;
coinex

تمایل مردم به خرید لپ تاپ قاچاق افزایش یافته است!

با وجود افزایش تقاضا؛ میزان خرید رسمی محصولات هوشمند کاهش یافته است. آیا میتوان این را نشان تمایل مردم به خرید لپ تاپ قاچاق دانست؟

همه شرایط به نظر روشن و مشخص میرسد.  قیمت ها سیر و سلوک نجومی دارند، تقاضای خرید موبایل و تبلت و لپ تاپ نیز به علل مختلفی از جمله آغاز سال تحصیلی جدید افزایش یافته است. اما آمارهای موجود نشان میدهد که خرید از فروشگاه های رسمی و محصولات معتبر کاهش یافته است.

کاسبان پاساژ کامپیوتر رضا می‌گویند نسبت به پارسال ۶۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند در حالی که قیمت اجناس هفتگی بالا می‌رود. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد خریداران برای پرداخت هزینه کمتر به دنبال خرید لپ‌تاپ و تبلت قاچاق هستند.

قیمت تبلت، لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری به طرز عجیبی بالا رفته است، ولی فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. یکی از فروشندگان این پاساژ می‌گوید: «کرونا نه‌تنها تاثیر بدی روی بازار ما نگذاشت بلکه باعث شد تقاضای بعضی از کالاها مثل تبلت بالا برود اما خبری از فروش نیست چون مردم پول ندارند.»

بیشتر بخوانید:

تمایل مردم به خرید لپ تاپ قاچاق افزایش یافته است!

چهارراه ولیعصر، پاساژ کامپیوتر رضا، خبری از مشتری در مغازه‌ها نیست و فروشندگان سرشان در مانیتور است. یکی از فروشندگان این پاساژ با بیان اینکه قیمت‌ها این‌قدر بالا رفته که مشتری با ترس و لرز وارد مغازه می‌شود ادامه داد: «نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش فروش داشته‌ام و قیمت‌ها هم بالای ۵۰ درصد افزایش داشته است. برخی فکر می‌کنند وقتی قیمت‌ها بالا برود درآمد ما هم بیشتر می‌شود در صورتی‌که به هیچ وجه این‌گونه نیست. وقتی قیمت جنسی بالا می‌رود شاید فروش ریالی من بیشتر شود اما برای جایگزین کردن و خرید همان جنس باید دلاری هزینه کنم که عملا ضرر است. برای مثال قیمت ریالی کالایی ۱۰ درصد بیشتر می‌شود اما برای خرید آن باید از دلاری استفاده کنیم که روزبه‌روز بالا می‌رود.» به گفته جلالی که ۵ سال در این شغل فعالیت می‌کند تا به حال بازار در این حد کساد نبوده‌ است.

تمایل مردم به خرید لپ تاپ قاچاق افزایش یافته است!
تمایل مردم به خرید لپ تاپ قاچاق

مشاهدات میدانی خبرنگاران نشان می‌دهد مردم ارتقای سیستم کامپیوترشان را به خرید کالای جدید ترجیح می‌دهند. یکی از فروشندگان پاساژ رضا که بخشی برای تعمیرات دارد می‌گوید: «مشتری با لپ‌تاپ ۳ میلیونی که مدل پایینی دارد آمده که لپ‌تاپ بهتری بردارد. لپ‌تاپ او corei۳ بود و به لپ‌تاپ با مشخصات سی‌پی‌یو corei ۵ احتیاج داشت. این مشتری برای لپ‌تاپ موردنظر باید بالای ۷میلیون هزینه کند درصورتی‌که می‌تواند با ۲ میلیون دستگاه خودش را ارتقا دهد. در بخش کامپیوترهای رومیزی یا خانگی که دیگر ارتقا راحت‌تر است و خیلی کم پیش می‌آید که کسی کامپیوتر نو بخرد. از مشتری‌های من ۷۰ درصد خواهان ارتقای سیستم هستند تا خرید، مگر کسی لپ‌تاپ یا کامپیوتر نداشته و قصد خرید داشته باشد.»

با وجود عدم همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت با وارد‌کنندگان این حوزه و دپو شدن حجم بالایی از تجهیزات در گمرک افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و خریداران نیز به انتظار کالای قاچاق هستند تا با کم شدن هزینه‌های‌ گمرکی، انبارداری و ساکن بودن سرمایه هزینه کمتری برای خرید این ابزارهای آموزشی پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تمایل مردم به خرید لپ تاپ قاچاق چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر