;
coinex

بهترین روش های ترک اعتیاد ؛ ترک اعتیاد در منزل چگونه ممکن است؟

اعتیاد از اساسی ترین معضلات جامعه ایرانی است. اما بخش بزرگی از اعتیاد به افیون های مختلف را میتوان با پیگیری روش های ترک اعتیاد خانگی از سر گذارند. در بهترین روش های ترک اعتیاد با ما باشید.

اعتیاد از فراگیرترین و بزرگترین معضلات جامعه ایرانی است. گرچه هرگونه اظهار نظر کلی به مانند این گزاره، نیاز به شواهد و مدارک برای اثبات دارد، اما این گزاره متاستفانه برای بسیاری از ما در حکم بدیهیات محسوب میشود. در حقیقت بعید به نظر میرسد شکی در این باره داشته باشیم.

منظورمان از اعتیاد هم صرفا اعتیاد به سیگار نیست. سیگار که برای سن 16 سال به بعد حکم آبنبات را دارد. دیگر مثل زمان های گذشته هم آنچنان قبحی ندارد که برای یک نخ سیگار کشیدن لازم باشد در هر سوراخی قایم شوید. این روزها تازه سیگار نوعی ژست محسوب میشود.

اما فراتر از بحث سیگار، اعتیاد به انواع مخدرهای روانگردان طبیعی و سنتی از ماریجوانا و تریاک تا انواع قرض مانند ترامادول و ب 2 و سایر مخدرهای صنعتی چون شیشه و هروئین، این روزها به شدت رواج یافته است.

بحثی در باب چرایی و زمینه های مسئله اعتیاد نداریم. این کار متخصصان علوم اجتماعی و روانشناسی است و در باب آن بسیار حرف ها گفته شده است. هدف ما در این گفتار، آشنایی خوانندگان با بهترین روش های ترک اعتیاد و انواع روشهای ترک اعتیاد در منزل برای مخدرهای گوناگون است.

بهترین روش های ترک اعتیاد ؛ با انواع روش های ترک اعتیاد آشنا شوید

بهترین روش های ترک اعتیاد

در نظر فرد درگیر با اعتیاد، ترک اعتیاد یک هدف بزرگ و دسترسی ناپذیر به نظر میاید. اما به عنوان یک توصیه در همین حد بگوییم که هرچه پیش آمد ناامید نشوید. با یکبار شکست نباید ناامید شد. باید به تلاش ادامه داد.

در پروسه ترک متغیرهای بسیاری از جمله نوع مواد، میزان مصرف، گروه اطرافیان و حمایت یا عدم حمایت خانواده موثر است. اما مهمتر از هر چیز، اراده فرد مبتلا به ترک است. این اراده محصول نوعی آگاهی به عواقب و مضرات مصرف است که در فرد تمایلی به ترک مواد را پدید میاورد.

در شرایطی که هنوز این خودآگاهی شکل نگرفته باشد، هرگونه تلاش برای ترک و یا اجبار فرد به ترک بیفایده است. در نتیجه اگر فرد حتی با وجود اطلاع از مضرات مصرف، به ادامه شرایط اصرار داشته باشد، هدف تلاش اطرافیان باید تغییر این دیدگاه او باشد، نه هدایت او به کمپ آن هم به اجبار.

برای ترک اعتیاد یکی از عوامل اساسی داشتن انگیزه و امید به زندگی است. سعی کنید برای این سوالات پاسخهایی بیابید. چگونه از زندگی لذت ببریم؟ چگونه شاد باشیم؟ چگونه هدفمند و با انگیزه باشیم؟ موفقیت چگونه به دست میاید؟ برای کمی راهنمایی در این باره به این مطالب رجوع کنید:

بهترین روش ترک اعتیاد کدام است؟

برگزیدن روش درست برای ترک اعتیاد

معمولا افرادی که به اجبار ترک داده میشوند، همان هایی هستند که بلافاصله پس از گذراندن پروسه ترک، به مصرف بازمیگردند. این تلاش برای اجبار فرد به ترک نیز به نوبه خود محصول یک باور غلط اجتماعی است.

این باور همان است که فرد معتاد را فردی مجرم، دزد، جنایتکار، کثیف و بی قید نسبت به هنجارها جلوه گر میسازد. در شرایطی که دید غالب اجتماع به افراد معتاد اینگونه است،‌ طبیعی است که خانواده فرد معتاد، نگران از جایگاه و شان خود در اجتماع و احتمال تغییر رفتار دیگران با خود، سعی میکنند هرچه زودتر و حتی شده به اجبار، فرد معتاد را درمان کنند.

البته که این نگرانی طبیعی و به جاست، اما محصول یک فرایند و دید غلط است که نیاز به اصلاح دارد. فراموش نکنیم، اعتیاد جرم نیست، بیماری است و بیماری درمان دارد. رفتار نامناسب با فرد مبتلا و سرکوب کردن و شکستن غرور این افراد، به جای همکاری، میتواند لجبازی و عدم همراهی را به دنبال داشته باشد.

آنها که گمان میکنند با زندانی کردن و شکنجه فرد معتاد میتوان او را در مدت کوتاهی ترک داد در اشتباه بزرگی سیر میکنند. در اینگونه موارد، فرد معتاد بلافاصله پس از آزادی و با نوعی احساس حقارت و سرکوب شدگی، به سرعت به دنبال ماده محبوب خود برمیگردد.

در نتیجه سریعترین روش ترک اعتیاد، الزاما بهترین روش ترک اعتیاد نیست.

انواع روش های ترک اعتیاد؛ بهترین روش های ترک اعتیاد کدامند؟

ترک اعتیاد در منزل

به طور کلی سه روش برای ترک انواع اعتیاد وجود دارد:

1- روش ترک اعتیاد با قطع سریع مصرف مواد مخدر بدون استفاده از دارو

2- روش ترک اعتیاد با قطع سریع مصرف مخدر و استفاده از دارو

3- روش ترک اعتیاد سنتی با کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر 

روش اول معروف به روش سقوط آزاد

سریعترین روش ترک اعتیاد

روش معروف به روش سقوط  آزاد، در ظاهر سریعترین روش ترک اعتیاد است. در این روش فرد مبتلا به یکباره مصرف را قطع میکند بدون اینکه دارو یا ترکیب خاصی از ماده مخدر را جایگزین آن کند.

این روش به علت ناگهانی بودن و عدم استفاده از مسکن جایگزین علاوه بر اینکه سریعترین روش ترک اعتیاد است، از دردناک ترین و خرناک ترین روش هاست. فشار جسمی و روانی بسیار این روش باعث شده است تا این روش در زبان عامه با اصطلاح روش یابویی شناخته شود.

کاربرد واژه یابو در اشاره به یک روش اعتیاد به آن منظور است که تحمل این فشار و سختی فقط از یابو برمیاید.

گرچه این روش شوک جسمی روانی فراوانی به دنبال دارد و عوارض آشکار ترک مصرف را در دوره زمانی طولانی تری به همراه دارد، اما نشدنی نیست و اگر کسی در خود ببینید میتواند از آن استفاده کند.

بهترین روش های ترک اعتیاد

سیستم ها و ارگان های مسئول تولید مواد شبه افیونی، که با به کاربردن مواد مخدر دیگر غیرفعال شده اند، در پروسه ترک نیاز به حداقل 10 ماه زمان برای بازسازی دارند. این فرایند احیا و بازسازی باید ترجیحا به صورت تدریجی صورت گیرد.

به همین دلیل و به تازگی بسیاری از محققین در کاربردی بودن روش سقوط آزاد تشکیک کرده اند. به عقیده این دسته از محققین، با کابرد این روش، شوک ناگهانی که به بدن و شبکه عصبی وارد میشود، ممکن است سبب شود تا ارگان های مذکور حتی تا پایان عمر نیز بازسازی و فعال نشوند.

از سوی دیگر این روش با وجود اینکه سریعترین روش ترک اعتیاد محسوب میشود، اما به ریشه ها و علل اعتیاد توجهی ندارد و به نوعی دور زدن این عوامل زمینه ساز است. در نتیجه و با بی توجهی به این عوامل، فرد مبتلا اساسا انگیزه ای برای قطع مصرف نخواهد داشت و تضمینی برای سلامتی پایدار او وجود نخواهد داشت.

در نتیجه و همانطور که پیشتر گفتیم، سریعترین روش ترک اعتیاد، الزاما بهترین روش ترک اعتیاد نیست. در ادامه با بهترین روش های ترک اعتیاد ما را همراهی کنید.

روش دوم یا روش دارویی

ترک اعتیاد در منزل

در این روش ترک نیز که بسیار شبیه به روش سقوط آزاد است، ابتدائا مصرف مخدر به یکباره قطع میشود. در عوض و برای کاهش نشانه ها و آثار رنج آور ترک، از داروهایی شبه افیونی استفاده میشود.

کارکرد این داروها به این صورت است که دقیقا آن بخش های مغز که مولد احساس نیاز به مخدر میباشد را به خود مشغول میکند و تا حدی از علائم و نشانه های ترک یکباره میکاهد. برخی از این داروها عبارتند از متادون یا قرص ب 2.

بهترین روش های ترک اعتیاد

اما طرفه آنکه باید در مصرف اینگونه داروها نیز جانب احتیا را رعایت کرد. چراکه مصرف بی رویه و بدون توجه آنها و بدون درنظر گرفتن توصیه ها پزشک، خود میتواند اعتیاد جدید باشد. چراکه به هر صورت این داروها نیز دوزهای ضعیف شده همان مخدر را با خود دارند و مصرف بی رویه آنها عوارض خود را به دنبال دارد.

این روش با وجود اینکه تا حد زیادی شبیه به روش سقوط آزاد است و بازهم زمینه ها و علل اعتیاد را دور میزند، اما یک روش بین المللی است که در بسیاری از کشورها  و در ایران نیز رایج است. بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد از همین روش استفاده میکنند و مثلا به جای معتاد تریاک، معتاد متادون تحویل جامعه میدهند. به همین زیبایی.

روش سوم یا روش تدریجی

بهترین روش ترک اعتیاد

روش ترک اعتیاد تدریجی، شاید یکی از بهترین روش های ترک اعتیاد باشد که از قدیم الایام رایج بوده است. در این روش در ی یکی بازه زمانی حدودا 40 روزه روز به روز از میزان مصرف کاسته میشود تا به صفر برسد.

برای مثال اگر ماده مخدر را تریاک و مشتقات آن مانند شیره تریاک در نظر بگیریم، به جای مصرف آن با وافور یا سیم و لول، از زمان شروع پروسه ترک، هر روز مقداری از مصرف میکاهیم. برای مثال مقدار مصرفی را با کمی کاهش در آب یا چای حل میکنند و مینوشند.

بهترین روش های ترک اعتیاد

به تدریج و هر روز از مقدار مصرف نوشیدنی یا مقدار ماده ای که در چای حل میکنند، میکاهند. این فرایند تا زمانی که میزان مصرف به صفر برسد ادامه خواهد داشت.

از مزایای این روش نسبت به روش های پیش گفته همین بس که بحث شوک ناگهانی وجود ندارد و بدن فرصت خواهد یافت تا خود را با قطع مصرف تطبیق دهد. در این فرایند آن ارگان های مسئول تولید مواد شبه افیونی بدن نیز به تدریج احیا میشوند.

فقط این نکته را باید در نظر داشت که حداقل این فرایند باید حدود 40 روز به طول بینجامد،‌برای مثال اگر کل فرایند ترک زیر 20 روز انجام شود، فرقی با ترک به روش سقوط آزاد نخواهد داشت. در ضمن بهتر آن است که برای تعیین دوز محلول ها ماده مصرفی در ترک تدریجی، با متخصص مشورت کنید.

روش ترک اعتیاد ماتریکس

بهترین روش های ترک اعتیاد

با شنیدن واژه ماتریکس احتمال زیاد به یاد سه گانه سینمایی به همین نام میفتید. اما شاید برایتان عجیب باشد که این نام یکی از روش های ترک اعتیاد نیز هست.

این روش از جمله روش های ترک اعتیاد در منزل محسوب نمیشود. این روش نیاز به همراهی یک متخصص دارد. در این روش، درمانگر از انواع روش های روان درمانی مانند روش های انگیزشی،‌ رفتارشناختی، گروه درمانی و یا خانواده درمانی استفاده میکند.

بهترین کتاب های روانشناسی 2019 ؛ به دنیای روانشناسی خوش آمدید

گرچه الزامی به بستری شدن در مرکز درمانی نیست، اما اگر فرد مبتلا به میل خود راضی به ماندن در مرکز باشد شاید بهتر باشد. به هر صورت دوری از شرایطی که میتواند عاملی شود در تهیه و مصرف مخدر خود میتواند عنصر مثبتی در پروسه ترک محسوب شود.

بهترین روش ترک اعتیاد

این روش یکی از روش های مرحله ای در ترک اعتیاد و از جمله دقیق ترین و بهترین روش های ترک اعتیاد است. کاربرد این روش در برخی مراکز ترک اعتیاد نوین نشان از موفقیت آن دارد. در هر مرحله از این فرایند، اقدامات و شرایط خاصی تعریف شده است.

کل فرایند ترک اعتیاد در  این روش،‌ حدود 16 هفته پیش بینی شده است که البته بسته به شرایط بیمار میتواند متفاوت باشد.

نتیجه گیری نهایی : بهترین روش ترک اعتیاد چیست؟

شاید همچنان برایتان این سوال وجود داشته باشد که بهترین روش های ترک اعتیاد کدامند. ما در این گفتار به چهار روش اساسی اشاره کردیم. توجه داشته باشید که هر روش و استفاده از آن بستگی تام و تمام به شرایط فرد مبتلا، میزان مصرف و نوع و مدت مصرف مخدر دارد.

برای مثال روش سقوط آزاد میتواند درباره افرادی جوان که به صورت تفننی و گاها از موادی معمولی چون گل یا حشیش و شبیه آن استفاده میکنند موثر بوده و حتی سرعترین روش ترک اعتیاد تلقی شود.

اما در مقابل برای آنها که طی سالیان ممتد، مصرف کننده حرفه ای مخدرهای پیچیده تر و یا مخدرهای صنعتی بوده اند و حال در دهه چهارم یا پنجم زندگی تازه به فکر ترک اعتیاد افتاده اند، اوضاع فرق خواهد داشت. برای اینگونه افراد روش سقوط آزاد میتواند نتایج مخربی برای جسم و روان در پی داشته باشد.

در عوض استفاده از روش سنتی یا تدریجی در مخدرهایی چون شیره و تریاک و سایر مخدرهای طبیعی و همچنین روش ماتریکس در مخدرهای صنعتی میتواند بسیار به جا موثر باشد. این دو روش از شناخته شده ترین و بهترین روش های ترک اعتیاد میباشند که میتوانند به عنوان روش ترک اعتیاد در منزل نیز تلقی شوند.

از سوی دیگر روش عجیب درمان دارویی قرار دارد. این روش برای افرادی که هنوز علل و زمینه های روانی خانوادگی اعتیاد را بررف نکرده اند به هیچ وجه مناسب نیست. اعتیاد اعتیاد است و نوع مخدر مصرفی تفاوتی ندارد. حقیقتا بسیاری از جوانان بالای 20 سال در جامعه ایرانی به علت مسائلی چون شرایط وخیم جامعه، فشارهای اقتصادی زندگی، محدودیت های خانوادگی و عللی از این قبیل به رف مصرف انواع مخدرها میروند.

در حقیقت هم به مخدر به مثابه نوعی مسکن آلام مینگرند حتی اگر اثر این مخدر گذرا باشد. مثال این مسئله مصرف روزافزون ماریجوانا در میان جوانان ایرانی است. بسیاری از این افراد به علت فشارهای مختلف زندگی و برای لحظاتی آرامش، خندیدن و دور هم بودن به مصرف این ماده رو میاورند.

در این شرایط استفاده از روش ترک اعتیاد دارویی بدون توجه به این انگیزه ها و زمینه های روانی، فقط ماده مصرفی را عوض میکند. مثال بارز آن متادون، ترامادول و سایر قرص ها و بزرگتر از همه هروئین است. بله هروئین در ابتدا به عنوان یک دارو و برای استفاده در روش ترک دارویی تولید و استفاده میشد.

اما به تدریج خود تبدیل به یکی از انواع پرطرفدار مخدر شد. روش دارویی اگر با روان درمانی همراه باشد میتواند اثرات مناسبی داشته باشد. در غیر اینصورت فقط میتواند به ایجاد انواع جدید اعتیاد کمک کند.

بیشتر بخوانید:

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر