;
coinex

ساخت آستین پیراهن هوشمند ؛ انقلابی در عرصه گجت‌های پوشیدنی!

مهندسین دانشگاه کارولینای شمالی یک آستین پیراهن هوشمند ساخته‌اند که به نوعی رابط میان انسان و ماشین محسوب می‌شود. با ادامه این خبر همراه باشید!

Hmi چیست؟ HMI مخفف عبارت Human Machine Interface است و به معنای واسطه بین انسان و ماشین و از جمله بهترین گجت های پوشیدنی جهان می باشد. از آن برای مانیتور کردن و مشاهده پارامترهای دستگاههای صنعتی مثل PLC و اینورتر و استفاده می شود. HMI در واقع یک مانیتور LCD است که می توان آن را برنامه ریزی نمود و همچنین به کمک آن می توان پارامترهای مختلف را تغییرداد و سیستم را کنترل نمود.

ساخت آستین پیراهن هوشمند

یک سنسور بیوپزشکی

محققان دانشگاه کارولینای شمالی یک آستین پیراهن هوشمند ساخته‌اند. آنها دستگاه HMI آستین‌مانند پوشیدنی الکترونیکی و نازک طراحی کرده‌اند که به پوست کاربر اجازه تنفس می‌دهد و باعث می‌شود افراد برای مدت طولانی، از آن به عنوان یک سنسور بیوپزشکی و رابط انسان و ماشین، استفاده کنند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی استاد مهندسی مکانیک و هوافضا، یونگ ژو، یک فیلم پلیمری کششی تولید کرده‌اند. این فیلم در محلول حاوی نانوسیم‌های نقره‌ای غوطه‌ور شده و سپس برای بستن نانوسیم‌ها در زیر سطح پلیمر، پرس می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نتیجه نهایی بسیار نازک، با ضخامت چند میکرومتر است. این موضوع باعث تماس بهتر دستگاه با پوست شده و به الکترون‌ها بهتر سیگنال‌رسانی می‌کند. نفوذپذیری هوا در این دستگاه‌ها مهم‌تر از راحتی آن‌هاست؛ چرا که اگر به پوست هوا نرسد، باعث التهاب خواهد شد.

گفته می‌شود این آستین پیراهن هوشمند رسانای الکتریکی بوده، از شبکه انتقال نوری بهره می‌برد، و به گفته یونگ ژو، در صورت عرق کردن پوست و استفاده از آن یه مدت طولانی، پایداری بالایی دارد.

اولین دستگاه HMI از الکترودهای خشک ساخته شده که می‌تواند توسط کاربر پوشیده شود و به عنوان حس‌گرهای الکتروفیزیولوژیک، برای اندازه‌گیری مواردی مانند الکتروکاردیوگرافی و سیگنال‌های الکترومیوگرافی عمل کند. همچنین ژو تأیید می‌کند که کیفیت ضبط سیگنال سنسورها تقریباً مشابه الکترودهای تجاری موجود است.

سپس مهندسان این تکنولوژی را در یک آستین پوشیدنی، جهت ایجاد یک کنترل‌کننده لمسی برای بازی‌های کامپیوتری، تعبیه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر