;
coinex

آیا از دست دادن حس بویایی یکی از علائم کووید 19 است؟

پزشکان به‌تازگی گزارش داده‌اند که از دست دادن حس بویایی به طور ناگهانی می‌تواند از علائم کووید 19 باشد. با بررسی بیشتر ادامه خبر همراه باشید.

از دست دادن حس بویایی می‌تواند یکی از علائم کووید 19 باشد. عفونت ویروس با از بین رفتن کامل حس بویایی و یا «آنوسمی» همراه است. بر اساس بیانیه‌ای که توسط انجمن پزشکان گوش، بینی و گلو در انگلستان منتشر شده است، در حدود 40٪ موارد عفونت انواع ویروس‌ها آنوسمی رخ می‌دهد.

یکی از مشکلات کووید 19 این است که بسیاری از ناقلان آن علائم ملایمی دارند و یا اصلا نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا را نشان نمی‌دهند. این امر موجب می‌شود تا شناسایی افراد آلوده مشکل شود و انتقال بیماری را تسهیل می‌نماید. متخصصان پزشکی در کشورهای درگیر با ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) گزارش داده‌اند که یکی از علائم موجود حتی در بیمارانی که علائمی نشان نمی‌دهند، از دست دادن ناگهانی حس بویایی و در برخی موارد حس چشایی است.

چرا ویروس هانتا در حال حاضر جای نگرانی ندارد؟

سفر مجازی در نوروز 99 ؛ دور دنیا با چند کلیک در روزهای کرونایی!

از دست دادن حس بویایی یکی از علائم کووید 19 است؟

چرا باید از دست دادن حس بویایی مهم باشد؟

با این حال، بر اساس یک تحقیق جدید بر روی تعداد زیادی از داده‌های بیماران کووید 19 در چندین کشور معلوم شده است که تعداد قابل توجهی از این بیماران آنوسمی را به‌عنوان یکی از علائم ویروس کرونا تجربه کرده‌اند. پزشکان در بیانیه‌ای توصیه کرده‌اند که هنگام غربالگری علائم کووید 19، به‌خصوص هنگامی که این بیماران بر اساس علائم حسی از هم غربال می‌شوند، از دست دادن طعم و بو می‌تواند به لیست علائم اضافه شود.

از دست دادن حس بویایی

بیمارانی با علائم آنوسمی در ایران، ایالات متحده، فرانسه و شمال ایتالیا گزارش شده‌اند. دکتر «کلر هاپکینز» اذعان دارد که وی طی یک هفته گذشته چهار بیمار را که علائمی جز از بین رفتن ناگهانی حس بویایی نداشتند، معاینه کرده است. او می‌گوید:

فکر می‌کنم ممکن است این بیماران برخی از حامل‌های مخفی باشند که گسترش سریع این بیماری را تسهیل بخشیده‌اند. افرادی که دچار آنوسمی هستند اما علائم ویروس کرونا دیگری ندارند به‌مدت هفت روز باید خود را قرنطینه کنند.

گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران

پزشکان بیمارستان دانشگاه «بن» در آلمان اخیراً با بیش از 100 بیمار آلوده به کووید 19 مصاحبه کرده‌اند و دریافتند که نزدیک به 70٪ خبر از بین رفتن حس بویایی و چشایی چند روزه دادند. مثلا این نشانه تا جایی پیش می‌رود که نمی‌توانید بوی مدفوع پوشک کودک خود را تشخیص دهید، شامپوی خود را بو کنید و حتی طعم و مزه مواد غذایی را دیگر حس کنید.

این پدیده که «آنوسمی» نام دارد، از دست رفتن بخشی از حس بویایی یا تمامی آن است. جراحان گوش، حلق و بینی می‌گویند که ویروس کرونا موجب تورم موکوز بویایی می‌شود که امری غیرمعمول در میان ویروس‌هاست.

آن‌ها هم‌چنین ادعا کرده‌اند آنوسمی باید جزو نشانه‌های مهم طبقه‌بندی شود که نشانگر وجود عفونت در ناقلان بدون علامت بیماری است. این «ناقلان بی‌صدا» نقشی کلیدی در شیوع گسترده‌ی بیماری ایفا می‌کنند، زیرا علائم ویروس کرونا مانند تب و سرفه‌ی خشک را نشان نمی‌دهند.

پروفسور «سیمون کارنی»، متخصص جراحی سر و گردن در دانشگاه «فلیندرز»، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

با وجود نیاز به تحقیقات بیشتر، از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی در هر یک بیمار از سه بیمار در کره‌ی جنوبی گزارش شده است و در آلمان این تعداد به دو بیمار از سه بیمار می‌رسد. گرچه این علامت عموما موقت است، اما تاثیر مهمی بر زندگی بیمار دارد زیرا اغلب با از دست دادن حس چشایی نیز همراه است. این امر می‌تواند سبب از دست دادن اشتها و به‌دنبال آن سوءتغذیه شود.

بیشتر بخوانید:

.

منبع:‌ livescience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر