;
coinex

منشاء آزمایشگاهی کرونا ؛ آیا ویروس بیماری کووید 19 ساخته دست انسان است؟

منشاء آزمایشگاهی کرونا را چگونه می‌توان بررسی کرد؟ از زمان شروع این همه‌گیری جهانی، زمزمه‌هایی در مورد دست‌ساز بودن ویروس شنیده می‌شود. آیا حقیقت دارد؟

آزمایشگاهی بودن ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) شایعه‌ای است که از بین نمی‌رود. شواهدی وجود دارد که می‌گوید این ویروس توسط انسان ساخته نشده است. با این وجود، بحث و نظریات مختلف در مورد این موضوع، شدت پیدا کرده است و مقامات اطلاعاتی دولت آمریکا، با تمرکز روی نظریه‌های مبنی بر آزمایشگاهی بودن این ویروس، درحال تحقیق و بررسی این مسئله هستند. در ادامه با تکراتو همراه باشید!

بیشتر بخوانید:

برخی پژوهشگران معتقدند تا کنون تمام شواهد موجود نشان دهنده این واقعیت می‌باشد که ویروس به طور طبیعی به وجود آمده و یک یک «نه» قاطعانه به شبهه منشاء آزمایشگاهی کرونا میدهند. در طول زمان تغییراتی روی ویروس رخ می‌دهد که آن را ضعیف‌تر می‌کند؛ که این تغییرات توسط هیچ تجهیزاتی در آزمایشگاه قابل اعمال نیستند.

منشاء آزمایشگاهی کرونا چقدر حقیقت دارد؟

آیا ویروس کرونا آزمایشگاهی است؟

در اواخر ماه مارس، محققان داده‌های ژنومی ویروس کرونای جدید، به ویژه دامنه اتصال گیرنده آن را مورد بررسی قرار دادند؛ تا چگونگی جهش آن به ویروسی خطرناک و کشنده را دریابند. با مقایسه داده‌های ژنتیکی انواع شناخته شده ویروس، مشخص شد که ویروس کرونا از طریق فرآیندهای طبیعی به وجود آمده و از لحاظ ژنتیکی دست‌کاری نشده است. دو ویژگی ویروس، یعنی جهش آن در بخش پروتئین سنبله و استحکام به خصوصی که دارد، نظریه آزمایشگاهی بودن آن را رد می‌کند.

انگشت اتهام به سمت ووهان!

منشاء آزمایشگاهی کرونا به چین باز می‌گردد؟

واضح است که این ویروس آزمایشگاهی نمی‌باشد؛ با این حال احتمال می‌رود که ویروس کرونا از یک مرکز تحقیقاتی نشأت گرفته باشد. بیشتر گمانه‌زنی‌ها روی مرکز تحقیقاتی ووهان مترکز است؛ البته تمام این‌ها ذر حد حدس و گمان هستند.

آیا ویروس کرونا در آزمایشگاه ساخته شده است؟

به گزارش واشنگتن پست، مقامات سفارت آمریکا نسبت به امنیت این مرکز تحقیقاتی تردید دارند؛ چرا که در این آزمایشگاه نوعی ویروس خفاشی نگهداری می‌شده است. هنوز اطلاعات قطعی در دست نمی‌باشد. به گفته دانشگاه سیدنی، میان این نوع ویروس خفاشی به نام RaTG13 و ویروس کرونا ارتباط نزدیکی وجود دارد و بر اساس گمانه‌زنی‌های بی‌اساس، این ویروس منشأ اصلی ویروس کرونای جدید بوده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌اکنون نکته حائز اهمیت این است که ویروس‌ها می‌توانند در بدن حیوانات، انسان‌ها یا حتی در آزمایشگاه‌ها جهش پیدا کنند. اما هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا دقیقا از چه طریقی جهش یافته است. البته بیش‌تر محققان معتقدند این ویروس، جهش یافته در بدن حیوانات است. به علاوه، محققان همچنان در حال پژوهش هستند تا دریابند که آیا این ویروس جدید، پیش از ورود ویروس سارس به بدن انسان جهش پیدا کرده و ویروس کرونای جدید را به وجود آورده است؛ یا پس از ورود.

دفاعیه ووهان

مرکز تحقیقاتی ووهان بارها اتهامات مبنی بر منشأ ویروس کرونا را رده کرده است. در ماه مارس، رئیس این مرکز، شی ژنگلی، توضیح داد که ۱۹ نمونه آزمایشگاهی از بیماران کووید-۱۹ را بررسی کرده است و تطابقی میان ویروسی که در آزمایشگاه او مورد بررسی قرار دارد و ویروس کرونا، مشاهده نکرده است.

آنچه کارشناسان با آن موافق هستند این است که چنین همه‌گیری‌ای جای تعجب ندارد. دانشمندان سال‌ها به دولت‌ها هشدار همه‌گیری یک بیماری جدید در آینده را می‌داده‌اند. به عنوان مثال، مدیر انستیتوی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، آنتونی فاچی، در ژانویه سال ۲۰۱۷ به دولت آمریکا هشدار شیوع اجتناب‌ناپذیری را داد و از آنان خواست که اقدامات لازم را انجام دهند.

به گفته دانشمندان، ما باید مراقب این نوع شایعات باشیم و با دامن نزدن به آن‌ها، به کسانی که در پی دریافت امتیاز سیاسی از این بحران جهانی هستند، ضربه وارد کنیم.

بیشتر بخوانید:‌

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر