;
coinex

آموزش مخفی کردن وای فای ؛ چگونه امنیت وای فای خود را بیشتر کنیم؟

راه‌های زیادی برای استفاده غیرمجاز از وای فای وجود دارد، از این رو باید امنیت تجهیزات خود را بیشتر کنیم. در این مطلب به آموزش مخفی کردن وای فای پرداخته‌ایم.

مهمانی رفتن‌های عصر ما عجیب است، زیرا گاهی مهمان‌ها هدفشان از مهمانی رفتن بروزرسانی نرم افزارهایشان با اینترنت میزبان است. این روزها وقتی دوست و آشنا دور هم جمع می‌شوند، کمی خوش و بش می‌کنند و بعد از آن می‌روند سر اصل مطلب، “پسورد وای فایتون چیه؟”، میزبان هم چاره‌ای ندارد و باید رسم مهمان نوازی را به جا بیاورد و فراموش کند که حجم دانلود و پهنای باندش محدود است؛ بدتراز آن مهمان‌های ناخوانده‌اند، همسایه‌هایی که نگفته دست به سمت وای فای شخصی ما می‌برند. مهمترین نکته در استفاده بی جا از اینترنت شخصی ما رعایت نکردن اصول اولیه استفاده از شبکه‌های بی سیم است، نکاتی که اگر رعایت شوند قطعا دست درازی‌های بی جا به اینترنت شما هم کاهش پیدا می‌کند و همچنین مهمان دردانه به جای برروز کردن نرم افزارهای تلفن و اتک زدن در زمین‌های مجازی پای صحبت میزبان می‌نشیند. در ادامه به آموزش مخفی کردن وای فای پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

 آموزش مخفی کردن وای فای

روش اول: مخفی سازی استاندارد وای فای

1 ابتدا وارد تنظیمات مودم شوید. در نوار مرورگرتان عبارت 192.168.1.1 را وارد و یوزر و پسورد را وارد کنید؛ اگر این رمز را تغییر نداده‌اید، معمولا یوزر و پسوردadmin  هستند.

 آموزش مخفی کردن وای فای

2 حالا در قسمت تنظیمات Wireless مودمتان به قسمت Basic بروید، همان طور که در شکل زیر می‌بینید :

روش اول:مخفی سازی وای فای
آموزش مخفی کردن وای فای

شما برای مخفی کردن مودمتان باید تیکه گزینه Hide Access Point را بزنید تا مودمتان مخفی شود (البته ممکن است که این گزینه در مودم‌های مختلف در قسمت‌های دیگر وایرلس باشد که در این صورت باید برای پیدا کردن آن کمی در مودم جستجو کنید):

روش اول:مخفی سازی وای فای

3 درپایان برای ذخیره تنظیمات بروی گزینه saveکلیک کنید تا تغییرات اعمال شود. حالا شما موفق شدید مودمتان را مخفی کنید، ولی همان طور که می‌بینید خودتان هم نمی‌توانید به وای فای وصل شوید!! برای اتصال به شبکه‌های مخفی شده باید نام وای فای (SSID) و رمز را به صورت دستی وارد کنید. به این منظور ابتدا به قسمت تنظیمات گوشیتان برید و بعد گزینه تنظیمات بی سیم و شبکه‌ها را انتخاب کنید .

در صفحه بعدی گزینه تنظیمات وای فای(Wi-Fi settings)  را انتخاب کنید . حالا به انتهای لیست شبکه‌های وای فای بروید و روی گزینه اضافه نمودن شبکه وای فای(Add Wi-Fi network)  کلیک کنید. حالا باید اطلاعات شبکه وای فای مورد نظرتان را وارد کنید. ابتدا SSID یا همان نام شبکه وای فای را وارد کنید و بعد روی گزینه Security کلیک کنید و از لیست کشویی باز شده روش اعتبار سنجی شبکه را انتخاب کنید (با توجه به نوع امنیتی که برای مودمتان تعیین کردید). در آخر هم رمز شبکه وای فایتان را وارد کنید و روی دکمه اتصال connect کلیک کنید .

روش دوم: فیلتر کردن مک آدرس

در این روش شما با استفاده از مک آدرس (MAC address) هر دستگاه و معرفی آن‌ها به مودم وای فای خود می‌توانید تنها به دستگاه‌های موجود در خانه امکان دسترسی به شبکه را بدهید و حتی اگر پسورد شبکه شما توسط هکر و … نیز هک شد و یا خودتان آن‌ها را در اختیار دیگران قرار دهید، باز هم این افراد قادر به استفاده از اینترنت و اتصال به شبکه وایرلس مودم نیستند. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را دنبال کنید.

1 ابتدا وارد قسمت تنظیمات مودم شوید. در نوار مرورگرتان عبارت 192.168.1.1 را وارد کنید و با وارد کردن رمز و پسورد مورد نظر وارد قسمت تنظیمات مودم شوید:

روش دوم فیلتر کردن مک آدرس
آموزش مخفی کردن وای فای

2 به قسمت تنظیمات Wireless بروید و به گزینه MAC Filter وارد شوید، مطابق شکل زیر:

روش دوم فیلتر کردن مک آدرس

3 حالا روی گزینه add کلیک کنید و آدرس مک دستگاهی را که می‌خواهید اجازه دسترسی به اینترنت را به آن دهید، وارد کنید و مطابق شکل زیر روی گزینه save کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند:

روش دوم فیلتر کردن مک آدرس
آموزش مخفی کردن وای فای

بیشتر بخوانید:

برای پیدا کردن مک آدرس دستگاه اندرویدتان مسیر زیر را دنبال کنید:

  • به قسمت Settings دستگاه بروید.
  • در لیست نمایش داده شده وارد قسمت About Device شوید.
  • در این قسمت گزینه Status (در بعضی از گوشی‌ها Hardware Information) را انتخاب کنید.
  • در قسمت Wi-Fi MAC Address می‌توانید مک آدرس دستگاه خود را مشاهده کنید.

برای یافتن مک آدرس در انواع آی پاد تاچ٬ آی فون و آی پد مسیر زیر را دنبال کنید:

  • برنامه Settings را از روی دستگاه اجرا کنید.
  • روی گزینه General سپس About بزنید. کدی که روبروی گزینه Wi-Fi Address نوشته می‌شود، مک آدرس مربوط به دستگاه iOS شماست.

برای یافتن مک آدرس در انواع مک مسیر زیر را دنبال کنید:

  • از روی نوار منو روی لوگوی اپل و سپس System Preferences کلیک کنید.
  • از پنل باز شده گزینه network را انتخاب کنید.
  • در پایین پنجره جدید روی Advance کلیک کنید.
  • اگر از شبکه‌های بی سیم استفاده می‌کنید، در تب Wi-Fi پایین صفحه روبروی Wi-Fi Address می‌توانید مک آدرس دستگاه را مشاهده کنید و اگر از کابل Ethernet استفاده می‌کنید، روی تب Hardware بزنید تا بتوانید Mac Address دستگاه خود را مشاهده کنید.

روش سوم: ترکیبی

برای افزایش امنیت می‌توانید هر دو روش بالا را بصورت همزمان روی مودم اجرا کنید.

روش چهارم: قطع دسترسی

مخفیانه و بدون بیرون انداختن اشخاص از شبکه وای فای، اتصال به اینترنت کاربران را قطع کنید. در این روش کاربر از شبکه وای فای (wifi) خارج نمی‌شود و همچنان به آن متصل است، اما به صورت کاملا مخفیانه و نامعلوم سرعت و دسترسی به اینترنت آن (آپلود و دانلود) بسیار پایین خواهد آمد و یا کاملا سرعت نت وی قطع خواهد شد و شما می‌توانید به راحتی از تمام پهنای باند و اینترنت شبکه وای فای به نفع خود استفاده کنید.

برای اینکار نیاز چندانی به دانستن و درگیری با ابزار و مهارت‌های شبکه ندارید. فقط کافیست برنامه کم حجم و کاربردی Netcut را دانلود و نصب کنید و از قابلیت فوق العاده این نرم افزار برای قطع کردن اینترنت (internet) شخص مورد نظر استفاده کنید.

این برنامه دارای چند قابلیت فوق العاده است:
نمایش تمام سیستم‌ها و دستگاه‌های متصل به مودم (و روتر) وای فای شما به همراه آدرس مک آن‌ها (آدرس فیزیکی منحصر به فرد هر دستگاه)

  • تغییر دادن آدرس مک دستگاه‌های متصل به شبکه وای فای شما (با استفاده از روش‌های مجازی و..)
  • قطع اینترنت و اتصال به شبکه فرد مورد نظر بدون نیاز به تغییر و دستکاری تنظیمات مودم
  • قطع کردن اینترنت و دسترسی کاربران از شبکه وای فای مودم شما بدون اخطار و خارج کردن آن‌ها از شبکه (علامت اتصال به وای فای در این حالت همچنان برای افراد نمایش داده می‌شود)

روش پنجم: اولویت بندی اشتراک

شبکه وای فای را برای کاربران اولویت بندی و سرعت اینترنت آن‌ها را به طور مساوی تقسیم و محدود کنید. با استفاده از این روش می‌توانید به طول مثال اگر سرعت اینترنت شما ۱ مگابایت بر ثانیه است و دو دستگاه موبایل و لپ تاپ در خانه برای اتصال به اینترنت دارید، با قرار دادن هر کدام از آن‌ها در بخش Highest سرعت اینترنت را به طور منصافانه بین دو دستگاه تقسیم کنید و یا اینکه سرعت اینترنت یک دستگاه را نسبت به دستگاه دیگر کمی بیشتر یا کمتر کنید.

برای به کار گیری این روش باید مودم شما قابلیت را QoS یا Quality of Service پشتیبانی کند. به طور خلاصه این قابلیت (کیفیت سرویس) به شما این امکان را می‌دهد که در مودم خود قوانین اولویت بندی تعریف کنید.

این روش نسبت به دو روش قبلی کمی پیچیده‌تر است و اگر آشنایی چندانی با شبکه و مودم روترها ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از دو روش قبلی استفاده کنید. بهتر است قبل از شروع از طریق سایت‌های speedtest یا testmy.net سرعت اینترنت خود را تست کنید تا بعد از انجام تغییرات سرعت را دوباره اندازه گیری و از اعمال گزینه‌ها بر روی سیستم و سرعت اینترنت مطمئن شوید.

کنترل دسترسی افراد به اینترنت اشتراکی گوشی
یکی از امکاناتی که در بسیاری از دستگاه‌های هوشمند امروزی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد، تبدیل تلفن همراه و تبلت به نقطه اتصال اینترنتی و اتصال به شبکه‌ اینترنت با استفاده از اینترنت فعال روی سیم کارت است.

کنترل دسترسی افراد به اینترنت اشتراکی گوشی

همان‌طور که می‌دانید با استفاده از این روش کاربران می‌توانند اینترنت فعال روی تلفن‌ همراه و تبلت خود را با دیگر دستگاه‌های مجهز به وای ـ فای به اشتراک بگذارند و با لپ ‌تاپ یا دیگر دستگاه‌های هوشمند خود از اینترنت استفاده کنند. (باتوجه به پشتیبانی اپراتورهای مختلف از ارتباط پرسرعت 3G، استفاده از این روش روزبه‌روز در حال افزایش است).

گاهی ممکن است در یک مکان عمومی دستگاه خود را به نقطه اتصال اینترنتی تبدیل کنید. در چنین شرایطی برای جلوگیری از اتصال افراد غیرمجاز به شبکه‌ خصوصی‌ که ایجاد کرده‌اید و ممانعت از مصرف ترافیک شبکه، باید رمزعبور روی شبکه‌ خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

اختصاص رمز تا حد زیادی می‌تواند مانع اتصال افراد غیرمجاز به نقطه اتصال اینترنتی شما شود؛ اما ممکن است این رمز هک شود و بدون آن ‌که شما مطلع شوید، ترافیک اینترنتتان مصرف شود؛ پس برای حل مشکل مراحل زیر را انجام دهید:

1 ـ از فهرست برنامه‌ها گزینه Settings را لمس کنید.

2 ـ صفحه را به پایین اسکرول کرده و در بخش Network Connections گزینه Network Connections را لمس کنید.

3 ـ گزینه Mobile Hotspot را لمس کنید (این گزینه به ‌صورت پیش‌فرض خاموش است).

4 ـ در حالت پیش ‌فرض نقطه اتصال شما در وضع allow all devices to connect قرار دارد که در این حالت تمام دستگاه‌ها می‌توانند به نقطه اتصال شما متصل شوند. برای اعمال محدودیت در این بخش این گزینه را لمس و Allowed devices only را انتخاب کنید.

5 ـ پس از انتخاب گزینه‌ بالا با تغییر وضعیت کلید مقابل Mobile Hotspot آن را فعال کنید.

6ـ پس از فعال شدن نقطه اتصال منتظر بمانید تا دستگاه‌های موردنظرتان به نقطه‌ اتصال ایجاد شده متصل شود وسپس نام و آدرس مک آن‌ها را از بخش Connected Device یادداشت کنید.

7 ـ منویی را که آیکون آن به‌ صورت سه نقطه زیر یکدیگر است، لمس و Allowed devices را انتخاب کنید.

8 ـ روی آیکون «+» فشار دهید.

9 ـ در پنجره‌ باز شده، نام و آدرس مک یادداشت شده در مرحله‌ 6 را وارد کنید (مرحله‌ 8 و 9 را برای دیگر دستگاه‌هایی که قصد دارید مجوز اتصال به نقطه اتصال را داشته باشند، تکرار کنید).

10 ـ با اضافه شدن دستگاه‌های موردنظر در این بخش می‌توانید با خیال راحت از نقطه اتصال اینترنتی خود استفاده کنید، زیرا دیگر دستگاه‌ها با در اختیار داشتن رمز اتصال نیز نمی‌توانند به نقطه‌ اتصال اینترنتی شما وصل شوند.

نحوه مخفی سازی نام مودم

حالا که قصد دارید SSID مودم خود را مخفی کنید، در این بخش به شما می‌گوییم که به‌سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید. البته نکته مهم این است که بخشی از مراحل برای تمام مودم‌های وای فای یکسان است، ولی از یک جایی به بعد ممکن است برخی منوها و گزینه‌ها متفاوت باشند که با کمی جستجو یا درخواست از پشتیبانی شرکت‌های ارائه ‌دهنده اینترنت می‌توانید گزینه مورد نظر خود را پیدا کنید.

برای این کار ابتدا از طریق مرورگر خود وارد آدرس 192.168.1.1 شوید. بعد از وارد کردن این آدرس از شما نام کاربری و رمز عبور خواسته می‌شود که تقربیا برای همه مودم‌ها برای هر دو قسمت باید کلمه admin را وارد کنید. در غیر این صورت باید به برچسب پشت یا زیر مودم مراجعه کنید یا از شرکتی که اینترنت گرفته‌اید، کمک بگیرید.

بعد از ورود به صفحه اصلی تنظیمات مودم به دنبال منوی Wireless بگردید و بعد از ورود به این بخش گزینه Wirelss Network Name یا SSID را پیدا کنید. در این بخش می‌توانید نام مودم وای فای خود را تغییر دهید. برای مخفی کردن نام مودم وای فای در همین بخش به دنبال عباراتی چون SSID Broadcast، Hide SSID یا Visibility بگردید و با فعال یا غیرفعال کردن آن‌ها نام مودم وای فای خود را مخفی کنید.در این قسمت آموزش مخفی سازی نام وای فای انواع مودم های پرکاربرد را برای شما منتشر می‌کنیم تا سریع‌تر کارتان انجام شود.

آموزش مخفی کردن وای فای مودم تی پی لینک (Tp-link)

آموزش مخفی کردن وای فای مودم تی پی لینک (Tp-link)

مودم‌های تی پی لینک، پرمصرفترین مودم‌های بازار ایران هستند و به سادگی می‌توانید نام وای فای آن‌ها را مخفی کنید. برای این کار کافی است همان ‌طور که گفتیم بعد از وارد کردن آدرس 192.168.1.1 در مرورگر نام کاربری و رمز عبور admin را وارد کنید تا به محیط تنظیمات مودم بروید. در منوی Interface Setup به بخش Wirelss رفته و از قسمت Multiple SSIDs Settings گزینه Broadcast SSID را روی NO قرار دهید تا غیرفعال شود. در پایان روی Save کلیک کنید تا تنظیمات شما ذخیره شود.

آموزش مخفی کردن وای فای مودم دی لینک (D-Link)

آموزش مخفی کردن وای فای مودم دی لینک (D-Link)
آموزش مخفی کردن وای فای

دی لینک برند دیگری است که مودم‌های وای فای آن در ایران فروش خوبی دارند. برای مخفی کردن وای فای مودم دی لینک بعد از انجام مراحل بالا و وارد شدن به صفحه تنظیمات مودم، به بخش Wireless connection رفته و در منوی Go to Wireless Network Setting گزینه Enable Hidden Wireless را فعال کنید. در آخر نیز روی Save and reboot کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

آموزش مخفی کردن وای فای مودم زایکسل (Zyxel)

آموزش مخفی کردن وای فای مودم زایکسل (Zyxel)

زایکسل یکی دیگر از مودم‌های خوب بازار است که بیشتر توسط شرکت شاتل پیشنهاد می‌شود. برای مخفی کردن وای فای مودم زایکسل همان مراحل بالا را طی کنید و بعد از ورود به صفحه تنظیمات مودم به منوی Go To Advanced Setup بروید. سپس روی Apply کلیک کنید تا صفحه تنظیمات پیشرفته مودم برایتان باز شود. از پنل سمت چپ وارد منوی Network شوید و سپس روی Wireless LAN کلیک کنید. ابتدا باید نامی را برای مودم خود انتخاب کنید و سپس تیک Hide SSID را بزنید تا نام آن مخفی شود. در آخر روی Apply کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

آموزش مخفی کردن وای فای مودم هواوی

آموزش مخفی کردن وای فای مودم هواوی
آموزش مخفی کردن وای فای

برای مخفی کردن وای فای مودم هواوی نیز باید مراحل بالا را پشت سر بگذارید تا به صفحه تنظیمات مودم برسید. تنها تفاوت اینجاست که اگر در بخش نام کاربری عبارت admin کار نکرد، باید از @Hua1234 استفاده کنید. در ادامه به منوی WLAN رفته و روی WLAN Basic Settings کلیک کنید. تیک کنار SSID Broadcast را بردارید تا نام مودم شما مخفی شود. سپس روی Apply کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

آموزش مخفی کردن وای فای مودم ایرانسل

آموزش مخفی کردن وای فای مودم ایرانسل

کاربران زیادی هستند که به صورت بی ‌سیم به مودم‌های 4G یا TD-LTE ایرانسل وصل می‌شوند. مخفی کردن وای فای مودم‌های ایرانسل نیز با دیگر مدل‌ها تفاوت چندانی ندارد. بعد از وارد کردن آدرس 192.168.1.1، نام کاربری و رمز عبور وارد صفحه تنظیمات مودم شوید. یادتان باشد برای ورود به بعضی از مودم‌های TD-LTE باید از آدرس 192.168.8.1 استفاده کنید. در ادامه روی Networking کلیک کنید و سپس وارد منوی WIFI شوید. در قسمت Hide SSID گزینه Enable را فعال کرده و روی Apply کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود. مودم‌های مختلف دیگری در بازار وجود دارند که اعمال تغییرات فوق در آن‌ها تقریبا تفاوت چندانی با روندهای فوق ندارد.

نحوه اتصال به مودم وای فای مخفی شده

حالا که نام مودم وای فای خود را مخفی کردید، زمان آن رسیده که ببینیم چطور می‌توان به SSID مخفی دسترسی داشت و از اینترنت بی ‌سیم استفاده کرد.

نحوه اتصال به مودم وای فای در لپ تاپ

نحوه اتصال به مودم وای فای در لپ تاپ
آموزش مخفی کردن وای فای
  • اگر از لپ تاپ برای اتصال به اینترنت بی‌ سیم استفاده می‌کنید، در نوار ابزار خود در گوشه سمت راست صفحه دسکتاپ روی آیکون شبکه بی ‌سیم کلیک کنید. در این قسمت نام شبکه‌های پیدا شده نشان داده می‌شود. در انتهای لیست به دنبال عبارت Hidden Network یا Other Network بگردید.
  • بعد از کلیک کردن روی آن ابتدا از شما نام SSID خواسته می‌شود که باید آن را وارد و روی Next کلیک کنید. در انتها رمز عبور مودم وای فای خود را در بخش Enter the network Security Key وارد کنید.

نحوه اتصال به مودم وای فای در اندروید

نحوه اتصال به مودم وای فای در اندروید

  • وارد بخش تنظیمات و سپس از منوی Network and Internet وارد بخش شبکه بی‌ سیم یا WiFi شوید.
  • روی Add WiFi Network کلیک کنید.
  • در کادر Network SSID نام مودم وای فای خود را وارد کنید. حواستان باشد که دقیقا باید همان نامی را که انتخاب کردید، وارد کنید؛ چرا که این بخش به حروف کوچک و بزرگ و علائم حساس است.
  • در قسمت Security ابتدا گزینه WPA2/PSK را انتخاب و سپس رمز وای فای خود را وارد کنید.
  • در آخر روی Save یا اتصال کلیک کنید. این کار یک بار انجام می‌شود و برای دفعات دیگر نیازی نیست این مراحل را طی کنید.

نحوه اتصال به مودم وای فای در iOS

نحوه اتصال به مودم وای فای در iOS
آموزش مخفی کردن وای فای
  • از منوی تنظیمات به بخش WIFI بروید.
  • سپس در قسمت شبکه‌های پیدا شده روی other network بزنید و در قسمت Name نام مودم وای فای را وارد کنید.
  • در قسمت Security نیز مانند اندروید گزینه WPA2 را انتخاب و رمز وای فای خود را وارد کنید.
  • در نهایت روی Join کلیک کنید تا به اینترنت وصل شوید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر