;
coinex

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ؛ چگونه مقاومت بدن را افزایش دهیم؟

سیستم ایمنی بدن در صورتی که سالم باشد میتواند شما را در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم نگاه دارد. اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس چه باید کرد؟

سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در حفاظت از سلامتی بدن در قبال ریزجاندارهای میکروسکوپی بیماری زا دارد. این سیستم به طور خودکار از ما در مقابل بسیاری از بیماری ها حفاظت میکند. اما این سیستم به منظور عملکرد صحیح نیاز به برخی مواد مغذی دارد. این مواد مغذی برای سیستم ایمنی بدن را شما باید به طور مرتب و از طریق رژیم غذایی روزانه به بدن خود برسانید.

اما علاوه بر این ارتباط معنا داری بین سبک زندگی و عادات روزمره شما با سلامت روانی و به طبع آن سلامت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با برخی از کارهایی که میتواند عاملی در سلامتی روان و جسم شما باشد آشنا کنیم.

با توجه شیوع ویروس کرونا (COVID-19)، حفظ سلامتی و داشتن سیستم ایمنی سالم تبدیل به نگرانی اکثر مردم شده است. انجام این کارها می‌تواند به نفع بدنتان باشد و سیستم دفاعی شما را دربرابر ویروس ها، باکتری ها و دیگر عوامل بیماری‌زا مقاوم سازد. در ادامه این مقاله به این موضوع میپردازیم که برای بالا بردن مقاومت بدن در برابر ویروس چه باید کرد؟

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس چگونه ممکن است؟

بالا بردن مقاومت بدن در برابر ویروس شاید در نگاه اول موضوعی ساده به نظر برسد،‌ ام در عمل بحث کمی متفاوت است. سیستم ایمنی به معنای واقعی کلمه یک سیستم است. این سیستم برای داشتن عملکردی بهتر نیاز به تعادل و هارمونی دارد. هنوز موضوعات زیادی درباره‌ی پیچیدگی‌ها و روابط میان اجزا در سیستم ایمنی وجود دارد که پژوهشگران از آن بی‌اطلاع هستند. در حال حاضر، هیچگونه رابطه‌ی مستقیم اثبات‌شده‌ای از نظر علمی میان سبک زندگی و بالا بردن مقاومت بدن در برابر ویروس وجود ندارد.

اما این بدان معنا نیست که تاثیر سبک زندگی بر روی سیستم ایمنی اصلا قابل‌توجه نبوده و نباید مورد مطالعه قرار گیرد. پژوهشگران درباره‌ی تاثیر رژیم غذایی، سن،استرس روانی و سایر عوامل بر روی واکنش سیستم ایمنی چه در حیوانات و چه انسان‌ها در حال تحقیق و پژوهش هستند. در ضمن، اتخاذ استراتژی‌های کلی زندگی سالم بهترین شیوه برای آغاز فرایند تقویت سیستم ایمنی بدن است.

در همین راستا و در این گفتار شما را با برخی از عادات و رفتارهایی که میتواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد آشنا میکنیم.

آیا استرس برای‌تان بد است؟

ضعف سلامت روان میتواند منجر به ابتلا به کرونا شود

استرس مزمن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و ریسک ابتلا به بیماری های زیادی را افزایش می‌دهد. همچنین سطح  هورمون‌هایی به نام (کاتکول آمین) را بالا می‌برد.

داشتن استرس  منجر می‌شود سلول های سرکوب‌گرِ تی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند افزایش پیدا کنند. وقتی این شاخه از سیستم ایمنی دچار اختلال شود شما بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ویروس جدید کرونا می‌شوید.

استرس
استرس مزمن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و ریسک ابتلا به بیماری های زیادی را افزایش می‌دهد.

همچنین استرس باعث آزاد شدن هیستامین مولکولی که دخیل در آلرژی است می‌شود. به وسیله راهکارهایی مانند کشیدن نفس عمیق، مراقبه، ورزش و آرامش با استرس مبارزه کنید.

آیا رابطه جنسی می‌تواند به‌ بالا بردن مقاومت بدن کمک کند؟

رابطه جنسی منظم، مفید است

در تحقیقی که از دانشجویان دانشگاه صورت گرفته کسانی که در هفته یک یا دوبار رابطه جنسی برقرار کرده‌اند، بیشترین سطح از ایمونوگلوبینِ آ را در بزاق‌شان داشته اند. ایمونوگلوبینِ آ یک مولکول ایمنی می‌باشد؛ که به سیستم ایمنی بدن ما جهت محافظت در برابرسرماخوردگی‌های عادی کمک می‌کند.

رابطه جنسی منظم
ایمونوگلوبینِ آ یک مولکول ایمنی می‌باشد؛ که به سیستم ایمنی بدن ما جهت محافظت در برابرسرماخوردگی‌های عادی کمک می‌کند.

دانشجویانی که بصورت منظم یک یا دوبار در هفته رابطه جنسی داشته‌اند، مقداری بیشتری ایمونوگلوبینِ آ از آنهایی که فعالیت جنسی نداشته یا به ندرت داشته اند) کمتر از یک بار در هفته) یا آنهایی که فعالیت جنسی زیادی داشتند) سه بار یا بیشتر در هفته) در بزاق‌شان وجود داشته است. به نظر میرسد داشتن رابطه جنسی دو بار در هفته می‌تواند راه حل شیرینی برای مساعد نگه داشتن سطح ایمونوگلوبینِ آ و بالا بردن مقاومت بدن در برابر ویروس
باشد.

آیا حیوانات خانگی به عملکرد دستگاه ایمنی کمک می‌کنند؟

بالا بردن مقاومت بدن در برابر ویروس
با داشتن حیوانات خانگی

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که صاحب حیوانی خانگی هستند، نسبت به کسانی که حیوان خانگی ندارند ،از سطح فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید پایین‌تری بهره مندند. در نتیجه داشتن حیوانات خانگی میتواند در بالا بردن مقاومت بدن در برابر ویروس در برابر ویروس به طور غیر مستقیم موثر بیفتد. داشتن یک حیوان خانگی می تواند به سلامت کلی قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

حیوانات خانگی
کسانی که سگ دارند ازآنجایی که سگ‌های خود را بطور روزانه و منظم راه می‌برند، درگیر فعالیت بدنی می‌شوند و  قلب سالمی دارند.

کسانی که سگ دارند ازآنجایی که سگ‌های خود را بطور روزانه و منظم راه می‌برند، درگیر فعالیت بدنی می‌شوند و  قلب سالمی دارند. داشتن یک حیوان خانگی در کودکی رابطه مستقیمی با کاهش ایجاد آلرژی در کودک دارد.

بیشتر بخوانید:

ایمنی گله ای چیست ؛ هر آنچه باید از ایمنی جمعی یا Herd Immunity بدانیم

آیا ارتباطات منظم اجتماعی با بالا بردن مقاومت بدن مرتبط هستند؟

فضای اطرافتان می‌تواند شما را قوی‌تر کند.

شواهد برگرفته از تحقیقات مختلف حاکی از این است ،که تنهایی و انزوای اجتماعی برای سلامت انسان بسیار مضر می‌باشد. مطالعه ای که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد، افرادی با روابط اجتماعی زیاد، در بالا بردن مقاومت بدن در برابر ویروس موفق تر بوده و طول عمر بیشتری داشته اند.

راه های زیادی برای تقویت روابط اجتماعی وجود دارد. کافی است تلفن همراه‌تان را بردارید و منظم به دوستانتان زنگ بزنید. برای دورهمی و دیدار حضوری با آنها برنامه ریزی کنید.

ارتباطات اجتماعی
افرادی با روابط اجتماعی زیاد، در تقویت قوای ایمنی بدن موفق تر بوده و طول عمر بیشتری داشته اند.

برای کارهایی که به آن ها اعتقاد دارید و مورد علاقه شماست داوطلب شوید. به گروه‌ها یا کلاس‌هایی که مرتبط با علاقه مندی و سرگرمی‌های محبوب شماست بپیوندید. با دوستان قدیمی و جدید خود در ارتباط باشید؛ تا دایره دوستان خود را مستحکم و گسترده کنید.

ارتباط نگرش مثبت با تقویت قوای ایمنی بدن

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم ؛ روانکاوی

مثبت اندیش و خوش بین باشید تا واکنش سیستم ایمنی خود را مشاهده کنید. توقع چیز های خوب را داشته باشید تا سیستم ایمنی‌تان نیز از شما پیروی کند.

در مطالعه ای که از دانشجویان حقوق صورت گرفته، زمانی که احساس خوش بینی داشته اند، سیستم ایمنی مستحکم تری را دارا بودند. خودتانرا مجبور به خوش‌بین بودن کنید! سعی کنید همیشه نیمه پر لیوان را ببینید. تمرین قدردانی کنید و حداقل به سه چیز که بابت آنها هرروز قدردان هستید، فکر کنید.

نگرش مثبت

در همه ی شرایط، حتی سخت ترین ها بهترین سرانجام را برای خود تصور کنید .شما همیشه نمی‌توانید حوادث اطرافتان را کنترل کنید، اما همواره می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه با آنها برخورد کنید. چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم ؟ واکنش نشان دادن به حوادث با نگرش مثبت.

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم ؟ خندیدن؟

خنده بر هر درد بی درمان دواست!

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم ؟ با خنده؟ نتایج به ما می‌گویند :بله. مطابق با مطالعه‌ای که از مردان سالم صورت گرفته، تماشا کردن فیلم‌های خنده دار سلول‌هایی از سیستم ایمنی بدن به نام سلول‌های کشنده طبیعی را قوی‌تر می سازد در حالی که تماشای فیلم‌های احساسی یا معمولی چنین تاثیری ایجاد نمی‌کنند.

خنده
مطابق با مطالعه‌ای که از مردان سالم صورت گرفته، تماشا کردن فیلم‌های خنده دار سلول‌هایی از سیستم ایمنی بدن به نام سلول‌های کشنده طبیعی را قوی‌تر می سازد

یافتن یک رابطه قطعی میان خندیدن و سیستم ایمنی لازم است، پیشنهاد می‌شود بخندید و شوخ طبع باشید. قهقهه زدن حسی بسیار عالی است؛  نمی‌تواند به شما آسیب رساند و احتمالا به سیستم ایمنی شما کمک کرده و خطر بیماری را کاهش می‌دهد.

تاثیر آنتی اکسیدان ها بر تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

آن‌ها از سلول های شما حفاظت می‌کنند

آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیباتی هستند که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و درون میوه‌های رنگارنگ و سبزیجات یافت می‌شوند. رادیکال‌های آزاد به دی ان ای و دیگر اجزاء سلول آسیب می‌رسانند. خوردن میوه و سبزیجات متنوع و رنگارنگ بهترین ترکیب از آنتی اکسیدان‌ها را برای پاسخگویی به سوال چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم و سلامت کلی بدن ،فراهم می‌کند.

میوه و سبزیجات
خوردن میوه و سبزیجات متنوع و رنگارنگ بهترین ترکیب از آنتی اکسیدان‌ها را برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس و سلامت کلی بدن ،فراهم می‌کند.

سبزیجات تازه، هندوانه، هویج، انواع توت‌ها، کلم بروکلی، پرتقال، کیوی، طالبی و سایر میوه‌های رنگارنگ بخورید تا به سلول‌ها و سیستم ایمنی‌تان هر آنچه برای بهترین عملکردشان نیاز دارند هدیه کنید. همچنین یک سوپ مرغ خانگی به همراه هویج و کرفس می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید باشد.

اهمیت ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

یک مولتی ویتامین می‌تواند مفید باشد.

بعضی متخصصان معتقدند که مصرف روزانه مولتی ویتامین، می‌تواند حداقل میزان ضروری برخی مواد مغذی در بدن را تأمین کند. ویتامین های A، C، D و E و مواد آلی از جمله روی، سلنیوم، منیزیم مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس هستند.

ویتامین ها
ویتامین های A، C، D و E و مواد آلی از جمله روی، سلنیوم، منیزیم مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس هستند.

این مواد آلی همچنین برای فعالیت‌های آنزیمی داخل  بدن ضروری هستند. بدن و سیستم ایمنی شما ساختمانی است که نمی‌تواند بدون ستون، بهترین عملکرد مورد نیاز را برای شما به همراه داشته باشند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه شدنی است؟

از آن‌ها فاصله بگیرید!

غذاهای فرآوری شده شامل شیرینی‌جات، نوشابه، فست فود و هله هوله مانند چیپس و پفک کالری خالی دارند؛ که نه تنها هیچ ویتامین، مواد مغذی یا فیبری برای بدن فراهم نمی سازند، بلکه  مواد شیمیایی و نگه دارنده در بر دارند؛ که اصلا برای بدن مفید نیست.

تنقلات

اگر بجای غذای طبیعی، غذای فرآوری شده بخورید، بدن شما از ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای شکوفا شدن، محروم می‌شود. خلأ غذاهای فرآوری شده را با میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، چربی های سالم و غلات، پر کنید؛ تا اینگونه به بدنتان وسیستم ایمنی‌اش هرآنچه برای بهترین عملکرد لازم است، هدیه کنید.  تقویت سیتم ایمنی بدن با خوراکی ها مناسب ممکن است.

گیاهان دارویی و مکمل‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس با طب سنتی

طبق مطالعه‌های متعدد، ترکیبات داخل گیاهان دارویی و مکمل‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس موثرند. سیر، گون، خار مریم، جنسینگ، چای سبز، زیره و شیرین بیان، گیاهانی هستند که برای سیستم ایمنی، مقوی شناخته شده‌اند.

قبل از اضافه کردن گیاهان دارویی به رژیم غذایی‌تان با پزشک خود یا داروساز مشورت کنید؛ زیرا آنها ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشند، به بخصوص وقتی که با دیگر گیاهان، مکمل ها یا داروها ترکیب شوند.

گیاهان دارویی
قبل از اضافه کردن گیاهان دارویی به رژیم غذایی‌تان با پزشک خود یا داروساز مشورت کنید؛ زیرا آنها ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشند، به بخصوص وقتی که با دیگر گیاهان، مکمل ها یا داروها ترکیب شوند.

پروبیوتیک‌ها ،دسته پر فایده ای از باکتری‌ها هستند؛ که آن‌ها نیز مقوی سیستم ایمنی معرفی شده‌اند. مکمل‌های پروبیوتیکی را با لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریوم جستجو کنید. پروبیوتیک‌ها همچنین به دستگاه گوارش در هضم غذا کمک می‌کنند.

ورزش ؛ راهی ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

بدنتان را تکان دهید!

ورزش برای سلامتی فواید بی شماری از جمله‌ مقابله با بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، یا حتی انواع خاصی از سرطان دارد؛ همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس موثر است. برای اینکه بتوانید حداکثر فواید ورزش را درو کنید، سعی کنید در بیشتر روزهای هفته دست کم 30 دقیقه ورزش کنید.

ورزش
ورزش برای سلامتی فواید بی شماری از جمله‌ مقابله با بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، یا حتی انواع خاصی از سرطان دارد؛ همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس موثر است.

پیاده روی ساده ترین ورزش ممکن است. اما اگر به اندازه کافی برای‌تان هیجان انگیز نمی باشد، یوگا، شنا، دوچرخه سواری یا گلف را امتحان کنید. باغبانی نیز روش خوبی برای سپری کردن مدتی ، دور از فضای شلوغ زندگی می باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن های ورزشی

خواب منظم ارتباط مستقیم با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس دارد

خواب را در اولویت قرار دهید

مطالعه‌های فراوانی رابطه مستقیم بین خواب و بالا بردن مقاومت بدن را تایید کرده اند. اکثر مردم به روزی 7 تا 9 ساعت خواب راحت نیاز دارند. خواب راحت، عملکرد گلبول های سفید خون را بهتر می‌کند؛ در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا را بسیار کاهش می‌دهد.

خواب
اصولی خوابیدن را تمرین کنید و خوابتان را ارتقا دهید؛ به این معنی که هر روز در یک ساعت مشخص به خواب رفته و در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید؛ حتی اخر هفته‌ها. ساعاتی قبل از خواب، از مصرف موادی که در خواب تداخل ایجاد می‌کنند ،مانند کافئین و الکل اجتناب کنید.

اصولی خوابیدن را تمرین کنید و خوابتان را ارتقا دهید؛ به این معنی که هر روز در یک ساعت مشخص به خواب رفته و در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید؛ حتی اخر هفته‌ها. ساعاتی قبل از خواب، از مصرف موادی که در خواب تداخل ایجاد می‌کنند ،مانند کافئین و الکل اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین گجت های هوشمند 2020

معمولا خواب روی تخت خنک برای شما دوست داشتنی‌تر می باشد. قبل از خواب یک سبک برای آرامش خود پیدا کنید؛ بطور مثال یک حمام آب گرم، یک موز، یک آرامش بخش ،یا یک فنجان چای به شما کمک می‌کند تا به خوابی آسوده فرو روید.

آیا نوشیدن مشروبات الکلی بی خطر است؟

برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مشروب را کنترل کنید

الکل سیستم ایمنی بدن را پژمرده میکند و بهتر است که مصرف آن بطور کلی قطع شود؛ یا در مصرف آن میانه روی صورت گیرد. مردان ممکن است قادر باشند دو نوشیدنی الکلی در روز بنوشند، اما زنان نباید بیشتر از یکی استفاده کنند.

مشروبات الکلی

این که فرد می‌تواند مقداری مشروب الکلی مصرف کند یا خیر به عوامل بسیاری از جمله : وضعیت کلی سلامت فرد، احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و داروهایی که مصرف می‌کند بستگی دارد. از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید هر از چندگاهی الکل بنوشید؛ و اگر ممکن است، میزان آن چه قدر است.

نیکوتین، مخرب سیستم ایمنی

یک ماده خطرناک

سیگار کشیدن و نیکوتین برای سیستم ایمنی مضر است. افرادی که از تنباکو استفاده می‌کنند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه، آسم، سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارند. شما باید از هر ماده ای که به سیستم ایمنی بدن لطمه می‌زند، دوری کنید.

تاثیر مخرب نیکوتین

راه حل‌های زیادی وجود دارد تا شما بتوانید ترک کنید. برای ترک سیگار، پزشک احتملا به شما آدامس نیکوتین، قرص های ضد افسردگی یا درمان های دیگری پیشنهاد می‌کند. اگر سیگار می‌کشید، به داد خودتان برسید! شما نیازمند کمک هستید.

آیا شستن دست‌ها سلامتی شما را حفظ می‌کند؟

برای سلامتی سودمند خواهد بود.

شستن مکرر دست‌ ها، روش ساده و موثری برای جلوگیری از شیوع عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، کرونا ویروس، بیماری های اسهالی و سایر بیماری ها می باشد. برخی میکروب ها بوسیله تماس افراد با یکدیگر، به راحتی منتقل می‌شوند. تماس دست با صورت، بینی، چشم ها و دهان بسیار شایع و طبیعی است و در این صورت،  آلودگی می‌تواند شمارا بیمار کند.

شستن مکرر دستها
شستن مکرر دست‌ ها، روش ساده و موثری برای جلوگیری از شیوع عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، کرونا ویروس، بیماری های اسهالی و سایر بیماری ها می باشد.

نحوه صحیح شستشوی دست ها را پیشتر به طور دقیق بررسی کردیم. درصورتی که همیشه به آب و صابون یا مایع دستشویی دسترسی ندارید، از ضد عفونی کننده  الکلی مخصوص دست که حداقل از 60 درصد الکل تشکیل شده باشد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر