;
coinex

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک ؛ جدیدترین مبارزه مجازی علیه کرونا

اپلیکیشن ماسک به عنوان جدیدترین ابزار هوشمند در راستای مقابله با ویروس کرونا به میدان آمده است. با ما در دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک همراه باشید.

با فراگیر شدن ویروس کرونا در ایران و هجوم مردم مضطرب برای انجام تست ابتلا به کرونا به مراکز درمانی، نگرانی های بسیاری در ارتباط با مشکلات ناشی از این اضطراب عمومی پدید آمد.

فراتر از بحث ها درباره مبدا انتشار ویروس کرونا و یا ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح که پیشتر به آنها پرداخته ایم. برخی حواشی ویروس کرونا مانند ویروس کرونا در مجلس و همچنین مسئله تاثیر ویروس کرونا بر درآمد مردم از مباحث مهم و دغدغه عموم افراد است.

بیشتر بخوانید:

در راستای شکل گیری سوالات بسیار برای عامه مردم درباره کرونا، نگرانی عمومی، تعطیلی مشاغل و بسیاری پیامدهای دیگر، مسئولان امر با ارائه راهکارهایی و بیشتر در قالب انجام تست های از راه دور و اینترنتی سعی کردند تا سنجش نسبتا معقولانه ای از سطح گسترش اپیدمی در کشور به دست بیاورند.

بررسی اپلیکیشن ماسک

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

از جمله این تست های از راه دور میتوان به تست کرونا اپلیکیشن روبیکا، تست آنلاین هلال احمر و همچنین ارائه اپلیکیشن سامانه مقابله با کرونا اشاره کرد که به بحث مفصل درباره همه آنها پرداخته بودیم.

در ادامه همین روند یکی از جدیدترین اقدامات اینچنینی در راستای مقابله با بیماری کرونا و حفظ الزامات ایمنی و بهداشتی در محیط های عمومی، اپلیکیشن ماسک برای تلفن های همراه هوشمند ارائه شده است.

طبق توضیحات توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ماسک در وب‌سایت رسمی آن، ماسک اپلیکیشنی هوشمند است که نقشه‌ای از سطح گسترش بیماری کرونا در کشور و شهر و محل زندگی کاربر ارائه می‌دهد. درواقع، کاربر می‌تواند مناطق آلوده در نقشه را مشاهده کند و مسیر تردد خود را با‌توجه‌به راهنمایی‌های اپلیکیشن هوشمندانه انتخاب کند.

اپلیکیشن ماسک
کاربر می‌تواند مناطق آلوده در نقشه را مشاهده کند و مسیر تردد خود را با‌توجه‌به راهنمایی‌های اپلیکیشن هوشمندانه انتخاب کند.

علاوه‌بر نقشه‌ای با جزئیات فراوان، اپلیکیشن ماسک آزمایشی به‌صورت پرسش و پاسخ ارائه داده است که کاربر با پاسخ به پرسش‌ها، می‌تواند سطح سلامتی خود و اعضای خانواده‌اش را به اپلیکیشن معرفی کند و هوش مصنوعی اپلیکیشن نیز با محاسبه‌ی داده‌ها، اطلاعاتی درباره‌ی احتمال ابتلا به کرونا را به کاربر ارائه می‌دهد.

سادگی در ثبت‌نام، محیط کاربری ساده و درعین‌حال جذاب، راحتی دسترسی به اطلاعات مختلف و نقشه‌ای پویا از مزایای اپلیکیشن ماسک محسوب می‌شود. شاید تنها مشکل اپلیکیشن ماسک، عرضه‌نشدن آن برای نسخه‌ی iOS باشد که البته توسعه‌دهندگان استفاده از نسخه‌ی تحت‌وب را به کاربران محصولات اپل پیشنهاد می‌دهند.

سازندگان ماسک چه کسانی هستند؟

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

در توضیحات مربوط به اپلیکیشن چنین آمده است که طراحان اپلیکیشن ماسک جمعی از اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاههای شریف، شهید بهشتی و امیرکبیر هستند.

این افراد به ظاهر و با ورود ویروس کرونا به ایران تصمیم به کمک و چاره اندیشی در راه مهار اپیدمی میگیرند. محصول همفکری این افراد اپلیکیشن ماسک است.

بنا بر بیان تیم طراحی اپلیکیشن، این افراد با همراهی و هماهنگی مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت و جمعی از متخصصان برجستهٔ علوم پزشکی و اپیدمیولوژی و با بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها، نسبت به طراحی و ارائه اپلیکیشن مربوط اقدام کرده اند.

شما با استفاده از ماسک و امکانات و ابزارهای مناسب آن در راستای افزایش آگاهی فردی و جمعی خود تلاش کرده، به سهم خود نقشی در جلوگیری از ابتلا و یا انتشار ویروس داشته باشید. برای مثال مثلاً  اگر یکی از افرادی که شما در دوهفتهٔ اخیر با آن‌ها تماس نزدیک(ارتباط رودررو به فاصلهٔ کمتر از دو متر یا تماس با وسایل مشترک) داشته‌اید مبتلا به کرونا شود، لازم است شما هم در سریع‌ترین زمان مطلع شوید.

بعد از اطلاع، شما می‌توانید تماس‌تان با دیگران، به‌خصوص سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌‌ای را قطع کنید، حتی‌الامکان خود را قرنطینهٔ خانگی کنید و به محض بروز علایم نظام سلامت و درمان را مطلع کنید. با این کار می‌توان از مبتلا شدن هزاران نفر و مرگ صدها نفر پیشگیری کرد.

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک؛ اپلیکیشن ماسک چه امکاناتی دارد؟

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

اولین قابلیت اپلیکیشن ماسک طرح سوال‌هایی برای سنجش میزان سلامتی کاربر و اعضای خانواده‌ی وی است. علاوه ‌بر ‌آن، اپلیکیشن با ثبت موقعیت کاربر می‌تواند آمار احتمالی از افراد مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا و محل سکونت آن‌ها و افراد در تماس با کاربر به‌دست آورد.

درحقیقت، کاربر با معرفی اعضای خانواده و دوستان و اطرافیان خود به اپلیکیشن ماسک، به جمع‌آوری اطلاعات مفید کمک می‌کند. چنین آماری به‌قدری می‌توانند مفید باشند که برخورداری از آن‌ها، میزان ابتلای کاربر به بیماری کرونا یا انتقال بیماری به افراد دیگر را کاهش دهد.

اپلیکیشن ماسک
کاربر با معرفی اعضای خانواده و دوستان و اطرافیان خود به اپلیکیشن ماسک، به جمع‌آوری اطلاعات مفید کمک می‌کند.

قابلیت بعدی، برخورداری از نقشه‌ای است که دقیق و لحظه‌ای آمار مناطق مستعد به بیماری کرونا را نشان می‌دهد. چنین اطلاعاتی در نقشه‌ی شیوع بیماری کرونا برای افرادی مفید است که نیاز ضروری برای خروج از خانه دارند.

نقشه‌ی کرونا اپلیکیشن ماسک، تنها به پایتخت محدود نمی‌شود؛ بلکه کل کشور را پوشش می‌دهد تا کاربران قبل از سفر درون‌شهری یا استانی، با نگاهی به نقشه اپلیکیشن، مسیر درست را انتخاب کنند یا درصورت زیادبودن خطر ابتلا به بیماری کرونا، از تصمیم خود صرف‌نظر کنند.

پس از ارائه‌ی اطلاعات مفید ازطریق نقشه‌ی اپلیکیشن ماسک، قسمتی به‌نام «آگاهی‌بخشی» به‌چشم می‌خورد. بخش آگاهی‌بخشی شامل سه قسمت است: آموزش و اخبار و سؤالات.

در هر قسمت، اطلاعات مفیدی ارائه می‌شود. برای مثال، مقالات آموزشی را می‌توانید از بخش «آموزش» مطالعه کنید یا آخرین اخبار درباره‌ی بیماری کرونا را از بخش «اخبار» بخوانید؛ اما مهم‌ترین قسمت شاید از دید ما قسمت «سؤالات» باشد.

اپلیکیشن ماسک
مقالات آموزشی را می‌توانید از بخش «آموزش» مطالعه کنید یا آخرین اخبار درباره‌ی بیماری کرونا را از بخش «اخبار» بخوانید

در این قسمت، می‌توانید پرسش‌های خود را ارسال کنید تا متخصصان اپلیکیشن ماسک در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند. اهمیت قسمت پرسش و پاسخ اپلیکیشن ماسک به این دلیل است که از شیوع شایعات و انجام کارهای نادرست پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

درواقع، می‌توانید درباره‌ی هر شایعه‌ای که می‌شنوید، ابتدا از اپلیکیشن ماسک درباره‌ی صحتش سؤال کنید. شاید اگر برخی از هم‌وطنانمان قبل از گوش‌دادن به شایعات، درباره‌ی صحت آن‌ها تحقیق می‌کردند، جان بسیاری از آن‌ها براثر استفاده از الکل از دست نمی‌رفت.

در آخر، امکانی برای کسب‌و‌کارها فراهم شده است که با ایجاد بارکد، هر کاربر حضور خود در محل کسب‌و‌کار را ثبت کند.

استفاده از ماسک چه کمکی به مهار کرونا میکند؟

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

بر اساس تجربه‌های موفق جوامع دیگر، رصد تماس‌های نزدیک و آگاهی‌بخشی به افرادی که با بیماران کرونا تماس نزدیک داشته‌اند از موثرترین روش‌های کنترل شیوع کرونا است. این کار جزء الزامات سازمان‌ بهداشت جهانی (WHO) و سایر سازمان‌های بین‌المللی بهداشتی برای کشورها هم هست.

اپلیکیشن ماسک
اپلیکیشن‌های مشابه در کشورهایی مثل چین و کرهٔ جنوبی نقشی‌ تعیین‌کننده در کاهش قربانیان کرونا داشته اند.

اپلیکیشن‌های مشابه در کشورهایی مثل چین و کرهٔ جنوبی نقشی‌ تعیین‌کننده در کاهش قربانیان کرونا داشته اند. هر چه تعداد بیشتری از شهروندان از این اپلیکیشن استفاده کنند، اولا تصویر دقیق‌تری از نقشهٔ ابتلا در کشور خواهیم داشت و ثانیا به میزان بیشتری می‌شود از شیوع کرونا و شمار قربانیانش کاست.

امنیت، مسئله اساسی اپلیکیشن های ایرانی

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

بنا بر اعلام تیم ارائه دهنده اپلیکیشن؛ ماسک نسبت به محرمانه ماندن و صیانت از داده‌های شما تعهد سخت‌گیرانه‌ای دارد، صرفا به مکان گوشی شما و اطلاعاتی که خودتان می‌دهید دسترسی دارد و اجازهٔ دسترسی به بقیهٔ اطلاعات گوشی شما را ندارد.

همین اطلاعاتی که می‌دهید هم کاملا محرمانه می‌ماند و کمیته‌ای متشکل از نمایندگان تعدادی از معتبرترین نهادهای تخصصی و علمی و مستقل کشور و نمایندگان چند خیریهٔ معتبر بر محرمانگی داده‌های شما نظارت می‌کنند.

چرا باید از اپلیکیشن ماسک استفاده کنیم؟

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

برخی خدمات، امکانات و کاربردهای اپلیکیشن ماسک:

  • نمایش جدیدترین نقشۀ وضعیّت شیوع بیماری کرونا در سراسر ایران (بر اساس آدرس محل زندگی افراد مبتلا شده).
  • نمایش محل‌های دارای ریسک بالای ابتلاء به بیماری بر روی نقشه. کاربر برای انجام کارهای ضروری خارج از منزل، می‌تواند بر اساس بررسی مناطق بروز و شیوع این بیماری، امن‌ترین محل‌ها را انتخاب کند.
  • کاربر با ثبت مکان‌هایی که در صورت لزوم به آنها مراجعه می‌کند و ثبت افرادی که در صورت ضرورت با آنها ملاقات می‌کند (به جز اعضای خانواده)، اوّلاً میزان ریسک ابتلاء خود را مشاهده کرده، ثانیاً، طی روزهای آتی، از بیمار شدن احتمالی افرادی که با آنها ملاقات داشته یا شیوع بیماری در مکان‌هایی که به آنها مراجعه داشته مطّلع می‌شود تا پیش از بروز علائم بیماری، از بالا بودن احتمال ابتلاء خود مطّلع شده و هر چه سریعتر به انجام اقدامات مربوطه مبادرت ورزد.
  • به محض مثبت شدن احتمالی آزمایش کرونای هر یک از کاربران این برنامه، کادر مدیریت و درمان بیماری از تمام محل‌ها و افرادی که شخص بیمار طی روزهای اخیر به آنها مراجعه یا با آنها ملاقات داشته‌است مطّلع شده و می‌توانند بهترین اقدامات مربوطه را در سریعتر زمان ممکن انجام دهند.
  • این برنامه، با ثبت الگوی ترددها و بازدیدها، اطّلاعات مورد نیاز برای کنترل بهینۀ شیوع بیماری را در اختیار کادر درمان و مدیران مربوطه قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

 

چه مسائلی ممکن است مانع موفقیت ایده اپلیکیشن ماسک شود؟

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

این برنامه بسیار خوب و به اصطلاح «یوزر فرندلی» (برنامه‌ای که کار کردن با آن بسیار راحت است) طرّاحی شده‌است. وارد کردن اطّلاعات مورد نیاز برنامه برای عملکرد بهینۀ آن (که البته هیچ کدام اجباری نیست)، بسته به میزان تردد خارج از منزل کاربر در هر روز، ممکن است حدود ۱-۵ دقیقه زمان بگیرد.

اگر چه در مقایسه با کارآیی و فواید این برنامه برای کنترل شیوع بیماری خطرناک و به شدّت مسری کرونا، صرف این مقدار زمان به صورت روزانه برای وارد کردن اطّلاعات مورد نیاز آن ناچیز محسوب می‌شود، امّا متأستفانه همین مقدار زمان و دقت نیز از میزان حوصلۀ بیشتر کاربران تلفن همراه در ایران فراتر است.

اپلیکیشن ماسک
کارآیی بهینۀ این نرم‌افزار منوط به این است که اکثریت افراد آن را نصب کرده و اطلاعات مربوطه را به صورت روزانه و با دقت ثبت کنند.

از سوی دیگر، کارآیی بهینۀ این نرم‌افزار منوط به این است که اکثریت افراد آن را نصب کرده و اطلاعات مربوطه را به صورت روزانه و با دقت ثبت کنند. این در حالی است که چنین انتظاری بسیار بیشتر از سطح فرهنگ بخشی از جامعه و میزان اولویت قائل شدن آنها برای «خیر جمعی» (منافع ملی، مصالح عمومی و …) است.

همچنین، همان‌طور که اشاره شد، قابلیت ثبت ملاقات با سایرین این نرم‌افزار صرفاً در صورتی موضوعیت دارد که افرادی که با آنها ملاقات می‌کنیم نیز این اپلیکیشن را بر روی گوشی خود داشته و از آن استفاده کنند.

بنابراین، حتی کاربر متعهد و مسئولیت‌پذیری (مسئولیت‌پذیر در قبال جامعه) که بخواهد با دقت زیاد از اپلیکیشن ماسک استفاده کند نیز در بسیاری موارد چنین امکانی برایش فراهم نخواهد بود.

طراحی و کارآمدی چنین اپلیکیشن‌های مفیدی مستلزم شرایط و زیرساخت‌هایی است که در جامعۀ ما چندان فراهم نیستند. یک دسته از زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای مربوطهْ مسائل «فرهنگی» هستند که به برخی جنبه‌های آن اشاره شد.

از میان سایر زیرساخت‌های ضروری می‌توان از «وجود بستر آماری و اطلاعاتی لازم»، «شفافیت»، «زیرساخت‌های فناوری اطلاعات (IT) شامل وسیع بودن پنهای باند اینترنت» و «حکمرانی خوب (good governence)» نام برد که در ایران با نواقص و چالش‌هایی مواجه‌اند.

با ایده اپلیکیشن ماسک میتوان کرونا را کنترل کرد؛ به شرط همراهی جمعی

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

با توجه به این که شرایط و زیرساخت‌های لازم برای شکل دادن یک حرکت یا گام «ایده‌آل» وجود ندارد، دو رویکرد در مقابل ما قرار دارد. یکی این که «با هیچ حرکت و تلاشی همراهی نکنیم» و دوّم آن که «با تمام توان، از بهترین حرکت‌ها و تلاش‌های شکل گرفته حمایت کنیم». توضیح و مقایسۀ این دو رویکرد کلی فراتر از حوصله نوشتار حاضر است. بنابراین، در ادامه، پیامدهای همراهی کردن و همراهی نکردن با اپلیکیشن «ماسک» به طور خلاصه عنوان شده‌اند:

اگر با کمک یکدیگر از ایده ماسک حمایت نکنیم چه میشود؟

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

اگر به خاطر تنبلی یا با توجه به مسائل و نکات بازدارنده‌ای که پیش از این بیان گردیدند، از همراهی با اپلیکیشن «ماسک» منصرف شویم:

  • با وجود تمام ضعف‌های اشاره شده (ناشی از زیرساخت‌ها و شرایطی که برای طراحان ماسک فراهم نبوده‌است)، به هر حال این نرم‌افزار بهترین امکان‌ها برای کنترل شیوع کرونا را فراهم می‌آورد و لذا با عدم همکاری با آن، از پیشگیری از ابتلاءها (و احتمالاً مرگ و میرها) یی که می‌توانستیم جلوی آنها را بگیریم، خودداری کرده‌ایم؛

پرستار برزیلی خبرساز

  • خطاب به پزشکان و پرستانی که در صف مقدّم مقابله با بیماری کرونا زحمت می‌کشند این پیام را صادر می‌کنیم که «ما برای کاسته شدن از فشار کاری و خطری که متوجه شماست، به اندازۀ روزی ۵ دقیقه هم حاضر نیستیم وقت، دقّت و حوصله صرف کنیم»؛
  • با همکاری نکردن با حرکت‌های خوب غیردولتی/غیرحکومتی، به تضعیف این بخش در مقابل بخش دولتی/حکومتی کمک کرده و به شکل غیرمستقیم، دیدگاه کسانی که اصرار دارند «همه چیز باید تحت سیطره و کنترل دولت/حاکمیت باشد» را تأیید کرده‌ایم.
  • اگر در آینده برخی دیگر از متخصصان دلسوز بخواهند حرکتی بکنند که اجرای مطلوب آن نیازمند همکاری مطلوب مسئولان (فراهم آوردن زیرساخت‌هایی مانند افزایش پهنای باند اینترنت، در اختیار قرار دادن آمار و اطّلاعات لازم، ارتقاء سطح شفافیت و امثال آن) باشد، قدرت چانه‌زنی مسئولانی که منافعشان با این موارد در تضاد است را در مقابل آنها افزایش میدهیم.

اما اگر همین الان ماسک را نصب کرده و به ثبت اطلاعات لازم بپردازیم چه میشود؟

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

  • با توجه به این که اپلیکیشن «ماسک» در بدترین شرایط و با پایین‌ترین میزان همکاری نیز به هر حال مقداری کارآیی خواهد داشت، با صرف روزانه فقط ۱-۵ دقیقه زمان، به سهم خودمان به مبتلا نشدن برخی افراد و زنده‌ماندن برخی انسان‌ها (که در صورت عدم همکاری ما با اپلیکیشن ماسک ممکن بود مبتلا شده و جانشان را از دست بدهند) کمک کرده‌ایم؛
  • در کاستن از فشار کاری و خطری که متوجّه کادر درمان است سهیم شده و همچنین در عمل به آنها نشان می‌دهیم که حمایت و پشتیبانی ما از آنها شعاری نبوده و به «صِرف بازنشر دادن پیام‌های تلگرامی و امثال آن» محدود نمی‌شود. با این کار، همچنین به آن عزیزان امید و دلگرمی می‌دهیم.
  • با تقویت بخش غیردولتی/غیرحکومتی، به کاهش سیطرۀ زائد بخش دولتی/حکومتی بر همۀ امور و لذا حرکت به سمت حکمرانی مطلوب کمک کرده‌ایم.
  • با این کار، به بهترین وجه ممکن به مطالبۀ مدنی «شفافیت، افزایش پهنای باند اینترنت و همکاری مطلوب مسئولان با دانشمندان خیرخواه» پرداخته‌ایم.

چگونگی دانلود اپلیکیشن ماسک

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک

در‌حال‌حاضر، اپلیکیشن ماسک از دو طریق نسخه‌ی تحت‌وب و نسخه‌ی اندروید در دسترس است. برای دانلود اپلیکیشن ماسک و نصب آن روی گوشی موبایل اندرویدی می‌توانید از بازار یا صفحه‌ی اصلی آن در گوگل‌پلی اقدام کنید. برای دارندگان محصولات اپل مانند گوشی‌ آیفون، توسعه‌دهندگان گفته‌اند فعلا از نسخه‌ی تحت‌وب استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

منبع : techrato

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر