;
coinex

مسئله ناقلین بدون علائم کرونا ؛ 25 درصد از مبتلایان کووید 19 هیچگونه علائمی نخواهند داشت!

تخمین زده شده است که از هر چهار نفر، یک نقر ناقل ویروس کرونا بدون علامت است. در ادامه این نوشتار موضوع ناقلین بدون علائم کرونا را بیشتر واکاوی می‌کنیم.

آنچه محققان در مورد علائم ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) می‌گویند به آن معناست که کار دولت‌ها و سایر نهادها برای کنترل بیماری کووید ۱۹ (COVID-19) بسیار دشوار است؛ حتی دشوارتر از سایر هم‌خانواده‌های ویروس کرونا نظیر سارس و مرس. ویروس کرونا تاکنون بیش از 1 میلیون و 400 هزار نفر را در سراسر جهان به خود آلوده کرده و از این میان بیش از 80 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

پزشکان و مقامات بهداشت و درمان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ به نحوه صحیح شستشوی دست‌ها و تکرار حداکثری آن مبادرت ورزید و محیط اطراف خود را تاحای ممکن دائما ضدعفونی کنید؛ حتی ضد عفونی میوه و سبزیجات، چرا که مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح قابل توجه است.

بیشتر بخوانید:

تاثیر ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا چشمگیر است ؛ WHO اشتباه می‌کرد؟

حداقل یک‌سوم مردم جهان به‌خاطر بیماری همه‌گیر ویروس کرونا به‌نوعی قرنطینه هستند تا سرعت انتشار آن کاهش یابد. «استفن مورس»، اپیدمی‌شناسی در دانشگاه «کلمبیا»، می‌گوید:

انتقال بخش عظیمی از بیماری توسط افرادی است که علائم بیماری را نشان نمی‌دهند.

به‌گفته‌ی «رابرت ردفیلد»، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، 25 درصد از افراد آلوده به ویروس کرونا بدون این‌که علائم بیماری را نشان دهند و یا بیمار شوند، می‌توانند این بیماری را به دیگران انتقال دهند.

مسئله ناقلین بدون علائم کرونا

25 درصد از مبتلایان کووید 19 هیچگونه علائمی نخواهند داشت!

این ناقلان بدون علامت به‌احتمال زیاد به گسترش سریع بیماری دامن می‌زنند – تعداد افراد مبتلا به این بیماری این هفته از مرز یک میلیون نفر گذشت – و کار ارزیابی گستره‌ی بیماری را برای کارشناسان سخت می‌کنند. «بیل گیتس» در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شد، می‌نویسد: «تعداد زیاد ناقلان بی‌علامت به‌معنی آن است که کووید 19 سخت‌تر از بیماری‌های «مرس» یا «سارس» مهار خواهد شد، زیرا دو بیماری قبلی فقط توسط افراد دارای علامت بیماری منتقل می‌شد.»

علی‌رغم هشدارها مردم و حکومت به کاهش تردد در سطح شهرهای ایران اقدام نمی‌کنند.

اولین مورد انتقال بیماری توسط فرد بی‌علامت در ماه فوریه تایید شد. یک زن 20 ساله و اهل «ووهان» چین بدون آن‌که خودش بیمار شود، این بیماری را به پنج تن از اعضای خانواده‌اش انتقال داد. اکثر افرادی هم که در هنگام مثبت شدن تست کرونایشان بدون علامت بودند، بعد از مدتی علائم بیماری در آن‌ها پدیدار گشت.

بیشتر بخوانید:

ردفیلد اضافه کرد که بیشترین میزان پخش ویروس توسط یک فرد آلوده تقریبا مربوط به 48 ساعت قبل از پدیدار شدن علائم بیماری در فرد است. هم‌چنین کودکان که جزو دسته‌ای هستند که کم‌ترین میزان بیمار را دارند، می‌توانند جزء ناقلین بدون علائم کرونا باشند.

از ناقلین بدون علائم کرونا و انتقال ویروس بدون علائم چه می‌دانم؟

نخستین مورد تایید شده از انتقال ویروس از ناقلین بدون علائم کرونا به فوریه 2020 باز می‌گردد. مورد مطالعه یک زن ۲۰ ساله اهل ووهان در چین بود. او ویروس کرونا به ۵ عضو دیگر خانواده‌اش داد ولی خود هرگز به آن گرفتار نشد.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش‌هایی خود از شیوع بیماری کووید-۱۹ در چین در فوریه ۲۰۲۰ به چند نمونه از بیمارانی اشاره می‌کند که تست کرونای آنها مثبت شده ولی هرگز علائمی از خود بروز نداده‌اند. با این بسیاری از افرادی که در بازه‌های زمانی ابتدایی علائم ویروس کرونا را نشان نداده‌اند بعدا نشانه‌هایی نظیر سرفه و تب بالا در آنها مشاهده شده است. نویسندگان گزارش WHO می‌گویند:

نسبت ناقلین بدون علائم کرونا در جمعیت مشخص نیست اما به نظر می‌رسد ظاهرا باید نادر باشد.

در این مطالعه سازمان بهداشت جهانی، 75 درصد از افراد چینی که در ابتدا مشکوک به کرونا بودند ولی علائمی از خود نشان نمی‌دادند در ادامه نشانه‌های کووید-۱۹ در آنها دیده شده است. این بدان معناست که انتقال ویروس بدون داشتن علائم (Presymptomatic Transmission) امر متداولی محسوب می‌شود.

یک مطالعه دیگر متعلق به سی.دی.سی (CDC) نیز این موضوع را تایید می‌کند. در این مطالعه که به شهر کینگ کانتی ایالت واشینگتن تعلق داشت، از میان ۲۳ فردی که تست کرونای مثبت داشتند، تنها ۱۰ تن هنگام تست گرفتن علائم ویروس کرونا را از خود نشان دادند و ۱۰ نفر دیگر نیز با فاصله یک هفته. نویسندگان گزارش سی.دی.سی می‌گویند:

این یافته‌ها کاربردهای بسیاری در کنترل بیماری دارند. با تکیه بر وجود علائم و نشانه‌ها می‌توان افراد مبتلا با آنهایی که احتمال ابتلایشان وجود دارد را قرنظینه کرد.

.

منبع:‌ ScienceAlert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر