;
coinex

بررسی مقدماتی نیسان آریا 2022 ؛ یک کراس اوور الکتریکی بسیار ایمن!

آینده صنعت خودروسازی در دست خودروهای الکتریکی است و نیسان هم در این زمینه شهرت دارد. در این مطلب به بررسی نیسان آریا 2022 به عنوان یکی از جدیدترین خودروهای شاسی بلند الکتریکی نیسان خواهیم پرداخت.

خودرویی که در این مقاله می‌بینید، یک خودروی مفهومی یا کانسپت نیست؛ این اتومبیل در واقع مدل تولیدی کراس اوور الکتریکی نیسان آریا (Nissan Ariya) است که در نمایشگاه توکیو موتور شو رونمایی شد و قرار است که از اواخر سال 2021 میلادی در آمریکا و کانادا عرضه شود. نیسان آریا 2022 با توانایی پیمایش 482 کیلومتر مسافت با یک بار شارژ، حالت کنترل خودکار فرمان و قیمت 40000 دلاریش قرار است که کراس اوور الکتریکی افرادی باشد که نمی‌خواهند به سمت خودروهای باتری دار برند تسلا بروند. علاوه بر این بد نیست بدانید که این کراس اوور زیبا می‌تواند یک رقیب جدی برای تسلا مدل Y، فولکس واگن ID، ولوو XC40  ریچارج و فورد موستانگ Mach-E باشد. در این مقاله یک معرفی و بررسی مقدماتی را از نیسان آریا 2022 را ارائه کرده‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

معرفی و بررسی مقدماتی نیسان آریا 2022

طراحی

درباره طراحی آریا 2022 باید به طراحان نیسان تبریک گفت. نیسان در این خودروی شاسی بلند کوچک و جدید از سبکی استفاده کرده که آن را “آینده نگری فاقد محدودیت زمانی ژاپنی” نامیده است؛ عبارتی که درباره قسمت “فاقد محدودیت زمانی” آن مطمئن نیستیم، اما سایر لغاتش بدون شک حقیقت دارند. در برخورد اول با نیسان آریا 2022 نمی‌دانید که باید چه طرز فکری درباره این کراس اوور الکتریکی خاص داشته باشید، زیرا برای مثال کمی طول می‌کشد که به فرورفتگی موجود در درهای این خودرو عادت کنید، با این حال هرچه بیشتر به این خودرو نگاه کنید، بیشتر ظاهر آن را می‌پذیرید.

بررسی مقدماتی نیسان آریا 2022 ؛ یک کراس اوور الکتریکی بسیار ایمن!

اگر این خودرو ا بدون هیچ توضیحی در مقابل ما می‌گذاشتند، ممکن بود تصور کنیم که با ورژن آینده نیسان مورانو روبرو هستیم، اگرچه که آریا نسبت به مورانو کوچکتر است و از نظر ابعاد بین آئودی Q4 E-Tron و تسلا مدل Y (و فورد موستانگ Mach E) قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که نیسان آریا 2022 به لطف جلوپنجره‌ای متفاوتش به یک روبات مبارز تبدیل شده است و علی رغم این موضوع همان حجم، غرور و زیبایی نیسان مورانو را با یک خط پنجره ساده‌تر ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

خودروساز مشهور ژاپنی گفته است که نیسان آریا 2022 را در شش طرح دو رنگ وارد بازار می‌کند، بنابراین واضح است که این کراس اوور الکتریکی می‌خواهد به سراغ نظاره گرانش برود و مقتدرانه به آن‌ها یادآوری کند که آنچه قرار است درآینده ببینند، هم اکنون پیش روی آن‌هاست. البته این گفته به هیچ وجه اغراق نیست، زیرا نیسان آریا 2022 با چرخ‌های 20 و حتی 19 اینچیش واقعا خودش را به عنوان آینده خودروهای شاسی بلند نشان می‌دهد.

کابین

نیسان در ساخت آریا یک راهکار مینیمالیستی را به کار گرفته است که در اطراف همه صندلی‌هایش روی کاربردپذیری کف تخت کابین این خودرو تاکید دارد. خطوط افقی برجسته داشبورد این خودرو و سطح صاف آن نیز یک مسافر زمان را به یاد شما می‌آورد که متعلق به دهه 70 میلادی است. روی این داشبورد ابزارهایی لمسی نیز برای کنترل تهویه هوا تعبیه شده‌اند و خود داشبورد هم با یک تریم چوبی ترکیب و تزئین شده است.

بررسی مقدماتی نیسان آریا 2022 ؛ یک کراس اوور الکتریکی بسیار ایمن!

در این خودرو همچنین نمایشگر دوقلوی داشبورد در کنار کلیدهای کنترلی قرار گرفته روی فرمان در تعادل خوبی بین سبک سنتی طراحی داخلی یک خودرو و سبک طراحی داخلی آینده نگرانه موجود در تسلا مدل Y قرار دارد، اگرچه که بعضی از افراد شاید بگویند که نمایشگر سیستم سرگرمی نیسان آریا 2022 در مقایسه با نمایشگرهای تبلت مانند بزرگ به کار رفته در موستانگ Mach E و تسلا قدیمی به نظر می‌رسد.

بررسی مقدماتی نیسان آریا 2022 ؛ یک کراس اوور الکتریکی بسیار ایمن!

در داخل کابین آریا محفظه کنسول مرکزی از داشبورد جدا شده و کاملا قابل شخصی سازی است و علاوه بر فضایی برای نگه داری وسایل مختلف و یک پد شارژ وایرلس، یک شیفتر به اندازه کف دست و ابزارهای کنترل کننده حالت درایو را هم در خود دارد.

سیستم Electric Drive

نیسان آریا 2022 هم به صورت تک موتوره با سیستم انتقال قدرت به چرخ‌های جلو و هم با فناوری e-4ORCE (دو موتوره با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ) عرضه می‌شود، فناوری که امسال در یک مدل پروتوتایپ از نیسان لیف به کار رفت و در معرض عموم قرار گرفت. مدل تک موتوره 215 اسب بخار و 221 پوند بر فوت گشتاور را ارائه می‌کند، در حالی که مدل دو موتوره توانایی تولید 389 اسب بخار و 443 پوند بر فوت گشتاور را دارد. هر دو سیستم با باتری‌های 65 و 90 کیلووات ساعتی عرضه می‌شوند. خودروساز مشهور ژاپنی گفته است که مدل تک موتوره دارای باتری 90 کیلوواتی می‌تواند با یک بار شارژ مسافت 482 کیلومتر را طی کند.

امنیت و فناوری

نیسان آریا 2022 با یک پکیج کامل از فناوری‌های امنیتی فعال و سیستم‌های کمک راننده، از جمله پاسخ نیسان به سیستم Autopilot تسلا با نام ProPILOT Assist v2.0 عرضه می‌شود. سیستم ProPILOT در شرایط خاصی مانند بزرگراه‌های نه چندان شلوغ به راننده اجازه می‌دهد تا دستانش را از روی فرمان بردارد. آریا هم مانند کادیلاک سوپر کروز به یک سیستم نظارت کننده مجهز است که تعیین می‌کند که آیا راننده به شرایط جاده مقابلش توجه دارد یا خیر. قابلیت‌های حفظ سرعت و مسیر حرکت سیستم ProPILOT Assist توانستند در اینفینیتی QX50 کارایی خوبی را ارائه کنند، از این رو انتظار داریم که نسل جدید سیستم ProPILOT کارایی بهتری داشته باشد.

امنیت و فناوری

بیشتر بخوانید:

آریا به انواعی از فناوری‌های اطلاع رسانی و سرگرم کننده هم مجهز است و دستیار مجازی Amazon Alexa و فناوری‌های شارژ بی سیم Apple CarPlay و Android Auto را هم پشتیبانی می‌کند. بیشتر عملکردهای این خودرو با فرامین صوتی قابل تنظیم هستند و علاوه بر این بد نیست بدانید که نیسان آریا 2022 توانایی بروز رسانی نرم افزارهایش به شکل OTA را هم دارد.

قیمت و زمان عرضه

آریا از اواسط سال 2021 میلادی وارد بازار ژاپن و در اواخر سال 2021 میلادی وارد بازار کانادا و آمریکا می‌شود. نیسان گفته است که قیمت پایه این خودرو در آمریکا از حدود 40000 دلار شروع می‌شود و 4000 دلار از موستانگ Mach E و 13000 از تسلا مدل Y ارزانتر است.

استایل و طراحی نیسان آریا 2022 کمی خاص است، اما انتظار داریم که این خودرو بتواند به ذائقه افراد آینده نگری که جذب خودروهای برند تسلا شده‌اند، خوش بیاید. همچنین می‌توان گفت که قیمت ارزان این خودرو و تجربه غنی نیسان در ساخت خودروهای الکتریکی احتمالا باعث می‌شود که افراد بیشتری به خرید این خودرو راغب شوند. آریا قرار است که نقش یک پل محکم را بین خودروهای امروزی و شاسی بلندهای الکتریکی آینده بازی کند.

ویژگی‌های برجسته:

  • سیستم محرک الکتریکی
  • 482 کیلومتر پیمایش با یک بار شارژ
  • قیمت پایه در حدود 40000 دلار
  • دارای ویژگی برجسته ترکیب سیستم محرک الکتریکی با فناوری‌های کمک راننده پیشرفته در قالب قیمتی اقتصادی

بیشتر بخوانید:

.

منبع: automobilemag

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر