;
coinex

بررسی میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام ؛ Live اینستاگرام چقدر دیتا مصرف می‌کند؟

بررسی میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام دغدغه بسیاری از کاربران است. هرچه وبگردی اقتصادی‌تر باشد بیشتر به دل کاربر می‌نشیند. در این نوشتار میزان مصرف دیتا و وای فای لایو اینستاگرام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ترافیک داده از نوع استریمینگ (Streaming) بیش از 70 درصد از سهم اینترنت امریکای شمالی را به‌خود اختصاص داده است. سرگرمی‌های آنلاین، نظیر محتوای جاری ویدئویی و موسیقی، بیشترین ترافیک اینترنت را در شبکه‌های ثابت آمریکای شمالی، در طول ساعات اوج مصرف به خود اختصاص داده است. پخش های زنده در شبکه‌های اجتماعی یکی از همین انواع استریمینگ‌هاست.

تا پایان سال ۲۰۲۰، آمریکای شمالی اولین ناحیه‌ای خاوهد بود که ۸۰ درصد ترافیک اینترنت را برای سرگرمی‌های استریم به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس آمارهای منتشر شده نتفلیکس، یوتیوب و آمازون در میان سایر سرویس‌های استریم بیشترین میزان مصرف اینترنت را در جهان به خود اختصاص داده‌اند.

میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام یکی از دغدغه‌های میلیون‌ها کاربر اینترنت در ایران است. البته لایو اینستاگرام تنها استریمینگِ پرمصرف کاربران ایرانی نیست. این روزها بسیاری از ایرانی‌ها به استفاده از سرویس‌هایی نظیر فیلیمو، نماوا و آپارات روی آورده‌اند. با توجه به اینکه ترافیک مصرفی این سرویس‌های داخلی 50 درصد محاسبه می‌شود این موضوع منطقی به نظر می‌رسد. اما در خصوص لایو اینستاگرام ماجرا متفاوت است.

بررسی میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام

Live اینستاگرام چقدر دیتا مصرف می‌کند؟

امروزه استریمینگ ویدئو، یکی از موارد رسانه ای است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این شیوه از پخش زنده محتوای تصویری اکنون بسیار از مخاطبان را جذب خود کرده است. فرق استریمینگ ویدئو و آپلود ویدئو این است که در استریمینگ ویدئو شما می توانید به راحتی فایل ویدئویی خود را به همراه صدا بر وی اینترنت ارسال کنید و کاربران هم می توانند به صورت زنده آن را مشاهده کنند، اما در آپلود ویدیو شما باید گل فایل را یک‌باره ارسال کنید و بعد از آن کاربران می توانند هر وقت که نیاز داشتن فایل شما را دانلود کنند.

بیشتر بخوانید:

عملکرد لایو اینستاگرام مثل یک تماس ویدیویی می باشد که تمام دنبال کنندگان شما این امکان را دارند تا بصورت زنده شما را تماشا کنند. پس به خاطر داشته باشید قبل از اینکه برای لایو ویدیو اقدام کنید آماده باشید. قابلیت لایو اینستاگرام با هدف به تصویر کشیدن تجربیات بیشتری از زندگی کاربران در سراسر جهان، به این شبکه اجتماعی اضافه شده است.

بررسی میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام

گذاشتن لایو اینستاگرام همانند قرار دادن استوری می باشد. باید در قسمت بالا سمت راست روی آیکون دوربین کلیک کنید یا انگشتتان را روی صفحه از چپ به راست بکشید و در صفحه باز شده روی LIVE کلیک کنید. به این ترتیب شما می توانید بصورت زنده از لحظاتتان لایو ویدیو بگذارید و دنبال کنندگان شما بصورت آنی شما را تماشا کنند. پس از قطع لایو ، این امکان وجود دارد که لایو خود را ذخیره کنید.

میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام چقدر است؟

زمانی که بخواهید از اینترنت برای پخش آنلاین ویدیو یا موسیقی استفاده کنید، مثلا به صورت استریم در یوتیوب، فیسبوک یا لایو اینستاگرام باشید، حجم قابل توجه‌ای از اینترنت مصرف خواهد شد. همانطور که می‌توان حدس زد، هرچقدر کیفیت یک ویدیو یا آهنگ افزایش پیدا کند، نیاز به حجم بیشتری از اینترنت دارد که مصرف و در نتیجه هزینه‌ها را بالا می‌برد. اما دقیقا به ازای کیفیت‌های مختلف پخش ویدئو در لایو اینستاگرام چه مقدار حجم اینترنت مصرف می‌شود. با تکراتو در ادامه با بررسی میزان مصرف دیتا لایو اینستاگرام همراه باشید.

استریم ویدیو مانند لایو در اینستاگرام نسبت به استریم آهنگ به حجم اینترنت بیشتری نیاز دارد. با توجه به این موضوع، وضعیت اینترنت شما روی کیفیت نهایی ویدیو بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر اکثر سرویس‌های پخش آنلاین ویدیو، کیفیت آن را بر اساس وضعیت اینترنت کاربران تنظیم می‌کنند، اما اگر خواهان تغییر کیفیت آن‌ها به صورت دستی باشید، باید با میزان مصرف هریک از آن‌ها را بدانید. به طور خلاصه می‌توان تناسب میان مصرف اینترنت و کیفیت ویدئویی که استریم می‌شود را اینگونه تخمین زد. البته در ادامه مفصلا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:

اعدادی که در ادامه گفته می شود به صورت میانگین هستند. برخی سرویس‌ها نیز هستند که مصرف دقیق را با کاربران خود به اشتراک می‌گذارند. مثلا نتفلیکس اعلام کرده استریم ویدیو با کیفیت استاندارد نیاز به ۱ گیگابایت اینترنت در هر ساعت دارد و استریم یک ساعت ویدیو با کیفیت اچ‌دی، تا ۳ گیگابایت اینترنت مصرف می‌کند.

  • کیفیت پایین (رزولوشن ۲۴۰p یا ۳۲۰p) : هر ساعت تقریبا ۳۰۰ مگابایت مصرف اینترنت
  • کیفیت استاندارد (رزولوشن ۴۸۰p) : هر ساعت تقریبا ۷۰۰ مگابایت مصرف اینترنت
  • کیفیت HD : رزولوشن ۷۲۰p هر ساعت تقریبا ۹۰۰ مگابایت، رزولوشن ۱۰۸۰p در هر ساعت تقریبا ۱.۵ گیگابایت و رزولوشن ۲K در هر ساعت تقریبا ۳ گیگابایت مصرف  اینترنت
  • کیفیت UHD (رزولوشن ۴K) هر ساعت تقریبا ۷.۲ گیگابایت مصرف اینترنت

علاوه بر این، فشرده‌ کردن ویدئو، کیفیت متغیر بر اساس وضعیت شبکه و کش گوشی در میزان مصرف اینترنت، تاثیر دارند. با وجود این موارد، اعداد اعلام شده در بالا تقریبا برای تمام سرویس‌ها صادق است.

بررسی دقیق مصرف اینترنت در حالت استریم

میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام چگونه محاسبه می‌شود؟

تقریبا همه آنچه در اینترنت به آن عشق می‌ورزیم مصرف دیتا یا وای فای بالایی را می‌طلبد. در سوی دیگر اما گوشی‌های پیشرفته امروزی با سرویس‌های استریم بسیار همخوانی دارند و حیف است کاربر به سراغ استفاده از آنها نرود. گوشی هوشمند شما این قابلیت را دارد که محتوای ویدئویی یا صوتی با کیفیت بالا را در سرویس‌هایی نظیر دیزنی پلاس (Disney plus)، اسپاتیفای (Spotify) و نتفلیکس (Netflix) و در نهایت پخش زنده شبکه‌های احتماعی نظیر فیسبوک و لایو اینستاگرام به صورت ریل‌تایم برای هزاران مخاطب در سراسر جهان ارائه کند.

بررسی میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام

در سوی دیگر اما استفاده از این سرویس‌های به ویژه زمانی که کیفیت محتوا بالاست (مثلا ویدئوهای HD یا فایل‌های صوتی های‌بیت‌ریت High Bitrate) مصرف بالای اینترنت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. تحت چنین شرایطی احتمالا پیش خودتان فکر خواهید کرد که شاید بهتر باشد همین محتوا را به صورت دانلود شده مصرف کنم.

بیشتر بخوانید:

پخش زنده یا استریم محتوای صوتی (Audio Streaming)

بسیاری از بسترای ارائه دهنده استریم آهنگ مانند ساوندکلود یا اسپاتیفای از استریمینگ سوپر HQ پشتیبانی می‌کنند، اما در عین حال تغییرات کیفیت را نیز به صورت Low، Normal و High نیز در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. عمده این سرویس‌ها برای کتگوری‌های مختلف از بیت‌ریت (Bit Rate) های مشابه استفاده می‌کنند. بیت ریت یعنی تعداد بیت هایی که در هر ثانیه به صورت دیجیتال منتقل می‌شود. در ادامه میزان مصرف اینترنت هر یک از کیفیت‌های پخش زنده فایل صوتی را بررسی خواهیم کرد.

  • پخش زنده آهنگ با کیفیت پایین (عموما 96 کیلوبیت بر ثانیه): به طور متوسط 0.72 مگابایت بر دقیقه (یا 43.2 مگابایت بر ساعت)
  • پخش زنده آهنگ با کیفیت نرمال (عموما 160 کیلوبیت بر ثانیه): به طور متوسط 1.2 مگابایت بر دقیقه (یا 72 مگابایت بر ساعت)
  • پخش زنده آهنگ با کیفیت بالا (عموما 320 کیلوبیت بر ثانیه): به طور متوسط 2.4 مگابایت بر دقیقه (یا 115.2 مگابایت بر ساعت)

در این مورد کلمه «به طور متوسط» کلیدی است. در بسیاری از سرویس‌های مشاهده می‌شود که کیفیت پخش زنده با شرایط اینترنت شما منطبق است. یا مثلا در برخی از کتگوری‌ها همیشه از پخش با کیفیت پایین استفاده می‌شود. اما در مجموع در متدوال‌ترین سرویس‌های نظیر یوتیوب میوزیک (YouTube Music) و اسپاتیفای (Spotify) از همین گایدلاین استفاده می‌شود.

پخش زنده یا استریم محتوای ویدئویی (Video Streaming)

نحوه محاسبه میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام

همانطور که احتمالا حدس می‌زنید استریم کردن محتوای ویدئویی به میزان مصرف اینترنت به مراتب بیشتری نیاز دارد. چرا که داده‌های بیشتری باید منتقل شود. در این انتقال محتوای وضعیت اینترنت شما نیز عنصر تعیین کننده‌ای است.

بیشتر بخوانید:‌

احتمال شما نیز از بافر شدن پخش زنده خوشتان نمی‌آید، اما خوشبختانه اپلیکیشن‌های آنقدر هوشمند شده‌اند که کیفیت ویدئو را با کیفیت نت شما همگام کنند تا کمتر شاید بافرینگ باشیم. این گذر به کیفیت‌های مختلف متناسب با سرعت اینترنت شما به صورت پیش‌فرض در تنظیمات وجود دارد. اما اگر شما بخواهید مثلا پخش زنده به صورت 4K یا HD باشد باید این تغییر را در تنظیمات لحاظ کنید.

در ادامه باز هم به طور متوسط میزان اینترنت مصرفی هر کدام از کیفیت‌های پخش زنده ویدئویی را بررسی خواهیم کرد:

  • پخش زنده ویدئو با کیفیت پایین (عموما 240p یا 320p): به طور متوسط 300 مگابایت بر ساعت
  • پخش زنده ویدئو با کیفیت SD (عموما 480p): به طور متوسط 700 مگابایت بر ساعت
  • پخش زنده ویدئو با کیفیت HD : به طور متوسط 900 مگابایت بر ساعت برای کیفیت 720p، به طور متوسط 1.5 گیگابایت بر ساعت برای کیفیت 1080p و به طور متوسط 3 گیگابایت بر ساعت برای کیفیت 2K.
  • پخش زنده آهنگ با کیفیت UHD(عموما 4K) : به طور متوسط 7.2 گیگابایت بر دقیقه

بار دیگر باید اشاره کرد که این اعداد به طور میانگین هستند و مثلا سرویس‌هایی نظیر نتفلیکس اعدا متفاوتی دارند که به طور اختصاصی در اختیار کابران خود قرار می‌دهند. این اعداد برای عمده سرویس‌های انطباق دارند ولی شرایط و سرعت اینترنت شما بسیار تاثیرگذار است.

بررسی میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام

با بسته‌های اینترنت مختلف چقدر می‌توان در لایو اینستاگرام حضور داشت؟

در ادامه بررسی میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام باید اشاره کرد که امروزه عمدتا کاربران از بسته‌های مصرفی اینترنت دیتای موبایل استفاده می‌کنند. شاخص‌ترین این بسته‌ای 2 گیگابایتی، 5 گیگابایتی و 10 گیگابایتی است. در ادامه با بررسی میزان مصرف دیتا لایو اینستاگرام مدت زمانی را که می‌توان با هر یک از این بسته‌های اینترنت در لایو اینستاگرام یا سایر سرویس‌های استریم (در کیفیت‌های مختلف) حضور داشت را بررسی می‌کنیم.

بسته اینترنت 2 گیگابایت

  • پخش زنده موسیقی: 47 ساعت با کیفیت پایین، 28 ساعت با کیفیت نرمال و 17 ساعت با کیفیت بالا.
  • پخش زنده ویدئو یا لایو: 6.5 ساعت با کیفیت پایین، 2.8 ساعت با کیفیت استاندارد تعریف شده، 2.2 ساعت با کیفیت 720پی، 1.3 ساعت با کیفیت 1080پی، 0.6 ساعت با کیفیت 2کی و در نهایت 0.25 ساعت با کیفیت 4کی.

بیشتر بخوانید:

بسته اینترنت 5 گیگابایت

  • پخش زنده موسیقی: 117 ساعت با کیفیت پایین، 70 ساعت با کیفیت نرمال و 42.5 ساعت با کیفیت بالا.
  • پخش زنده ویدئو یا لایو: 16.25 ساعت با کیفیت پایین، 7 ساعت با کیفیت استاندارد تعریف شده، 5.5 ساعت با کیفیت 720پی، 3.25 ساعت با کیفیت 1080پی، 1.5 ساعت با کیفیت 2کی و در نهایت 0.6 ساعت با کیفیت 4کی.

بسته اینترنت 10 گیگابایت

  • پخش زنده موسیقی: 234 ساعت با کیفیت پایین، 140 ساعت با کیفیت نرمال و 85 ساعت با کیفیت بالا.
  • پخش زنده ویدئو یا لایو: 32.5 ساعت با کیفیت پایین، 14 ساعت با کیفیت استاندارد تعریف شده، 11 ساعت با کیفیت 720پی، 6.5 ساعت با کیفیت 1080پی، 3 ساعت با کیفیت 2کی و در نهایت 1.2 ساعت با کیفیت 4کی.

در فرمول واقعی یک گیگابایت معادل 1024 مگابایت است، اما آنچه به طور صنعتی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، 1000 گیگابایت است که اعداد بالا نیز با همین مقیاس محاسبه شده‌اند.

نکاتی برای آنکه لایو اینستاگرام بهتری داشته باشید؟

با شروع عالم‌گیری کرونا دنیای آنلاین بیش از پیش به چشم صاحبان کسب و کارها آمده است. حالا تقریبا بسیاری از کسب و کارها و شرکت‌های دولتی و خصوصی وارد فضای آنلاین شده‌اند. از سویی دیگر مردم بسیاری از ساعات روز خود را در خانه می‌گذرانند و گوشی تلفن همراه یکی از مهمترین وابستگی‌های آنها به شمار می‌رود. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تعداد لایوهای اینستاگرامی در طول همه‌گیری کرونا به طور قابل توجه‌ای افزایش داشته است.

حذف و نصب مجدد اپلیکیشن اینستاگرام در صورت قطع شدن لایو اینستاگرام
بررسی میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام

گرچه شاید درگیر کردن مخاطب از خانه سخت باشد اما اینستاگرام حجم انبوهی از کاربران را در اختیار دارد و قابلیت لایو نیز بسیار برای آنها خوشایند بوده است. در ادامه لیست نکات مهمی درباره لایو گذاشتن را بررسی می‌کنیم که اینستاگرام خود آن را توضیه کرده است و می‌تواند کمک زیادی در ارتباط مستقیم با مخاطب کند.

پیش از شروع لایو به این نکات دقت کنید:

  • کیفیت اینترنت: در نظر داشته باشید که ساعات 8 تا 12 شب اوج مصرف اینترنت است و برقراری لایو از دو جهت توصیه نمی‌شود. یک آنکه حجم لایوها بالاست و تعداد مخاطبانتان کاهش می‌یابد در از سوی دیگر سرعت اینترنت کاربران کاهش یافته و لایو بی‌کیفیتی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
  • مکان مناسب: انتخاب یک مکان مناسب نقش بسزایی در کیفیت لایو خواهد داشت. به عواملی مانند رنگ‌های پس زمینه و نور محیط توجه جدی کنید. همچنین مکان مشخصی را برای دوربین در نظر بگیرید تا حداقل جابه‌جایی را داشته باشد.
  • موضوع و زمان: پیش از شروع لایو حتما اطلاعات دقیق در خصوص زمان و موضوع صحبت لایو اینستاگرام خود را با مخاطب در میان بگذارید. این اتفاق باعث می‌شود حداکثر مخاطبانتان حضور داشته باشید و حتی سایر دوستانشان را نیز دعوت کنند.
  • استیکر شمارش‌ معکوس(Countdown): با استفاده از این استیکر زمان لایوتان را اطلاع رسانی کنید. محاطبان با فعال کردن این استیکر نوتیف زمان منتخب شما را دریافت کنند تا لایوتان را از دست ندهند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر