;
coinex

کاهش وزن با قهوه ؛ آیا با نوشیدن قهوه به وزن دلخواه خود خواهیم رسید؟

طبق پژوهش‌های جدید در مورد کاهش وزن با قهوه ، زنانی که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشند، چربی شکمی و چربی بدن کم‌تری دارند.

طبق مطالعه جدیدی که در مجله تغذیه منتشر شده است، نوشیدن روزانه دو یا سه فنجان قهوه توسط زنان، باعث کاهش چربی‌های شکمی و چربی بدن می‌شود.

داستان کاهش وزن با قهوه ، تنها به افزایش میزان فعالیت فرد محدود نمی‌ماند. قهوه با آزاد کردن اپی‌نفرین، پیام‌هایی را به سلول‌های چربی فرستاده و آنها را می‌شکند. البته معنای این نوشته، این نیست که شما می‌توانید مثل قبل زندگی کنید، به اندازه قبل کالری به بدنتان برسانید، تحرک زیادی نداشته باشید و با خوردن قهوه، سلول‌های چربی را بشکنید و وزن کم کنید.

محققان با بررسی داده‌های مربوط به تغذیه و سلامتی عمومی، رابطه را میان تعداد فنجان‌های قهوه مصرف‌شده در روز، و درصد چربی کل بدن و چربی شکمی مشاهده کرده‌اند. آنان دریافتند که زنان 20 تا 44 ساله‌ای که روزانه دو تا سه فنجان قهوه می‌نوشند، کم‌ترین میزان چربی، یعنی 3.4 درصد کم‌تر از سایر زنان، دارند. در بین زنان 45 تا 69 سال، افرادی که روزانه 4 فنجان یا بیش‌تر قهوه می‌نوشند، تا 4.1 درصد چاقی کم‌تری دارند. در ادامه با تکراتو همراه باشید!

کاهش وزن با قهوه

به طور کلی، میانگین درصد چاقی میان زنان در سنین. مختلف، که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشند، 2.8 درصد بوده است. این نتایج در مواردی که قهوه مصرف‌شده، کافئین‌دار و یا بدون کافئین بوده، و نیز میان افراد سیگاری، غیرسیگاری و مبتلایان به بیماری‌های مزمن، یکسان بوده‌اند.

این رابطه. در مردان کم‌تر به چشم می‌آیند؛ هر چند میزان چربی کل بدن مردان 20 تا 44 ساله که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشند، 1.3 درصد و چربی شکمی آن‌ها 1.8 درصد کم‌تر از مردانی که قهوه نمی‌نوشند مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید:

هرساله حدود 7 میلیون تن قهوه در سراسر جهان مصرف می‌شود. دانشیار بهداشت عمومی در دانشگاه آنگلیا روسکین و محقق ارشد این پژوهش، دکتر لی اسمیت، می‌گوید:

طبق تحقیقات ما، احتمالأ ترکیبات فعالی، غیر از کافئین، در قهوه وجود دارد که وزن را تنظیم می‌کند؛ و به طور بالقوه می‌توان گفت که قهوه می‌تواند به عنوان یک ترکیب ضدچاقی مورد استفاده قرار گیرد.

یک فنجان قهوه، حاوی ۹۵ تا ۱۶۵ میلی‌گرم از این محرک طبیعی است. محرکی که اثرات چشمگیر زیادی دارد. ازجمله افزایش سطح هوشیاری و تثبیت حافظه‌ی بلندمدت دارد. بنابراین فواید قهوه به‌قدری است که واقعیت اعتیادآور بودن این نوشیدنی محبوب را به حاشیه ببرد
یک فنجان قهوه، حاوی ۹۵ تا ۱۶۵ میلی‌گرم از کافئین محرک طبیعی است. محرکی که اثرات چشمگیر زیادی دارد. ازجمله افزایش سطح هوشیاری و تثبیت حافظه‌ی بلندمدت دارد. بنابراین فواید قهوه به‌قدری است که واقعیت اعتیادآور بودن این نوشیدنی محبوب را به حاشیه ببرد.

این تأثیر قهوه بدان معناست که قهوه یا ترکیبات مؤثر آن،می‌تواند از طریق ادغام با یک رژیم غذایی سالم، بیماری‌های مزمن ناشی از چاقی و چربی زیاد را کاهش دهند. قهوه یک داروی فوری لاغری نیست و تنها در گذر زمان، به شما برای رسیدن به هدفتان کمک می‌کند.

تاثیر کافئین بر بدن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و هرچه سنتان بالاتر برود، رابطه میان مصرف قهوه و لاغری هم کاهش می‌یابد. سوخت و ساز افراد لاغر با خوردن قهوه بیشتر از چاق‌ها بالا می‌رود و تاثیر خوردن قهوه و لاغری برای آنها گاه تا ۲۹ درصد افزایش پیدا می‌کند.

ترکیبات محرک موجود در قهوه

بسیاری از مواد فعال بیولوژیکی موجود در دانه‌های قهوه در نهایت بعد از عصاره‌گیری وارد فنجان قهوه شما می‌شوند. چندین مورد از این مواد فعال بیولوژیکی که می‌توانند بر متابولیسم تأثیر بگذارند و به عنوان یکی از راه‌های اصولی کاهش وزن شمرده شوند عبارتند از:

  • کافئین: محرک اصلی قهوه.
  • تئوبرومین: این ماده محرک اصلی کاکائو است. همچنین در مقادیر کمتری در قهوه یافت می‌شود
  • تئوفیلین: محرک دیگری که هم در کاکائو و هم در قهوه یافت می‌شود و اتفاقا در ترکیب داروهای درمان آسم هم استفاده می‌شود.
  • اسید کلروژنیک: یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال بیولوژیکی موجود در قهوه. ممکن است به کند شدن جذب کربوهیدرات‌ها کمک کند و یکی از مواد تاثیر‌گذار در راه‌های لاغری و کاهش وزن باشد.

و البته مهم‌ترین ماده فعال بیولوژیکی موجود در قهوه کافئین است که بسیار قوی است و کاملاً مورد مطالعه قرار گرفته است. کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهاری بنام آدنوزین کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تولید کنندگانی که به خریداران وعده لاغر شدن با خوردن یک محصول را می‌دهند، معمولا سراغ ترکیبات غذایی می‌روند که سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به کالری سوزی کمک می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که قهوه چطور چنین تاثیری را بر بدن مصرف کنندگانش می‌گذارد.

با مسدود کردن آدنوزین، کافئین آزاد شدن نورون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد. این به نوبه خود باعث می‌شود بعد از نوشیدن قهوه احساس انرژی بیشتری داشته باشید و بیشتر بیدار بمانید یعنی دقیقا همان چیزی که اغلب ما در وهله اول از قهوه انتظار داریم.

گرچه وجود مواد محرکی مانند تئوبرومین، تئوفیلین و کلروژنیک اسید سوخت و ساز بدن قهوه‌نوش‌ها را بالا می‌برند اما باید وجود محرک قدرتمندی مانند کافئین در این نوشیدنی را دلیل اصلی کاهش وزن افراد پس از دوره طولانی مصرف دانست.

همانطور که گفته شد کافئین با غیرفعال کردن آدنوزین (یک انتقال‌دهنده‌ عصبی مهارکننده) فعالیت نورون‌ها را افزایش داده و باعث آزاد شدن دوپامین و نورا‍پی‌نفرین در بدن می‌شود. در نتیجه هوشیاری فرد افزایش می‌یابد و حتی در زمان خستگی به فعالیت ادامه می‌دهد. این موضوع، تنها بخشی از واقعیتی است که در مورد مصرف قهوه و لاغری باید بدانید.

آیا نوشیدن قهوه موجب افزایش طول عمر می‌شود؟
کاهش وزن با قهوه ؛ آیا با نوشیدن قهوه به وزن دلخواه خود خواهیم رسید؟

کافئین قهوه به شما کمک می‌کند تا انرژی بیشتری داشته باشید و کمتر احساس خستگی داشته باشید. در واقع، کافئین ممکن است به طور متوسط ​​تاثیر عملکرد ورزش و فعالیت بدنی را 11 تا 12 درصد افزایش دهد.

کاهش چربی‌های بدن با قهوه

مسئله اینجاست که کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند و از این طریق سیگنال‌های مستقیم به سلول‌های چربی می‌فرستد و به آن‌ها می‌گوید چربی را تجزیه کنند. کافئین این کار را با افزایش سطح خون هورمون اپی‌نفرین انجام می‌دهد. اپی نفرین که به نام آدرنالین هم شناخته می‌شود، از طریق خون شما به بافت‌های چربی سفر می‌کند و به آن‌ها علامت می‌دهد که چربی‌ها را تجزیه کرده و آن‌ها را در خون شما آزاد کنند.

البته آزاد کردن اسیدهای چرب در خون به شما برای از دست دادن چربی و در نتیجه لاغری شکم و سایر نقاط بدن کمک نمی‌کند مگر اینکه کالری بیشتری را از طریق ورزش کردن و انجام فعالیت‌های شدید بسوزانید. این شرایط به عنوان یک روند تعادل انرژی منفی شناخته شده است و از جمله راه‌های صحیح و اصولی لاغری و کاهش وزن است.

بیشتر بخوانید:

اگر دوره طولانی کافئین مصرف کنید، بدنتان نسبت به اثرات آن مقاوم می‌شود و خاصیت لاغر کننده این ماده، گره‌ای را از مشکل شما باز نمی‌کند. کافئین تنها سوخت و ساز بدنتان را بالا نمی‌برد، بلکه اشتهایتان را هم کمتر می‌کند و می‌توانید امیدوار باشید که با مصرف قهوه بیشتر، میلتان به هله‌هوله‌خوری کمتر شود. البته اگر خودتان بخواهید.

شما با کمتر غذا خوردن یا ورزش بیشتر می‌توانید به تعادل انرژی منفی برسید. استراتژی تکمیلی دیگر مصرف مکمل‌های چربی سوزی مانند کافئین البته از طریق نوشیدن قهوه است. علاوه بر این کافئین همچنین می تواند سوخت و ساز بدن شما را سرعت بخشد.

افزایش متابولیسم بدن با قهوه

میزان سرعتی که شما در هنگام استراحت کالری می‌سوزانید، میزان متابولیسم استراحت (RMR) نام دارد. هر چه میزان متابولیک شما بیشتر باشد، از دست دادن وزن راحت‌تر است و بیشتر می‌توانید بدون وزن اضافه کردن غذا بخورید.

اما کاهش وزن با قهوه چگونه اتفاق می‌افتد؟ مطالعات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند RMR را با 3 تا 11٪ افزایش دهد و البته با دوزهای بیشتر تأثیر بیشتری هم خواهد داشت. جالب اینجاست که بیشتر افزایش متابولیسم ناشی از افزایش چربی سوزی است. البته این مورد متأسفانه، در افرادی که چاق هستند، تأثیر کمتری دارد.

مصرف زیاد قهوه، ممکن است ضربان قلب شما را به شکل محسوسی بالا ببرد و حتی علایمی مثل بی‌‍قراری، گرگرفتی یا لرزش دست را ایجاد کند. پس در صورت روبرو شدن با این نشانه‌ها، راه دیگری را برای کاهش وزن امتحان کنید و از خیر معجزه قهوه و لاغری بگذرید. برخی از مطالعات نشانه داده‌اند که تاثیر کافئین بر کاهش اشتها، در میان مردان پررنگ‌تر است. اما برخی از مطالعات هم چنین ارتباطی را انکار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نتایج یک مطالعه صورت گرفته در این زمینه  نشان می‌دهد که کافئین باعث افزایش چربی‌ سوزی در افراد لاغر تا حدود 29 درصد است، در حالی که این افزایش در افراد چاق تنها 10٪ است. همچنین به نظر می‌رسد که این اثر با افزایش سن کاهش می‌یابد و در افراد جوان بیشتر تاثیرگذار است.

تاثیر کاهش وزن با قهوه در طولانی مدت

حقیقت این است که افراد در طولانی مدت نسبت به کافئین مقاوم می‌شوند. در کوتاه مدت، کافئین می‌تواند باعث افزایش سرعت متابولیک و افزایش چربی سوزی شود، اما بعد از مدتی افراد نسبت به اثرات کافئین مقاوم می‌شوند و تاثیر آن متوقف می‌شود . اما حتی اگر قهوه باعث شود کالری بیشتری در طولانی مدت سوزانده نشود، هنوز هم احتمال این‌که اشتها را کمرنگ کند و به شما کمک کند کمتر غذا بخورید وجود دارد. بنابراین هنوز می‌توانید کاهش وزن با قهوه را، در عادت‌های زندگی خود نگه دارید.

قهوه
کاهش وزن با قهوه ؛ آیا با نوشیدن قهوه به وزن دلخواه خود خواهیم رسید؟

در یک مطالعه صورت گرفته در این زمینه، کافئین در مردان برای کاهش اشتها موثر بوده است اما در زنان نه. در واقع مصرف کافئین و قهوه در مردان باعث می‌شود که در یک وعده غذایی کمتر غذا بخورند. با این حال، نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که این مسئله هیچ تاثیری برای مردان هم ندارد.

این‌که قهوه یا کافئین در کاهش وزن در طولانی مدت به شما کمک کند، ممکن است به ویژگی‌های متابولیکی فرد بستگی داشته باشد و در مورد این مسئله هیچ مدرکی درباره چنین تأثیرات طولانی مدت وجود ندارد.

حتی اگر کافئین در کوتاه مدت سرعت متابولیسم شما را تقویت کند و افزایش بدهد، این اثر به خاطر نوشیدن طولانی مدت قهوه و ایجاد مقاومت در بدن کاهش پیدا می‌کند. اگر در درجه اول به خاطر لاغر شدن و وزن از دست دادن به نوشیدن قهوه علاقه دارید، بهتر است عادت به نوشیدن قهوه خود را برای جلوگیری از ایجاد تحمل و مقاومت شاید چرخه دو هفته نوشیدن قهوه و دو هفته استراحت بیشتر موثر باشد. البته دلایل بسیار زیادی برای نوشیدن قهوه وجود دارد، از جمله اینکه قهوه یکی از بزرگترین منابع آنتی‌اکسیدان ها در یک رژیم غذایی سالم است.

بهترین نوع قهوه برای لاغری

اگر به فکر کاهش وزن با قهوه هستید، بهترین نوع قهوه برای شما، قهوه سبز است که اصل آن تاثیرات بیشتری می گذارد. مصرف روزانه آن بسیار موثر بوده و همه می توانند آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

دمنوش قهوه سبز فواید زیادی برای جسم و روح دارد که نمونه ای از آنها را در زیر بیان کرده ایم:

  1. سوخت و ساز و انرژی بدن را افزایش می دهد.
  2. برای ورزشکاران و کسانی که اضافه وزن دارند سیار مفید می باشد.
  3. استرس را کاهش می دهد و برای رفع افسردگی مفید می باشد.
  4. برای سلامت قلب مناسب است.

نکات احتیاطی در مورد کاهش وزن با قهوه کدامند؟  هر چیزی که به میزان بیش از حد مصرف شود برخی عوارض جانبی را ایجاد خواهد کرد. به همین ترتیب هنگامی که قهوه‌ی سیاه هم بیش از حد مصرف می‌شود، فشار خون را بالا می‌برد. به علاوه نوشیدن ۲ فنجان در روز توصیه می‌شود.

قهوه پرکافئین چیست؟

آیا کاهش وزن با قهوه پرکافئین‌تر موثرتر است؟

در کل دو نوع دانه قهوه وجود دارد: عربیکا و روبوستا. معمولاً این دو نوع دانه را با هم ترکیب می کنند. (مخصوصاً در اسپرسو) مثلاً یک قهوه ممکن است ترکیبش اینطور باشد: 50 درصد عربیکا و 50 درصد روبوستا. دانه‌های عربیکا کافئینش کم است، اما کافئین روبوستا زیاد است. بنابراین قهوه پرکافئین، قهوه‌ای است که درصد روبوستای آن زیاد باشد. ما قهوه ای که درصد روبوستایش از 70 بیشتر باشد را پرکافئین می‌گوییم. مثلاً این سه نوع ترکیب، پرکافئین است:

  • 70 درصد روبوستا
  • 90 درصد روبوستا
  • 100 درصد روبوستا (بیشترین کافئین)

پس تا اینجا یاد گرفتیم که برای چربی سوزی، باید قهوه پرکافئین مصرف کنیم. و قهوه پرکافئین یعنی قهوه‌ای که درصد روبوستایش بالای 70% باشد. متخصصان تغذیه بر این باورند که با مصرف برخی از مواد خوراکی، می‌توان مقاومت چربی‌های انباشته شده در بدن را کمتر کرد و سوخت و ساز بدن را بالا برد.

اما باتوجه به پژوهش‌های انجام شده، کارشناسان تردیدی ندارند که مصرف یک ماده خوراکی، به تنهایی اثری بر کاهش وزن نمی‌گذارد و تنها در کنار انتخاب سبک زندگی سالم است که می‌توان به تاثیرگذاری روش‌هایی از این دست امیدوار بود.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: medicalXpress

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر