;
coinex

بهترین فیلم های برادران کوئن ؛ بیوگرافی و فیلم های برادران کوئن!

برادران کوئن از معدود کارگردان های صاحب سبک و موفق سینما هستند که عموما باهم کارمیکنند. در بهترین فیلم های برادران کوئن با ما باشید.

کوئن‌ها را می‌توان از تاثیرگذارترین کارگردانان سینمای هالیوود و حتی بالاتر از آن، سینمای جهان دانست. سازندگانی که آثارشان طیف گسترده‌ای از ژانرهای گوناگون را دربرمی‌گیرند و همواره، بالاتر از همه‌چیز به دنبال شکستن کهن‌الگوها و خلق استانداردهایی تازه در داستان‌گویی هستند.

فیلم‌های این دو نفر که آن‌ها دائما در لحظات‌شان به کمک داستان‌سرایی‌های مثال‌زدنی و ارائه‌ی مخلوطی از چند ژانر گوناگون به بیننده، موفق به خلق احساس در وجود او می‌شوند، مدام به پردازش شخصیت‌های‌شان و پیچ و تاب بخشیدن به طرح‌های گوناگونی که دارند توجه می‌کنند و به همین سبب، در قصه‌گویی عالی هستند.

کاری نیست که جوئل کوئن و برادرش ایتن نتوانند در سینما انجام دهند. آن‎ها فیلم‎هایی در زیر ژانر انتقام به بی‌رحمانه‎ترین شکل ممکن، کمدی‎های بسیار موفق و حتی ماجراجویی‎های موزیکال ساخته‎اند. بهترین فیلم های برادران کوئن تنها به این ژانرها محدود نمی‌شوند.

آن‎ها چشمانی برای دیدن زیباترین‎ها، گوش‎هایی برای شنیدن دلنوازترین آهنگ‎ها و مشامی برای حس عجیب و غریب‎ترین بوها دارند. و البته از حس لامسه افسانه‎ای آن‎ها مانند پادشاه میداس نمی‎توانیم بگذریم؛ که هنر را شکل می‎دهد.

با ما در معرفی بهترین فیلم های برادران کوئن همراه شوید.

بهترین فیلم های برادران کوئن

جوئل کوئن و ایتن کوئن معروف به برادران کوئن از سال 1984 فیلم‌سازی را آغاز کردند. آثار آن‌ها گستره وسیعی از ژانرها و سبک‌ها را در برمی‌گیرد. گرچه هم‌زمان طعنه به مضامین و ساختارهای متعارف و به شوخی‌گرفتن ژانرها بخشی همیشگی از عموم فیلم‌های آن‌ها بوده است.

برادران کوئن تا به حال 13 بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند. آن‌ها اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را برای «فارگو» (Fargo) دریافت کردند و جوایز اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی بخاطر ساخت «جایی برای پیرمردها نیست» (No Country for Old Men) به این دو برادر رسید. حضور کوئن‌ها در جشنواره فیلم کن نیز پردستاورد بوده است.

برادران کوئن برای ساخت «بارتون فینک» (Barton Fink) نخل طلای کن را در سال 1991 به خانه بردند. فیلم‌های فارگو، بارتون فینک و «مردی که آنجا نبود» (The Man Who Wasn’t There) هر سه در کن برنده جایزه بهترین کارگردانی شدند. همچنین جایزه بزرگ جشنواره کن برای فیلم «درون لوین دیویس» (Inside Llewyn Davis) در سال 2013 به کوئن‌ها رسید.

جوئل کوئن و ایتن کوئن در کنار هم 18 فیلم بلند سینمایی ساخته‌اند. فیلم وسترن «تصنیف باستر اسکراگز» (انگلیسی: The Ballad of Buster Scruggs) آخرین اثری است که تا امروز از این دو برادر روی پرده رفته است. در ادامه قصد داریم به معرفی بهترین فیلم های برادران کوئن بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

دهشت زده Blood Simple

1984

«دهشت‌زده» فیلمی است که چند «اولین» را در خود جای داده است. اولین فیلم برادران کوئن. اولین فیلم مهم بری ساننفلد به عنوان فیلم‌بردار که پس از آن در آثاری چون «بزرگ کردن آریزونا» (Raising Arizona) و «تقاطع میلر» (Miller’s Crossing) با کوئن‌ها به همکاری پرداخت و مدتی بعد خود به عنوان کارگردان آثاری عامه‌پسند ساخت.

در عین حال دهشت‌زده اولین حضور سینمایی همسر جوئل کوئن بود؛ اولین حضور فرانسیس مک‌دورمند که مدتی بعد بابت حضور در نقش پلیس زن در فیلم فارگو اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. او یک‌بار دیگر همین جایزه را بخاطر بازی در فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» گرفت.

بهترین فیلم های برادران کوئن
بهترین فیلم های برادران کوئن

اما دهشت‌زده به عنوان یکی از بهترین فیلم های برادران کوئن سوای نکات اشاره شده اهمیتی ویژه در کارنامه برادران کوئن دارد؛‌ در واقع بسیاری از موتیف‌ها و عناصری که در سال‌های بعد در سایر آثار این دو کارگردان دیده می‌شود را می‌توان در اولین اثر آن‌ها سراغ گرفت.

دهشت‌زده یک نئونوار جنایی است که از رمان «خرمن سرخ» (Red Harvest) نوشته دشیل همت (نویسنده رمان‌های پلیسی آمریکایی) اقتباس شده. فیلم درباره یک مرد ثروتمند و حسود است که برای کشتن زن خیانت‌کارش یک کارآگاه خصوصی استخدام می‌کند.

بنیاد فیلم آمریکا در سال 2001 دهشت‌زده را در لیست 100 فیلم هیجان‌انگیز سینمای آمریکا قرار داد.

بزرگ کردن آریزونا Raising Arizona

1987

فیلم داستان سورئال زندگی پر از پارادوکس یک زوج نیمه خل آمریکایی است. نیکلاس کیج در نقش«های»، دزد ناشی و سابقه‌داری است که طی تکرار در بازداشت شدنش با خانم پلیسی به نام «اد» با بازی هالی هانتر در بازداشتگاه آشنا شده و در نهایت هم توبه کرده، دزدی را کنار گذاشته و با او ازدواج می‌کند.

بهترین فیلم های برادران کوئن
بهترین فیلم های برادران کوئن

این دو فقط یک چیز برای ادامه دادن به زندگی عاشقانه شان کم دارند و آن هم یک بچه است. در دقیقه 21 عکس زوج خوشبخت فیلم را در حال بغل کردن بچه‌ای می‌بینیم؛ بچه‌ای که دزدیده شده است.
این فیلم را می‌توان کمدی‌ترین و روشن‌ترین اثر برادران کوئن دانست. در عین حال اثری متوسط می‌باشد. اثری که برادران کوئن را در مسیر فیلمسازی‌شان نگه داشته تا بعد‌ها تحولات چشمگیر خود را در دنیای سینما اجرا کنند.

تقاطع میلر Miller’s Crossing

1990

در شهری بی‌نام در سال 1929 در شرق امریکا، رکود اقتصادی بزرگ شروع شده است و آتش جنگ بر سر قدرت بین دو گانگستر بزرگ شهر روشن است.تام ریگان (گابریل بایرن) به عنوان مشاورِ لئو (آلبرت فینی)، یکی از سران مافیا، سعی در کم کردن کشمکش‌ها و خدمت به رییس‌اش را دارد.

بهترین فیلم های برادران کوئن

اما داستان پیچیده‌تر شده و پای یک زن به میان می‌آید. حالا تام باید وفاداری‌اش را به رییس‌اش ثابت کند.
فیلم «تقاطع میلر» اثری نوآر به همراه فیلمنامه‌ای هوشمندانه و بسیار زیبا با رعایت اصول فیلمسازی نوآر و درکنار آن هجو‌های سینمایی مخصوص این دو برادر است

بیشتر بخوانید:

بارتون فینک Barton Fink

1991

کمدی گیج کننده‌ای که داستان آن در سال 1941 می‌گذرد. بارتون فینک (جان تورتورو) نمایشنامه‌نویس تئاتر برادوی است. پیشنهاد وسوسه‌انگیزی او را به هالیوود می‌کشاند و در اتاق هتلی شروع به نوشتن فیلمنامه یک فیلم ورزشی می‌کند اما کلمات برای نوشتن این فیلمنامه او را یاری نمی‌کنند.

بهترین فیلم های برادران کوئن

در این میان با همسایه‌اش (جان گودمن) آشنا می‌شود و از آن به بعد فیلم به یک تریلر روان پریشانه تبدیل می‌شود. بردن نخل طلای بهترین فیلم و کارگردانی کن برای جوئل کوئن و بهترین بازیگر مرد برای جان تورتورو فصل جدیدی از زندگی سینمایی برادران کوئِن را رقم زد.

این دو برادر مستقل بعد از این فیلم به دنیا معرفی شدند و توانستند هر چه را دوست داشتند، بسازند. بعد از این بود که سبک فیلمسازی این دو برادر در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شد.

فارگو Fargo

1996

بی‌شک «فارگو» یکی بهترین فیلم های برادران کوئن و احتمالا یکی از چند فیلمی است که در کارنامه کاری این دو برادر از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. فارگو همچنین در شصت و نهمین جشنواره اسکار نامزد دریافت هفت جایزه شد که توانست از میان آن‌ها به دو جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول زن دست یابد. جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن از جمله سایر افتخارات بین‌المللی این اثر سینمایی بود.

بهترین فیلم های برادران کوئن

فارگو یک کمدی سیاه کلاسیک است که در آن فرانسیس مک‌دورمند نقش مارج گاندرسون یک پلیس زن باردار را بازی می‌کند. گاندرسون درگیر موضوع قتل‌هایی شده که در جاده رخ داده‌اند و قتل‌ها با استخدام دو جنایت‌کار برای دزدیدن یک زن در ارتباط است.

فیلم سینمایی فارگو در محیط جوی ویژه‌ای ساخته شده و روایت در سفیدی کورکننده برف پیش می‌رود. در حقیقت تناسبی خاص میان شرایط سخت و خشن محیطی و خشونت درونی اثر به چشم می‌خورد. در فارگو سرما فراتر از شرایط محیطی، بخشی جدایی‌ناپذیر از فیلم است.

سرما آدم‌ها را مجبور کرده در خانه‌ها بمانند و فضا به شکلی است که گویا صرف ‌دوام‌آوردن در این سرما خود کار بزرگی است. حال در این شرایط،‌ شرایطی که بقا نیازمند نوعی همدلی است،‌ خشونت و قتل همچون عملی به مراتب بی‌رحمانه‌تر از قبل جلوه‌گر می‌شود؛ همچون قرمزی بیش از حد برجسته خون روی سفیدی شدید برف‌.

لبووفسکی بزرگ The Big Lebowski

1998

باز هم کمدی و هجویه‌ای دیگر؛ این بار هم آدم ربایی از هسته‌های کلیدی داستان است. رفیق لبووفسکی (جِف بریجز) ناخواسته درگیر این ماجرای آدم ربایی می‌شود و دوستانش (استیو بوشمی و جان گودمن) که هم تیمی‌هایش در لیگ محلی بولینگ نیز هستند او را در این درگیری راهنمایی کرده شاید در نهایت برای آن‌ها سودی داشته باشد.

بهترین فیلم های برادران کوئن

«لبووفسکی بزرگ» فیلمی است که از نظر روایت داستانی با بقیه فیلم‌های این دو برادر متفاوت است. می‌توان گفت جوئل و اتان می‌خواسته‌اند سبک فیلمسازی‌شان را اِرتقا داده و اسلوب تازه‌ای پیدا کنند (که البته موفق نبودند). اما با تمام آشفتگی درونی فیلم، باز هم فضای ساخته شده در این فیلم دلنشین و زیباست.

بیشتر بخوانید:

ای برادر کجایی O’ Brother Where Art Thou

2000

سه زندانی عجیب و غریب و کمی احمق (جورج کلونی، جان تورتورو و تیم بلیک نِلسون) در دهه 30 فرار کرده و تحت تعقیب‌اند. در مسیری که اورت (کلونی) آن‌ها را می‌برد در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرند و با انسان‌های مختلف و عجیبی رو به رو می‌شوند. در ریل قطار کوری را دیده که آن‌ها را از آینده نزدیک شان با خبر می‌کند.

بهترین فیلم های برادران کوئن
بهترین فیلم های برادران کوئن

این بار کوئن‌ها نه تنها «اودیسه هومر» بلکه به «سفرهای سالیوان» و «جادوگر شهر آز» را نیز مورد استناد خود قرار دادند. «ای برادر کجایی؟» مغالطه‌های روح آدمی و عشق به استهزا و گزافه‌گویی را ستایش می‌کند. چرایش را نمی‌دانیم اما دوستش داریم.

مردی آنجا نبود The Man Who Wasn’t There

2001

به سختی می‎توان با داستان فیلمی در مورد یک آرایشگر هیجان‎زده شد. با این حال، در فیلم مردی که آن جا نبود، بیلی باب تورنتون باعث می‎شود این سفر ارزش زحمتش را داشته باشد. او در این فیلم یک آرایشگر سیگاری، کم حرف و چندلایه را به تصویر می‎کشد.

فیلم به صورت سیاه و سفید ضبط شده است و کلاسیک‎ترین و خودآگاهانه‎ترین فیلم نوآر برادران کوئن و شاید عجیب‎ترین آن‎ها است. و در فهرست بهترین فیلم های برادران کوئن قرار گرفته است.

بهترین فیلم های برادران کوئن

فضای رویایی فیلم، استفاده آزادانه از عناصر داستانی شاهکار «غرامت مضاعف» بیلی وایلدر کبیر و نشان دادن بشقاب پرنده (UFO) در سکانس‎‌های نهایی ممکن است برای برخی از افراد عجیب باشد و با فیلمی با ریتم بسیار آهسته روبرو شوند.

با این حال، مانند با بهترین فیلم های برادران کوئن این فیلم یک نوع هاله رمز‎آلود زیبا در خود دارد که به دنبال چندین مرتبه مشاهده نمایان می‎شود.

جایی برای پیرمردها نیست No Country for Old Men

2007

«جایی برای پیرمردها نیست» یک درام جنایی است درباره قاتل بی‌رحم و بسیار خونسردی که برای یافتن پول‌های دزدی و کشتن دزد پول‌ها اجیر شده. هم‌زمان کلانتر اد تام بل به دنبال یافتن این دو است.

بهترین فیلم های برادران کوئن

اینکه چطور شیوه‌های نسل گذشته و شکل مواجهه آن‌ها با خشونت، حتی درک آن‌ها از خشونت در دوران اخیر چندان کارکردی ندارد از مضامینی است که در فیلم مرکزی به نظر می‌رسند. تم‌هایی چون شانس و تقدیر، نوعی شوخ طبعی تلخ و ترسناک و شکل خاصی از پیش‌بینی‌ناپذیری این اثر را به نمونه‌ای پخته و جذاب از مدل فیلم‌سازی کوئنی تبدیل کرده است.

جایی برای پیرمردها نیست در جوایز اسکار 2007 نامزد دریافت 8 جایزه و برنده 4 جایزه اسکار از جمله جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این اثر سینمایی توسط تعداد قابل توجهی از منتقدان انگلیسی‌زبان یکی از بهترین فیلم‌های سال 2007 ارزیابی شد و به باور بعضی از کارشناسان بهترین فیلم برادران کوئن است.

بیشتر بخوانید:

یک مردی جدی A Serious Man

2009

کوئن‎ها با ساخت فیلم یک مرد جدی از روند همیشگی فیلم‎سازی خود و انتخاب ژانر فاصله گرفتند. یک داستان شخصی در مورد پروفسوری یهودی (با بازی مایکل استولبارگ) که از یک سری بحران‎های اگزیستانسیال و شخصی در حومه شهری ایالت‌های غرب میانه آمریکا در دهه 60 میلادی کلافه شده است.

او با یک سری خاخام یهودی مشورت می‎کند تا علت آزمایش‎های الهی را که با آن‎ها روبرو شده است درک کند. در همین حین همسرش او را ترک می‎کند و توسط یک دانشجو مورد اخاذی قرار می‎گیرد.

بهترین فیلم های برادران کوئن

 

برادران کوئن در این فیلم دوباره به بیهودگی زندگی و پوچی آن تاکید می‎کنند. فیلم با فلش‎بک‎هایی در مورد یک داستان مرموز در مورد Shtetl (شهر یا روستای یهودی‌نشین کوچکی در شرق اروپا) شروع می‎شود و پر از لحظاتی است که باعث می‎شود هر نسل خاص از یهودیان به یاد کلاس‎های درس زبان عبری بیافتند.

فیلم مرد جدی یک مثال عالی برای ترسیم زندگی شهری یهودیان بعد از جنگ جهانی است. علاوه بر این، فیلم به شکل جاه‎طلبانه و خنده‎داری موضوعاتی مانند سرنوشت، مذهب، آیین دینی و آشفتگی را بررسی می‎کند. افراد غیر یهود نیز می‎توانند از تماشای یکی از بهترین فیلم های برادران کوئن لذت ببرند.

شهامت واقعی True Grit

2010

«شهامت واقعی» یکی دیگر از بهترین فیلم های برادران کوئن ، در میان آثار جدیدتر آنها قرار دارد که نوعی ضد وسترن یا وسترن مدرن به حساب می‌آید. این اثر دومین اقتباس مشهوری است که از رمانی به همین نام نوشته چارلز پورتیس صورت گرفته است. پیش از این در سال 1969 اولین اقتباس از شهامت واقعی توسط هنری هاتاوی کارگردانی شد؛‌ فیلمی با حضور بازیگرانی چون جان وین، کیم دربی و گلن کمپل.

بهترین فیلم های برادران کوئن

اما در نسخه جدید شهامت واقعی ساخته برادران کوئن، جف بریجز در نقش روستر کوگبورن ظاهرا شد؛ نقشی که برای او نامزدی جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به دنبال داشت. فیلم در مجموع در 10 رشته نامزد جایزه اسکار شد اما از هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار دست خالی بیرون آمد.

اتان کوئن پیش از آغاز فیلم‌برداری اثر درباره فیلم گفته بود این فیلم نسبت به نسخه سال 1969 اقتباس وفادارنه‌تری از رمان خواهد بود. شهامت واقعی روایت دختری نوجوان است که پس از مرگ پدرش برای انتقام‌گیری از قاتل او یک مارشال ایالتی را به استخدام در می‌آورد.

درون لوین دیویس Inside Llewyn Davis

2013

گرچه در نگاه مخاطبان «درون لوین دیویس» از نظر محبوبیت به پای آثاری چون «جایی برای پیرمردها نیست»، «فارگو» یا «لبوفسکی بزرگ» نمی‌رسد اما از نظر منتقدان انگلیسی‌زبان این اثر برادران کوئن بهترین فیلمی است که آن‌ها تا به امروز ساخته‌اند.

بهترین فیلم های برادران کوئن

این کمدی درام با بازی اسکار آیزاک یک هفته از زندگی لوین دیویس، خواننده آثار موسیقی فولک را دنبال می‌کند. خواننده‌ای که در تلاش است هم‌زمان با رسیدن به موفقیت در زمینه موسیقی، سر و سامانی هم به زندگی شخصی‌اش بدهد. درون لوین دیویس موفق شد در جشنواره فیلم کن 2013 جایزه بزرگ (Grand Prix) را به دست آورد. جایزه‌ای که از نظر اعتبار پس از نخل طلا قرار دارد.

همانطور که اشاره شد درون لوین دیویس از جمله فیلم‌های محبوب منتقدان است. این فیلم که در پایگاه متاکریتیک با 52 نقد مثبت نمره 93 را به خود اختصاص داده در بسیاری از لیست‌ها و فهرست‌هایی که تحت عنوان آثار برتر قرن 21 منتشر شده‌اند حضور دارد

بیشتر بخوانید:

تصنیف باستر اسکراگز The Ballad of Buster Scruggs

2018

تا مدتی ظاهر قضیه به این شکل بود که فیلم تصنیف باستر اسکراگز یک سریال تلویزیونی است که برادران کوئن برای پخش از نت فلیکس ساخته‎اند؛ اما اینطور نبود. بلکه تصنیف باستر اسکراگز فیلمی تشکیل شده از چند داستان کوتاه است که غرب قدیم را به شکل ناخوشایندی به تصویر می‎کشند.

بهترین فیلم های برادران کوئن

همانند هرگونه فیلم Anthology دیگر، حتی اگر آن را برادران کوئن ساخته باشند، نتیجه کار بگیرنگیر دارد. در فیلم باستر اسکراگز که آخرین فیلم برادران کوئن است، چیزی که درست کار کند وجود ندارد. اما بعضی از قسمت‎ها تاثیرگذاری بیشتری از سایرین دارند تا به نوعی تجربه دیدن این فیلم یک دست نباشد.

طبیعتا تیم بازیگری از بهترین افراد تشکیل شده است. تیم بلیک نلسون در نقش تفنگ‎دار مشهوری که آواز می‎خواند، تام ویتس در نقش یک جوینده طلای بداخلاق، لیام نیسون به‌عنوان مدیر کم‌حرف یک تئاتر دوره‎گرد و زویی کازان به‌عنوان یک مسافر بی‌تجربه و خام. با این حال، جذاب‎ترین نکته این فیلم دید بدبینانه برادران کوئن است. آن‌ها از این ژانر محبوب آمریکایی استفاده می‎کنند تا بگویند چطور مرگ تمامی ما را دربر می‎گیرد.

بیشتر بخوانید:

گردآوری : techrato

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر