;
coinex

آلودگی هوا و ویروس کرونا ؛ آیا آلودگی هوای تهران با تعداد بالای مبتلایان کرونای آن مرتبط است؟

آلودگی هوا و ویروس کرونا چه ارتباطی به هم دارند؟ آیا آلودگی هوای تهران با تعداد بالای مبتلایان کرونای آن مرتبط است؟ با بررسی بیشتر این موضوع همراه باشید.

آیا در مناطقی که آلودگی هوای بیشتری دارند، خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا بیش‌تر است؟ دو پژوهش جداگانه، یکی متمرکز در ایالات متحده و دیگری در اروپا، رابطه نگران‌کننده‌ای را میان شدت آلودگی هوا در یک منطقه معین و مرگ ناشی از ویروس کرونا، کشف کرده‌اند. ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) تاکنون بیش از 2.5 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است.

این نتایج اولیه نشان می‌دهند که چرا در برخی مناطق، میزان مرگ و میر در اثر کووید-۱۹ به طرز چشمگیری بالا است. این می‌تواند دلیل خوبی برای ضرورت کاهش آلودگی هوا در جهان باشد. نخستین پژوهش در دانشگاه هاروارد، داده‌های مربوط به کیفیت هوای ۳۰۰۰ایالت آمریکا، به همراه تجزیه و تحلیل میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ تا ۴اپریل را جمع‌آوری کرده است.

بیشتر بخوانید:

آلودگی هوا و ویروس کرونا

آیا آلودگی هوای تهران با تعداد بالای مبتلایان کرونای آن مرتبط است؟

نتایج این مطالعه نشان داد که در معرض آلودگی هوا بودن برای مدت طولانی، آسیب‌پذیری در برابر کروناویروس نوع شدید را افزایش می‌دهد. افزایش ۱ گرم ذرات معلق در هر مترمکعب، با افزایش ۱۵درصدی میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ همراه خواهد بود. محققان معتقدند میزان جمعیت، تعداد تخت‌های بیمارستانی و سایر متغیرهای اجتماعی اقتصادی نیز در این موضوع مؤثرند.

بهترین شهرهای دانشجویی ایران

در درومین پژوهش در دانشگاه هال ویتنبرگ آلمان مشخص شد که دی‌اکسید نیتروژن نیز در افزایش مرگ و میرها مؤثر است. محققان این دانشگاه با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای میزان توزیع دی‌اکسید نیتروژن در اروپا را بررسی کرده؛ و آن را با تعداد کشته‌های ویروس کرونا در ۶۶منطقه اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان، تا ۱۹ مارس، مرتبط دانستند.

نتایج این پژوهش نشان داد که از ۴۴۴۳ مورد مرگ و میر، ۷۸ درصد، معادل ۳۴۸۷ مورد از پنج منطقه در شمال ایتالیا و مرکز اسپانیا بوده‌اند. به علاوه، در همین مناطق، بالاترین غلظت دی‌اکسید نیتروژن گزارش شده است. این نتایج حاکی از آن است که قرارگرفتن در معرض این آلاینده، به مدت طولانی، می‌تواند از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر ناشی از کروناویروس، در سراسر جهان، باشد.

هر دوی این پژوهش‌ها محدودیت‌هایی نیز داشته‌اند. برای مثال محققان دانشگاه هاروارد به دلیل کمبود اطلاعات، ارتباط میان تجهیزات پزشکی و میزان مرگ و میر را مورد بررسی قرار ندادند. همچنین در پژوهش دانشگاه هال ویتنبرگ، سن و بیماری‌های زمینه‌ای کشته‌شدگان مطالعه نشده است؛ موضوعی که دانشگاه هاروارد مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید:

هنوز به اطلاعات بیش‌تری در مورد ارتباط آلودگی هوا و ویروس کرونا نیاز داریم. اما همین اطلاعات اولیه به ما نشان می‌دهند که چگونه تغییرات به ظاهر کوچک در آب و هوا، می‌توانند تأثیر بزرگی روی زندگی افراد داشته باشند. همه ما از قبل می‌دانستیم که کاهش آلودگی هوا برای‌مان مفید است؛ این مطالعات نیز یادآوری دیگری برای این واقعیت می‌باشند. محققان دانشگاه هاروارد می‌نویسند :

این پژوهش بر اهمیت اجرای سیاست‌هایی در راستای کاهش آلودگی هوا، حین این بحران جهانی و پس از آن، تأکید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر