;
coinex

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ ؛ بررسی خرج و مخارج دانشجویان در نروژ

اگر قصد ادامه تحصیل یا زندگی در جایی خارج از ایران را داشته باشید،‌ نروژ میتواند گزینه جذابی باشد. اما هزینه زندگی دانشجویی در نروژ چگونه است؟

پیشتر در مطلبی جداگانه بهترین کشورهای دانشجویی جهان در سال 2020 را به شما معرفی کرده بودیم. اما به طور خاص، آیا در پی مهاجرت تحصیلی به نروژ هستید؟ آیا درباره ی مهاجرت تحصیلی  به نروژ اطلاعاتی دارید؟ آیا میخواهید مهاجرت تحصیلی به نروژ داشته باشید؟ در صورت مهاجرت تحصیلی به نروژ هزینه ها چگونه خواهد بود؟ آیا میخواهید از هزینه تحصیل و زندگی در نروژ آگاهی داشته باشید؟ آیاهزینه تحصیل و زندگی در نروژ متعادل خواهد بود؟

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به نروژ را دارید و خواهان بدست آوردن اطلاعات مفید درباره ی هزینه تحصیل و زندگی در نروژ هستید ، این مقاله را به دقت مطالعه نموده و به پاسخ تمامی سوالات خود در باب هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ دست پیدا نمایید.

نروژ کجاست؟

کشور پادشاهی نروژ در شمال اروپا و بخش غربی شبه جزیره ی اسکاندیناوی قرار دارد. حدود ۸۴ درصد مردم این کشور دارای دین مسیحی می باشد .

همچنین زبان رسمی مردم این کشور ۲ زبان بوکمال که شبیه به زبان دانمارکی می باشد و زبان نینورسک که به زبان شمال سوئدی نزدیک می باشد و یک زبان نروژی جدید محسوب می شود.

نقشه نروژ

این دوگانگی زبان از سال ۱۸۸۵ به رسمیت شناخته شده است. کشور نروژ تقریبا دارای ۱۹ استان مجزا می باشد . همچنین واحد پول این کشور کرون می باشد. کشور نروژ از نظر ذخایر نفتی ، گازی ، مواد معدنی ، نیروی برق و آبی ، کشوری غنی و پیشرفته می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ ؛ شرایط عمومی در نروژ

هزینه تحصیل در نروژ

در ابتدای بحث هزینه های زندگی در نروژ به توضیحی در خصوص شرایط عمومی این کشور می پردازیم. نروژ ( به انگلیسی Norway ) یک دولت متمرکز و پادشاهی مستقل و متحد می باشد که قلمرو آن شامل بخش غربی، شبه جزیره اسکاندیناوی و جزیره دور افتاده یان ماین و مجمع الجزایر اسلالبارد در قسمت قطب شمال است.  نروژ دارای مساحت کل ۳۸۵،۲۵۲ کیلومتر مربع (۱۴۸،۷۴۷ مایل مربع) بوده و جمعیت آن حدودا ۵ و نیم  میلیون نفر است.

بیشتر بخوانید:

این کشور دارای مرز طولانی با سوئد ( ۱،۶۱۹ کیلومتر یا ۱۰۰۶ مایل) است. نروژ از سمت شمال شرقی با فنلاند و روسیه هم مرز است و همچنین از جنوب نیز با دانمارک مرز مشترک دارد.

هزینه زندگی در نروژ

این کشور ترکیبی از اقتصاد بازار و یک مدل رفاه نوردیک با مراقبت های بهداشت جهانی و یک سیستم جامع اجتماعی را در بر می گیرد. نروژ دارای ذخایری همچون گاز طبیعی، نفت، چوب، مواد معدنی، غذاهای دریایی، آب شیرین و انرژی آبی نیز هست.

همانطور که می دانید نروژ جزء کشورهای حوزه اسکاندیناوی به حساب می آید و تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی از جمله ، فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک به خاطر رفاه بالای این کشور مطلوب بسیاری از افراد است. در راستای بحث هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ می توان بیان نمود که واحد پول کشور نروژ کرون می باشد که واحد جزء آن (اوره) و (به نروژی: øre) معروف است.

برای در نظر گرفتن هزینه های زندگی دانشجویی در نروژ باید بدانید که این کشور دارای اقتصاد قدرتمندی است. صنعت نفت در این کشور به میزان حدود یک‌ چهارم از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده است و کشور نروژ دارای جایگاه ۴ ام درآمد سرانه در جهان را می باشد.

بیشتر بخوانید:

هزینه های تحصیلی در مدارس نروژ ؛ هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

هزینه تحصیل در نروژ

حصیل در نروژ در مقطع ابتدایی و مدارس برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت به نروژ می تواند از جمله نکات قابل تحقیق و بررسی باشد، چرا که برای افرادی که فرزندانشان در مدارس در حال تحصیل باشند یکی از چالش های موجود آنها ادامه تحصیل فرزندانشان است. تحصیل در نروژ در مدارس از سطح بسیار بالایی برخوردار است.

در کل سیستم آموزش و پرورش نروژ یکی از بهترین سیستمهای آموزشی اروپا می باشد که دانش آموزان می توانند در این مقطع از امکانات تحصیلی و آموزشی بالایی برخوردار شوند. سیستم آموزش مدارس در این کشور از دو گروه تحصیلی ابتدایی و متوسطه تشکیل می شود که تحصیل در این رده سنی از شش سال الی شانزده سال به طول می انجامد.

یک سال تحصیلی در نروژ از ابتدای ماه اوت تا پایان ماه ژوئن ادامه دارد.تحصیل در نروژ در مقطع ابتدایی برای بازه سنی ۶ سال الی سیزده سال بوده و در این دوره ها دانش آموزان به فراگیری زبان انگلیسی، علوم و ریاضیات و… خواهند پرداخت.

اسلو پایتخت نروژ

در مقطع تحصیلی کلاس هشتم زبان دوم آموزشی نیز به سیستم آموزش اجباری در نروژ اضافه شده و نوجوانان می توانند زبان دومی هم مانند آلمانی، فرانسه، اسپانیایی برای یادگیری انتخاب نمایند. برای تحصیل در نروژ در مقطع تحصیلی متوسطه از سن ۱۳ سال برای دانش آموزان شروع می شود، تحصیل در این مقطع نیز اجباری بوده و تا پایان مقطع متوسطه دانش آموزان می بایست به تحصیل در نروژ ادامه دهند.

در مورد هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ در مطقع مدارس می توان گفت که تحصیل در این کشور در مدارس دولتی رایگان بوده و دانش آموزان می بایست به زبان نروژی تسلط داشته باشند چرا که زبان آموزشی رایج این کشور، نروژی می باشد.

تحصیل در نروژ در مدارس خصوصی که تا سال ۲۰۰۵ برای دانش آموزان خارجی ممنوع بود و از آن سال به بعد با بازگشایی مدارس خصوصی، دانش آموزان می توانند بدون هیچ محدودیتی در مدارس خصوصی ادامه تحصیل دهند. اما قابل توجه است که تحصیل در نروژ در مدارس خصوصی که به زبان انگلیسی تدریس می شود بسیار پر هزینه بوده و رایگان نیست.

بیشتر بخوانید:

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ در مقطع لیسانس

هزینه تحصیل در نروژ

هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ و تحصیل در دانشگاه ها در مقطع کارشناسی برای بسیاری از داوطلبان مهاجرت به نروژ حائز اهمیت بالایی می باشد. اولین شرط لازم برای تحصیل در دانشگاه در مقطع کارشناسی در نروژ داشتن دیپلم تحصیلی دوازده ساله است.

بعد از این، شرط اول متقاضیان این است که می بایست به دنبال اخذ پذیرش یا Admission از یکی از دانشگاه های نروژ باشند. ادامه تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی سه سال تا پایان دوره به طول می انجامد که تعداد واحد های مورد نیاز آن ۱۸۰ واحد است که پذیرفته شدگان می بایست این واحد ها را پشت سر گذاشته تا بتوانند مدرک کارشناسی خود را دریافت نمایند.

دانشگاههای نروژ

نکته قابل ملاحظه این است که زبان تدریس درمقطع کارشناسی، نروژی بوده و دانشجویان می بایست زبان نروژی را به خوبی فرا گیرند تا بتوانند از دانشگاه های این کشور پذیرش تحصیلی اخذ نمایند.

تحصیلات در مقطع کارشناسی در نروژ می تواند در رشته هایی از قبیل مدیریت، فنی و مهندسی، هنر، دارو سازی، روانشناسی و فناوری اطلاعات باشد.

لازم به ذکر است که بمنظور پوشش هزینه های زندگی دانشجویی در نروژ دانشجویان در مقطع تحصیلی کارشناسی ، اجازه کار پاره وقت حدود ۱۰ ساعت در هفته را دارند که می تواند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ را برای دانشجویان به خصوص دانشجویان بین المللی جبران نماید.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که شهریه دانشگاههای خصوصی نروژ بسیار بالا بوده و برای دانشجویان با منابع مالی پایین بسیار مشکل ساز خواهد بود.

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ برای مقطع فوق لیسانس

هزینه تحصیل در نروژ

ادامه تحصیل در نروژ در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد از جمله مقاطع مورد استقبال بسیاری از مخاطبان و متقاضیان امر مهاجرت تحصیلی به نروژ می باشد. برای متقاضیانی که قصد تحصیل در مقطع ارشد در نروژ دارند گفتنی است که حتماً می بایست در رشته ای مرتبط با مقطع کارشناسی خود پذیرش اخذ نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ حدود ۱ تا ۲  سال زمان می برد. زبان اصلی تدریس در نروژ، به زبان نروژی بوده و تنها برخی از رشته ها وجود دارند که دانشجو بسته به این رشته ها می تواند زبان تحصیل خود را به انگلیسی تقاضا دهد که داشتن آیلتس حداقل ۶٫۵ برای این امر لازم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

 

 

در حالتی که متقاضی رشته ای را که انتخاب می نماید به زبان نروژی باشد، ابتدا یک سال کورس زبان نروژی را آغاز می نماید تا به زبان نروژی بخوبی مسلط گردیده و بعد از اخذ مدرک زبان نروژی می تواند به دانشگاه های مربوطه جهت ادامه تحصیل در نروژ ورود نمایند. برای دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه های نروژ در مقطع ارشد شده اند، اجازه کار پاره وقت به اندازه ۲۰ ساعت در هر هفته وجود دارد تا بتوان به کمک آن بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ را پوشش داد.

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ در مقطع دکتری

هزینه تحصیل در نروژ

برای تحصیل دکترا در نروژ فرد نیازمند ارائه مدرک کارشناسی ارشد می باشد و از آنجایی دوره ها و کورس هایی که در این مقطع ارائه می شود بسیار متنوع اند و متقاضیان آن اکثرا خارجی هستند، متقاضی قادر خواهد بود به هر دو زبان انگلیسی و نروژی تحصیل کند که برای تحصیل به زبان انگلیسی فرد باید مدرک آیلتس ۷ را داشته باشد.

دانشگاههای نروژ
هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

برای تحصیل در مقطع دکترا نیاز به پیدا کردن استاد راهنما یا سوپروایزر می باشد. شما بعنوان متقاضیی می بایست با استاد راهنما مکاتبه کنید تا مورد قبول واقع شوید. همچنین باید مقالات ISI داشته باشید و معدل شما بالای ۱۷ بوده باشد. طول دوره دکترا در این کشور ۵-۳ سال می باشد.

شهریه های دانشگاهی و هزینه های تحصیل در نروژ در مقطع دکترا برای متقاضی غالبا رایگان آب می خورد، زیرا در اصل دوره دکترا نوعی شغل به حساب می آید و به دانشجوی این مقطع FUND یا کمک هزینه تحصیلی لازم تعلق می گیرد و فرد قادر خواهد بود ۳۰ ساعت در هفته به صورت پارت تایم به کار مشغول باشد.

انواع بورسیه در نروژ ؛ هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

هزینه های زندگی دانشجویی در نروژ

به رغم تحصیل رایگان اما با توجه به بالا بودن هزینه های زندگی در نروژ باز بسیاری از متقاضیان علاقمند به اخذ بورسیه ها یا کمک هزینه های زندگی می باشند. در این خصوص باید دانست کلیه دانشجویانی که متقاضی تحصیل در نروژ به کمک بورسیه تحصیلی می باشند می بایست ابتدا شرایط آن را داشته باشند که در این بخش از مقاله شرح داده می شود:

  • بورسیه اراسموس: بورسیه اراسموس تنها برای دانشجویانی ارائه می گردد که از کارشناسی فارغ التحصیل گردیده و برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد تلاش می نمایند. یکی از شرایط اخذ این بورسیه این است که دانشجو می بایست حداقل ۱۲ ماه در نروژ مشغول به تحصیل بوده باشد.
  • بورسیه اراسموس موندوس: این بورسیه نیز در مقطع کارشناسی ارشد کاربرد دارد و اکثرا برای دانشجویانی بکار گرفته می شود که از دانشگاه های اروپایی و یا تحت نظر موسسه اراسموس موندوس اقدام می نمایند؛ خصوصاً متقاضیانی از کشور های لیختنشتاین، سوییس و ایسلند .
  • کمک های ترمی: بورسیه فوق به دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی تعلق می گیرد و شامل کمک هزینه هایی تحصیل و زندگی، مسکن و سایر هزینه های دانشجویی می شود. مبالغ کمک هزینه های ترمی در هر مقطعی با سایر مقاطع متفاوت بوده و از ۱٫۰۰۰ تا ۶٫۰۰۰ یورو در هر ترم برای هر مقطعی متغیر است.

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ ؛ هزینه اقامتگاه

اجاره آپارتمان در نروژ

هزینه محل سکونت ، خوابگاه یا Accommodation یکی از پارامترهای اصلی در خصوص هزینه های زندگی دانشجویی در نروژ به شمار می رود، زیرا این پارامتر را نمی توان قلم گرفت و از لیست هزینه ها حذف نمود.

برای زندگی در نروژ میزان تقاضا برای اقامت در اتاق‌ها بسیار زیاد می باشد، بنابراین پس از ثبت ‌نام در دانشگاه‌، مکان اقامت باید به عنوان اولویت اولیه دانشجو باشد؛ زیرا وقتی که ترم تحصیلی شروع شده باشد یافتن و اقامت در یک اتاق بسیار سخت ‌تر می‌شود.برای زندگی در نروژ در جدول زیر هزینه مسکن در داخل شهر و خارج شهر شرح داده شده است که می توانید مشاهده فرمایید.

آپارتمان اجاره ماهانه
یک خوابه مرکز شهر ۱۰٫۲۳۰٫۲۴ کرون
یک خوابه خارج از شهر ۸٫۰۳۱٫۴۶ کرون
۳خوابه در مرکز شهر ۱۶٫۸۳۰٫۸۸ کرون
3 خوابه خارج از شهر ۱۳٫۱۸۰٫۹۲ کرون

با در نظر گرفتن هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ محل اقامت اجاره در شهرهای بزرگ و به ویژه در اسلو و استاوانگر گرانتر از سایر شهرها است. اگر شما بتوانید در حومه شهر زندگی کنید هزینه مسکن ارزانتر می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ ؛ هزینه های جانبی

بعد از مسئله اجاره آپارتمان در نروژ؛ به سایر هزینه ها بپردازیم. به طور متوسط میزان درآمد و هزینه های زندگی در کشور نروژ در هر شهر متفاوت خواهد بود. از آنجایی که کشور نروژ یکی از ثروتمندترین و در عین حال جزء گرانترین کشورهای دنیا میباشد ، هزینه های زندگی برای یک شخص دانشجو نیز به طبع گرانتر خواهد بود.

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ و در شهر اسلو:

اگر شخصی بخواهد در شهر اسلو زندگی نماید، به طور میانگین ۳۶% مالیات بر درآمد را باید به دولت نروژ پرداخت نماید. اگر یک شخص مجرد قصد زندگی در شهر اسلو را داشته باشد در ماه حدود ۱۰ هزار کرون نروژ هزینه خواهد داشت، این هزینه ها شامل :

  • اجاره مسکن ( یک خانه متوسط و معمولی ) : در ماه حدود ۵ هزار کرون
  • متوسط هزینه های خورد و خوراک : در ماه حدود ۳ هزار کرون
  • متوسط هزینه های برق و اینترنت و . . . : در ماه حدود ۸۰۰ کرون
  • متوسط هزینه های رفت و آمد ( حمل و نقل های داخل شهری مانند اتوبوس ، مترو و . . . ) : در ماه حدود ۶۰۰ کرون
  • سایر هزینه های جانبی : در ماه حدود ۶۰۰ کرون خواهد بود .

نکته ی حائز اهمیت در رابطه با هزینه های زندگی در نروژ می تواند بسته به نوع زندگی کردن یک شخص متغییر باشد .

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ:

به طور میانگین هزینه های زندگی در نروژ و به طور معمول برای یک زندگی دانشجویی، زمانی که فرد به عنوان تحصیل وارد کشور نروژ می شود ، صرفنظر از اینکه در کدام شهر این کشور زندگی نماید مبلغی معادل ۸ تا ۱۰ هزار کرون نروژی در ماه هزینه زندگی خواهد داشت ، که این مبلغ تقریبا معادل ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه خواهد بود . که برای یک سال تحصیلی و زندگی شخص دانشجو حدود ۹۰ هزار کرون نروژی هزینه در بر خواهد داشت .

کشور نروژ از لحاظ تولید ناخالص داخلی رتبه دوم دنیا را به خود اختصاص داده است که این رقم تقریبا ۸۶/۰۰۰ دلار برای هر شخص خواهد بود.

قیمت ها تقریبی و در معرض تغییر:

  • قهوه در یک کافه NOK 25-40
  • ساندویچ در یک نانوایی NOK 50-70
  • یک کیلوگرم مرغ NOK 100
  • 11 بسته تخم مرغ NOK 30-40
  • یک کیلوگرم سوسیس NOK 60
  • آبجو در یک فروشگاه مواد غذایی NOK 25
  • غلات و حبوبات NOK 30
  • خمیر دندان NOK 30
  • شامپو NOK 40
  • یک لیتر آب پرتقال NOK 20-30
  • یک لیتر شیر NOK 15
  • قرص نان NOK 20-40
  • وعده غذایی داغ در BI دادگاه مواد غذایی NOK 50
  • بلیط تک برای حمل و نقل عمومی در اسلو NOK 30
  • بلیط دانشجویی ۳۰ روز ( برای حمل و نقل عمومی NOK 380)

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ و در دانشگاه اسلو و دانشگاه NTNU 

دانشگاههای نروژ
هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

یک شخص دانشجو اگر بخواهد در دانشگاه های NTNU و اسلو پذیرش تحصیلی بگیرد ، هزینه های زیر را باید متقبل شود :

  • هزینه های جانبی تحصیلی در نروژ شامل کتاب _ جزوات _ منابع دانشگاهی و . . . : ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کرون
  • هزینه های اجاره خوابگاه : ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کرون
  • هزینه های خورد و خوراک : ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کرون
  • هزینه های حمل و نقل : ۷۰۰ تا ۸۰۰ کرون
  • هزینه های جانبی دیگر : ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کرون

بیشتر بخوانید:

.

منبع : numbeo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد هزینه تحصیل در نروژ میشه راهنمایی بفرمایید؟

    پاسخ