;
coinex

تاثیر ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا چشمگیر است ؛ WHO اشتباه می‌کرد؟

یک مطالعه جدید تاثیر ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا را بسیار موثر توصیف می‌کند. این مقاله در مجله معتبر Nature منتشر شده است. با ادامه نوشتار همراه باشید.

مقاله‌ای که اخیرا در ژورنال علمی معتبر «نیچر» توسط یک تیم بین‌المللی از محققان منتشر شد، یافته است که: «ماسک‌های صورت جراحی می‌توانند از انتقال بیماری کروناویروس و آنفولانزا توسط افراد دارای علائم بیماری جلوگیری کنند.»

قریب به یک میلیون و 300 هزار نفر در سراسر جهان علائم و نشانه‌های ویروس کرونای جدید را نشان می‌دهد و تست کرونای آنها مثبت اعلام شده است. شوربختانه بیش از ۷۰ هزار نفر در نتیجه این دنیاگیری جان خود را از دست داده‌اند.

تماس با قطرات مایعات بدن مانند خلط و بزاق فرد مبتلا به کووید-۱۹ که به دلیل سرفه و عطسه در هوا پخش می‌شود و مدت قابل توجه‌ای روی سطوح می‌‌نشیند از جمله مهمترین راه انتقال ویروس کرونای جدید به شمار می‌آید. به همین متخصصان روش صحیح شستشوی دست و ضدعفونی کردن منظم هرآنچه در معرض خطر آلودگی است، حتی ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات را توصیه می‌کنند.

لطفا در خانه بمانید:‌

استفاده از ماسک صورت برای جلوگیری از انتشار ویروس موضوع بسیار بحث‌برانگیزی میان محققان بهداشت عمومی بوده است. در ابتدا، مسئولین استفاده از آن‌ها را برای عموم توصیه نمی‌کردند تا ذخیره‌ی موجود ماسک‌های جراحی و «ان.95» توسط کادر درمانی استفاده شود. اما اکنون انتظار می‌رود مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری استفاده از ماسک صورت را برای همگان توصیه کند.

تاثیر ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا

سوال اینجاست که کروناویروس‌ها و ویروس آنفولانزا چگونه انتشار می‌یابند؟ علائم سرماخوردگی شایع از آلودگی‌های ویروس تنفسی، که توسط کروناویروس و ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شوند، از راه‌های مختلفی از انسان به انسان انتقال می‌یابند: تماس مستقیم یا غیرمستقیم، قطرات تنفسی، و ذرات ریزی به‌نام «ائروسل».

این تحقیق بیشتر بر روی انتشار از طریق قطرات تنفسی و ذرات ائروسل برای بررسی کردن کارایی ماسک‌های صورت (مانند ماسک N95) تمرکز کرده است. در این آزمایش، محققان یافتند که در 30 و 40 درصد قطرات تنفسی و ائروسل‌های پخش‌شده توسط افرادی که ماسک صورت نداشتند، کروناویروس وجود دارد. اما در کمال شگفتی، هیچ ویروسی چه از طریق قطرات تنفسی و چه از طریق ائروسل‌ها از افرادی که ماسک صورت داشتند، پخش نشده بود.

محققان این پژوهش این استدلال را مطرح می‌کنند که درک ما تاثیر ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از مطالعات د زمینه تاثیر ماسک‌های صورت یا ماسک‌های تنفسی به آزمایش‌های این‌ویترو (In-Vitro یعنی درون آزمایشگاهی) و با ذرات غیرزیستی معطوف بوده است. همچنین بسیاری از مطالعات بر روی ویروس آنفلوانزا معطوف بوده نه ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2).

«دان میلتون»، نویسنده‌ی ارشد این تحقیق و استاد بهداشت محیط کاربردی در دانشگاه «مریلند»، می‌گوید:

در حالت نرمال، اگر تغییرات آماری قابل ملاحظه در نتیجه آزمایش رویت نشود، پوشیدن ماسک را توصیه نمی‌کنیم. اما تغییر در بحبوحه‌ی یک بیماری همه‌گیر، ما ناچار هستیم حتی اگر پوشیدن ماسک صورت ذره‌ای از انتقال بیماری بکاهد، آن را انجام دهیم.

در یک آزمایش برای تعیین تاثیر ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا دانشمندان از دستگاه به دام‌اندازنده‌ی تنفس به نام «ماشین گسنهایت دو» (Gesundheit II) استفاده کردند. مشاهدات آنها دریافت که در 30 تا 40 قطرات و آئروسل‌های خروجی از دهان بیمارانی که ماسک نمی‌زنند، ویروس کرونا یافت می‌شود. همچنین ویروس کرونا هوای مورد تنفس هیچ کدام از افرادی که ماسک می‌زدند، چه به صورت قطرات و چه به صورت آئروسل هرگز یافت نشد. این یافته‌ها اگر چه قابل توجه هستند، اما کماکان می‌توان به آنها با دیده شک نگریست.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: Futurism

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر