;
coinex

بحران بعدی جهان ؛ پس از کرونا چه بحرانی انتظارمان را می‌کشد؟

درباره تبعات دگرگونی آب و هوایی صحبت بسیار است. اکنون محققان میگویند، بعد از کرونا، بحران بعدی جهان مهاجرت های گسترده ناشی از این تغییرات اقلیمی خواهد بود.

بحران آب و هوایی ممکن است به جابه‌جایی جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ منجر شود؛ چراکه فجایع طبیعی می‌توانند موجب موج‌های مهاجرتی، افزایش نزاع و درگیری نظامی و فروپاشی اقتصادی کشورهای کمتر توسعه‌یافته شوند. همزمان گسیل موج‌های گسترده مهاجران به کشورهای توسعه‌یافته موجب بروز بی‌ثباتی سیاسی و رشد خصومت علیه مهاجرت خواهد شد.
موسسه اقتصاد و صلح واقع در سیدنی استرالیا طی گزارشی تخمین زده است که تا سال ۲۰۵۰، حدود ۲/۱ میلیارد نفر از مردم سراسر جهان، وادار به جابه‌جایی می‌شوند. بر این اساس، هیچ کشوری قادر نخواهد بود از پیامدهای بحران آب و هوایی بگریزد، اما در این میان فقیرترین کشورها و اقتصادهای آسیب‌پذیر متحمل شدید‌ترین صدمات خواهند شد.

بحران بعدی جهان

در سال‌های گذشته، جهان شاهد رشد قابل‌توجه در فجایع طبیعی بوده است که تحلیلگران را واداشته در مورد نشانه‌های بدتر شدن بحران آب وهوایی هشدار دهند. نمونه‌هایی از این نشانه‌ها رشد حریق‌های گسترده در کالیفرنیا، موج گرما در اروپا، ترس از تخریب سدها در چین و رکورد بی‌سابقه تعداد توفان‌ها‌ در جنوب ایالات‌متحده است.

بحران بعدی جهان ؛ پس از کرونا چه بحرانی انتظارمان را می‌کشد؟

آسیا-اقیانوسیه بیشترین تاثیر را در این میان پذیرفته است: ۲۹ درصد از تمامی فجایع طبیعی طی ۳۰ سال اخیر در این منطقه رخ داده‌اند. پس از آن نیز اروپا دومین منطقه با بیشترین میزان بلایای طبیعی بوده است.

این گزارش می‌گوید که در سال ۲۰۱۹ هند با بزرگ‌ترین جابه‌جایی جمعیتی به دلیل فجایع طبیعی مواجه شد و پنج میلیون نفر از مردم آن وادار به ترک خانه‌های خود شدند. در جهان نیز ۲۵ میلیون نفر به دلیل این بحران‌ها وادار به ترک خانه‌های خود شدند و این رقم احتمالا به رشد خود در سال‌های آتی ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

شاخص‌های اقتصاد اجتماعی موسسه اقتصاد و صلح نشان می‌دهند که این فجایع طبیعی در کشورهای فقیرتر با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند؛ آنها موجب جان باختن چند برابری افراد در کشورهای کمتر توسعه یافته نسبت به کشورهای توسعه یافته می‌شوند.

رشد آمار جان باختگان در این کشورها به این دلیل نیست که بلایای طبیعی بیشتر در آنها رخ می‌دهند یا شدت بیشتری دارند، بلکه دلیل اصلی آن توانایی محدود این کشورها برای مدیریت چنین بحران‌هایی است. تمامی این تهدیدات موجب می‌شوند که یک بحران مهاجرتی به وقوع بپیوندد و در اثر آن، یکسری آثار جانبی نظیر بی‌ثباتی سیاسی، ناامنی جهانی و افزایش خصومت در برابر مهاجرت رخ دهند.

این موسسه تاکید می‌کند که همکاری‌های بین‌المللی و کمک‌های خارجی در زمینه تغییرات آب و هوایی در تعدیل این آثار و کمک به کشورهای در حال توسعه برای ایجاد انعطاف‌پذیری بهتر، ضروری خواهند بود. همزمان با واضح شدن خطرات و ریسک‌های بحران آب و هوایی، این نوع از کمک‌های بین‌المللی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ با رشد ۳۴ برابری روبه رو شده است. با این حال این سطح از کمک‌رسانی همچنان کمتر از میزانی است که باید برای دادن پاسخ مناسب به شرایط کنونی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در بحران بعدی جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر