;
coinex

آموزش کار با رزین و چوب ؛ قیمت و تکنیک های کار با رزین اپوکسی!

اگر شیفه زیورآلات تزئینی حاصل از ترکیب چوب و رزین شده اید و علاقه مندید در این باره بیشتر بدانید در آموزش کار با رزین و چوب با ما باشید.

مدتی است که در محافل هنری محصولات دست ساخت زیورآلات متفاوت و چشم نوازی از جنس رزین و چوب به چشم می خورند. به دلیل وجود بافت ارگانیک چوب در بافت رزین که حالت رازآلود صمغ درختان را به خاطرمی آورد، این دست از زیورآلات طرفداران خود را در میان هنردوستان به خوبی پیدا کرده است.

اپوکسی چوب ، همان رزین اپوکسی و هاردنر است که برای ترکیب با چوب آماده شده است. چوب به دلیل داشتن خصوصیات طبیعی، به نوع خاصی از رزین اپوکسی نیاز دارد که با بافت چوب سازگاری داشته باشد، چسبندگی مناسب  داشته و در کنار افزایش مقاومت چوب، بتواند زیبایی چشم نوازی به آن ببخشد .

از آنجایی که دوره های آموزش رزین اپوکسی و چوب هزینه زیادی دارد بر آن شدیم تا برای علاقمندان به یادگیری این هنر، آموزشی مفید را تدارک ببینیم. لازم به ذکر است که انجام این هنر زیبا در پشت ظاهر لطیف و چشم نوازش نیاز به یک روحیه فنی و عاشق کار با ابزار کارگاهی دارد. اگر این روحیه را در خود می بینید حتما دست به کار شده و کسب و کار هنری خود را به راه بیاندازید.

رزین اپوکسی چوب در کنار تکه های چوبی ترکیبی بینظیر و یکپارچه، که کاملا بی واسطه تداع یگر طبیعت بکر و دست نخورده است . این ترکیب واحد و درهم تنیده ملهم از ترکیب صمغ شفاف درختان با چوب آنها است، و با ساخت زیورآلاتی از این ترکیب زیبا ، گویی قطعه ای از طبیعت همواره همراه شماست.

آموزش کار با رزین و چوب

رزین اپوکسی ترکیب طبیعی یا مصنوعی بسیار چسبناک است که معمولاً در الکل قابل حل است ولی در آب حل نمی‌شود. رزین‌ها به روش‌های مختلف طبقه بندی می‌شود که بستگی به ترکیب شیمیایی و مورد مصرف آن دارد. همچنین کاربردهای زیادی در صنعت و به‌تازگی در عرصه هنر دارد. رزین طبیعی از گیاهان به دست می‌آید که بهترین نمونه آن شیره درخت کاج است. سنگ تزیینی و زیبای کهربا نیز در اثر سخت شدن رزین گیاهی به دست می‌آید.

رزین اپوکسی از خانواده رزین های دو جزئی است که شامل (پایه رزینی) و هاردنر است. این دو جزء باید به نسبت مشخص و بنا بر فرمولاسیون و کاربرد آن با یکدیگر ترکیب شوند و پس از آن روی سطح یا قالب دل خواه استفاده شود.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

پایه رزین انواع مختلفی دارد که عمده نمونه های موجود در بازار از نوع (( بیسفنون آ)) است. در کار های دکوراتیو معمولا از نوع خاصی از هاردنر استفاده می کنند که به آن ((پلی آمین)) می گویند. هاردنر های پلی آمین معمولا پی رنگ هستند و قابلیت اعمال در حجم را دارند.

در بازار معمولا به جزء A و B رزین اپوکسی می گویند.

هزاران سال است که بشر از رزین‌های طبیعی استفاده می‌کند. رزین کاج برای درزگیری قایق‌ها، پوشش چوب در نجاری و مومیایی کردن اجساد و ظرف غذا و بسیاری کاربردهای دیگر به کار گرفته میشد.

با پیشرفت فنّاوری بشر پی برد که این ماده می‌تواند به پلیمر تبدیل شود و کمی بعد از آن رزین‌های مصنوعی کشف شد و در اکثر موارد پلیمرها با رزین مصنوعی ساخته می‌شود که ارزان‌تر و تصفیه راحت‌تری دارد.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

بیشتر بخوانید:

انواع رزین اپوکسی

  1. پلی استر
  2. اپوکسی
  3. وینیل استر
  4. پلی اورتان
  5. سایر رزین‌ها

این رزین‌ها از جوانب مختلف دسته بندی می‌شوند، از لحاظ کاربرد و از لحاظ نحوه خشک شدن و پخت و غیره.

انواع رزین از نظر نحوه خشک شدن

تلاش ما این است که در این مطلب رزین‌ها را از لحاظ نحوه خشک شدن بررسی و طبقه بندی کنیم که به دو بخش

  1. رزین‌های تک جزئی
  2. رزین‌های چند جزئی

تقسیم می‌شوند.

رزین‌های تک جزئی یا هوا خشک رزین‌هایی هستند که در مجاورت هوا به‌سرعت خشک می‌شوند و از این جمله رزین‌ها می‌توان انواع چسب‌ها و ماده‌ای که برای براق کردن سنگ‌های آنتیک استفاده می‌شود اشاره کرد.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

نوع دوم رزین‌های چند جزئی هستند که برای خشک شدن (اصطلاحاً به این مرحله پخت گفته می‌شود) نیاز به مواد مکملی دارند که باعث خشک شدن و پخته شدن آن‌ها می‌شود. چون این واکنش درونی است می‌توان از این نوع رزین‌ها برای کارهای حجمی استفاده کرد، خاصیتی که معمولاً رزین‌های تک جزئی ندارند؛ یعنی بعد از اختلاط دو جز رزین شروع به خشک شدن می‌کند.

کاربرد رزین اپوکسی چیست؟

استفاده از رزین‌های اپوکسی به بیش از ۵۰ سال پیش برمی گردد و امروزه از پرکاربردترین مواد در مصارف مختلف هستند. استفاده از آن‌ها تنها به صنایع پوششی محدود نمی‌شود و در صنایع مختلف مانند هوافضا، عمران، صنایع اتومبیل و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزین‌های اپوکسی مقاومت شیمیایی دارند و در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند به همین خاطر بااینکه جز دسته رزین‌های مصنوعی گران قیمت هستند ولی کاربرد فراوانی در صنعت و هنر دارند.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

بحث ما بیشتر درباره نوع آرتِ رزین اپوکسی است که کاملاً شفاف و مناسب برای کارهای حجم از جمله زیورآلات و تزیینی هستند.

این نوع اپوکسی غلیظ و چسبناک و دو جزئی است که دو جزء رزین و هاردنر (ماده سخت کننده) باید به میزان مشخص باهم ترکیب شوند که مقدار مناسب ترکیب کردن رزین و هاردنر بستگی ترکیب شیمایی آن دارد که شرکت سازنده آن را تعیین می‌کند. معمولاً میزان ترکیب رزین با هاردنر به‌صورت ۱ هاردنر و ۲ رزین است.

بیشتر بخوانید:

بعد از ترکیب رزین و هاردنر، واکنش شروع می‌شود که رزین شروع به خشک شدن و پخته شدن می‌کند که زمان این واکنش علاوه بر ترکیب دو جز به دما و شرایط محیطی مناسب بستگی دارد.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

حداقل زمان برای خشک شدن رزین در دمای معمولی محیط (تقریباً ۳۵ درجه) ۲۴ ساعت است ولی پخت علمی رزین و واکنش درونی آن ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد که البته این رزین بعد از ۲۴ ساعت قابل پرداخت و شکل دهی هست.

در صورتی که همه ی موارد اجرای اپوکسی طبق اصول و روش صحیح انجام شود، نتیجه کار رزینی خواهد بود که خصوصیات زیر را داراست:

  • چسبندگی عالی به سطح دارد
  • در برابر اسید ها و باز های مقاومت شیمیایی دارد که بسته به نوع رزین متفاوت هست
  • مقاومت مکانیکی بسیار قوی خواهد داشت که با توجه به نوع رزین متفاوت است
  • نارسانا و تا حدودی عایق جریان الکتریسیته است که البته می توان آن را رسانا کرد
  • چربی و انواع آلودگی روی آن ره راحتی پاک می شود
  • قابلیت اضافه کردن پیگمنت های رنگی را دارد

آموزش کار با رزین و چوب

رزین‌های اپوکسی معمولاً غلیظ هستند و برای اختلاط با هاردنر نیاز به گرما دارند که این گرم کردن جزء مراحل حباب گیری رزین محسوب می‌شود.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

هنگام مخلوط کردن رزین و هاردنر معمولاً حباب‌هایی داخل مایع به وجود می‌آید که این گرما دادن و رقیق شدن رزین از شدت آن کم خواهد کرد.

رزین و هاردنر بعد از گرما دادن به میزان مشخص شده باهم کاملاً ترکیب می‌شوند و بعد از این مرحله نیاز هست که این ترکیب مدت زمانی کاملاً بی‌حرکت و اصطلاحاً استراحت کند این زمان استراحت نیز مثل گرما دادن در مبحث حباب‌گیری رزین می‌تواند حائز اهمیت باشد.

بعد از مرحله استراحت رزین داخل قالبی که در نظر گرفته شده ریخته می‌شود تا مراحل پخت را طی کند، رزین به‌یک‌باره خشک نمی‌شود بلکه کم‌کم شروع به ژله شدن و سفت شدن می‌کند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم بعد از ۲۴ ساعت در دمای معمولی خشک شده ولی مراحل پخت علمی و درونی رزین ممکن است تا یک ماه زمان ببرد.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

برای تشخیص این مراحل می‌توانید بعد از ریختن رزین در قالب یک خلال کوچک را در مدت زمان‌های مختلف داخل رزین کرده و زمان ژله‌ای شدن رزین رو پیگیری کنید، این کار به شما کمک می‌کند وضعیت رزین را در زمان‌های مختلف تا رسیدن به خشک شدن نهایی دنبال کنید، این ارتباط برقرار کردن و آشنایی با رزین در مبحث‌های بعدی و کار بارنگ به شما کمک زیادی خواهد کرد.

تکنیک های کار با رزین اپوکسی

پیش‌تر به نحوه استفاده از رزین اپوکسی اشاره کردیم، بنا به خلاقیت شما کارهای فراوانی در زمینه‌های هنری می‌شود با رزین اپوکسی آرت انجام داد. در ادامه این نوشته شما را با روش های استفاده از رزین اپوکسی برای ساخت وسایل تزئینی آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

ترکیب گیاهان خشک و رزین

این نمونه‌ها زیورالات رزین هستند که گل و برگ خشک به رزین شفاف جلوه ویژه‌ای داده است.

آموزش کار با رزین و چوب

برای انجام اینکار به قالب سیلیکونی نیاز داریم که به رزین مایع ما شکل بدهند. برای اینکه این گلها وسط رزین باقی بمانند ابتدا لایه نازکی از رزین را داخل قالب ریخته و زمان می‌دهیم کمی سفت شود و به اصطلاح به حالت ژله‌ای برسد بعد گلها را داخل رزین گذاشته و دوباره صبر می‌کنیم که رزین کاملاً خشک شود سپس لایه شفاف آخر اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ماهی سه بعدی و رزین

طرح‌های ماهی سه بعدی و رزین چندی است که مورد استقبال قرار گرفته و تعداد زیادی از افراد ترجیح می‌دهند برای سفره هفت سین از این کار زیبا و ماندگار استفاده کنند.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

تکنیک ماهی سه بعدی به چند روش انجام می‌شود.

  • ترنسفر
  •  نقاشی سه بعدی
  •  تلفیق حجم و نقاشی

روش استفاده از ماهی ترنسفر ساده‌ترین راه درست کردن کاسه‌های ماهی قرمز است و فقط نیاز هست که طرح ماهی بین رزین قرار بگیرد

روش نقاشی سه بعدی نیاز به تخصص بیشتری در زمینه نقاشی دارد و به صورت لایه لایه رزین ریخته می‌شود و روی هر لایه پس از خشک شدن قسمتی از ماهی کشیده می‌شود تا در لایه آخر ماهی تکمیل شده و با ریختن رزین لایه آخر سه بعدی به نظر بیاید.

و اما در روش سوم و تلفیق حجم و نقاشی معمولاً با استفاده از خمیر چینی یا فیمو بدن ماهی ساخته می‌شود و بعد از خشک شدن روی لایه اول رزین قرار می‌گیرد سپس باله‌ها و دم روی رزین نقاشی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کار کردن روی گلبرگها یا برگهای خشک بدون قالب

معمولاً همه ما لای دفتر خاطرات و کتابهای شعرمان گلها یا برگهای زیبای خشک شده داریم که بیانگر خاطراتی هستند یا روزهای به یادماندنی که حفظشان کرده‌ایم.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

می‌توان با این روش آنها را ماندگار کنیم و به عنوان زیورالات بدون ترس از خرد شدن شکستن استفاده کنیم.

در این روش رزین را آماده کرده و زمانی کوتاه کنار می‌گذاریم تا غلیظ‌تر شود سپس گلها را روی سطح صافی قرار می‌دهیم و روی آن را با خلال کوچکی رزین ریخته و با دقت و حوصله همه جای گلبرگها پهن می‌کنیم و بعد از خشک شدن سمت دیگر راهم به همین شیوه رزین می‌ریزیم.

استفاده از اکلیل هفت رنگ یا پودر کروم

در این روش برای نمای بیشتر پودر هفت رنگ بیس کار و لایه اول رزین را رنگ تیره انتخاب می‌کنیم، معمولاً رنگ مشکی جلوه بهتری به کار می‌دهد، لایه اول کار که رزین مشکی هست ریخته و صبر می‌کنیم کاملاً خشک شود سپس با قلمو پودر کروم یا اکلیل را روی کار می‌کشیم و تمام سطح را یکدست پر می‌کنیم و بعد از آن لایه دوم که رزین شفاف هست روی آن می‌ریزیم.

آموزش کار با رزین و چوب
آموزش کار با رزین و چوب

برای ساخت انگشتر و ایجاد طرحهای مینیاتوری داخل آن معمولاً می‌شود از رنگهای اکرلیک استفاده کرد، ابتدا چوبی که برای کار در نظر گرفته شده‌ شکسته می‌شود، برش‌ها و شکستگی‌های چوب می‌تواند نمایی از جنگل، کوه و غیره در کار ایجاد کنند.

در این طرح برای جنگل، شکستگی‌ها نماد درخت قرار گرفته‌اند وقبل از کار با رنگ اکرلیک سبز می‌شوند و سپس چوب قالبگیری می‌شود و دور آن برای ریختن رزین مهار می‌شود، حالت رودخانه را با رزین آبی رنگ ایجاد کرده و در مرحله آخر رزین شفاف کل طرح را در بر می‌گیرد.

برای سوراخ کردن و درست کردن رکاب می‌توانید از مته برگی یا پروانه‌ای روی دریل و یا فرز مینیاتوری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بسیار عالی بود
    ممنون

    پاسخ