;
coinex

فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال چیست؟

فارم ماینینگ چیست و چگونه میتوان یک فارم ماینینگ راه اندازی کرد؟ با ما باشید تا همه آنچه درباره ماینینگ لازم است را به شما بگوییم.

فارم ماینینگ روشی ایده‌آل برای افزایش شانس خود به منظور استخراج بیت کوین است. فارم یا مزرعه، مجموعه تجهیزاتی است که برای استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجتال نظیر بیت کوین استفاده می‌شود.

یکی از بهترین روش‌های به دست آوردن بیت کوین، به جای خرید آن، ماین کردن این ارز دیجیتالی است. ماینر چیست؟ پاسخ اینکه  ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان بیت کوین، به ازای هر مرتبه کامل کردن یک بلاک، ۱۲.۵ بیت کوین دریافت می‌کنند. اگر منظور از تکمیل هر بلاک را نمی‌دانید، نگران نباشید. در ادامه همین مطلب و در بخشی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

به خاطر کاهش یافتن سرعت بیت کوین ماینینگ با توجه به نزدیک شدن به حداکثر ظرفیت ۲۱ میلیون بیت کوینی تعریف شده، به مرور زمان پاداش تکمیل هر بلاک از بین کوین کاهش پیدا کرده است. تا پیش از نیمه‌های سال ۲۰۱۶، هر ماینر به ازای تکمیل هر واحد بلاک ۲۵ واحد پولی دریافت می‌کرد. این میزان پاداش تا قبل از سال ۲۰۱۲ برابر ۵۰ بیت کوین بود. با توجه به افزایش رقابت بر سر کسب امتیاز تکمیل یک بلاک در شبکه بیت کوین، که به دریافت هدیه منجر خواهد شد، تنها به وسیله راه‌اندازی فارم ماینینگ شانس موفقیت دارید.

این مقدمه شاید کمی در نظرتان غریب جلوه کند. پس در ادامه با ما باشید تا ابهامات شما را رفع کنیم. پیش از هر چیز اما این سوال را پاسخ میدهیم که ماینینگ فارم چیست؟

فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال چیست؟

اگرچه بیش از یک دهه از زمان معرفی اولین پول دیجیتالی می‌گذرد، اما آن‌ها طی چند سال اخیر، به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده و علاوه بر کاربران حرفه‌ای، کاربران عادی نیز به ماینینگ روی آورده‌اند.

ماینینگ را باید ستون فقرات شبکه بیت کوین دانست. اما ماینر چیست ؟  ماینرها یا همان کامپیوترهای درگیر در شبکه یک ارز دیجیتالی، امنیت را فراهم آورده و تراکنش‌های انجام شده را تایید می‌کنند. بدون وجود ماینرها، شبکه مورد حمله قرار گرفته و کارایی خود را از دست خواهد داد.

عملیات استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای حرفه‌ای و پیشرفته صورت می‌گیرد. نقش اصلی هر ماینر، تامین امنیت شبکه به همراه پردازش‌ تراکنش‌های در حال انجام است. ماینرها در این مسیر، به حل یک سری مسئله ریاضی می‌پردازند. حل آن‌ها به کامپیوترهای درگیر در شبکه ارز دیجیتالی اجازه می‌دهد بلاک‌هایی از تراکنش‌ها را همچون زنجیر به یکدیگر متصل کنند. به همین دلیل تکنولوژی پشت بیت کوین و دیگر ارزهای الکترونیکی «بلاک چین» نام دارد.

استخراج ارز دیجیتال

پردازش تراکنش‌ها و حل مسائل ریاضی نام برده، هزینه زیادی برای ماینرها دارد، در نتیجه به خاطر خدمتی که به شبکه ارز دیجیتالی کرده‌اند، هدیه دریافت می‌کنند. این هدیه چیزی به جز بیت کوین، اتریوم یا هر پول دیگری که کامپیوتر در شبکه آن فعالیت می‌کند، نیست. اینجاست که سوال اصلی یعنی فارم ماینینگ چیست و چه نقشی در فرایند استخراج ارز دیجیتال ایفا میکند مطرح میشود.

یکی از بهترین و قانونی‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال ماینینگ (استخراج) این ارزها است. ماینر‌های بیت کوین به ازای هر بلاکی که کامل می‌شود 12.5بیت کوین به دست می‌آورند. کسانی که زود‌تر به نتیجه می‌رسند برندگان اصلی هستند. تا قبل از ژوئن 2016 ماینر‌های بیت کوین 25 بیت کوین پاداش به ازای کامل کردن یک بلاک به‌دست می‌آوردند.

بیشتر بخوانید:‌

پیش از 2012 ماینر‌ها 50 بیت کوین به‌دست می‌آوردند. ماینینگ بیت کوین یک مفهوم ساده است که اگر به خوبی شرح داده نشود پیچیده به نظر می‌رسد. ماینینگ فرایند تأیید تایید و ثبت تراکنشهاست، به طوری که به یک دفتر کل به نام بلاک چین اضافه می‌شود.

تراکنش‌ها در بلاک‌ها ثبت می‌شوند. همه آنچه یک کاربر برای انجام یک تراکنش بیت کوین نیاز دارید یک کامپیوتر یا تلفن همراه با قابلیت اتصال به اینترنت و یک برنامه نرم‌افزاری است که به بلاک چین متصل می‌شود. به این نرم افزار کیف پول (Wallet) می‌گویند.

ماینینگ بیت کوین فرایندی است که از طریق آن بیت کوین‌های جدید وارد شبکه بلاک چین میشود. همان‌گونه که ذکر شد هر مرتبه که ماینر‌ها یک بلاک تراکنش را کامل می‌کنند 12.5 بیت کوین استخراج میکند که به عنوان پاداش به ماینر‌ها داده می‌شود. یک بلاک تراکنش معادل یک مگابایت و به طور متوسط 1400تراکنش است. امروزه راه‌اندازی یک مزرعه استخراج بیت کوین پیچیده‌تر و فنی‌تر از گذشته شده است ولی همچنان امکان پذیر و سود آور است.

به سوال مهم ماینر چیست پاسخ گفتیم اما ماینینگ فارم چیست یا به عبارت دیگر فارم ماینینگ یعنی چه؟

فارم ماینینگ چیست ؟

یک مزرعه استخراج بیت کوین اتاق یا انباری بزرگ بوده و به طور کامل به استخراج ارزهای دیجیتالی اختصاص پیدا کرده است. اگر در انباری یا گوشه‌ای از اتاق خود دو ASIC (کامپیوترهای مخصوص ماینینگ ارزهای دیجیتالی) قرار داده‌اید، اکنون یک مزرعه استخراج بیت کوین در اختیار دارید. یک اتاق یا انبار بزرگ متشکل از صدها کارت گرافیک و ASIC نیز یک فارم ماینینگ محسوب می‌شود.

یکی از معضلات پیش روی فرآیند استخراج ارزهای دیجیتالی، مصرف بسیار بسیار بالای برق توسط تجهیزات مخصوص به این کار است. از نیاز به استفاده از خنک‌کننده‌های بسیار بزرگ به خاطر فشار بالای روی سخت افزارها نباید غافل شد. روی هم رفته، می‌توان ماینینگ فارم را به یک ماینینگ پول (استخر) کوچک تشبیه کرد که در آن، ماینرها به جای قرارگیری در نقاط مختلف دنیا، در یک منطقه جغرافیایی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

فارم ماینینگ

به صورت کلی، منظور از ماینینگ، درگیر شدن در فرآیند تایید فرآیندهای انجام شده بر بستر شبکه است. در صورت تایید شدن یک تراکنش، پول به صورت موفقیت‌آمیز جابه‌جا شده و نتیجه در یک دفترچه یادداشت بسیار بزرگ به نام بلاک چین ذخیره خواهد شد. این فایل حدود چند صد گیگابایت حجم داشته و نسخه‌ای از آن در تمامی نودهای شبکه وجود دارد.

کامل کردن یک بلاک نیازمند پردازش بسیار سنگینی است، به طوری که نه تنها یک یا چند ASIC، بلکه ممکن است یک مزرعه بزرگ نیز از پس آن برنیاید. به همین دلیل نیازمند پیوستن به یک استخر خواهیم بود.

بدون پیوستن به یک ماینینگ پول، شانس بسیار کمی برای دریافت اجازه تکمیل یک بلاک خواهیم داشت. داخل یک استخرها، ماینرهای زیادی حضور دارند. بعد از تکمیل فرآیند و به اتمام رسیدن یک بلاک، ۱۲.۵ بیت کوین اختصاص داده شده به ماینینگ پول، بر اساس میزان پردازش هر ماینر، بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

فارم ماینینگ چیست و چگونه میتوان آن را راه اندازی کرد؟

مزرعه استخراج بیت کوین

ماینینگ بیت کوین که همان تایید تراکنش‌ها‌ست نه تنها ارزشمند است، بلکه به ماینر‌ها نیز پاداش می‌دهد. اگر پاداشی که بابت تایید تراکنش‌ها دریافت کردید را جمع کنید، می‌توانید ماینینگ را به یک حرفه بسیار سود‌آور تبدیل کنید. پیش از راه‌اندازی یک فارم ماینینگ باید طرح و ابزار‌های اصلی مورد نیاز ماینینگ را بشناسیم.

بیشتر بخوانید:

مراحل راه اندازی فارم ماینینگ چیست ؛ چگونه فارم بسازیم ؟

همه چیز راه اندازی فارم بیت کوین

 یک تیم تخصصی مشاور و طراح

چگونه فارم بسازیم

پیش از هر اقدامی و قبل از تهیه تجهیزات شما نیاز به یک طرح مالی و فنی برای ایجاد فارم دارید. باید مشخص شود که سرمایه گذاری شما در چه زمانی باز می‌گردد. به زمان بازگشت سرمایه اولیه در تجارت (ROI(Return of Investment می‌گویند.

علاوه بر این نیاز به یک طرح فنی مناسب دارید که امنیت سرمایه‌گذاری شما را تضمین و در عین حال کارایی لازم را جهت منابع انرژی و تهویه فارم تأمین کند و کمترین هزینه ممکن را داشته باشد. تهیه طرح فنی فارم‌های ماینینگ یک پروسه کاملاً علمی و فنی است که باید توسط متخصصانی که در این زمینه تجربه، دانش و مهارت لازم را داشته باشند انجام شود. این کار معمولاً توسط تیمی از مهندسان مکانیک، برق و تأسیسات به طور هماهنگ انجام می‌شود.

 یک کیف پول ؛ تجهیزات لازم برای ماینینگ

چگونه فارم بسازیم

کیف پول یک برنامه موبایل، سخت افزار یا یک برنامه تحت وب با حفاظت از رمز عبور است که کوین‌های شما به عنوان مثال بیت کوین یا مونرو یا اتریوم را ذخیره می‌کند.

فارم ماینینگ

نرم افزار ماینینگ: BTC miner و CG mine نمونه‌هایی از نرم افزار‌هایی هستند که از ایسیک ‌ها پشتیبانی می‌کنند. این نرم افزارها از تجهیزات لازم برای ماینینگ محسوب میشوند.

عضویت در یک استخر ماینینگ

چگونه فارم بسازیم

ماینر‌ها قدرت محاسباتی خود را برای کامل کردن یک بلاک بیت کوین روی هم می‌گذارند و زمانی که یک بلاک بیت کوین تکمیل می‌شود پاداش‌ها تقسیم می‌شود. این کار توسط سرورهایی به نام استخر (Pool) انجام می‌شود. البته راه دیگری به نام ماینینگ انفرادی (Solo Mining) نیز وجود دارد که در این روش باید قدرت هش بسیار بالایی در اختیار داشته باشید تا شانس رسیدن شما به پاداش بیشتر و سریع‌تر شود.

ریگ ماینینگ یا ایسیک ماینر از جمله تجهیزات لازم برای ماینینگ

چگونه فارم بسازیم

امروزه ماینر‌های حرفه‌ای از ماشین‌های ایسیک برای ماینینگ استفاده می‌کنند. ایسیک‌ها دستگاه‌های قدرتمندی هستند که برای ماینینگ رمز ارز‌ها طراحی شده‌اند و نسبت به ریگ‌ها که از قدرت پردازش کارت‌های گرافیکی برای انجام محاسبات استفاده می‌کنند بهره وری بیشتری دارند.

منبع انرژی یکی از تجهیزات لازم برای ماینینگ

تجهیزات لازم برای ماینینگ

شما بسته به مقیاس فارم خود به هزاران کیلو وات برق برای یک فارم بیت کوین نیاز دارید. علاوه بر آن به تجهیزاتی جهت حفاظت از ماینر‌های خود در برابر قطعی برق، اضافه و کاهش ولتاژ، نوسانات فاز و سایر مشکلاتی که در هر سیستم الکتریکی پیش می‌آید نیاز دارید تا سرمایه‌گذاری شما به خطر نیفتد.

تجهیزات تهویه و خنک کننده

تجهیزات لازم برای ماینینگ

تجهیزات ماینینگ گرمای زیادی تولید می‌کنند. شما برای کنترل و انتقال این حرارت به بیرون از محیط فارم نیاز به تجهیزات ویژه‌ای دارید. این تجهیزات می‌تواند از یک فن ساده تا تجهیزات و مبدل‌های حرارتی پیچیده هوا خنک، آب خنک و روغن های ویژه انتقال حرارت را در بر گیرد.

البته الزاماً تمام فارم‌ها نیاز به راه حل‌های پیچیده و گران قیمت ندارند. مشاور و طراح پروژه شماست که باید در مورد مناسب‌ترین سیستم خنک‌سازی تصمیم درست را بگیرد و بهینه‌ترین انتخاب را انجام دهد. بهینه ترین تجهیزات الزاماً به معنی استفاده از گران قیمت ترین تجهیزات خنک سازی نیست بلکه باید بهترین تعادل را بین هزینه، بازدهی تاسیسات خنک سازی و تهویه برقرار کرد.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین فارم های ماینینگ دنیا کدامند؟

بزرگترین مزرعه استخراج بیت کوین کجاست؟

برای شما شاید جالب باشد اگر فهرستی از بزرگترین فارم ماینینگ های دنیا را به شما ارائه دهیم. این فهرست را در حقیقت برای نشان دادن جدیت کار و امکان انجام آن و همچنین میزان اهمیت این موضوع تهیه کردیم.

فارم ماینینگ

بزرگ ترین مزرعه استخراج بیت کوین در نوامبر سال 2017 میلادی در منطقه چنگدو مغولستان راه اندازی شد. این فارم بیت کوین دارای 3 مرکز داده و 2500 دستگاه ماینینگ است. این فارم برای منبع تغذیه خود از ایستگاه برق-آبی محلی استفاده می کند. اما برخی از مهمترین فارم مایننیگ های دنیا عبارتند از:

GigaWatt:

با ظهور بازیکنان جدید و جوان، پیش بینی کسب سود سخت می شود. در حال حاضر، میلیاردها کسانی هستند که اقدام به تعمیر وسایل کامپیوتری کرده‌اند یا در فروشگاه‌های مرتبط با آن کار می کنند. Dave Carlson یکی از این اشخاص است، او کسی است که کار ماین خود را با یک GPU معمولی آغاز کرد و در حال حاضر; مالک بزرگ ترین فارم ماینینگ موجود در در دنیا، در ایالات متحده‌ی امریکا است.

شرکت “MegaBigPower” که در حال حاضر با عنوان ” GigaWatt” شناخته می شود در سال 2012 میلادی در خانه‌ی Carlson تاسیس و در طول یک سال به یک کسب و کار چند میلیون دلاری تبدیل شده است.

زمان راه اندازی: 2012

مکان (موقعیت جغرافیایی): واشنگتن، ایالات متحده

میزان هش ریت: 1.3 PH

Genesis Mining:

Genesis Mining به عنوان یکی از بزرگ ترین فارم‌های ماینینگ‌ اتریوم در جهان شناخته می شود. در ابتدا، محل این فارم ماینینگ در کشورهای چین و بوسنی قرار داشت. اما امروزه کشورهای کانادا و ایسلند، محل جدید فارم بیت کوین Genesis Mining هستند. ویژگی‌های آب و هوایی  و انرژی الکتریسیته‌ی ارزان سبب می شوند که این کشورها (کانادا و ایسلند) به بهترین مکان‌های موجود برای ماین ارزهای دیجیتال تبدیل شوند.

اعتقادی مبنی بر این وجود دارد که فارم Genesis mining، بزرگ ترین مصرف کننده‌ی برق موجود در ایسلند است. محل دقیق موقعیت جغرافیایی مزرعه استخراج بیت کوین Genesis نیز مانند دیگر فارم‌های ماینینگ‌ موجود، به دلیل مطابقت با سیاست‌های امنیتی موجود، مشخص نیست.

زمان راه اندازی: 2014

مکان (موقعیت جغرافیایی): ایسلند

میزان هش ریت: 1000 GH

بیشتر بخوانید:

فارم ماینینگِ Dalian:

در حال حاضر; کشور چین به عنوان یکی از کشورهای مهم دنیا در زمینه‌ی تولید و ساخت دستگاه‌های ماینینگ ASIC و کارت‌های گرافیکی شناخته می شود. در نتیجه، ماینرهای چینی شانس خرید تجهیزات مناسب ماینینگ با قیمت پایین تری را دارند! علاوه بر این، تحویل تجهیزات مورد نظر نیز ارزان و حتی در برخی موارد، رایگان است.
کشور چین در مقایسه با کشورهایی مانند ونزوئلا، تایوان و اوکراین کمترین قیمت برق مصرفی را دارد. کشور چین جمعیت زیادی دارد که رقابتِ شغلی را به نوعی افزایش می دهد. در حال حاضر، شهر کوچک دالیان این کشور، به مرکز ماینینگ در کشور چین، یا به عبارتی در کل دنیا تبدیل شده است. در حال حاضر، فارم بیت کوین Dalian، بیش از سه درصد از هش ریت کل شبکه‌ی بیت کوین را تشکیل می دهد.

زمان راه اندازی: 2016

مکان (موقعیت جغرافیایی): دالیان، چین

میزان هش ریت: 360000 TH

میزان رمزارزهای ماین شده در طول یک ماه: 750 BTC

هزینه‌ی برق مصرفی ماهیانه: 1.170.000 دلار

فارم ماینینگِ Swiss:

بزرگ ترین فارم ماینینگ موجود در کشور سوئیس، در روستای کوچکی در شرق این کشور به نام Lintha قرار دارد. در حال حاضر، مالک این فارم ماینینگ، ” Guido Rudolphi ” مزرعه استخراج بیت کوین دیگری را در زوریخ اداره می کند که هزینه‌های عملیاتی این فارم ماینینگ بسیار زیاد است.

پس از تقریبا دو سال جستجو، Rudolphi شهر Lintha که دارای هزینه‌های برق مصرفی مناسب تری بوده را به عنوان مکان بعدی برای راه اندازی فارم مورد نظر خود انتخاب کرده است. در حال حاضر، فارم Swiss mining به عنوان یکی از بزرگ ترین فارم‌های ماینینگ‌ موجود در کشور سوئیس در نظر گرفته می شود.

زمان راه اندازی: 2016

مکان (موقعیت جغرافیایی): Lintha، سوئیس

میزان هش ریت: نامشخص

فارم‌ ماینینگ‌های روسی:

کشور روسیه نیز یکی از کشورهایی است که فارم‌های ماینینگ بزرگی در آن وجود دارند. گمانه زنی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که این فارم‌های ماینینگ‌ در نزدیکی شهر مسکو قرار دارند، اما هنوز محل دقیق آن‌ها مشخص نیست. ماینرها می توانند در فارم ماینینگ مسکو، ماهیانه حدود 600 بیت کوین استخراج کنند.

میزان رمزارزهای ماین شده در طول یک ماه: 600 BTC

میزان هش ریت: 38 PH

همچنین، هزینه‌های برق مصرفی بیش از 120.000 دلار در هر ماه است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: bitnewstoday

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر