;
coinex

بحرانی جدی تر از ویروس کرونا در انتظار جهان است!

جهانی که مشغول مبارزه با همه‌گیری است، حالا باید خود را برای بحرانی جدی تر از ویروس کرونا آماده کند که هنوز اقدامی برای آن نکرده است.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که جهان، به همان شکل که با ویروس کرونا مقابله می‎کند، باید به جنگ با تغییرا اقلیم نیز برود. سازمان هواشناسی جهانی سازمان ملل متحد اعلام که زمان آن رسیده که منحنی تغییر اقلیم را نیز از حالت صعودی خارج کنیم؛ چرا که در پنج سال گذشته بیشترین تأثیرات را روی کره زمین داشته است.

تغییر اقلیم ؛ بحرانی جدی تر از ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) تاکنون بیش از 2.9 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است و جان بیش از 200 هزار نفر را گرفته است. سرفه و عطسه کنترل نشده مهم‌ترین راه انتشار ویروس کرونای جدید به حساب می‌آید. آمارها نشان می‌دهد حدود یک چهارم افراد مبتلا به این کووید 19 هیچگونه علائمی ندارند و این موضوع روند کنترل شیوع آن را دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

به گفته سازمان هواشناسی جهانی، از سال 1970 تاکنون، سطح کربن دی‎اکسید حدود 26 درصد افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که در همین مدت، افزایش متوسط دمای 0.86 درجه‎ای را شاهد بوده‎ایم.

بحرانی جدی تر از ویروس کرونا
بحرانی جدی تر از ویروس کرونا

این آژانس گفته است که بحران کووید 19، تأثیرات اجتماعی-اقتصادی تغییر اقلیم را تشدید می‎کند. با این حال، به گزارش این سازمان، رکود صنعتی ناشی از همه‎گیری منجر به کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا شده است.

بیشتر بخوانید:

دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی می‎گوید:«ما تخمین می‎زنیم که امسال به دلیل کاهش الودگی ناشی از حمل و نقل و تولیدات صنعتی، 6 درصد کاهش تولید کربن داشته باشیم.» اما وی با بیان اینکه این کاهش موقت خواهد بود و سال آینده به حالت عادی بازخواهیم گشت، افزود:

در صورت عدم مقابله با تغییرات جوی، رفاه مردم، اکوسیستم و اقتصاد جهان، در طول قرن‎ها، مورد تهدید قرار خواهند گرفت. بنابراین در حالی که که برای مقابله با کووید-19 عزم و وحدت داریم،باید به همان شکل با تغییرات جوی نیز مبارزه کنیم.

او همچنین خواستار اقدامات سریع و نه کوتاه‎مدت، بلکه به صورت مؤثر برای نسل‎های آینده شد.

چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟

بحرانی جدی تر از ویروس کرونا

به گفته متخصصان، اگرچه تغییرات آب و هوایی به اندازه همه‎گیری کووید 19 به طور کوتاه مدت خطرناک به نظر نمی‎رسد، اما طی سال‎ها بر تمام مردم دنیا تأثیر خواهد گذاشت.

در صورت عدم مدیریت، این تهدید بزرگ جان ما را هدف خواهد گرفت. سازمان هواشناسی جهانی با توجه به غلظت دی‎اکسید کربن گزارش‎شده اظهار داشت که پس از عبور از بحران کووید-19، باید سیاست‎ها برای داشتن اقتصاد سالم‎تر و با سطح آلایندگی کم‎تر، اتخاذ شود؛ برعکس بحران‎های گذشته که در همه موارد، پس از عبور از بحران، اقتصاد مانند گذشته به آلایندگی خود ادامه داده است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع:‌ sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر