;
coinex

نحوه تشخیص گوشی دزدی ؛ چگونه گوشی دزدی را شناسایی و ردیابی کنیم؟

اگر گوشیتان سرقت شده یا نسبت به سرقتی بودن یا نبودن یک گوشی شک دارید، این مطلب را بخوانید. در این مطلب به آموزش نحوه تشخیص گوشی دزدی پرداخته‌ایم.

حتما برای شما یا یکی از آشنایانتان پیش آمده که گوشی خود را در جایی گم کرده و یا تلفن همراهتان به سرقت رفته باشد. با هزینه‌هایی بالایی که امروزه برای خرید گوشی‌ های هوشمند صرف می‌شود، لازم است راهکاری وجود داشته باشد که بتوان با استفاده از آن، حداقل برای یافتن گوشی اقداماتی را انجام داد. در این مقاله به ارائه روش‌هایی برای آموزش نحوه تشخیص گوشی دزدی پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

نحوه تشخیص گوشی دزدی

روش ردیابی گوشی در اپراتور اول

مشترکان همراه اول برای ردیابی گوشی مفقود شده یا به سرقت‌ رفته خود می‌توانند شماره سریال مندرج روی جعبه گوشی را از طریق خطوط دائمی همراه اول، ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنند.

سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌ و جوی گوشی مفقودشده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی ‌ربط پیگیری کند. درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.

برای فعال‌ سازی سرویس ردیابی گوشی، می‌توان از کد دستوری *۱۰*۲۱۴۱*سریال گوشی#، برای غیرفعال ‌سازی این سرویس از کد *۱۰*۲۱۴۲# و برای دریافت راهنما از کد *۱۰*۲۱۴۳# استفاده کرد. فعال‌ سازی این طرح برای مشترکان همراه اول رایگان است. این راهکار علاوه بر این یک ترفند مناسب در زمینه نحوه تشخیص گوشی دزدی است.

روش ردیابی گوشی در اپراتور دوم

مشترکان ایرانسل نیز هنگام مواجه شدن با مشکل گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی، باید ابتدا سیم‌ کارت خود را مسدود کنند. برای این کار لازم است با شماره ۷۰۰ یا ۷۰۳۳ (از خط ایرانسل) یا ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ (از سایر خطوط) تماس بگیرند و برای درخواست مسدود کردن سیم ‌کارت اقدام کنند.

با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #۶۱۰۱*  را از یک خط ایرانسلی شماره‌ گیری می‌کند. آنگاه پیام‌هایی درباره ضوابط استفاده از سرویس، تاییدیه کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در سیم‌ کارت ایرانسل، سیم‌ کارت فعال در گوشی در زمان مفقودی، مراحل و مدت زمان مسدودی سیم‌ کارت برایشان ارسال می‌شود. پس از آن کافی است کاربر شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی مفقود شده (درج‌ شده روی جعبه گوشی) را وارد کند.

درخواست ردیابی از طریق این سامانه پیامکی صرفاً باید از طریق یک سیم‌ کارت ایرانسل (به غیر از سیم ‌کارت مورد درخواست ردیابی) صورت گیرد. همچنین برای ثبت درخواست ردیابی حداقل پنج روز باید از تاریخ مسدودی سیم‌ کارت گذشته باشد. در صورت اقدام پیش از پنج روز، شماره موجود در گوشی مفقودی/مسروقه به عنوان سارق به مراجع قضایی اعلام می‌شود که موجب مردود شدن نتیجه ردیابی خواهد شد.

هزینه استفاده از خدمات سرویس ردیابی در اپراتور ایرانسل ۱۰۰ تومان به ازای ثبت هر درخواست است. اگر سیم‌ کارت شما اعتباری باشد این هزینه از اعتبار سیم ‌کارتتان کسر می‌شود و در صورتی که سیم ‌کارت شما دائمی باشد، این هزینه به صورتحساب دوره بعد شما اضافه می‌شود. البته تا زمان تکمیل فرآیند ثبت درخواست و دریافت این پیامک، هیچ هزینه‌ای از حساب شما کسر نمی‌شود.

پس از ثبت موفق شماره سریال گوشی این پیامک برای شما ارسال می‌شود: «درخواست شما ثبت شد، پاسخ ظرف ۴۸ ساعت از طریق پیامک ارسال خواهد شد.» پس از ۴۸ ساعت پیامکی را حاوی نتیجه ردیابی دریافت می‌کنید. این سرویس صرفاً مثبت یا منفی بودن نتیجه ردیابی را مشخص می‌کند و ارائه اطلاعات هویتی مربوط به فرد استفاده کننده از گوشی مستلزم ارائه دستور قضایی است.

در صورت مثبت بودن پاسخ، پیامکی مبنی بر نتیجه ردیابی شامل تاریخ ردیابی برای شما ارسال می‌شود. در این صورت شما می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید و برای دریافت دستور قضایی مربوط اقدام کنید. کد پیگیری و تاریخ ردیابی باید حتما در نامه قضایی ذکر شود. حداکثر مهلت ارائه نامه مزبور به شرکت ایرانسل نیز شش ماه از تاریخ وصول پیامک است. در صورت منفی بودن پاسخ، می‌توانید حداقل پنج روز پس از دریافت پیامک اول مجدداً درخواست ردیابی خود را ثبت کنید. این روش هم می‌تواند در نحوه تشخیص گوشی دزدی به شما کمک کند.

نحوه تشخیص گوشی دزدی آیفون

ممکن است که شما هم بخواهید نسبت به اصل بودن گوشی آیفون خود مطمئن شوید. با توجه به قیمت‌های متفاوت گوشی ها و بازار عرضه آن‌ها ممکن است بخواهید اصل بودن گوشی خریداری شده را بررسی کنید. اگر گوشی دزدی باشد معمولا در لیست سیاه قرار دارد یا شماره ی سریال IMEI آن مسدود شده است. شماره IMEI به عنوان شناسه گوشی شما شناخته می‌شود و برای هر گوشی منحصر بفرد است. در این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چرا یک گوشی آیفون وارد لیست سیاه می‌شود و علاوه بر این نحوه تشخیص گوشی دزدی آیفون را به شما آموزش دهیم.

بیشتر بخوانید:

بخش اول: شماره IMEI وارد شده به لیست سیاه چیست؟

گاهی اوقات گوشی های آیفون و دیگر گوشی ها دزدی هستند و در بازار سیاه خرید و فروش می‌شوند، در حالی که خریداران از این قضیه خبر ندارند. در واقع ممکن است گوشی که همین الان در دست دارید دزدی باشد و متعلق به شخص دیگری باشد. این مشکل به قدری شایع شده است که معمولا فروشنده‌های معتبر به خریداران پیشنهاد می‌کنند شماره 15 رقمی IMEI گوشی را چک کنند، سپس در صورت دزدیده شدن گوشی آن را بلاک کنند.

زمانی که یک گوشی دزدیده شود و صاحب آن شماره IMEI گوشی را بلاک کند، آنگاه گوشی وارد لیست سیاه خواهد شد. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است گوشی آیفون وارد لیست سیاه شده باشد زمانی است که گوشی به دلایلی از دسترسی به شبکه شرکت اپراتور محروم شده است. اکثر اپراتورهای گوشی های موبایل یک بانک اطلاعاتی (database) را به اشتراک می‌گذارند و اگر گوشی توسط یکی از حامل (Carrier) های مخابراتی وارد لیست سیاه شده باشد، به احتمال زیاد در هیچ حامل مخابرات محلی دیگر قابل استفاده نیست.

بخش دوم: چگونه بفهمیم شماره سریال IMEI گوشیمان وارد لیست سیاه شده است؟

بهترین راه برای بررسی اینکه آیا شماره سریال IMEI گوشی وارد لیست سیاه شده این است که IMEI آن را چک کنید. وبسایت‌های زیادی وجود دارند که این اطلاعات را آزادانه در اختیارتان قرار می‌دهند. مثلا با مراجعه به سایت www.imeipro.info می‌توانید این اطلاعات را بدست آورید.

مرحله 1: روی گوشیتان کد *#06# را بزنید. با این کار شماره سریال 15 رقمی IMEI گوشیتان نشان داده خواهد شد.

چگونه بفهمیم شماره سریال IMEI گوشیمان وارد لیست سیاه شده است؟

مرحله 2: حال وارد سایت معرفی شده شوید و شماره سریال IMEI را وارد کنید. سپس روی گزینه Check کلیک کنید.

چگونه بفهمیم شماره سریال IMEI گوشیمان وارد لیست سیاه شده است؟

مرحله 3: این سایت در عرض چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز شما را نشان می‌دهد. این اطلاعات معمولا به شکل زیر هستند:

چگونه بفهمیم شماره سریال IMEI گوشیمان وارد لیست سیاه شده است؟

بخش سوم: معرفی چند نرم افزار کاربردی برای بررسی وضعیت شماره سریال  IMEI

همان طور که گفتیم راحتترین راه برای اینکه بفهمیم شماره سریال IMEI وارد لیست سیاه شده است، استفاده از برنامه‌های بررسی IMEI است. برنامه‌های زیادی در بازار برای انجام این کار وجود دارند؛ در این قسمت با پنج مورد از بهترین برنامه‌های مربوط به این فرآیند آشنا می‌شوید:

1-برنامه IMEI Blacklist Checker

لینک : /http://www.imeichanger.net/imei-blacklist-checker

این برنامه کاملا رایگان است و اطلاعات مربوط به هر شماره IMEI را در جهان فراهم می‌کند. این برنامه بصورت آنلاین کار می‌کند، بنابراین تنها چیزی که نیاز دارید یک اینترنت خوب است. پس از وارد کردن شماره IMEI در این برنامه، نتایج آن طی چند ثانیه نمایش داده می‌شود. کار با این برنامه خیلی راحت است و تنها کافیست اطلاعات گوشی و شماره سریال IMEI آن را وارد کنید و سپس دکمه Check را بزنید تا نتایج آن مشخص شود. این برنامه نحوه تشخیص گوشی دزدی را برای شما ساده می‌کند و خدمات دیگری را مانند تغییر شماره IMEI وارد شده به لیست سیاه را نیز ارائه می‌کند.

برنامه IMEI Blacklist Checker

2- برنامه Orchard IMEI Checker

لینک: /https://www.getorchard.com/imei-checker

این برنامه آنلاین به کاربران اجازه می‌دهد شماره سریال IMEI خود را چک کنند و از وضعیت آن آگاه شوند. این نرم افزار هم کاملا رایگان است و اطلاعات زیادی را در مورد چگونگی پیدا کردن شماره سریال IMEI گوشی و خدمات دیگری چون باز شدن گوشی فراهم می‌کند. نحوه تشخیص گوشی دزدی با ارکارد هم بسیار ساده است.

برنامه Orchard IMEI Checker

3- برنامه IMEI

لینک: /http://imei-number.com/imei-number-lookup

این برنامه نیز مانند دو برنامه دیگر نحوه تشخیص گوشی دزدی را برای شما ساده می‌کند و به راحتی اطلاعات شماره IMEI گوشی را در اختیارتان قرار می‌دهد. کافیست این شماره سریال را در محل مشخص شده وارد کنید. این برنامه خدمات دیگری را هم در اختیارتان می‌گذارد، اما بیشتر آن‌ها رایگان نیستند.

برنامه IMEI

4- برنامه Check ESN Free

لینک: /http://www.checkesnfree.com

این برنامه نیز برای بررسی رایگان شماره سریال IMEI گوشی استفاده می‌شود و کار با آن بسیار آسان است. تنها کاری که باید بکنید این است که اپراتور خود را انتخاب کنید و سپس شماره سریال را وارد کنید تا نتایج آن مشخص شود. تنها مشکل این برنامه این است که همه حامل‌ها را پشتیبانی نمی‌کند، اگرچه که خدمات دیگری را در کنار این کار به شما عرضه می‌کند و نحوه تشخیص گوشی دزدی هم یکی از این خدمات است.

برنامه Check ESN Free

5- برنامه IMEI Data

لینک: /http://imeidata.net

این برنامه یکی دیگر از برنامه‌های آنلاین است که در زمینه نحوه تشخیص گوشی دزدی کاربرد دارد و به شما اجازه می‌دهد بفهمید گوشیتان وارد لیست سیاه شده است یا نه. تنها کافیست شماره سریال IMEI گوشی را وارد کنید تا این برنامه اطلاعات مورد نیاز را برایتان فراهم کند. کار با این سرویس خیلی آسان است، ولی برخلاف دیگر برنامه‌ها هیچ خدمات دیگری را ارائه نمی‌دهد.

برنامه IMEI Data

بخش چهارم: چند ویدئوی خوب برای اطلاعات بیشتر

اگر می‌خواهید بدانید گوشی آیفونتان وارد لیست سیاه شده یا نه می‌توانید از لینک ویدئوی زیر دیدن کنید.

برای کاربران گوشی های اندروید نیز ویدئوی زیر بسیار مفید است. در این ویدئو شما نحوه تشخیص گوشی دزدی را یاد می‌گیرید.

چگونه گوشی‌ های سرقت شده را با قابلیت‌های گوشی ردیابی کنیم؟

چگونه گوشی‌ های سرقت شده را با قابلیت‌های گوشی ردیابی کنیم؟

گوشی ‌های هوشمند امروزی به راه ‌کارهایی نیز برای یافتن گوشی‌ های گم‌ شده و به سرقت رفته مجهز شده‌اند. اگر گوشی شما گم شده و یا به سرقت رفته باشد، دو راه‌ حل کلی برای یافتن مکان فعلی آن وجود دارد که البته هرکدام از این روش‌ها مستلزم این است که قبلا چنین مواردی را پیش‌ بینی کرده باشید. به طور کلی یافتن مکان گوشی با استفاده از اینترنت و GPS میسر است.

یکی از این روش‌ها استفاده از اکانت گوگل است؛ برای اینکه بعدا بتوانید از قابلیت Android Device Manager استفاده کنید، حتما باید یک بار با گوشی اندرویدی خود وارد اکانت جیمیل خود شوید و فرقی نمی‌کند از چه طریقی (جیمیل، گوگل ‌پلی، گوگل مپس، یوتیوب و ….) وارد اکانت خود شوید. در صورتی که گوشی شما گم شده باشد، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات اکانت خود، مکان فعلی آن را شناسایی کنید.

گزینه دیگر «Lock» است که با استفاده از این قابلیت می‌توانید در صورت گم شدن گوشی، گوشی خود را قفل کنید و حتی برای آن پسورد بگذارید. همچنین گزینه Erase برای مواردی است که گوشی شما گم شده و می‌توانید با استفاده از این گزینه، اطلاعات حساسی را که در گوشی دارید پاک کنید. البته در صورتی می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید که گوشیتان به اینترنت متصل باشد.

روش دیگر پیدا کردن این گوشی ‌ها، استفاده از قابلیت GPS است. برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید نرم ‌افزار GPS SMS Phone Finder را روی گوشی نصب کنید و از خط دیگری عبارت locateme YOUR_KEY را به خط خود بفرستید. عبارت YOUR_KEY در واقع رمز شماست که با اجرای اپلیکیشن باید آن را تعیین کنید. پس از این کار اطلاعات مکان فعلی گوشی شما به صورت لینک برایتان ارسال خواهد شد. با توجه به لزوم روشن بودن GPS برای استفاده از این قابلیت، برای اینکه بعد از سرقت گوشی قابلیت GPS آن خاموش نشود، باید از اپلیکیشن‌های قفل ‌گذاری استفاده کنید و روی تنظیمات خود پسورد بگذارید.

همچنین دارندگان گوشی ‌های آیفون می‌توانند از قابلیت «Find My iPhone» برای پیدا کردن دستگاه خود استفاده کنند و اقدامات دیگری را نیز برای حفظ امنیت اطلاعات خود انجام دهند.

نکته: در صورتی که مطمئنید گوشی شما به سرقت رفته و گم نشده است، به هیچ ‌وجه شخصا اقدام به پیگیری موضوع نکنید و حتما از طریق مراجع ذی ‌صلاح از جمله پلیس فتا اقدام به پیگیری موضوع کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    گوشی نوت 9گم شده

    پاسخ