;
coinex

ویروس کرونا در هوای گرم ؛‌ آیا شروع تابستان شیوع کووید 19 را کاهش می‌دهد؟

ویروس کرونا در هوای گرم از بین می‌رود؟ آیا کووید 19 مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا با دمای پایین بیماری‌زایی بیشتری ایجاد می‌کند. با تکراتو همراه باشید!

جوامع ساکن در مناطق گرم، مزیت نسبی در انتقال ویروس کرونای جدید آرام‌تر دارند. محققان می‌گویند ویروس کرونا عموماً در مناطقی با دمای پایین‌تر شیوع پیدا کرده است؛ بین ۴/۳۷ و ۶/۶۲ درجه فارنهایت، یا ۳ تا ۱۷ درجه سلسیوس. البته هنوز عدم شیوع گسترده کووید 19 در کشوری نظیر روسیه معمای مهمی است. اما آیا ویروس کرونا در هوای گرم کمتر منتقل شده است؟

کشورهایی با آب و هوای استوایی و کشورهای نیمکره جنوبی، در حال حاضر در نیمه تابستان هستند؛ این کشورها با ۴/۶۴ درجه فارنهایت، و ۱۸ درجه سلسیوس، تا کنون ۶ درصد از کل مبتلایان به ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) در جهان را تشکیل می‌دهند. قریب به 2 میلیون نفر در سراسر کره خاکی به کووید 19 مبتلا هستند. آیا با شروع تابستان این بیماری روند کاهشی خواهد داشت؟

ویروس کرونا در هوای گرم نابود می‌شود؟

آیا ارتباطی میان دمای هوا و شیوع کووید 19 وجود دارد؟

در اروپا مشاهده شد که با سر شدن هوا، تعداد مبتلایان به سرعت افزایش پیدا کرد. ولو اینکه مراقبت‌های بهداشتی کشورهای اروپایی در بهترین سطح خود قرار دارند. این وابستگی شیوع ویروس به دمای هوا در آمریکا نیز مشاهده می‌شود. در ایالت‌های جنوبی مانند آریزونا، فلوریدا و تگزاس، سرعت شیوع بیماری نسبت به واشنگتن، نیویورک و کلرادو کم‌تر بوده است.

الگوی فصلی ویروس کرونا درست مانند چیزی بود که اپیدمیولوژیست‌ها درمورد سایر ویروس‌ها مشاهده کردند. شیوع چهار نوع ویروس کرونا که در هوای سرد افزایش داشته است، در هوای گرم با سرعت کم‌تری پیش می‌رفته است. از نظر محققان این الگوی شیوع ویروس کرونا در هوای گرم ، مشابه با ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ نیز هست؛ اما موضوع این جاست که انتشار این ویروس ابتدا از چین و کره جنوبی شروع شده است؛ بنابراین مشخص نیست که آیا ویروس کرونای جدید نیز روندی مشابه سارس دارد یا خیر.

ویروس کرونا در هوای گرم

دو پژوهش منتشرشده نتایج مشابهی درمورد ویروس کرونا ارائه داده‌اند. اولین پژوهش انجام شده توسط محققان اسپانیا و فنلاند نشان داد که ویروس در هوای خشک و دمای منفی ۲ تا ۱۰ درجه سلسیوس، بیشتر شیوع پیدا می‌کند. در پژوهش دوم نیز مشخص شد پیش از اینکه دولت چین اقدامی انجام دهد، در شهرهایی که رطوبت و دمای بیشتری داشتند، شیوع بیماری آهسته‌تر رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

چه تعداد واکسن کووید 19 در حال توسعه است؟

آیا داروی ژاپنی «فاویپیراویر» درمان قطعی کووید-19 است؟

اما محققان معتقدند عواملی مانند ممنوعیت سفر، فاصله گذاری اجتماعی، دسترسی به تست بیماری و ظرفیت بیمارستان‌ها، روی تعداد مبتلایان در کشورهای مختلف اثر قابل‌توجه‌تری می‌گذارند. رابطه میان آب و هوا و تعداد مبتلایان و رفتاری احتمالی ویروس کرونا در هوای گرم نباید باعث بی‌خیالی مردم و سیاست‌گذاران نسبت به بیماری شود. اگر افراد هشدارها و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را جدی نگیرند، در آینده فاجعه به بار خواهد آمد. همانطور که محققان می‌گویند: «ما همچنان باید اقدامات پیشگیری شدیدی انجام دهیم. کاهش شیوع بیماری در هوای گرم، به معنای از بین رفتن بیماری نخواهد بود.»

دمای بالای هوا می‌تواند امکان زنده ماندن ویروس در هوا یا روی سطوح، برای مدت زمان طولانی، را کاهش دهد. ویروس کرونا در تابستان کاهش خواهد یافت؟ حتی اگر پاسخ مثبت باشد، ویروس همچنان ساعت‌ها قابل انتقال خواهد بود. حتی ویروس‌های فصلی مانند آنفولانزا، در هوای گرم به طور کامل از بین نمی‌روند.بلکه همچنان در بدن تعداد زیادی از مردم، با درجه خفیف‌تر، وجود دارند.

این واقعیت که شیوع بیماری در مناطق جنوبی زمین درحال رخ دادن است نشان می‌دهد که، کرونا نسبت به آنفولانزا و سایر ویروس‌های تنفسی که در دیگر مناطق زمین شایع شدند، در هوای گرم مقاوم‌تر است. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند کشورها اقدامات سرسختانه‌ای انجام دهند؛ تا زمانی که تعداد مبتلایان نسبتاً کاهش پیدا کرده و افراد مبتلا به راحتی تشخیص داده شده و قرنطینه شوند.

حتی اگر شیوع بیماری در رطوبت بالا کاهش پیدا کند، فقط در مناطق بالای ۴۰درجه عمل خواهد کرد؛ شامل بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی. اما هنوز اطلاعات کمی در دسترس می‌باشد و نمی‌توان پیشبینی کرد که آیا ویروس در فصل پاییز دوباره شایع خواهد شد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

مترجم: بهار سجادی

.

منبع: nytimes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر