;
coinex

بهترین فیلم های کره ای 2020 ؛ گذری بر تاریخ سینمای کره!

سریال ها و فیلمهای کره ای در ایران محبوبیت خاصی دارند. امروز قصد دارم در این گفتار فهرستی از بهترین فیلم های کره ای 2020 را به شما معرفی کنم.

سریال ها و فیلم های کره ای در کشورمان بسیار پرطرفدار هستند و این موضوع را می توان از تعداد محصولات تصویری این کشور که سالانه در ایران به نمایش در می آیند متوجه شد. اگر چه سریال های کره ای همواره از محبوب ترین و پرطرفدارترین سریال های تلویزیونی در خارج از مرزهای کره بوده اند اما نباید از فیلم های سینمایی این کشور نیز غافل ماند که در سال های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب نموده اند.

سینمای کره (جنوبی) در طی سال های اخیر به اعتبار بسیار بالایی در جهان دست پیدا کرده به طوری که فاصله آن با هالیوود و دیگر سینماهای پیشگام جهان به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

سینمای کره سال‌هاست که در سطح بین‌المللی مطرح است. دلیل اصلی موفقیت فیلم‌های آن، فیلم‌نامه قوی، بازی‌های فوق‌العاده، فیلم‌برداری حرفه‌ای و موسیقی‌های ارزشمند آن است. با این‌که بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در کره، بودجه زیادی مانند اکثر فیلم‌های هالیوودی ندارند، اما فیلم‌های فوق‌العاده زیادی در میان آن‌ وجود دارد.
قبل از رسیدن به فهرست بهترین فیلم های کره‌ ای 2020 بهتر است بدانید که فیلم‌های کره‌ای نسخه پرسروصداتر فیلم‌های هالیوودی نیستند، بلکه در سینمای کره نکته مهم تمرکز بر پیشرفت شخصیت‌ها بدون اضافه کردن جنبه‌های اضافی به داستان است.

بهترین فیلم های کره ای 2020

فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای در میان دوستداران فیلم و سینما جایگاه خاص خود را دارند، اما گاهی پیدا کردن بهترین فیلم‌ها کار سخت و زمان‌بری است.

پیش تر در مطلبی به بهترین سریال های کره ای 2020 پرداختیم؛ اما از آنجا که کره‌ای‌ها در دو دهه گذشته فیلم‌‌های پرفروش و باکیفیتی تولید کرده‌اند و طرفداران آنها هم روز به روز بیشتر می‌شود، این مطلب از سری گفتارهای بخش سینما تلویزیون را به معرفی بهترین فیلم های کره ای 2020 اختصاص داده ایم. با تکراتو همراه باشید.

گلوله بدون هدف Aimless Bullet : به کارگردانی یو هیون ماک

۱۹۶۱

یک فیلم کره‌ای نوآر که در واکنش به سینمای نئورئالیسم ایتالیا ساخته شد و بیش از پنج دهه است که مخاطب را به خود جلب می‌کند. این فیلم به زمانی تعلق دارد که سینمای کره به زندگی ملت کره جنوبی تمرکز می‌کرد. این فیلم از یو هیون همواره یکی از بهترین فیلم‌های سینمای کره بوده است.

بهترین فیلم های کره ای 2020
بهترین فیلم های کره ای 2020

در سال‌های ۱۹۶۰ در میان مشکلات سیاسی دوره‌ای پدید آمد که سانسور و ممنوعیت به حداقل رسید و حاصلان این فیلم بود. شاید اگر این شرایط وجود نداشت هرگز شاهد این فیلم نبودیم. در زمان اکران این فیلم مدتی ممنوع شد. “گلوله بدن هدف” به‌خوبی توانست بر فیلم‌های دیگر سینمای کره تأثیر بگذارد و به اوج سینمای رئال کره برسد.

بیشتر بخوانید:

گرده گل‌ها  The Pollen of Flowers : به کارگردانی‌ها گیل جونگ

۱۹۷۲

ها گیل جونگ فیلم‌ساز کره‌ای در آمریکا به تحصیلات سینما پرداخت و با کوله باری از تجربیات و تأثیرات سینمای آوانگارد پازولینی و آنتونیونی تا فیلم‌های روان‌شناسانه سوئدی برگمن به کره بازگشت و یک فیلم منحصربه‌فرد ساخت. این فیلم که در آن موضوعات عجیب دیده می‌شود در مکانی به نام خانه آبی رخ می‌دهد.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

این فیلم که با منابع محدود ساخته شد به موضوع و روایت داستان توجه ویژه‌ای داشته و از عناصری استفاده کرده که تأثیر موفق و خارق‌العاده‌ای ایجاد کردند. این فیلم همیشه شاهکار این کارگردان باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

خانواده ساکت The Quiet Family : به کارگردانی کیم جی-وون

۱۹۹۸

در اولین تجربه فیلم سینمایی بلند “کیم جی-وون” با خانواده کانگ آشنا می‌شویم که به روستای دورافتاده‌ای رفته‌اند تا برای کوهنوردان کلبه‌ای ایجاد کنند. تنها مشکل این است که اولین مهمانشان خودش را کشته، و آنها برای جلوگیری از خراب شدن سابقه‌شان جسد را پنهان می‌کنند. بنابراین ماجرای خانواده کانگ و مهمان‌های عجیبشان ادامه پیدا می‌کند.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

این فیلم با حضور “چوی مین-سیک” (الدبوی (Oldboy)) و “سونگ کانگ-هو” (میزبان (The Host)) دنیایی به هزارتوی روان کره جنوبی است. استفاده از این ژانر در کنار صحنه‌های شوکه کننده در هتل نماد روان از هم گسیخته این خانواده ساکت است.

این فیلم در سال ۲۰۰۲ توسط “تاکاشی میکه” با نام The Happiness of the Katakuris بازسازی شد. “خانواده ساکت” در سال ۱۹۹۸ با نوع جدید کمدی سیاه خود که موج جدید سینمای کره جنوبی بود، از فیلم‌های ترسناک سنتی کره جنوبی (منهای دختر ارواح) الهام گرفت، اما روش و ساخت را تغییر داد تا درک عمیق فیلمساز از ژانرهای وسترن را نشان دهد.

آب‌نبات نعناع Peppermint Candy : به کارگردانی لی چانگ دانگ

۱۹۹۹

یک اثر خیره‌کننده هنری با ساختار منسجم و تأثیر احساسی بر روی بیننده که می‌توان آن را مانند کلاس درس تاریخ دانست. لی چانگ دانگ در حقیقت فضای سیاسی و اجتماعی کره را هدف قرار داده و تأثیر آن در زندگی شهروندان را نشان می‌دهد. داستان فیلم که از زمان حال آغاز شده و به‌تدریج به سمت گذشته می‌رود نشان می‌دهد که چگونه زندگی یک مرد در سال‌های ۱۹۸۰ به قهقرا کشیده شده است.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

کارگردان این فیلم با تولید آن نشان داد که یکی از قدرتمندترین فیلم‌سازان جهان است و البته نقش‌آفرینی سئول کیونگ گو در نقش اصلی در موفقیت فیلم تأثیرگذار بود.

بیشتر بخوانید:

دختر پرروی من My Sassy Girl : به کارگردانی کواک جی یانگ

۲۰۰۱

لیست بهترین فیلم‌های کره‌ای بدون وجود یک فیلم کمدی رمانتیک کامل نخواهد بود که البته ملکه آن‌ها این فیلم است. یک فیلم عاطفی و رمانتیک با بازی جون جی هیون و کارگردانی کواک جی یانگ که به‌خوبی توانسته عناصر لازم این فیلم را نشان دهد. دختر پرروی من با طنز زیاد و صحنه‌های رمانتیک و عاشقانه توانست در دل مخاطب جای بگیرد.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

این فیلم را می‌توان ازنظر استانداردهای فیلم‌های کمدی رمانتیک یک اثر طولانی دانست (نسخه نهایی ۱۳۷ دقیقه بود) اما صحنه‌های زیبا و تأثیرگذار و بازی درخشان بازیگر مرد، چا تائه هیون، توانست از این فیلم یک اثر جذاب بسازد. این فیلم زیبا از صحنه ملاقات دو شخصیت اصلی داستان آغاز شده و سپس ماجراهایی میان این دو آغاز می‌شود. این فیلم از آن دست فیلم‌هایی است که فراموش نمی‌کنید.

خاطرات قتل Memories of Murder : به کارگردانی بونگ جون هو

۲۰۰۳

یکی از بهترین آثار ساخته‌شده در این ژانر که به‌خوبی توانسته قوانین این ژانر را نشان دهد. در حقیقت این فیلم برترین فیلم سینمای کره در ۱۵ سال اخیر است. علاوه بر این ژانر، فیلم به کشتارهای سال ۱۹۸۰ کره و سرکوب سیاسی مردمان این کشور اشاره دارد. باوجود فضای تیره و تاریک این فیلم چیزی از ارزش آن کم نمی‌شود. 
فیلم سینمایی کره ای
فیلم سینمایی کره ای
بیشتر بخوانید:

 

الدبوی Oldboy : به کارگردانی پارک چان-ووک

۲۰۰۳

دومین فیلم “پارک چان ووک” از سه گانه انتقام، “الدبوی” است که “چویی مین شیک” در آن به عنوان “اوه دسو” بازی درخشانی از خود بر جای می‌گذارد. “اوه دسو” مردی است که دزدیده شده و بدون آنکه دلیل آن را بداند برای ۱۵ سال زندانی می‌شود و ناگهان باز هم بدون آنکه دلیل آن را بداند، به همان دنیایی که سالها پیش از آن پاک شده بود، بازگردانده می‌شود. در ادامه فیلم شاهد تصاویری پویا، عجیب، صادقانه و به یادماندنی خواهیم بود.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

“الدبوی” شاید یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های موج جدید کره جنوبی، که تا به حال ساخته شده، باشد چرا که در سطح بین المللی توجهات زیادی را به خود جلب کرد، و می‌توان از آن به عنوان برگ برنده نام برد. یک مونولوگ هیجان انگیز درباره انتقام، فقدان، عشق و پشیمانی که اگر به عنوان مهم‌ترین فیلم کره‌ای تاریخ در نظر گرفته شود هم، قابل درک است.

یک زندگی عجیب‌وغریب A Bittersweet Life : به کارگردانی کیم جی وون

۲۰۰۵

یکی از جالب‌ترین فیلم‌های سینمای کره که با توجه به ارزش‌های فیلم‌سازی این کشور یک موفقیت محسوب می‌شود. این فیلم گانگستری نوآر از کیم جی وون توانست به دلیل فضای جالب و اکشن از سراسر جهان طرفدارانی برای خود دست‌وپا کند. فیلم این کارگردان فضای مدرن سئول را با فضای قدیمی آن در هم می‌آمیزد.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

فیلم در ابتدا به‌عنوان یک داستان گانگستری آغاز شده و سپس به یک داستان انتقام جویانه تبدیل می‌شود. در حقیقت می‌توان داستان فیلم را دو نیمه دانست که در نهایت به یک پایان رضایت‌بخش ختم می‌شود. بااینکه اغلب فیلم‌های کرده دارای معانی درونی و پنهانی هستند اما این فیلم چنین نیست و زیر لایه ندارد. بنابراین می‌توان گفت که در اینجا سبک به دست‌مایه ترجیح داده شده اما نمی‌توان آن را یک انتقاد دانست.

بیشتر بخوانید:

مشت گریان Crying Fist : به کارگردانی ریو سونگ وان

۲۰۰۵

“مشت گریان” با بازی برادر ریو، “ریو سونگ بوم” و بازیگر درخشان “چویی مین شیک” درباره زندگی دو بوکسور است؛ “سانگ هوان” که تازه کار است و “ته شیک” که حرفه درخشان اما ناامید کننده او رو به پایان است. این فیلم روابط شخصی آنها را نیز با هم مقایسه می‌کند. سانگ هوان با پدرش رابطه‌ای ناپایدار دارد و ته شیک با پسرش رابطه‌ای حسادت انگیز دارد، که این موضوع در هنگامی که آنها در رینگ حضور دارند، بسیار مهم است.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

این فیلم به طور آشکارا فاصله نسل‌ها در کره جنوبی امروزی را مورد خطاب قرار می‌دهد و برای بیننده دنیایی از مقایسه‌ها را به تصویر می‌کشد و با استفاده از ترکیب ژانرها آن را نشان می‌دهد. در هنگام بحث درباره “مشت گریان” در سال ۲۰۰۵، کارگردان اظهار داشت: “نه تنها شخصیت‌ها، بلکه تک تک موقعیت‌ها و فضاها مورد مقایسه قرار گرفته، برخورد می‌کنند و در انتها منفجر می‌شوند.” این فیلم با استفاده نکردن از شیوه سنتی روایت داستان و تعریف مجدد ژانر فرعی بوکس، توانست هر دو نسل را تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی “مشت گریان” دو نیمه جامعه کره و داستان دو بوکسور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

عطش Thirst : به کارگردانی پارک چان ووک

۲۰۰۹

این فیلم که در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت به‌تدریج توانست به بهترین اثر چان ووک تبدیل شود. شاید مردم در ابتدا از همکاری میان پارک چان ووک و سانگ کانگ هو انتظار دیگری داشتند و به همین دلیل این فیلم چیزی نبود که منتظرش باشند.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

سانگ در نقش یک کشیش ظاهر می‌شود که باید به‌عنوان یک خون‌آشام باید میان عقاید خود و اخلاقیات اش مبارزه کند و حضور بازیگران دیگر به کیفیت بازی او کمک می‌کند. فیلم‌برداری این فیلم هم به‌خوبی توانسته دنیای تخیلی آن را به معرض نمایش بگذارد، چیزی که در فیلم‌های دیگر سینمای کره به‌ندرت دیده می‌شود، اما پیچیدگی و فضای جالب فیلم هم به این موضوع کمک کرده است.

بیشتر بخوانید:

بدویل Bedevilled : به کارگردانی جانگ چئول سو

۲۰۱۰

این فیلم یکی از برترین آثار ژانر درام و تریلر است که عناصر سنتی و مدرن کره را باهم ادغام می‌کند و با کمک قرار دادن تم‌های انتقام و قاتل سریالی بر جذابیت فیلم می‌افزاید.

بهترین فیلم های کره ای
بهترین فیلم های کره ای 2020

این فیلم یکی از معدود فیلم‌های سال‌های اخیر است که توانست به این ژانر روح جدیدی بخشیده و علاوه بر جلب‌توجه منتقدان بتواند به الگوی فیلم‌های ژانر خود در سراسر جهان تبدیل شود. فضای تاریک و مبهم فیلم توانست در خلق شخصیت‌های پیچیده و تأثیرگذار مؤثر واقع شود.

شاعری Poetry

2010

Poetry (با نام اصلی Shi) یک فیلم درام به کارگردانی لی چانگ-دونگ است که در سال 2010 منتشر شد و از بازیگران آن می‌توان به یون جونگ-هی اشاره کرد. این فیلم برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ شد و همچنین جایزه ناقوس بزرگ (بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن)، جایزه فیلم اژدهای آبی (بهترین بازیگر زن) و «جایزهٔ انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس برای بهترین هنرپیشه زن» را نیز از آنِ خود کرد.

بهترین فیلم های کره ای 2020
بهترین فیلم های کره ای 2020

داستان این فیلم درباره زنی شصت ساله است که در اولین مراحل بیماری آلزایمر به سر می برد، با ثبت نام کردن در یک کلاس شعر سرایی دوباره روحیه اش را بدست می آورد…

قطار بوسان train to busan

2016

«جنگ جهانی زد» (World War Z) را فراموش کنید! «طلوع مردگان» (Dawn of the Dead) را همینطور! فیلم کره ای «قطار بوسان» (Train to Busan) بدون شک بهترین فیلم زامبی محوری است که تاکنون ساخته شده است.

فیلم سینمایی کره ای
فیلم سینمایی کره ای

داستان این فیلم در دنیایی کاملاً معمولی و امروزی است که در آن زامبی ها به جای آن که به شیوه معمول سینما و تلویزیون تلو تلو خوران باعث خنده شما شوند، به معنای واقعی کلمه شما را در وحشت فرو خواهند برد. در این فیلم شاهد حمله های سریع و ترسناک زامبی ها، حرکات باورنکردنی دوربین در زوایای مختلف و ترس های ناگهانی هستیم که در تمام طول فیلم شما را روی صندلیتان نیم خیز خواهد کرد.

جلوه ها بصری فیلم بسیار خیره کننده بوده و صحنه و اتفاقات فیلم به نحوی هستند که به طور کامل توسط بیننده حس خواهند شد. چنین تصویرپردازی های خیره کننده و بی سابقه ای با توجه به این نکته که فیلم های کره ای در مقایسه با فیلم های هالیوودی از بودجه های بسیار کمتری برخوردارند، شما را شگفت زده خواهد کرد. اگر شما هم از علاقمندان به ژانر زامبی هستید بدانید که تماشای فیلم «قطار بوسان» برای شما یک باید محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

سوختن Burning : به کارگردانی لی چانگ-دونگ

۲۰۱۸

فیلم “سوختن” را می‌توان اثری متفاوت در ژانر معمایی و رازآلود دانست. تمرکز اصلی این فیلم بر شخصیت‌ها و حالات درونی آنها است و اتفاقا داستان اصلی فیلم هم مربوط به یک مشکل روانشناختی است که گرچه به طور مستقیم به آن اشاره‌ای نمی‌شود،‌ اما نحوه‌ی بازی بازیگران و دیالوگ‌های آنها گواه همه چیز است.

فیلم سینمایی کره ای
فیلم سینمایی کره ای

داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که پسری به نام لی جونگ-سو بر حسب اتفاق دوست دوران کودکی‌اش که دختری به نام هائه-می است را ملاقات می‌کند. این دو نفر بعد از ساعت‌ها گفتگو که خود یکی از بخش‌های اصلی داستان است، با هم صمیمی شده و رابطه نزدیکی برقرار می‌کنند. تا اینکه هائه-می به آفریقا سفر می‌کند.

انگل Parasite : بونگ جون-هو

۲۰۱۹

“انگل” اولین فیلم کره‌ای بود که موفق شد جایزه اسکار را کسب کند آن هم در شش رشته مجزا! آخرین فیلم بونگ جون-هو در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت و بعد از درخشش در اسکار نیز به یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های سینمای کشور کره جنوبی تبدیل شد.

فیلم سینمایی کره ای
فیلم سینمایی کره ای

اختلاف طبقاتی یکی از معضلات جوامع مختلف است که همیشه موردتوجه فیلمسازان نیز قرار گرفته است. فیلم “انگل” به زیبایی و با ایجاد فضایی طنزآمیز و در عین حال تلخ، این موضوع را به تصویر کشیده است. داستان فیلم درباره خانواده فقیر و بیکاری است که پسرشان به طور اتفاقی معلم خصوصی دختر یک خانواده بسیار ثروتمند می شود.

او که در فکر نجات خانواده اش از بیکاری است، به تدریج و با تهمت و دروغ همه اعضای خانواده اش را برای انجام کارهای مختلف این خانواده پولدار، به خانه آنها می آورد. اما داستان فیلم ناگهان شکل دیگری پیدا کرده و به طرز غیر قابل پیش بینی مخاطب را شوکه می کند. این فیلم جایزه نخل طلای جشنواره کن را هم در سال ۲۰۱۹ کسب کرد.

بیشتر بخوانید:

گردآوری : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر