سال

نقاط ضعف

  • قدرت پایین پیشرانه و شتابگیری ضعیف
  • نفود صدای جاده به داخل کابین
  • استفاده از پلاستیک باکیفیت متوسط در داخل کابین
  • فضای بسیار محدود بخصوص در صندلی های ردیف دوم

نقاط قوت

  • قیمت پایه فوق العاده پایین
  • طراحی کابین شیک
  • مصرف سوخت و آلایندگی پایین

ابعاد

شورولت اسپارک 2020 در رده خودروهای هاچ بک قرار داشته و یک نمونه بسیار کوچک شهری به حساب می آید. این خودرو با طولی در حدود 3635 میلیمتر، پهنایی در حدود 1595 میلیمتر، ارتفاعی در حدود 1483 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلوی 2385 میلیمتر یکی از کوچکترین خودروهای بازار است.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

برای درک بهترین می توان این خودرو را از لحاظ ابعاد در جایگاهی بالاتر از اسمارت EQ با طولی در حدود 2500 میلیمتر، فیات 500 با طولی در حدود 3545 میلیمتر و کیا پیکانتو با طولی در حدود 3595 میلیمتر، اسمارت  پایین تر از نمونه هایی مانند پراید هاچ بک با طولی در حدود 3935 میلیمتر، پژو 208 مدل 2020 با طولی در حدود 4055 میلیمتر،  کیا ریو 2019 با طولی در حدود 4065 میلیمتر، تویوتا کرولا 2020 با طولی در حدود 4370 میلیمتر، دانگ فنگ H30 کراس با طولی در حدود 4350 میلیمتر مزدا 3 مدل 2020 با طولی در حدود 4460 میلیمتر قرار داد.

بیشتر بخوانید:
بررسی و مشخصات فنی ب ام و i3 ؛ سریع، گران، شکست خورده!

طراحی خارجی و بدنه

شورولت اسپارک 2020 طراحی نسبتا قدیمی (سال 2016) داشته و خودروی زیبایی به حساب نمی آید؛ اما فرم بدنه و بخصوص رنگ آمیزی و ابعاد آن به گونه ایست که توجه مخاطبان را به خود جلب می کند!

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

چراغ های کشیده جلویی نسبت به ابعاد کلی نسبتا بزرگ بوده و با جلوپنجره باریک و ورودی های هوای بزرگ تعبیه شده در سپر، نمایی شبیه به وزغ را پیش روی بینندگان قرار می دهد.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

در نمای کناری، خطوط جانبی و برآمدگی های قسمت انتهایی نیز هماهنگ با فرم طراحی بخش جلویی بوده و نمایی شبیه به یک قورباغه نشسته دارد. رینگ های تیپ پایه نیز از مدل های فولادی در سایز 15 اینچی است که هماهنگی قابل قبولی با ابعاد کلی دارد؛ گرچه نمونه های آلومینیومی تیپ های بالاتر، نمایی جذاب تر از مدل های پایه مجهز به قالپاق به آن می بخشد.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

چراغ های عقبی نیز آرایش عمودی و هلالی مانند داشته و با طراحی خمیده از انحناهایی هماهنگ با قوس های صندوق عقب سود می برند. باله یا اسپویلر عقب نیز در تمامی تیپ ها به صورت استاندارد نصب شده است.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

شورولت اسپارک 2020 ارزان ترین خودروی آمریکا بوده و به هیچ وجه نباید انتظار طراحی بسیار جذاب و انتزاعی از آن داشته باشیم. در مجموع گرچه خودروی زیبایی نبوده، اما با توجه به قیمت پایه، از طراحی بدنه قابل قبولی سود می برد ولی از لحاظ بصری در جایگاهی پایین تر از رقبای آسیایی خود قرار می گیرد.

طراحی داخلی و کابین

کابین شورولت اسپارک 2020 طراحی ساده و شیک داشته که در زمره نقاط قوت آن قرار می گیرد. اما توجه به بازه قیمتی در بسیاری از بخش ها از پلاستیک سخت با کیفیت متوسط استفاده شده که هیچگونه حسی از تجمل برای سرنشینان ایجاد نمی کند. اما علیرغم استفاده از مواد اولیه نسبتا نامرغوب، کیفیت ساخت بالا بوده و تمامی قطعات با دقت تمام در جای خود قرار گرفته و بافت و ترکیب زیبایی را به وجود می آورند.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

غربلیک فرمان 3 شاخه، محل قرار گیری کنترلرهای سیستم صوتی و کنترل سرعت و تلفن (در تیپ های بالا) بوده و طراحی ساده ای دارد که در تیپ ها گرانقیمت تر با روکشی از چرم پوشیده شده. صفحه پشت آمپر نیز متشکل از 2 بخش مدور برای نمایش دور موتور و سرعت و 1 بخش دیجیتال برای نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری خودرو است.

اما آنچه که جذابیت کابین ارزان ترین خودروهای آمریکا در سال 2020 را افزایش می دهد، استفاده از صفحه نمایش رنگی لمسی 7.0 اینچی، دوربین کمکی دنده عقب، هات اسپات و اشتراک اینترنت LTE، سیستم صوتی با 4 بلندگوی جداگانه، ارتباط با گوشی های تلفن همراه از طریف فناوری بدون سیم بلوتوث و پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto بوده که معمولا در بازار ایران (و حتی جهان) در نمونه هایی در این بازه قیمتی وجود ندارد.

فضای داخلی و صندوق عقب

فضای داخلی شورولت اسپارک 2020 با توجه به ابعاد بسیار محدود است و سرنشینان با قد متوسط هم احساس مطلوبی در صندلی های عقبی در زمان طولانی نخواهند داشت. محل قرار گیری، فضای موجود و ارتفاع صندلی های ردیف جلو به گونه ایست که به راننده و سرنشین کناری، حس سواری با شبه کراس اوورهای متعدد موجود در بازار را می دهد.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

روکش صندلی ها از پارچه بوده و در تیپ های بالاتر امکاناتی نظیر چرم مصنوعی و سیستم گرم کن برای صندلی های قسمت جلو به آن اضافه می گردد. صندوق عقب نیز بسیار کوچک بوده و با گنجایش 314 لیتر، فضای محدودی را برای حمل چمدان ها و بار در اختیار قرار خواهد داد.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

در مجموع کابین شورولت اسپارک 2020 با طراحی زیبا و کیفیت ساخت قابل قبول، تناسب کافی برای خودرو اولی ها و یا زوج های 2 نفره داشته و فهرست مناسبی از تجهیزات مدرن را در برای سفرهای کوتاه در اختیار آنها قرار می دهد.

موتور و پیشرانه

موتور شورولت اسپارک 2020 یک نمونه 4 سیلندر 1.4 لیتری (در انداره موتور استفاده شده در پژو 206 تیپ 2 بازار ایران) است. این موتور 16 سوپاپه با حجم دقیق 1399 سی سی و سیستم گرم کن سر سیلندرها در هنگام سرما (به صورت سفارشی و آپشن برای سهولت در استارت)، با سیستم تنفس طبیعی و بدون استفاده از سیستم توربوشارژر توانایی تولید نیرویی در حدود 98 اسب بخار در دور موتور 6200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 94 پاوند بر فوت (معادل 128 نیوتون متر) در دور موتور 4400 دور در دقیقه را دارد.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

این نیروی محدود نیز توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به چرخ های جلویی منتقل شده که نمونه اتوماتیک هم از لحاظ نرمی و هم از لحاظ مصرف سوخت، عملکرد بهتری نسبت به نمونه دستی دارد.

شتاب اولیه، حداکثر سرعت و مصرف سوخت

شتاب 0 تا 100 شورولت اسپارک 2020 نسبتا بالا بوده و این خودرو به زمانی در حدود 10 ثانیه با گیربکس 5 سرعته دستی و در حدود 10.7 ثانیه با گیربکس اتوماتیک CVT نیاز دارد. حداکثر سرعت نیز نیز رقمی در حدود 107 مایل در ساعت (در حدود 172 کیلومتر) بوده که گرچه آن را در رده سریع ترین خودروهای جهان قرار نمی دهد اما تناسب کاملی با فلسفه ساخت آن دارد.

اما مصرف سوخت آن پایین بوده و این خودرو توانایی پیمودن مسافتی به طول 29 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 38 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 33 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین با گیربکس 5 دنده دستی را دارد. استفاده از گیربکس CVT مصرف شهری را کاهش داده و ارزان ترین خودروی آمریکا توانایی پیمایش مسافتی به طول 30 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 38 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 33 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین خواهد داشت.

تیپ ACTIV نیز با توجه به فرم بدنه و وزن بیشتر، مصرف سوخت بیشتری داشته و توانایی پیمودن مسافتی به طول 28 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 37 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 32 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین با گیربکس 5 دنده دستی و 29 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 38 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 33 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین را دارد.

بیشتر بخوانید:
بهترین خودروهای هیبریدی 2020 ؛ مروری بر کم مصرف ترین اتومبیل های جهان در سال 2020

تیپ های مختلف شورولت اسپارک 2020

شورلت اسپارک 2020 در حال حاضر در 4 تیپ مختلف عرضه شده که خریداران بسته به نیاز قابلیت سفارش گیربکس دستی یا اتوماتیک را دارند. این تیپ ها عبارتند از حتی در گونه پایه نیز به سطح قابل قبولی از تجهیزات مدرن مجهز شده عبارتند از:

  1. تیپ LS
  2. تیپ 1LT
  3. تیپ ACTIV
  4. تیپ 2LT

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

تیپ LS

این مدل، ارزان ترین نمونه شورولت اسپارک مدل سال 2020 بوده که با قیمت پایه ای در حدود 14000 دلار با گیربکس دستی و 15200 دلار با گیربکس اتوماتیک CVT به فروش می رسد. برای کاهش قیمت، این تیپ از امکاناتی مانند شیشه بالابر و آیینه های جانبی دستی استفاده می کند. برخی از تجهیزات موجود در این تیپ عبارتند از:

  • لامپ های هالوژن برای چراغ های جلویی
  • رینگ های 15 اینچی فولادی با روکش پلاستیکی
  • تایرهای سایز 185/55/15 چهار فصل
  • چراغ های روشنایی در روز
  • جلوپنجره با تزئینات به رنگ کروم
  • سیستم امنیتی و ناوبری OnStar شرکت شورولت
  • خروجی برق 12 ولت
  • سیستم صوتی با 4 بلندگو
  • سیستم بلوتوث برای استفاده از تلفن همراه
  • سیستم اطلاعاتی سرگرمی شورولت
  • صفحه نمایش 7.0 اینچی لمسی رنگی
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • روکش پارچه ای صندلی ها
  • سیستم تهویه مطبوع دستی نسل قدیم
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

تیپ 1LT

قیمت شورولت اسپارک 2020 در این تیپ در حدود 16000 دلار در گونه مجهز به گیربکس دستی و 17100 دلار در مدل CVT است. امکانات این مدل نسبت به تیپ پایه اندکی بالاتر بوده که برخی از آنها عبارتند از:

  • رینگ های 15 اینچی آلومینیومی
  • چراغ های روشنایی در روز با لامپ های LED
  • سیستم صوتی با 6 بلندگوی جداگانه
  • سیستم کنترل سرعت یا کروز کنترل (Cruise Control)
  • بالابر الکتریکی شیشه ها
  • ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • کنترلرهای سیستم صوتی در غربیلک فرمان

بیشتر بخوانید:
بهترین لاستیک ایرانی ؛ مروری بر بهترین تولیدکنندگان تایر خودرو در ایران

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

تیپ ACTIV

این تیپ از اسپارک 2020 از لحاظ امکانات تفاوت چندانی با مدل 1LT نداشته و با قیمت 17100 دلار با گیربکس دستی و 18200 دلار با گیربکس CVT به فروش می رسد. امکانات و تجهیزات این مدل که بیشتر شامل قطعات تزئینی برای افزایش جذابیت بصری و القا حس اسپرت بوده عبارتند از:

  • استفاده از تزئینات تیره رنگ در بدنه
  • رینگ های 15 اینچی آلومینیومی با رنگ آمیزی تیره
  • طراحی متفاوت گلگیرها در 2 بخش عقب و جلو
  • چراغ های مه شکن
  • جلوپنجره با طراحی متفاوت
  • آیینه های جانبی مجهز به گرم کن
  • روکش چرم برای غربیلک فرمان
  • روکش چرم مصنوعی برای صندلی ها
  • سیستم گرم کن برای صندلی های جلویی
  • سیستم تعلیق بهینه سازی شده برای مسیرهای طولانی

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

تیپ 2LT

این مدل، گرانترین و مجهزترین تیپ ارزان ترین خودروی آمریکا بوده که با قیمت 17900 دلار در مدل با گیربکس دستی و 19000 دلار در مدل اتوماتیک به فروش می رسد. امکانات این مدل علاوه بر نمونه های موجود در تیپ های ارزان تر عبارتند از:

  • رینگ های 15 اینچی آلومینیومی
  • استارت خودرو بدون نیاز به کلید به وسیله دکمه (Push Button)
  • استفاده از تزئینات به رنگ کروم در بدنه و دستگیره های در
  • جلوپنجره به رنگ کروم
  • سنسور کمکی پارک در بخش عقبی خودرو

بیشتر بخوانید:
بهترین لاستیک خارجی ؛ مروری بر بهترین تولیدکنندگان تایر خودرو در جهان

تجهیزات سفارشی و آپشن ها

  • سیستم گرم کننده سرسیلندرها به منظور استارت بهتر در هنگام سرما
  • تزئینات به رنگ کرم اضافی
  • پدال های فلزی اسپرت
  • سیستم هشدار برخورد از جلو (تیپ 2LT)
  • سیستم ترمز خودکار اضطراری در سرعت کمتر از 60 کیلومتر در ساعت (تیپ 2LT)
  • سیستم هشدار خروج مسیر حرکت از بین خطوط جاده (تیپ 2LT)

ایمنی

شورولت اسپارک 2020 از لحاظ ایمنی بسیار فراتر از بازه قیمتی خود بوده و لیست کاملی از انواع و اقسام تجهیزات ایمنی و کمکی راننده برای آن درنظر گرفته شده است. این خودروی کوچک حتی در تیپ پایه نیز از 10 کیسه هوا (جلو، جانبی، زانوی راننده و پرده ای)، سیستم کنترل کشش (Traction Control)، سیستم کنترل پایداری (Stability Control) و ترمزهای دیسکی ضد قفل (ABS) برای هر چهار چرخ سود می برد. برخی دیگر از تجیهزات ایمنی ارزان ترین خودروی آمریکا عبارتند از:

  • سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی (Hill Start Assist)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سنسور پارک در بخش انتهایی خودرو
  • سیستم هشدار برخورد از جلو (تیپ 2LT)
  • سیستم ترمز خودکار اضطراری در سرعت کمتر از 60 کیلومتر در ساعت (تیپ 2LT)
  • سیستم هشدار خروج مسیر حرکت از بین خطوط جاده (تیپ 2LT)

سواری

شورولت اسپارک 2020 علیرغم جثه بسیار کوچک خود، در بخش جلویی، فضای کافی برای سرنشینان بلندقد را داشته اما این مساله در مورد ردیف دوم صادق نبوده و فضایی بسیار محدود برای سرنشینان با قامت حتی متوسط وجود دارد. گنجایش بخش عقبی تقریبا 2 نفر بوده و حتی 3 کودک نیز در این قسمت با تنگی جا مواجه هستند.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری ضعیف بوده و شاهد شتابگیری جذابی برای این خودرو نخواهیم بود. شتاب ثانویه نیز پایین بوده و این مساله مشکلاتی را برای راننده در هنگام سبقت گیری در بزرگراه ها ایجاد می کند. میزان صدای ورود به داخل کابین نیز بیش از حد بوده اما با توجه به ماهیت ساخت برای سفرهای داخل شهری، قطعا خریداران توجه خاصی به این مساله نخواهند کرد. اما با توجه به سیستم تعلیق و فنربندی، سواری نرمی را از اسپارک 2020 شاهد هستیم که در کنار سیستم های کمکی رانندگی و فرم قرار گیری صندلی ها، تسلط کافی به راننده برای کنترل خودرو می دهد.

رنگ بندی

رنگ بندی شورولت اسپارک 2020 با توجه به فلسفه حضور رنگ های مختلف و ایجاد زیبایی بصری و در خیابان ها و القای هرچه بیشتر حس شادی، متنوع بوده و این خودرو در 10 رنگ مختلف به خریداران عرضه می گردد:

  1. قرمز براق با کد Red Hot
  2. نقره ای با کد Silver Ice
  3. سفید با کد Summit White
  4. مشکی با کد Mosaic Black
  5. صورتی تیره با کد Passion Fruit
  6. خاکستری با کد Nightfall Gray
  7. نارنجی با کد Orange Burst
  8. ارغوانی با کد Raspberry
  9. کرم روشن با کد Toasted Marshmallow
  10. آبی با کد Caribbean Blue

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

2 رنگ نارنجی و آبی با پرداخت مبلغی در حدود 400 دلار (در حدود 6 میلیون تومان) اضافی قابل سفارش هستند.

قیمت

قیمت شورولت اسپارک 2020 در مدل پایه و گیربکس دستی، رقمی در حدود 14000 دلار (در حدود 210 میلیون تومان با ارز آزاد و 60 میلیون تومان) است و برای چندمین سال متوالی عنوان ارزان ترین خودروی آمریکا را به خود اختصاص داده است. این خودرو در بالاترین تیپ (2LT با گیربکس اتوماتیک) و تجهیز به تمامی آپشن های موجود نیز قیمتی در حدود 20000 دلار (300 میلیون تومان/84 میلیون تومان) بوده و بازهم در صدر جدول ارزان ترین خودروهای 2020 آمریکا قرار می گیرد.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا
نسل چهارم شورولت اسپارک

قیمت شورولت اسپارک 2020 در تیپ های مختلف به شرح زیر است:

  • تیپ LS دستی با قیمت پایه 14000 دلار (210 میلیون تومان)
  • تیپ LS اتوماتیک با قیمت پایه 15200 دلار (230 میلیون تومان)
  • تیپ 1LT دستی با قیمت پایه 16000 دلار (240 میلیون تومان)
  • تیپ 1LT اتوماتیک با قیمت پایه 17100 دلار (255 میلیون تومان)
  • تیپ ACTIV دستی با قیمت پایه 17100 دلار (255 میلیون تومان)
  • تیپ ACTIV اتوماتیک با قیمت پایه 18200 دلار (275 میلیون تومان)
  • تیپ 2LT دستی با قیمت پایه 17900 دلار (270 میلیون تومان)
  • تیپ 2LT اتوماتیک با قیمت پایه 19000 دلار (285 میلیون تومان)

رقبای سورولت اسپارک مدل سال 2020

از رقبای این خودرو که آنها نیز در جمع ارزان ترین خودروهای آمریکا در سال 2020 قرار داشته می توان به اتومبیل های زیر اشاره نمود:

  • میتسوبیشی میراژ با قیمت پایه ای در حدود 15000 دلار (225 میلیون تومان)
  • فورد فیستا با قیمت پایه ای در حدود 15200 دلار (230 میلیون تومان)
  • نیسان ورسا با قیمت پایه ای در حدود 15500 دلار (235 میلیون تومان)
  • هیوندای اکسنت با قیمت پایه ای در حدود 16000 دلار (240 میلیون تومان)
  • شورولت سونیک با قیمت پایه ای در حدود 16300 دلار (245 میلیون تومان)
  • تویوتا یاریس با قیمت پایه ای در حدود 16500 دلار (247 میلیون تومان)
  • کیا ریو با قیمت پایه ای در حدود 16700 دلار (250 میلیون تومان)
  • هوندا فیت با قیمت پایه ای در حدود 17000 دلار (255 میلیون تومان)

نمونه هایی مانند هوندا سیویک و مزدا 3 و تویوتا کرولا و تویوتا کرولا و هیوندای النترا و کیا فورته (که در ایران با نام سراتو به فروش می رسد) با قیمت پایه ای در حدود 21000 دلار (315 میلیون تومان) از رقبای این خودرو به حساب آمده که عملکرد، طراحی و کیفیتی بالاتر نسبت به شورولت اسپارک 2020 داشته ولی از لحاظ قیمتی توانایی رقابت با آن را ندارند.

سخن آخر

شورولت اسپارک 2020 ارزان ترین خودروی آمریکا در چند سال گذشته بوده و نه باید انتظار سرعت بوگاتی شیرون را از آن داشت، نه رفاه مرسدس بنز کلاس S مدل 2020 و یا ایمنی ولوو XC90 مدل 2020. این خودرو تنها برای کسانی مناسب بوده که توانایی پرداخت هزینه برای یک خودرو را نداشته و در رده افراد کم درآمد جامعه قرار می گیرند. اما در مجموع قیمت فوق العاده پایین در کنار امکانات قابل قبول نسبت به قیمت، خرید آن را به یک امر عقلانی برای مسافرت های درون شهری و خرید برای خانواده های 2 تا 3 نفره و یا بانوان تبدیل می کند.

شورولت اسپارک 2020 ؛ بررسی و مشخصات فنی ارزان ترین خودروی آمریکا

این خودرو را می توان در جایگاهی مشابه با پراید در ایران قرار داد و هر شهروند کشور سازنده با اختصاص 5 ماه از حقوق خود (بدون درنظر گرفتن شرایط متفاوت خرید خودرو در ایران و کشورهای آزاد) توانایی خرید آن را دارد. اما با توجه به حداقل حقوق و دستمزد 99 و قرار گرفتن ریال در صدر جدول بی ارزش ترین ارزها و واحدهای پولی جهان برای چندمین سال متوالی، حتی اگر هیچ هزینه ای تحت عناوین مختلف (گمرک، مالیات و …) به آن اضافه نشود، برای خرید شورولت اسپارک 2020 در ایران نیاز به پس انداز بیش از 70 ماه حقوق بوده و در نهایت با خلف وعده شرکت تحویل دهنده، مجبور به سواری با نمونه های مانند کوییک سایپا خواهید شد.

قیمت و مشخصات شورولت اسپارک 2020 در یک نگاه

تیپ LS 1LT ACTIV 2LT
کلاس بدنه هاچ بک هاچ بک هاچ بک هاچ بک
نوع پیشرانه بنزینی بنزینی بنزینی بنزینی
حجم موتور (سی‌سی) 1399 1399 1399 1399
تعداد سیلندر 4 4 4 4
تعداد سوپاپ 16 16 16 16
انتقال قدرت چرخ های جلو چرخ های جلو چرخ های جلو چرخ های جلو
گیربکس 5 دستی CVT 5 دستی CVT
قدرت (اسب بخار) 98 98 98 98
گشتاور (نیوتون متر) 128 128 128 128
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) 10 10.7 10 10.7
حداکثر سرعت (کیلومتر/ساعت) 172 172 172 172
مصرف سوخت (شهری) 8.1 7.8 8.4 7.8
مصرف سوخت (بزرگراهی) 6.2 6.2 6.4 6.2
مصرف سوخت (میانگین) 7.1 7.1 7.3 7.1
حجم باک 34 لیتر 34 لیتر 34 لیتر 34 لیتر
طول (میلیمتر) 3635 3635 3635 3635
عرض (میلیمتر) 1595 1595 1600 1595
ارتفاع (میلیمتر) 1483 1483 1480 1483
فاصله دو محور (میلیمتر) 2358 2358 2358 2358
فاصله از زمین (میلیمتر) 160 160 155 160
حجم صندوق عقب (لیتر) 315 315 315 315
وزن (کیلوگرم) 1020 1050 1030 1050
سایز تایر (جلو) 185/55/15 185/55/15 185/55/15 185/55/15
سایز تایر (عقب) 185/55/15 185/55/15 185/55/15 185/55/15
قیمت پایه (دلار) 14000 17100 17100 19000
قیمت پایه (میلیون تومان) 210 255 255 285
قیمت در ایران (تومان/تخمینی) 300 350 350 400

گالری تصاویر شورولت اسپارک؛ ارزان ترین خودروی آمریکا در سال 2020

منابع:

  1. وب سایت رسمی شرکت شورولت
  2. وب سایت Autotrader
  3. مجله Car and Driver
  4. مجله Motor Trend

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    عالی بود. بلاخره بعد مدتها یک مقاله درست نوشته شد و کسانی که امریکایی بودن ماتیز رو مورد تمسخر قرار میدادند متوجه اصالت این ماشین اقتصادی کوچک شدند.

    پاسخ

    با سلام. احساس بدی بعد از خوندن این مطلب به دست داد و از پدرم به خاطر بدنیا آوردن بنده در ایران شکایت دارم.

    پاسخ

    ولکام تو د کلاب.

    پاسخ