;
coinex

فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ ؛‌ آیا استفاده از آن قانونی است؟‌

فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ این روزها پرسش خیلی‌هاست. اما آیا این پدیده قانونی است؟ در ادامه با بررسی بیشتر این موضوع با تکراتو همراه باشید!

پس فیلترینگ این اپلیکیشن پیام رسان در ایران و روسیه اخیرا نسخه آلفا تلگرام را در همه پلتفرم های پشتیبانی شده خود از جمله تلگرام دستکاپ نسخه آلفا را به ویژگی جدید Mtproto Proxy مجهز کرده بود.

پروکسی تلگرام دسکتاپ ام.تی.پروتو (MTproto Proxy) سیستمی است که با استفاده از پروکسی های آن می توانید بدون نیاز به اپ های تغییر دهنده ی آی پی از تلگرام استفاده کنید. این برای تلگرام در اندروید و iOS و همچنین برای تلگرام دسکتاپ ارائه شده است.

پروکسی تلگرام دسکتاپ درواقع همان پروکسی های تلگرام موبایل هست. تفاوتی ندارند. اما کمی فعالسازی و استفاده از آن با تلگرام موبایل متفاوت هست. در ادامه با بررسی فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ با تکراتو همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم که آیا این پدیده قانونی است؟

فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ قانونی است؟

تلگرام یک اپلیکیشن مالتی‌پلفترم و اوپن سورس است که بر روی انواعی از دستگاه‌های اندروید، آی.او.اس، ویندوز، لینوکس و مک قابل اجراست. با وجود اینکه تلاش‌های شایسته تقدیر و درخشانی برای جلوگیری از دسترسی آحاد مردم به این اپلیکیشن صورت گرفته و نیز تبلیغات بسیار شگفت‌انگیزی برای بدجلوه‌ دادن آن مشاهده کرده‌ایم، ولی متاسفانه، با شرمساری باید بگوئیم که تلگرام کماکان یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام رسان در ایران به شمار می‌رود.

تلگرامی که بیش از 45 میلیون کاربر ایرانی، مطابق آخرین نظرسنجی‌ها از آن استفاده می‌کنند در دهم اردیبهشت 97 در اقدامی بسیار ستودنی، قاطعانه و درست فیلتر شد. آمارها نشان می‌داد تا پیش از این واقعه، 60 درصد از پهنای باند ایران به تلگرام اختصاص یافته بود. وجود کانال‌ها، استیکرها و البته مالتی‌پلتفرم بودن از جمله دلایلی هستند که کاربران ایرانی از لاین و وایبر به سوی تلگرام نقل مکان کردند.

اولین نکته پروکسی و فیلترشکن برای تلگرام دسکتاپ این است که تلگرام ویندوزی شما بایستی آپدیت باشد. حداقل نسخه تلگرام ویندوز که از این مدل پروکسی تلگرام دسکتاپ پشتیبانی می کند، نسخه 1.3.10 هست. برای به روز کردن تلگرام خود کافی است جهت آپدیت نرم افزار تلگرام در گوشی های اندروید از دو راه می‌توان استفاده کرد :

  • دانلود فایل نصبی تلگرام از سایت‌‌های معتبر
  • استفاده از گوگل پلی (Google Play Store)

نکته مهم در بررسی قوانین فیلترشکن و پروکسی تلگرام دسکتاپ این که لازم نیست نسخه قبلی را از روی سیستم حذف کنید و با نصب نسخه جدید به نوعی کار به روز رسانی انجام می شود و کاربری شما روی سیستم باقی می ماند.

در آخرین نسخه های تلگرام قابلیتی به نام Proxy Settings به مدل اندروید، تلگرام ویندوز و آیفون افزوده شده است که با این روش می توانید وقتی به تلگرام تان بدلیل فیلتر شدن دسترسی ندارید، محدودیت را دور زده و به تلگرام خود دسترسی پیدا کنید. در اصل استفاده از Proxy، مانند یک برنامه ی دور زدن تحریم است که فقط به خود تلگرام اختصاص دارد. در ادامه با تکراتو همراه باشید!

آیا پروکسی تلگرام دسکتاپ قانونی است؟

هرچند در اصل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که دادستان کل کشور ریاست آن را برعهده دارد، برای این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند اما تلگرام فیلتر شد و همه وزیر ارتباطات را مقصر می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

زمانی که یک سایت یا اپلیکیشن فیلتر می‌شود، عامه‌ی مردم مسوولیت آن را با وزارت ارتباطات می‌دانند. وزیر ارتباطات نیز تنها عضوی از این کارگروه محسوب می‌شود.

فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ
فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ

آذری جهرمی، وزیر آی.سی.تی در این زمینه می‌گوید:

کسانی که فیلترشکن می‌فروشند، هیچ اتفاقی برای آن‌ها پیش نمی‌آید چون طبق قانون فروش فیلترشکن جرم نیست. آن‌ها از زیرساخت‌های همین کشور هم استفاده می‌کنند. باید این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی حل و فصل شود.

اما این نظر قابل بررسی است. برخی از مسوولان معتقدند استفاده از فیلترشکن عنوان جزایی داشته و قابل تعقیب و پیگیری است، اما برخی حقوق‌دانان که با مسائل حقوقی و در این مورد، قانون جرائم رایانه‌ای آشنای دارند، معتقدند نص صریحی مبنی بر این‌که استفاده از فیلترشکن و ورود به شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مجازات دارد، وجود ندارد و در هیچ یک از قوانین، موضوع ورود به سایت‌ها یا عضویت در آن‌ها جرم تلقی نشده و برای آن مجازاتی پیش‌بینی نشده است.

بیشتر بخوانید :

بررسی قانون جرایم رایانه‌ای نشان می‌دهد طبق ماده ۱، هرکس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌‎ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده، دسترسی یابد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو محکوم خواهد شد. اما به گفته کارشناسان، در این جا هدف قانونگذار حمایت از داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی در مقابل هکرهاست نه بحث فیلترینگ.

پروکسی تلگرام ویندوز چیست؟

بعد از به روز شدن تلگرام وقتی آن را باز کنید در پایین صفحه سمت چپ علامتی را خواهید دید. همچون علامت پروکسی های MTProto در نسخه موبایلی. اگر هم چنین گزینه ای ندیدید، اصلا نگران نباشید. در بررسی فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ باید این نکته را مدنظر داشته باشید. وارد تنظیمات تلگرام شوید و به انتهای آن بروید. یک گزینه وجود دارد به نام نحوه اتصال یا Connection Type. انتخابش کرده و گزینه MTProto یا use proxy را انتخاب کنید.

فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ
فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ

یکی از قابلیت های جدید نسخه‌ای از تلگرام که به پروکسی مجهز شد تبلیغات است.افرادی که با استفاده از سرورهای خود, به رایگان پروکسی های Mtproto را به کاربران خود ارائه می دهند میتوانند از این قابلیت به نحو احسن استفاده لازم ببرند و تعداد کاربران کانال های خود را از این طریق افزایش دهند، به طور کلی تلگرام به شما این امکان را می دهد که به وسیله پروکسی ها کسب و کار خود را رونق دهید.

قبلا برنامه تلگرام فقط از پروکسی ساکس (socks) برای عبور از فیلترینگ استفاده میکرد، اما اخیرا نسخه های پایدار این پیام رسان از جمله نسخه اصلی تلگرام دسکتاپ در پلتفرم های مختلف نیز با قابلیت Mtproto Proxy بروز رسانی شده است.همچنین این بروز رسانی برای سایر پلتفرفم های اندرویدی و iOS نیز در دسترس قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

ممکن هست شما در گوشی خود پروکسی های زیادی داشته باشید و بخواهید از آنها در نسخه دسکتاپ هم استفاده کنید. اما برخلاف تمام اطلاعات دیگر، اطلاعات پروکسی شما روی گوشی در روی رایانه دیده نمی شود و مجبور هستید از ابتدا و به صورت مجزا اقدام به اضافه کردن پروکسی ها باشید.

در نسخه نسخه ۱.۳ تلگرام دسکتاپ تغییر آی پی و سایر موارد اسمشو نبر به وسیله ویژگی Mtprtoo Proxy و پایدارى ارتباط موقع استفاده از سرور هاى پروکسى بهبود یافته است. همچنین امکان ذخیره کردن چندین سرور پروکسى و انتخاب سریع  و امکان نمایش پینگ هر کدام از سرورهای پروکسی در بخش تنظیمات ایجاد شد. به علاوه براى تماس صوتى نیز می‌توان از سرورهاى پراکسى استفاده کرد.

دیگر ویژگی آپدیت مذکور تلگرام جایگزینى متن بلافاصله پس از تایپ است (بجاى اینکه موقع ارسال جایگزین شود). می‌توان آن را با استفاده از backspace یا Ctrl/Cmd + Z به حالت قبلى باز گرداند. از این پس موقع پیست کردن جایگزینى متن انجام نخواهد شد.

فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ
فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ

اقدامات اولیه برای برای فعالسازی اولیه پروکسی تلگرام دسکتاپ چیست؟ در موبایل خود سراغ لیست پروکسی های موجودتان بروید. در انتهای صفحه گزینه Share Proxy List را انتخاب و بعد copy را بزنید. اطلاعات کپی شده را به خودتان ایمیل کنید. روی رایانه خود این لیست را ببینید.

در رایانه، شما نمی توانید با کلیک کردن روی این لینک پروکسی را به تلگرامتان منتقل کنید، چرا که به دلایل فیلترینگ این کار امکان پذیر نخواهد بود. در پروکسی تلگرام ویندوز باید اطلاعات را دستی وارد کنید. گزینه اول Hostname هست. در لینک hostname همان است که مقابل server نوشته شده است. (در مثال بالا server=g8912.tgproxy.network) فقط عبارتهای مقابل علامت مساوی تا قبل از علامت & را واردکنید.

برای port و secret هم که عینا در لینک دیده می شود. این کار را باید روی تک تک لینک ها امتحان کنید تا بلاخره با یکی وصل شوید. ممکن است یک پروکسی فعال روی گوشی شما روی پی سی فعال نشود.

آیا استفاده از پروکسی تلگرام ویندوز ایمن است؟

عبارت MTProto، مخفف Mobile Telegram Protocol یک پروتکل امنیتی جدید است که با هدف عبور از موانع فیلترینگ توسط تیم توسعه دهنده تلگرام ایجاد شده است. هم اکنون نسخه های جدیدتری از این پروتکل موجود است و البته لازم به ذکر است که این پروتکل هیچ ارتباطی با بلاکچین ندارد.

بیشتر بخوانید:

در پروتکل MTProto انتقال پیام‌های رمزنگاری شده به صورت “کاربر به کاربر” (Client to Client) است. به این صورت که در حال معمول پیام رمزنگاری شده (encrypted) از سوی کاربر به سرور منتقل شده، آنجا رمزگشایی (decryption) می‌شود و مجددا برای ارسال به سوی کاربر دیگر رمزنگاری مجدد (Re-encrypt) می‌شود.

فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ
فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ

ولی در MTProto جدید ِ توسعه یافته توسط تلگرام، پیام رمزنگاری شده به سوی سرور فرستاده می‌شود و در آنجا بدون رمزگشایی به طور مستقیم به سوی گیرنده ارسال می‌شود. با چنین مکانیزمی امکان شنود پیام‌ها در سرور از میان می‌‌رود.

فعال‌سازی پروکسی تلگرام دسکتاپ چگونه است؟

در پایان مطلب فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ به سراغ نحوه فعال سازی آن می‌رویم.  برای فعال‌سازی پروکسی MTproto در ویندوز (تلگرام دسکتاپ) وارد محیط تنظیمات شوید و به پایین اسکرول کنید. در بخش Advanced Setting وارد زیربخش Network and proxy شوید و گزینه Connection type را انتخاب کنید سپس روی Add Proxy بزنید.در این بخش می‌بایست گزینه MTproto را انتخاب کنید و اطلاعات سرور را وارد کنید.

راهنمای استفاده از تلگرام بدون نیاز فیلترشکن چیست؟‌ اولا برای استفاده از این امکان نخست باید نسخه تلگرام شما به روز باشد. برای برخورداری از آخرین نسخه، پیام‌رسان تلگرام خود را آپدیت کنید. برای اندروید نسخه ۴.۸.۹ پیشنهاد می‌شود و برای تلگرام دسکتاپ نسخه 1.2.24 alpha و برای سیستم‌های مبتنی بر آی‌او‌اس نظیر آیفون و آیپد نسخه Telegram X IOS alpha 5.0.3

در ادامه بررسی فیلترشکن و پروکسی برای تلگرام دسکتاپ با یکی از نرم افزارهایی که می‌دانید به تلگرام متصل شوید و یکی از کانال‌هایی که پروکسی ارائه می‌دهد را از دوستتان بگیرید. حالا آن نرم افزاری که گفتیم را می‌توانید ببندید. در کانال پروکسی روی جدیدترین لینک موجود در کانال کلیک کنید و گزینه connect to proxy را انتخاب نمایید. اکنون باید تلگرام شما بدون فیلترشکن شروع به کار کند. اگر لینکی با اختلال و قطعی همراه بود لینک‌های قبلی را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید :

.

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    دقیقااااااا

    پاسخ

    سلام. بجای فال حافقظ تعریف کردن ی دونه فیلتر شکن میزاشتی بهتر نبود؟

    پاسخ

    نمیتوانم وارد تلگرام شوم۰

    پاسخ

    سلام عالی بود موفق باشید و سربلند یاعلی

    پاسخ