;
coinex

همه گیری کرونا در زمستان شدیدتر می‌شود ؟

ویروس ها معمولا در هوای سرد بیشتر زنده میمانند. برای مثال ویروس سرماخوردگی را با سرمای هوا به یاد میاوریم. آیا همه گیری کرونا در زمستان شدیدتر می‌شود ؟

پاییز و زمستان کم‌کم فرا می‌رسند و معمولا در فصل‌های سرد، سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم زیاد می‌شوند. این باعث نگرانی از افزایش ابتلا به کرونا و شاید هم موج دوم و بزرگتر این بیماری شده است. با این حال پیش‌بینی روند این بیماری در زمستان پیچیده و نامعلوم است؛ هم دلایلی هست برای نگرانی هم دلایلی برای اطمینان خاطر.

اینکه کرونا در زمستان نیمکره شمالی چه خواهد کرد فقط به خود این ویروس مربوط نیست، روند بیماری‌های زمستانی دیگر، رفتار ما و موفقیت یا شکست سیاست‌های دولت‌ها، وخامت اوضاع را تعیین می‌کنند. آیا همان‌طور که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفته تا کریسمس (پنجم دی) همه چیز عادی می‌شود یا زمستان سختی در پیش است؟

همه گیری کرونا در زمستان شدیدتر می‌شود ؟

حقیقت اینست که بدتر شدن وضعیت پاندمی ویروس‌های تنفسی در زمستان و راه افتادن موج دوم ابتلا به آن‌ها، چندان تازگی ندارد. تمام ۱۰ ویروسی که طی ۲۵۰ سال اخیر همه‌گیر شده‌اند، با فاصله شش ماه از نخستین مورد ابتلا، موجی دوم داشته‌اند و در سه مورد، موج دوم طی فصل زمستان به راه افتاده است. آنفلوانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ میلادی هم یکی از همان سه مورد بود.

بیشتر بخوانید:

آیا کووید-۱۹ هم مسیری مشابه را طی خواهد کرد؟ تشخیص‌اش سخت است. دانشمندان امیدوار بودند که با گذشت ماه‌های بیشتر از آغاز همه‌گیری، الگوهای مرتبط با آب‌وهوا کمرنگ‌تر جلوه کنند. اوایل زمستان بود که کرونا ویروس برای نخستین بار در چین شیوع یافت و حالا اطلاعات فراوانی راجع به رفتار ویروس در سه فصل مختلف و همینطور یک زمستان کامل در نیمه‌کره شمالی و یک زمستان کامل در نیم‌کره جنوبی به دست آورده‌ایم.

هیچ الگویی مبنی بر تضعیف شدن ویروس به چشم نخورده است. این بیماری طی ماه مارس در نیمه شمالی ایتالیا و زمانی که دمای هوا حدودا ۲۰ درجه سلسیوس بود شیوع یافت و در برخی از شهرهای ایالات متحده مانند بوستون که دمایی کمتر از ۱۰ درجه سلسیوس داشتند نیز رکوردشکنی کرده است.

همه گیری کرونا در زمستان شدیدتر می‌شود ؟
همه گیری کرونا در زمستان شدیدتر می‌شود

در همین حال، شرایط بوستون تفاوتی با هیوستون ۳۲ درجه‌ای نداشت. آفریقای جنوبی و استرالیا هم جزو آن دسته از کشورهای نیمه‌کره جنوبی بودند که افزایش چشمگیر مبتلایان به هنگام زمستان را به چشم دیدند؛ درحالی که آمار ایالات متحده در نیمه‌کره شمالی و طی تابستان نیز سر به فلک می‌کشید. و گرچه پژوهشگران عمدتا راجع به تضعیف شیوع ویروس‌ها در مناطق استوایی توافق نظر دارند، اما بسیاری از کشورهای استوایی مانند هند و برزیل نیز با شیوع گسترده روبه‌رو بودند.

اگر دانشمندان توضیحی قانع‌کننده و قابل اثبات برای چرایی فصلی بودن آنفلوانزای فصلی داشتند، شرایط می‌توانست بهتر باشد. اما چنین درکی وجود ندارد. لینزی مار، پژوهشگر مهندسی زیست‌محیط در دانشگاه Virginia Tech که روی شیوع ویروس مطالعه می‌کند عقیده دارد که ویروس‌های آنفلوانزا در فصل زمستان و بعد از بوم‌گیری (در تضاد با همه‌گیری) بیشترین ضربات را وارد می‌کنند. این بدان معناست که شیوع فصلی بیماری‌ها احتمالا مرتبط با ایمنی موقتی مردم در برابر حداقل برخی از انواع آنفلوانزا باشد. «شما این شکل از فصلی بودن را در ویروس‌های جدید مشاهده نمی‌کنید».

حتی اگر کووید-۱۹ در سال نخست خود شمایلی از فصلی بودن را به نمایش درآورد، فاکتورهای موثر دیگری نیز در شیوع آن خواهیم داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان پایبندی مردم به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن و عدم تجمع در محیط‌های سربسته اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

آیا همه گیری کرونا در زمستان شدیدتر می‌شود ؟ نظر شما چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر