;
coinex

محققان MIT فیلم تلقین کریستوفر نولان را به واقعیت تبدیل می کنند

آیا روزی می‌رسد که فیلم تلقین کریستوفر نولان رنگ واقعیت بگیرد؟ دانشمندان MIT در حال تبدیل این آرزو به حقیقت هستند. با ما باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

تیم محققان آزمایشگاه MIT، در حال کار روی دستگاهی پوشیدنی هستند که می‌تواند به روش‌های مختلف با رویاها و افکار شما تعامل کنند؛ برای مثال با استفاده از آن می‌توانید بر محتوای رویاهای خود کنترل داشته باشید. هدف این تیم این است که ثابت کند رویاها بی‌معنی و حیله نبوده و می‌توانیم آن‌ها را به سود خود، تغییر داده و تقویت کنیم.

آدام هوروویتس، دانشجوی دکترا در گروه رابط کاربری سیال آزمایشگاه MIT، می‌گوید:

مردم نمی‌دانند که یک‌سوم از زندگی خود را می‌توانند تغییر دهند، ساختار دهند و یا بهتر کنند. شب زمان مناسبی است که حافظه خود را بهبود ببخشید، خلاقیت‌تان را افزایش دهید یا روحیه خود را برای روز بعد آماده کنید.

محققان MIT فیلم تلقین کریستوفر نولان را به واقعیت تبدیل می کنند

این دستگاه دستکش‌مانند مجهز به حسگرهایی است که می‌توانند تشخیص دهند شخص در چه مرحله‌ای از خواب قرار دارد. هنگاهی که شخص در خواب و بیداری و توهم، یا هیپنوتیزم، به سر می‌برد، دستگاه صدای از پیش ضبط‌شده‌ای را پخش می‌کند؛ که اکثراً شامل یک کلمه می‌شود. پیش از این دستکاری خواب را تنها در تصورات و خیال‌پردازی‌هایی نظیر فیلم تلقین کریستوفر نولان شاهد بودیم، اما امروزه علم به این موضوع وارد شده است.

حالت هیپنوتیزم یا توهم، حالتی عادی در انتقال فرد از بیداری به خواب می‌باشد. هیپنوتیزم ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. برخی افراد پس از خروج از حالت هیپنوتیزم، دچار توهم شدید بینایی یا شنوایی شده‌اند. برخی نیز، در عالم هیپنوتیزم قادر بوده‌اند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند.

فیلم تلقین کریستوفر نولان

اما طی یک آزمایش روی ۵۰ نفر، مشخص شد که وقتی دستکش پیام از پیش ضبط‌ شده‌ای را پخش می‌کند، فرد آن کلمه را در خواب خود به شکل مجسم می‌بیند؛ برای مثال، دستگاه کلمه “ببر” را پخش می‌کند و فرد، ببر واقعی را در عالم رویا می‌بیند.

بیشتر بخوانید:

این دستگاه برای دموکراتیک کردن علم ردیابی خواب طراحی شده است. دستورالعمل‌های قدم به قدم به صورت آنلاین در نرم‌افزار Github قرار گرفته است و به همه افراد این امکان را می‌دهد که دستکش مخصوص خود را بسازند.

دستگاه مشابهی نیز توسط یکی از محققان آزمایشگاه و کاندیدای دکترا، جودیت آمورس ساخته شده است؛ که علاوه بر صدا، از بو نیز استفاده می‌کند. هنگامی که فرد به مرحله N3 از خواب می‌رسد، بوی از پیش تعیین‌شده‌ای از دستگاه آزاد می‌شود.

محققان در حال تلاش هستند تا امکان کنترل خواب و رویاها توسط خود فرد را نیز اضافه کنند. محققان آزمایشگاه طی یک کارگاه آموزشی مهندسی خواب، در مورد رویای شفاف صحبت کردند؛ وضعیتی که افراد هنگام خواب، متوجه می‌شوند که در حال دیدن رویا هستند. این تکنولوژی واقعاً وسوسه کننده است. شما می‌توانید پرواز کنید، آواز بخوانید و رابطه جنسی داشته باشید؛ تجربه‌ای بهتر از تکنولوژی واقعیت مجازی.

بیشتر بخوانید:

اما مشکل اینجاست که علم پشت رویای شفاف، هنوز مبهم می‌باشد. فقط حدود یه درصد از افراد قادر به امتحان کردن این تکنولوژی هستند؛ این موضوع، پژوهش را دچار مشکل می‌کند. به علاوه، وضعیت مغز در حین تجربه خواب شفاف، هنوز ناواضح است.

اما سایر محققان معتقدند که با استفاده از یادگیری ناخودآگاه، می‌توان سود بیش‌تری کسب کرد؛ نسبت به استفاده از رایحه‌ها و صداهای از پیش تعیین ‌‌‌شده است.

بیشتر بخوانید:

منبع: futurism

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر