;
coinex

بهترین فیلم های کریستوفر نولان ؛ از تعقیب تا دانکرک با نولان!

کریستوفر نولان برای عموم سینما دوستان یادآور خاطرات خوبی است. با ما در معرفی بهترین فیلم های کریستوفر نولان کارگردان محبوب انگلیسی همراه باشید.

برای آن‌هایی که دوست دارند در دنیاها و قصه‌هایی فراتر از تجربه‌های روزمره قدم بگذارند و حجمی شگرف از شگفتی‌های داستانی را لمس کنند، سینمای کریستوفر نولان یکی از برترین مقاصد ممکن است.

علت این امر نیز چیزی نیست جز آن که فیلم‌های او گاهی دربردارنده‌ی ویژگی‌های مثبتی هستند که خواه یا ناخواه باید پذیرفت به سختی حتی در میان تعدادی از آثار بسیار بزرگ و فراموش‌ناشدنی سینمای جهان یافت می‌شوند.

این وسط آن‌چه که برای اثبات اثرگذاری غیرقابل انکار کارگردان بریتانیایی کافی به نظر می‌رسد، مقایسه شدن دائمی او با اسطوره‌های تاریخ سینما حتی از سوی مخالفانش است.

او فیلم‌ساز شهیری به حساب می‌آید که مخاطبان را در فیلم‌های خود غوطه‌ور می‌سازد. باید پذیرفت که سینمای کریستوفر نولان از آن معدود سینماهایی است که واقعا و دارای هویت منحصر‌به‌فرد خود به نظر می‌آید.

اصلا همین که او فقط با آفرینش 11 فیلم بلند (از Following تا Tenet) تا ۵۰سالگی موفق به خلق چند الگوی سینمایی شد، نشان می‌دهد که وی مشغول رسیدن به جایگاهی است که کارگردان‌های ماندگار بر آن تکیه می‌زنند. هرچند که سینماروها و کارشناس‌های زیادی باور دارند که وی مدت‌ها قبل خود را به آن جایگاه رسانده است.

با ما در معرفی بهترین فیلم های کریستوفر نولان همراه باشید.

بهترین فیلم های کریستوفر نولان

کریستوفر نولان اگر یکی از 5 کارگردان برتر تاریخ سینما نباشد دستکم در میان بهترین کارگردانان سینما جای داشته و بسیاری او را بهترین فیلمساز زنده دنیا می دانند.

نولان فیلم های متفاوت و بسیار باکیفیتی ساخته و جدیدترین فیلم او با عنوان Tenet نیز نشان داده که می تواند پیچیده ترین و گیج کننده ترین فیلم او باشد که با ایده سفر در زمان و به عقب برگرداندن زمان سر و کار دارد.

بهترین فیلم های کریستوفر نولان
بهترین فیلم های کریستوفر نولان

فیلم های کریستوفر نولان اغلب با ایده های مفهومی بسیار متفاوت سروکار داشته و با بلاک باسترهایی با بودجه و البته فروش باکس آفیس قابل توجهی همراه هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را به صورت اجمالی با بهترین فیلم های کریستوفر نولان آشنا کنیم. با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

تعقیب Following

1998

فیلم که تصویرپردازی تماما سیاه و سفید دارد، روایت‌گر داستان نویسنده‌ای است که هر روز با قواعدی مشخص، شخصی را در خیابان‌های شهر دنبال می‌کند و پس از درک و شناخت کامل او، وی را به‌طور کامل کنار می‌گذارد. این نویسنده‌ی ظاهرا شکست‌خورده، از اطلاعاتی که در هنگام تعقیب کردن هر شخص به‌دست می‌آورد برای خلق شخصیت‌های داستانی بهره می‌برد.

بهترین فیلم های کریستوفر نولان
بهترین فیلم های کریستوفر نولان

ماجرا زمانی از کنترل او خارج می‌شود که تنها یک بار، قوانین خود را کنار می‌گذارد. چرا که پس از دیدن کاب که دزدی حرفه‌ای و عجیب است، این خلافکار را بیش از حد معمول دنبال می‌کند. به همین سبب او که تا به امروز با روشی ارزشمند و یکتا برای خلق کاراکترهای مورد نیاز داستان خود می‌جنگید، شخصا تبدیل به کاراکتری خرده‌پا و کم‌ارزش در داستان دزدی عجیب می‌شود؛ یک سارق که برای ایجاد احساسات گوناگون در وجود انسان‌ها، بدون آن که چیزی بدزدد قدم به خانه‌ی آن‌ها می‌گذارد و صرفا وسایل را به هم می‌ریزد.

با Following که بخش‌های زیادی از آن را خلاقیت مطلق تشکیل می‌داد، سینما فهمید که فیلم‌سازی جدید در حال از راه رسیدن است. هرچند هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست که وی کمتر از ۱۰ سال بعد از اکران این فیلم، سینمای ابرقهرمانی را به قبل و بعد از خود تقسیم خواهد کرد.

یادگاری Memento

2000

فیلم مهیج و رمزآلود یادگاری به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان و تهیه کنندگی سوزان و جنیفر تاد محصول سال 2000 است. این دومین فیلمی است که نولان کارگردانی کرده است و براساس داستان کوتاهی به نوشته برادرش ساخته شده است.

او برای ساخت این فیلم از مخاطبین فیلم قبلی اش درخواست پول کرده بود. در این فیلم گای پیرس, جو پانتولیانو, کری ان ماس, کلوم کیت رنی به ایفای نقش پرداخته اند.

بهترین فیلم های کریستوفر نولان
بهترین فیلم های کریستوفر نولان

البته که اثری تا این اندازه خلاق باید هم حداکثر ستایش ممکن را دریافت کند. زیرا خلاقیت‌های نولان در نگارش فیلم‌نامه و کارگردانی «ممنتو» از این جهت مهم بودند که قدم به قدم مخاطب را به هم‌ذات‌پنداری حداکثری با کاراکتری عادی و همزمان خاص می‌رساندند. در حقیقت اگر این روایت پیچیده و منحصر‌به‌فرد وجود نداشت، تماشاگر انقدر در داستان شخصیت اصلی و دغدغه‌های درونی او غرق نمی‌شد که به اندازه‌ی کافی در دقایق پایانی شوکه شود و شاید برای همیشه تغییر کند.

یادگاری در سال 2002 در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین ادیت فیلم نامزد جایزه اسکار شد. در خلاصه داستان آمده:لئونارد شلبی بر اثر یک اتفاق، حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و با کمک یادداشت‌ها، خالکوبی‌ها و عکس‌هایش سعی می‌کند کسی که همسرش را کشته است پیدا کند و انتقام بگیرد.

بیشتر بخوانید:

بی خوابی Insomnia

2002

سومین ساخته‌ی بلند نولان را می‌توان آزمون بزرگ فیلم‌ساز مولف و داستان‌گو برای ورود به سازوکار نظام استودیویی هالیوود دانست. فیلمی که پس از دو اثر ارزشمند مستقل به او سپرده شد تا در صورتی که نتیجه موفقیت‌آمیز بود، وی را به فیلم‌سازی با بودجه‌های کلان و امکانات زیاد برساند.

بهترین فیلم های کریستوفر نولان
بهترین فیلم های کریستوفر نولان

داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که کارآگاه ویل دورمر (آل پاچینو) برای بررسی یک پرونده‌ی قتل در آلاسکا راهی آن منطقه می‌شود و در همراهی با همکار خود یعنی هک اکهارت (مارتین داناوان)، شروع به جست و جو برای یافتن قاتل مرموز می‌کند. وی در این راه به خاطر یک اشتباه سهوی و یک تصمیم ظاهرا ساده که به‌دنبال آن می‌آید، درون مهلکه‌ای ساخته‌شده با ترس، تردید و عذاب وجدان قرار می‌گیرد.

او آرام‌آرام تمام آرامش خود را به شکل دائمی از دست می‌دهد. این وسط روشنایی 24 ساعته‌ی آلاسکا در این دوره از سال هم موردی است که دائما بر حجم عذاب و ناراحتی‌های درونی او می‌افزاید؛ تا کاراکتر اصلی داستان Insomnia برای مدتی طولانی درگیر سردردهای جدی و بی‌خوابی‌های طولانی باشد. در «بی‌خوابی» این قهرمان لعنت‌شده‌ی دردکشیده مقابل تصمیمی قرار می‌گیرد که در یک سوی آن رستگاری و آرامش و از دست دادن همه‌چیز خودنمایی می‌کند و در سوی دیگر، یک زندگی طولانی و سرتاسر رنج و عذاب درونی دیده می‌شود.

بتمن آغاز میکند Batman Begins

2005

چهارمین فیلم بلند کریستوفر نولان که واضح‌تر از 3 اثر قبلی، تعریف او از سینما و فیلم‌سازی را آشکار ساخت، قرار بود یک بلاک‌باستر ابرقهرمانی باشد که به مانند دیگر پروژه‌های پول‌ساز هالیوود، کارگردانی خوش‌فکر و تازه‌کار را تبدیل به چرخ‌دنده‌ای در نظام استودیویی می‌کند.

اما همان‌گونه که مشخص است، «بتمن آغاز می‌کند» فراتر از تک‌تک انتظارات ظاهر شد و به یکی از بهترین فیلم های کریستوفر نولان بدل شد

. فیلم نه‌تنها بار فلسفی و معنایی سنگینی داشت، بلکه بردارنده‌ی نخستین گام‌هایی بود که 3 سال بعد و در «شوالیه تاریکی»، سینمای ابرقهرمان‌ها را برای همیشه متحول و بهتر ساختند.

بهترین فیلم های کریستوفر نولان
بهترین فیلم های کریستوفر نولان

همه‌ی شخصیت‌های خوانش نولان از داستان‌های بتمن، عمیق و قابل درک بودند و خود شوالیه‌ی تاریکی نیز مدام از درون سیاه و ترسناک به نظر می‌آمد. چرا؟ چون در پس هر تصمیم او دنیایی از شخصیت‌پردازی‌های تلخ و واقع‌گرایانه وجود داشت و فیلم کامل‌ترین داستان ممکن برای شرح پیشینه‌ی او را تقدیم مخاطبان کرد.

در دورانی که سینمای ارزشمند به خودزنی افتاده بود و مدام به سرزنش مخاطب برای نداشتن دانش کافی می‌پرداخت، کارگردانی از راه رسید که برای همه قصه می‌گفت؛ فیلم‌سازی که با Batman Begins مخاطب هر فیلم اکشن سرگرم‌کننده را هدف می‌گرفت و همزمان به فکر تماشاگری با دغدغه‌های فکری لایق احترام بود.

هیچ‌کدام از 3 اثر پیشین نولان به اندازه‌ی فیلم Batman Begins نشان ندادند که وی برای افراد قرارگرفته در طیف‌های گوناگون هرم مخاطبان می‌جنگد و برای هر سینمارو، به اندازه‌ای که خود او بخواهد، داشته‌های زیادی برای ارائه دارد.

بیشتر بخوانید:

حیثیت/پرستیژ The Prestige

2006

«حیثیت» را به جرئت می‌توان یکی از برترین روایت‌های کریستوفر نولان در سینمای هالیوود دانست؛ یک داستان‌گویی شگفت‌انگیز و بی‌اشکال که نه‌تنها در رعایت اصول ساختار روایی سینمای عامه‌پسند آمریکا موفق است، بلکه به مانند آن‌چه در «یادگاری» دیدیم، در خلق استانداردهایی تازه و آفرینش شخصیت‌هایی سرتاسر معنا و مفهوم نیز کم‌نظیر جلوه می‌کند.

بهترین فیلم های کریستوفر نولان
بهترین فیلم های کریستوفر نولان

فیلم شاید شبیه به آن‌چه در «بی‌خوابی» شاهد آن بودیم، به شعبده‌بازهایی می‌پردازد که به سبب رخ دادن اتفاقی تلخ اما غیرعمدی تبدیل به دشمن خونی یکدیگر می‌شوند؛ 2 رقیب کاربلند که همواره برای چنگ زدن به جایگاه بالاتر و به زیر کشیدن دیگری از هیچ کار و رفتار ناپسندی پرهیز نخواهند کرد.

آلفرد بوردن و رابرت انجییر طبق عادت همیشگی نولان، بارها دربرابر تصمیم‌های واقع‌گرایانه و دشواری قرار می‌گیرند که انسانیت آن‌ها را به چالش می‌کشند. این چالش‌ها نیز همان‌گونه که از سینمای ویژه‌ی فیلم‌ساز بزرگ انتظار داریم، در حجم بالایی از دقایق فیلم نه‌تنها به قهرمان‌سازی‌های رایج هالیوودی ختم نمی‌شوند، که به عریان‌ترین حالت ممکن، ارزش‌ها و بی‌ارزشی‌هایی هر دو طرف را پررنگ می‌کنند

شوالیه تاریکی The Dark Knight

2008

بهترین فیلم ابرقهرمانی فقط به سبب خلق آنتاگونیست و پروتاگونیست قابل لمس تا این اندازه ستایش نشده است. چرا که چنین نقطه‌ی قوتی را می‌شود در درصد قابل توجهی از ساخته‌های دیگر کریس نولان نیز به بهترین شکل مشاهده کرد. نکته‌ی ویژه‌ی «شوالیه تاریکی» در پاره‌پاره شدن تصویر مرسوم و دروغین هر نوعی از قهرمان سینمایی طی دقایق آن نهفته بود.

بهترین فیلم های کریستوفر نولان
فیلم های نولان

در حقیقت نولان با این فیلم به طرز عجیبی کلیشه‌های مرسوم هالیوود را به چالش کشید. چرا؟ چون نه‌تنها پوچی انتظارات سینماروها از قهرمان‌های ناجی در فیلم‌های سینمایی را نشان داد، بلکه شدیدا در جداول فروش نیز به موفقیت‌های گوناگون دست یافت. دیگر مسئله صرفا ساخته شدن یک فیلم علیه سیستم مرسوم سینمای ابرقهرمانی نبود. بلکه ماجرا ساخته شدن چنین فیلمی و رکوردشکنی‌های آن بود. استودیوها ناگهان دیدند بازنویسی قوانین مرسوم می‌تواند همه را راضی کند؛ منتقدها را به وجد بیاورد و مردم را به سینماها بکشاند.

بیشتر بخوانید:

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد The Dark Knight Rises

2010

این فیلم آخرین قسمت از سه گانه بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان است که تام هاردی در آن نقش شخصیت شرور بین را بازی می کند. بعد از ورود بین به گاتهام، بروس وین که به سختی مجروح شده و از نقش بتمن بازنشسته شده بار دیگر باید از شهرش دفاع کند.

فیلم های نولان
فیلم های نولان

اما در نبرد با بین شکسته خورده و بعد از جراحات سنگین به زندانی در زیر زمین فرستاده می شود. در این مدت بین با ساختن و کار گذاشتن یک بمب قصد نابود کردن شهر گاتهام را دارد اما بتمن به شهر بازگشته و این بار موفق می شود بین را شکست دهد.

فیلم همان‌گونه که از آن انتظار می‌رفت، به مانند تمام ساخته‌های این مولف به‌صورت زیرمتنی مفاهیمی پراهمیت را زیر ذره‌بین برد و این‌گونه مرحله‌ی سوم تکامل بتمن یعنی فرار از سقوط و رسیدن به رستگاری را به زیباترین شکل تصویر کرد.

تلقین Inception

2010

«تلقین» با بازی درخشان لئوناردو دی کاپریو به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم اورجینال نولان تا امروز، یکی از بهترین فیلم های کریستوفر نولان به حساب می‌آید؛ فیلمی که برادران وارنر صرفا به خاطر موفقیت «شوالیه تاریکی» و کسب رضایت نولان برای ساخت «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» بودجه‌ی آن را تأمین کرد. ولی این فیلم نه‌تنها ضرر نداد، بلکه در تمام جهان به شکل عجیبی باکس‌آفیس را آتش زد.

فیلم های نولان
فیلم های نولان

رسانه‌های معتبر و نظرسنجی‌های قابل اعتنای گوناگونی از Inception به‌عنوان بهترین فیلم دهه‌ی گذشته یاد می‌کنند و کارشناس‌های زیادی باور دارند که اثر مورد بحث، نزدیک‌ترین داشته‌ی هالیوود به یک کلاسیک مدرنِ ماندگار است؛ یکی از آن آثاری که فیلم‌سازهای تازه‌ای را به هیجان می‌آورند و جریان‌سازی می‌کنند.

بیلج ابیری، عضو ارشد رسانه‌ی بزرگ والچر در این رابطه می‌نویسد: «شما می‌توانید هرچه‌قدر که می‌خواهید به Inception تنفر بورزید. ولی بعد از 10 سال، این فیلم هنوز بر سینما حکم‌فرمایی می‌کند».

این فیلم در هشت بخش نامزد جایزه اسکار شده و در چهار بخش بهترین جلوه های بصری، بهترین ادیت صدا، بهترین میکس صدا و بهترین فیلمبرداری برنده جایزه اسکار شد.

بیشتر بخوانید:

میان ستاره ای Interstellar

2014

وقتی سه‌گانه‌ی The Dark Knight در تاریخ ثبت شد و دنیا هنوز در شوک فروش باورنکردنی «اینسپشن» به‌عنوان یک فیلم لایواکشن اورجینال بود، همه آماده‌ی برداشته شدن قدم بعدی توسط فیلم‌ساز بریتیانیایی بودند.

اما نتیجه برای بسیاری از سینماروها حتی از همه‌ی انتظاراتی که داشتند، بالاتر رفت. «اینتراستلار» از ابتدا تا انتها همزمان درگیرکننده و سرگرم‌کننده بود؛ همزمان پرشده از پیام‌های گوناگون و شکل‌گرفته با سکانس‌های زیبایی که در هماهنگی بی‌پایان با موسیقی بی مثل‌ومانند هانس زیمر، نفس‌ها را در سینه حبس می‌کردند.

فیلم های نولان
فیلم های نولان

به همین خاطر «میان‌ستاره‌ای» حتی در جهان فیلم‌های مرتبط با سفر به فضا که همیشه یا فقط فلسفی یا صرفا پرشده از جذابیت‌های بصری تماشایی و قصه‌های مفرح هستند، باز راه باریکی را مخصوص به خود ساخت تا برای انواع‌واقسام بینندگان، انواع‌ و اقسام آورده‌ها را داشته باشد.

دقت علمی فیلم در تمامی زمینه‌ها باتوجه‌به موضوعی که به آن می‌پرداخت، نه کم‌نظیر که بی‌نظیر بود. بودجه‌ی صرف‌شده برای ارائه‌ی دقیق‌ترین تصویر ممکن از سیاه‌چاله و کرم‌چاله در «اینتراستلار» 30 میلیون دلار است.

کیپ تورن، فیزیکدان سرشناس و متخصص در زمینه‌ی اخترفیزیک، نسبیت عام، کیهان‌شناسی و گرانش می‌گوید: «هیچ‌کس غیر از کریستوفر نولان در دنیا نمی‌توانست یک استودیو را راضی به خرج 30 میلیون دلار برای ساخت کامل‌ترین شبیه‌سازی ریاضیاتی ممکن از یک سیاه‌چاله کند. چند سال بعد که دانشمندها واقعا موفق به ثبت تصویر یک سیاه‌چاله شدند، رسانه‌های زیادی نوشتند که تیم نولان پیش‌بینی دقیقی داشت!

او به این جزئیات به شکلی باورنکردنی اهمیت می‌داد. بارها فیلم‌نامه‌ی خود را برای من می‌فرستاد تا مطمئن شود که اشکال علمی ندارد و حداقل نظریات و حتی فرضیاتی در علم روز هستند که بتوانند امکان رخ دادن اتفاقات حاضر در جهان اثرش را تایید کنند. هرگز فکر نمی‌کردم یک فیلم‌ساز انقدر علم را جدی بگیرد و آن را محترم بشمارد. او انقدر مطالعات و دانش علمی قابل توجهی داشت که در رابطه با برخی موارد مرتبط با کیهان‌شناسی، ساعت‌ها به صحبت با من می‌پرداخت».

دانکرک Dunkirk

2017

«دانکرک» به عنوان یکی از بهترین فیلم های کریستوفر نولان یا همان برترین فیلم جنگی 50 سال اخیر به انتخاب منتقدها در راتن تومیتوز، برخلاف همه‌ی فیلم‌های بلند دیگر کریستوفر نولان بیشتر از آن که قصد قصه‌گویی مفصل را داشته باشد، مخاطب را با تدوین صوتی و میکس صدا مثال‌زدنی به وسط میدان نبرد می‌برد تا همه‌چیز را زیر نظر بگیرد. فیلم هرگز جلوه‌ی واضحی از دشمن را نشان نمی‌دهد و فقط روی انسان‌هایی تمرکز می‌کند که برای باقی ماندن در این جهان می‌جنگند.

در «دانکرک» خبری از کلیشه‌هایی چون جمع شدن نفرات برای طراحی نقشه‌ی مفصل حمله یا دفاع، سکانس‌هایی با محوریت شرح دلایل ارزشمندی جنگی برای سربازهای جوان یا قهرمان‌سازی‌ها و قهرمان‌پرستی‌های مرسوم نیست.

فیلم های نولان
فیلم های نولان

هر کس به‌سادگی وظیفه‌ی خود در میدان جنگ را انجام می‌دهد و به اندازه‌ای که می‌تواند برای بقا مبارزه می‌کند. اصل جادوی فیلم را هم زمانی درک می‌کنیم که داخل سالن سینما مات‌ومبهوت آن شویم و نخواهیم به پایان برسد.

زیرا وقتی موسیقی هانس زیمر شما را احاطه کند و قاب‌های تماشایی هویته ون هویتما بیشتر و بیشتر تماشاگر را به اعماق تنظیمات داستانی آن فرو می‌برند، دیگر نمی‌توان از «دانکرک» گریخت؛ فیلمی که کارگردان‌های بزرگ از جمله پل توماس اندرسون می‌گویند هیچ‌کس جز نولان نمی‌توانست آن را بدون CGI و به واقعی‌ترین شکل ممکن بسازد.

کوئنتین تارانتینو هم سکانس خوابیدن سربازها روی زمین موقع از راه رسیدن بمب‌افکن‌های اشتوکا را بهترین سکانس تاریخ سینمای جنگ می‌داند.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر