;
coinex

حل مشکل بریک شدن گوشی (Brick Phone)؛ چگونه گوشی خود را آنبریک کنیم؟

با بریک شدن گوشی دستگاه شما تبدیل به یک آجر شده، روشن نمی‌شود و در نتیجه کار نمی‌کند. در این مطلب به آموزش حل مشکل بریک شدن گوشی پرداخته‌ایم.

شما نمی‌توانید روی یک گوشی بریک شده سیستم عامل نصب کنید و یا آن را به کامپوترتان نصب نمایید. اگر در مورد بریک شدن گوشی، علت بریک شدن گوشی، روش‌های حل بریک شدن گوشی اطلاعاتی ندارید، توصیه می‌کنیم که این مطلب را بخواند. در این مقاله به آموزش نحوه حل مشکل بریک شدن گوشی پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

حل مشکل بریک شدن گوشی

بریک شدن گوشی (Phone Brick) چیست؟ نحوه تعمیر گوشی بریک شده

همه کاربران اندروید گوشی خود را روت نمی‌کنند چون که فکر می‌کنند ممکن است گوشیشان بریک شود. بریک (به معنای آجر) یک بلوک است که در ساخت یک ساختار استفاده می‌شود، اما چه ربطی به اندروید دارد؟ اگر برای مدت زمان طولانی گوشی به هیچ ورودی پاسخ ندهد، این حالت از دستگاه را بریک می‌گویند. در دنیای اندروید دو نوع بریک وجود دارد:

  • سافت بریک
  • هارد بریک

سافت بریک شدن گوشی زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه روشن می‌شود ولی Bootloop ندارد. Bootloop یک لوگوی بوت را هنگام بوت شدن نمایش می‌دهد و یا برای ریکاوری بعد از فلش کردن رام به طور مداوم ریبوت می‌شود و یا یک صفحه خالی را نمایش می‌دهد تا مجددا یک بوت تحمیل شده انجام شود (که با نگه داشتن دکمه پاور به مدت ۱۵ ثانیه این کار انجام می‌شود). اگر کاربر رام گوشی خود را بدون اجرای دستورالعمل‌های مورد نیاز فلش کرده باشد، سافت بریک می‌تواند هر لحظه برایش اتفاق بیافتد. فلش کردن رام دیگر یا فلش کردن استوک رام یا ریستور کردن بکاپ‌های دیگر می‌توانند این مشکل را حل کند.

هارد بریک شدن گوشی مرحله‌ای است که دستگاه از نظر فنی مرده است و هرگز بازیابی نمی‌شود و حتی زمانی که شما گوشی را به شارژر وصل می‌کنید، گوشی شارژ نمی‌شود. در این حالت شما می‌توانید از گوشیتان به عنوان یک آجر استفاده کنید. هارد بریک زمانی اتفاق می‌افتد که شما رام یا هسته گوشی را فلش کرده باشید که مناسب دستگاه شما نیست. هر گوشی دارای پارتیشن‌های حافظه مربوط به خود است که اگر رام فلش شود، پاک می‌شوند. در واقع شما می‌توانید یک گوشی هارد بریک شده را با فراخوانی پروسس J-Tag یا ارسال آن به مرکز خدمات احیاء کنید. در ادامه در مورد علت بریک شدن گوشی و راه حل‌های آن صحبت خواهیم کرد.

بریک شدن گوشی (Phone Brick) چیست؟ نحوه تعمیر گوشی بریک شده

علت بریک شدن گوشی سامسونگ، ال جی، سونی، اچ تی سی و …

بدیهی است که بریک شدن یک دستگاه چیز خوبی نیست و شما باید سعی کنید از این اتفاق جلوگیری کنید. به طور کلی دستگاه‌ها با اشتباهاتی همچون رونویسی فریم ویر و دیگر سیستم‌های سطح پایین بریک می‌شوند. برای مثال اجازه دهید فرض کنیم که شما یک گوشی آیفون، آی پد، MP3 پلیر، PSP، گوشی هوشمند، دوربین دیجیتال یا هر وسیله دیگر دارید که از فریم ویر استفاده می‌کند. شما می‌توانید یک نوتیفیکشن مشاهده کنید که نشان می‌دهد یک آپدیت برای فریم ویر شما وجود دارد. اگر شما مرحله آپدیت فریم ویر را شروع کنید و اگر دستگاه در طول این مرحله قدرتش را از دست دهد (به علت مردن باتری، کشیده شدن کابل پاور از سوکت، قطع برق خانه) ممکن است به علت رونویسی ناتمام فریم ویر دستگاه شما بریک شود و دستگاه دیگر نمی‌تواند روشن شود و به طور عادی کار کند.

علت بریک شدن گوشی سامسونگ، ال جی، سونی، اچ تی سی و ...

به همین علت است که هنگام آپدیت فریم ویر پیغامی مانند Do Not Power The Device Off (به معنای دستگاه را خاموش نکنید) را مشاهده می‌کنید. این قضیه به انواع دستگاه‌های الکترونیکی مربوط می‌شود؛ به طور مثال اگر شما فریم ویر روتر خود را آپدیت کنید و در لحظه حساس دستگاه خود را خاموش کنید، ممکن است روتر شما بریک شود یا اگر هنگام نصب آپدیت ویندوز سیستم خود را خاموش کنید، ویندوز نصب شده شما ممکن است آسیب ببیند.

بیشتر بخوانید:

با این حال شما می‌توانید ویندوز را تعمیر و یا سیستم عامل را نصب مجدد کنید و کامپیوتر هنوز می‌تواند به طور عادی کار کند. درصورتی که بایوس کامپیوتر خود را آپدیت کنید و در وسط این آپدیت برق قطع شود، کامپیوتر شما ممکن است بریک شود. ارورهای هنگام نصب رام‌های جانبی در گوشی شما ممکن است باعث بریک شدن دستگاه شود (اگر این مراحل به درستی انجام نشوند).

نحوه حل مشکل بریک شدن گوشی

اگر شما یک رام فلش شده دارید و گوشی شما به صفحه اصلی بوت نمی‌شود، احتمالا باید دیتا و کش خود را پاک کنید. در واقع گوشی سعی می‌کند با رام بوت شود، اما برخی از اطلاعات موجود در رام شما باعث بروز ارور می‌شوند و دوباره و دوباره دستگاه شما ریبوت می‌شود. اگر گوشی شما به صورت مکرر بوت می‌شود، اولین اقدامی که باید انجام دهید پاک کردن دیتا و کش است که می‌توانید از طریق مد ریکاوری این کار را انجام دهید.

در این روش فرض می‌شود که شما مانند اکثر کاربران اندروید از ClockworkMod Recovery استفاده می‌کنید. اما اگر شما از ریکاوری جانبی متفاوتی استفاده می‌کنید (مانند AmonRA) باز هم باید بتوانید این گزینه‌ها را در رابط کاربری پیدا کنید. برای پاک کردن کش و دیتا مراحل زیر را انجام دهید:

گوشی خود را خاموش و روشن کنید و با مد Recovery بوت شوید. این کار برای گوشی‌های مختلف کمی فرق دارد، بنابراین می‌توانید نحوه بوت شدن در حالت ریکاوری گوشی خود را در اینترنت سرچ کنید. معمولا برای این کار شما باید دکمه‌ای مانند کم کردن ولوم را نگه دارید و گوشی خود را روشن کنید. در گوشی‌های اچ تی سی کاربر باید از منو گزینه Recovery را انتخاب کند، در حالی که در سایر گوشی‌ها کاربر به طور مستقیم وارد ClockworkMod می شود. بعد از وارد شدن در این مد در بالای صفحه عبارت ClockworkMod Recovery را مشاهده خواهید کرد.

برای حرکت در منوها می‌توانید از کلیدهای ولوم استفاده کنید و برای انتخاب آیتم‌های منو از دکمه پاور استفاده کنید. اسکرول را به قسمت Advanced بکشید و Wipe Dalvik Cache را انتخاب کنید. بعد از اتمام این کار به صفحه اصلی برگردید و Wipe Cache Partition را انتخاب کنید. در آخر Wipe Data/Factory Reset را انتخاب کنید. با این کار تمام برنامه‌ها و تنظیمات شما پاک می‌شود.

حال گوشی خود را ریبوت کنید.

رهایی از بریک شدن گوشی اندروید

اگر هنگام بوت گوشی به طور مستقیم وارد ClockworkMod می‌شوید، پس احتمالا رامی که فلش کرده‌اید مشکلی دارد. توجه داشته باشید که برخی از رام‌ها به طور خودکار بعد از فلش با مد ریکاوری بوت می‌شوند و بنابراین برای اینکه مطمئن شوید که مشکل وجود دارد، گوشی خود را از مد ریکاوری ریبوت کنید. کاربران HTC ممکن است که بعد بوت کردن گوشی خود به طور مستقیم وارد بوت لودر شوند؛ در اینجا چک کنید و ببینید که آیا می‌توانید از لیست موجود گزینه Recovery را انتخاب کنی یا خیر.

گوشی‌های اچ تی سی معمولا به طور مستقیم وارد ریکاوری نمی‌شوند. در این حالت شما می‌خواهید رام خود را مجددا فلش کنید. سعی کنید از رام خراب گوشی خود استفاده کنید و اگر کار نکرد یک رام دیگر را امتحان کنید. بهترین روش این است که رام را از جایی در اینترنت دانلود و آن را در کارت SD خود قرار دهید.

شما باید کارت SD خود را از گوشی بیرون بیاورید و با استفاده از یک کارت خوان آن را به کامپیوتر خود وصل کنید. بعد فایل ZIP رام را داخل کارت SD بکشید و منتظر بمانید تا فایل کپی شد.

بعد از کپی شدن محتویات برای حل مشکل بریک شدن گوشی خود کارت SD را در تلفن قرار دهید و با مد ریکاوری دستگاه را ریبوت کنید. این کار برای گوشی‌های مختلف کمی فرق دارد، بنابراین می‌توانید براساس مدل گوشی خود در اینترنت سرچ کنید. معمولا برای این کار شما باید دکمه‌ای مانند کم کردن ولوم را نگه دارید و گوشی خود را روشن کنید. در گوشی‌های اچ تی سی کاربران باید از منو گزینه Recovery را انتخاب کنند، در حالی که در سایر گوشی‌ها کاربران به طور مستقیم وارد ClockworkMod می‌شوند. بعد از وارد شدن در این مد شما در بالای صفحه عبارت ClockworkMod Recovery را مشاهده خواهید کرد.

برای حرکت در منوها شما می‌توانید از کلیدهای ولوم استفاده کنید و برای انتخاب آیتم‌های منو می‌توانید از دکمه پاور استفاده کنید. اسکرول را به قسمت Advanced بکشید و Wipe Dalvik Cache را انتخاب کنید. بعد از اتمام این کار به صفحه اصلی برگردید و Wipe Cache Partition را انتخاب کنید. در آخر Wipe Data/Factory Reset را انتخاب کنید. با این کار تمام برنامه‌ها و تنظیمات شما پاک می‌شوند.

حال گوشی خود را ریبوت کنید.

رهایی از بریک شدن گوشی اندروید

بریک شدن گوشی موتورولا، اچ تی سی، سامسونگ

اگر گوشی Motorola دارید، باید از برنامه RSD Lite برای حل مشکل بریک شدن گوشی استفاده کنید. این برنامه برای بازیابی گوشی‌های بریک شده استفاده می‌شود. RSD Lite در واقع  یک برنامه رسمی برای عموم نیست،  بنابراین شما باید ورژنی را که برای شما کار می‌کند در گوگل پیدا کنید. همچنین نیاز به یک فایل SBF برای دستگاه خود دارید که یک استوک رام اصلی است که RSD Lite برای فلش کردن تلفن شما بدان نیاز دارد. RSD Lite فقط روی ویندوز اجرا می‌شود، بنابراین اگر شما یک کاربر مک یا لینوکس هستید نیاز به پارتیشن ویندوز یا ماشین ویندوز دارید.

بیشتر بخوانید:

گوشی‌های اچ تی سی می‌توانند استوک رام را که به عنوان RUU ها شناخته می‌شوند، از بوت لودر تلفن فلش کنند. شما باید فایل RUU مخصوص دستگاه خود را از گوگل دانلود کنید و بعد از دانلود، فایل ZIP را به کارت SD انتقال دهید و آن را تغییر نام دهید. بعد از بوت شدن، تلفن باید به طور خودکار استوک رام را از HBOOT بوت لودر HTC فلش کند.

اگر از گوشی گالکسی سامسونگ استفاده می‌کنید، می‌توانید از ابزاری به نام Odin برای حل مشکل بریک شدن گوشی و فلش مجدد فایل OPS (که یک استوک رام است که تنظیمات کارخانه گوشی شما را بر می‌گرداند) استفاده کنید. شما به یک ماشین ویندوز و یک کپی از Odin نیاز دارید.

اگر در هر یک از روش‌های فوق برای حل مشکل بریک شدن گوشی با ارور مواجه شدید باید کارت SD خود را دوباره فرمت کنید. گاهی اوقات کارت SD شما خراب و باعث می‌شود که روش‌های بالا برای شما کار نکنند. کارت SD خود را از گوشی خارج و با استفاده از  ریدر کارت SD آن را به کامپیوتر وصل کنید، بعد آن را فرمت کنید. خیلی مهم است که از طریق ریدر کارت SD خود را فرمت کنید و از اتصال گوشی از طریق USB این کار انجام نشود. شما باید کارت SD را با FAT32 فرمت کنید و روش‌های بالا را مجددا امتحان کنید.

حل مشکل بریک شدن گوشی‌های سامسونگ، هواوی و …

اگر دستگاه شما بریک شد باید چه کاری را انجام دهید؟ چند روش احتمالی برای حل مشکل بریک شدن گوشی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را لیست می‌کنیم:

استفاده از مد ریکاوری دستگاه – دستگاه‌هایی مانند آیفون، آی پد دارای یک مد مخصوص به نام DFU Mode هستند که به کمک آن می‌توانید دستگاه‌های بریک را بازیابی کنید. همچنین کامپیوترها در قسمت بایوسشان دارای ویژگی ریکاوری هستند که به شما اجازه می‌دهد بایوس خراب شده را بازیابی کنید.

تماس با سازنده دستگاه – در صورت امکان از طریق وب سایت، ایمیل یا هر روش دیگری با سازنده دستگاه تماس برقرار کنید. اگر ارتقاء فریم ویر در یک دستگاه باعث ایجاد ارور و غیرفعال شدن دستگاه می‌شود، این خطای سازنده است و شما باید با سازنده تماس بگیرید و ارور را رفع کنید و یا گوشی خود را با یک دستگاه جدید عوض کنید.

گزینه‌های پیشرفته‌تر – ممکن است که ترفندهای پیشرفته‌تری برای بازیابی از حالت بریک وجود داشته باشد. به عنوان مثال در برخی از روترهای بریک شده شما می‌توانید روتر را باز کنید و هدر J-TAG را روی برد مدار لحیم کنید؛ سپس یک کابل J-TAG را به کامپیوتر وصل و از این رابط برای دسترسی سطح پایین استفاده کنید. در هنگام ارتقاء فریم ویر و دیگر نرم افزارهای سطح پایین مراقب باشید، زیرا اشتباهاتی که در هنگام آپدیت رخ می‌دهند، می‌توانند باعث بریک شدن دستگاه شما شوند.

حل مشکل بریک شدن گوشی‌های سامسونگ، هواوی و ...

حل مشکل بریک شدن گوشی سونی

بریک شدن گوشی سونی از هر نوعی که باشد باید در اسرع وقت پیگیری شود. روش‌های رفع این مشکل بسیار تخصصی هستند و تنها تعمیرکاران مجرب موبایل توانایی انجام آن‌ها را دارند.

چرا گوشی سونی بریک می‌شود؟

عوامل مختلفی زمینه ساز بریک شدن گوشی sony می‌شوند. فلش کردن رام دستی روی گوشی یکی از این عوامل است که اگر درست انجام نشود، گوشی را بریک می‌کند. همچنین اگر گوشی اندرویدی خود را به شیوه نادرست روت کنید، باید منتظر BRICK شدن آن باشید. حتی بروز اختلال در روند آپدیت گوشی سونی هم می‌تواند منجر به بریک شدن این دستگاه شود. برخی ویروس‌ها و بدافزارها هم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گوشی را بریک کنند و مانع از عملکرد آن شوند. برای پیشگری از بروز این مشکل بهتر است انجام اقداماتی مثل روت کردن، به روز رسانی یا فلش کردن موبایل خود را به متخصصین تعمیرات موبایل محول کنید.

ترفندهای رفع مشکل بریک شدن گوشی سونی

ترفندهای رفع مشکل بریک شدن گوشی سونی

روش‌های مختلفی برای حل مشکل بریک شدن گوشی سونی یا سایر گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از نرم افزارهای رایج است. نرم افزار  broken android data extraction از جمله برنامه‌هایی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه هم گوشی را از حالت بریک خارج می‌کند و هم قابلیت بازیابی اطلاعات موبایل را دارد. البته استفاده از چنین برنامه‌هایی هم نیاز به مهارت دارد و بهتر است از یک تعمیرکار مجرب موبایل در این زمینه کمک بگیرید.

روش‌های دیگری هم برای حل مشکل بریک شدن گوشی وجود دارند که پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال می‌توان با دانلود و نصب رام، تنها در برخی موارد، مشکل را برطرف کرد. مساله‌ای که وجود دارد این است که اگر هر یک از مراحل اشتباه انجام شوند، احتمال از کار افتادن دستگاه بسیار بالا خواهد بود. لذا توصیه می‌کنیم برای رفع مشکل بریک شدن گوشی سونی خود حتما از تعمیرکاران مجرب و دوره دیده کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر