;
coinex

بهترین و پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 ؛ برترین ناشرهای ایرانی کدامند؟

پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 خوانندگان بسیاری را به سمت خود جلب کرده‌اند. با این نوشتار تکراتو همراه باشید تا فهرست بهترین کتاب‌ها و ناشران ایرانی در سال جاری را بررسی کنیم.

با جستجو پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 در خبرگزاری‌ها و سایر صفحات وب به داده‌های چشمگیری دست پیدا نمی‌کنم. به طور کلی مرجع معتبری در خصوص اعلام پرفروش ترین کتاب های ایران وجود ندارد. این شاید کوچک ترین معضل بازار کتاب در ایران باشد؛ از هزینه‌های فزاینده کاغذ گرفته تا خوانندگانی که «نیستند» و کتاب «نمی‌خوانند». به جز چند وب‌سایت و فروشگاه و انتشارات موفق و نامدار، اوضاع بازار کتاب ایران از لحاظ اقتصادی قابل تعریف نیست.

گردآوری فهرست بیشترین فروش کتاب ایران در سال 99 هم کار جذابی است و هم دشوار. جذابیت کار که برای همه مشخص است؛ همیشه اینکه بقیه مردم چه چیزی را بیشتر می خرند حسی از اعتماد به محصول را به دنبال می آورد و بازی زیبایی نیز هست. اما دشواری ماجرا نیز در آن است که روش انتخاب پرفروش ترین کتب در هر کتابفروشی متفاوت است. یک کتابفروشی صرفا به کتاب هایی که به لحاظ تعداد بیشترین فروش را داشته اند، پرفروش می گوید، اما کتابفروشی ای دیگر به قیمت، حوزه ی کتاب، سال چاپ و… هم توجه دارد و مبنای پرفروش هایش صرفا تعداد فروش نیست.

در این نوشتار اما سعی کردم با پایش صفحات مختلف فروشگاه‌ها و ناشرها در فضای مجازی تا جای ممکن همه داده‌های موجود را گرد‌آوری کنم تا پاسخی درخور به این پرسش دهم که پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 کدامند؟ از دیجی‌کالا، فیدیبو و طاقچه گرفته تا بلاگ‌های ناشران و معدود مطالبی در خبرگزاری‌ها، منابع این نوشتار را شکل خواهند داد. ادامه این مقاله را در تکراتو از دست ندهید!

بهترین و پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

برترین ناشرهای ایرانی کدامند؟

اهالی کتاب و کتاب‌خوانی معمولا درباره‌ی بهترین کتاب‌ها بایکدیگر صحبت می‌کنند و نظرات متفاوتی هم در این‌باره دارند، اما تعیین فهرستی از پرفروش ترین کتاب های ایران موضوع دیگری است و برای تهیه‌ی فهرستی از آنها فارغ از امتیازات ادبی مختلف، باید به تیراژ فروش‌شان نگاه کرد و دید که کدام‌ یک در بازارهای مختلف بیشتر فروخته‌اند. در این مقاله فهرستی از پرفروش ترین کتاب های ایران را از منظرهای مختلف ارائه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:

همانطور که اشاره کردیم متر و معیار مشخصی برای سنجش اینکه کتاب کتاب واقعا پرفروشترین کتاب ایران در سال 99 است وجود ندارد. هیچ مرجع خاصی برای تعیین تعداد کل فروخته‌ شده از کتاب ها وجود ندارد. ناشران معمولا تعداد کتاب فروش‌رفته از هر اثر را اعلام نمی‌کنند یا آمار تعداد کتاب‌های فروش‌رفته از سوی آنها صحیح نیست.

البته می‌توان تا پایان سال منتظر ماند و گزارش سالانه اپلیکیشن‌های طاقچه و فیدیبو را در خصوص پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 مشاهده کرد. البته اگر آنها را مشتی نمونه خروار بدانیم. اما حالا با تمام این حرف‌ها به همین داده‌های موجود بسنده می‌کنیم.

پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 بر اساس پایش تکراتو

همانطور که اشاره کردیم مرجع معتبری برای اعلام پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 وجود ندارد. با این حال سعی کرده‌ام با انجام پایشی از فروشگاه‌ها و وبسایت‌ها به فهرست قابل قبولی دست پیدا کنیم. فروشگاه اینترنتی کتاب سی‌بوک به طور ماهانه پرفروش ترین کتاب‌ها را فهرست می‌کند.

پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 بر اساس پایش تکراتو

با بررسی موارد هر یک از فهرست‌ها و جمع بندی آنها به برآیندی از پرفروش‌ترین کتاب های ایران در سال 99 دست پیدا کردم. احتمال می‌دهم بتواند مشتی نمونه خروار باشد و در انتخاب خوانندگان تاثیرگذار.

در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست

رده نخست پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

در جستجوی زمان از دست رفته، مارسل پروست
در جستجوی زمان از دست رفته، مارسل پروست – رده نخست پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک جهان به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این کتاب در سال جاری به عمل آمده است. این کتاب 7 جلدی یکی از همان‌ کتاب‌هایی که مارک تواین در مورد آنها می‌گوید: «همه آرزو دارند آنها را خوانده باشند، اما هیچ کس حوصله‌ی خواندن آنها را ندارد.» در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

کوته فکران، می‌پندارند که ابعاد بزرگ پدیده‌های اجتماعی، فرصت بسیار خوبی برای رخنه و کاوش در روان آدمی به دست می‌دهد. اما باید بدانند که برعکس: تنها با فرو رفتن در ژرفناهای یک فرد می‌توان به درک آن پدیده‌ها رسید.

شب های روشن اثر فئودور داستایوسکی

رده دوم پرفروش ترین کتاب ایرانی سال 99

2. شب های روشن اثر فئودور داستایوسکی
شب های روشن اثر فئودور داستایوسکی – رده دوم پرفروش ترین کتاب ایرانی سال 99

رمان کوتاهی که گرچه به اعتقاد منتقدان ادبی از شاهکارهای این نویسنده نیست اما رمان بسیار مطرحی است. این رمان جدای از جایگاه ادبی‌اش با سینما گره خورده است و حتی شاید بیشتر با اقتباس‌های سینمایی‌اش شناخته شده است. رمان «شب‌های روشن» در ایران چندباری ترجمه شده است؛ زهرا خانلری از زبان فرانسه و ترجمه دیگری از دکتر قاسم کبیری که بیشتر خوانده شده است و البته دیگرانی که همه به سال‌های دور بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

این روزها نشر ماهی ترجمه دیگری از «شب‌های روشن» با ترجمه درخشان سروش حبیبی را روانه بازار می‌کند. و این است که «شب‌های روشن» دوباره در خاطره جمعی ما زنده شده تا پرونده‌ای کوچک برای خاطره‌ای بزرگ فراهم آوریم.

جزء از کل اثر استیو تولتز

رده سوم پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

جزء از کل اثر استیو تولتز
جزء از کل اثر استیو تولتز – رده سوم پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

کتاب جزء از کل اولین رمان نویسنده استیو تولتز می باشد. نقدهای بسیاری برای این کتاب نوشته شده که به جز نقد منفی نیویورک تایمز، سایر منتقدان معتقدند که داستان کتاب جز از کل رمانی مثبت و تاثیر گذار است. همچنین محتوا و شیوه ی بیان کتاب جز از کل باعث شده منتقدان این اثر ادبی را یک اثر کلاسیک مدرن بدانند.

نویسنده استرالیایی این کتاب را در سال 2008 نوشت و همان سال نامزد دریافت بوکر شد. با وجود مدت زمان کوتاهی که از چاپش گذشته، اکنون به عنوان یکی از بزرگترین رمان های تاریخ استرالیا مطرح است.

روان درمانی اگزیستانسیال از اروین یالوم

رده چهارم پرفروش ترین کتاب ایرانی سال 99

روان درمانی اگزیستانسیال از اروین یالوم
روان درمانی اگزیستانسیال از اروین یالوم – رده چهارم پرفروش ترین کتاب ایرانی سال 99

روان‌درمانی وجودی یا اگزیستانسیال نوعی متفاوت از مواجهه با ابهام‌های روحی افراد است. نویسنده آمریکایی این کتاب سعی می‌کند درمان زخم‌های روحی ناشی از مسائل وجودی را به شما بیاموزد. یالوم خود در خصوص اثرش می‌نویسد:

روان درمانی اگزیستانسیال گونه‌ای از روان‌درمانی پویا یا پویه است. پویا اصطلاحی است که در حوزه بهداشت روان به‌صورت «روان‌پویه‌شناسی» زیاد استفاده می‌شود.

درباره معنی زندگی اثر ویل دورانت

رده پنجم پرفروش ترین کتاب ایرانی سال 99

درباره معنی زندگی اثر ویل دورانت
درباره معنی زندگی اثر ویل دورانت – رده پنجم پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

یکی از شاهکارهای نویسنده کتاب «تاریخ تمدن» که برای سال‌های سال در دسترس نبود و چند سال پیش به کوشش جان لیتل منتشر شد. ویل دورانت اندیشمند و مورخ بزرگ آمریکایی و خالق یکی از بزرگترین کتاب‌های تاریخی عصر حاضر کتابی را تدوین کرد که حاصل اندیشه بیش از ۱۰۰ نفر در خصوص سوالات مطرح شده از افراد معروف و صاحب نام دوران خود می‌باشند. افرادی نظیر گاندی، جواهر لعل نهرو، جرج برنارد شاو، برتراند راسل و غیره که از آنها پرسش‌هایی در خصوص معنای زنده شده است.

روزی مردی به نزد ویل دورانت رفت و از او درخواست کرد دلیلی به دست او بدهد که چرا نباید خودکشی کند. دورانت در آن وقت محدود، جواب‌هایی به او داد ولی مدتی بعد، نامه‌ای برای بیش از صد شخصیت مشهور فرستاد و این کتاب حاصل آن نامه‌هاست.

مغازه خودکشی اثر ژان تولی

رده ششم بهترین کتاب های ایرانی 99

مغازه خودکشی اثر ژان تولی
مغازه خودکشی اثر ژان تولی – رده ششم پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

مغازه خودکشی در رده ششم بهترین کتاب های ایرانی 99 جای می‌گیرد. یکی از بهترین کتاب های دنیا برای فانتزی‌بازها به شمار می‌آید؛ کتابی با طنزی سیاه و تکان‌دهنده. این رمان درباره خانواده تواچ و کسب‌وکار منحصربه‌فرد آن‌هاست. خانواده تواچ مغازه‌ای با این شعار دارند: «آیا در زندگی شکست خورده‌اید؟ لااقل در مرگ‌تان موفق باشید.» مغازه آن‌ها که مغازه خودکشی نام دارد، به افرادی که قصد خودکشی دارند خدمات ارائه می‌دهد.

در صفحه 15 این کتاب می‌خوانیم:

وقتی به اتاق‌خوابش برگشت، زنش به بالشت تکیه داده بود و مجله می‌خواند. زن پرسید «کی بود؟» «نمی‌دونم. یه بیچاره‌ای که تفنگش گلوله نداشت. چیزی رو که دنبالش بود از توی جعبه‌ی مهمات پیدا کردم و به‌ش دادم. دیگه می‌تونه مغزش رو بترکونه. داری چی می‌خونی؟»

«آمار پارساله: هر چهل دقیقه یک خودکشی، صد و پنجاه هزار اقدام به خودکشی که فقط دوازده هزارتاش به مرگ منجر می‌شه. باورنکردنیه.» «آره همین‌طوره. چه‌قدر آدم هست که می‌خوان راحت بشن و موفق نمی‌شن… خوشبختانه ما واسه‌ی این کار این‌جاییم. چراغ رو خاموش کن عزیزم.»

ناتور دشت اثر جی.دی.سلینجر

رده هفتم پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

ناتور دشت اثر جی.دی.سلینجر
ناتور دشت اثر جی.دی.سلینجر – رده هفتم بهترین کتاب های ایرانی 99

ناطور دشت مشهورترین اثر نویسنده آمریکایی جروم دیوید سالینجر است. این کتاب دو بار، ابتدا در دهه پنجاه شمسی توسط احمد کریمی و بار دیگر در دهه هفتاد به قلم محمد نجفی به فارسی ترجمه شده است. هولدن کالفیلد شخصیت اصلی ناتور دشت در نظرسنجی مجله کتاب عنوان دومین شخصیت ادبی جهان را به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

این رمان با لحن تمسخرآمیز و عبارات عامیانه و درک همدلانه‌اش از دوره نوجوانی و نگاه خشن و هرچند ازخودبیگانه آن به اخلاق و بی‌اعتمادی به دنیای بزرگ‌سالان توانست مشهور شود و خواندن آن رمان بین جوانان به یک الزام تبدیل شده بود. مارک دیوید چپمن که جان لنون یکی از اعضای گروه موسیقی بیتلز را سال ۱۹۸۰ به قتل رساند، گفت دلیل این کار او را در رمان ناتوردشت می‌توان پیدا کرد!!

بیشترین فروش کتاب ایران در سال 99  5 به انتخاب ساربوک

مطلبی اخیرا در پایگاه فروش کتاب ساربوک منتشر شده که ادعا می‌شود و البته به نظر می‌رسد حاصل یک کار میدانی و پایشی قابل قبول در این زمینه باشد. در بررسی صورت گرفته توسط این وبسایت می‌خوانیم:‌ «ما در حجم عظیم کتب پرفروش 6 ماه گذشته، کتاب هایی را انتخاب نمودیم که هم فروش تعدادی بالایی داشته باشند و هم در حوزه های متفاوت ادبیات، روان شناسی یا موفقیت، علوم اجتماعی،هنر، تاریخ، کودک و نوجوان و… باشند که سلایق گروه های متفاوت تامین گردد. هر چند در نهایت باید گفت که انتخاب 20 کتاب برای نشان دادن جریان عمومی فروش کتاب، ناکافی است اما می توان مشت را نمونه خروار گرفت.»

کتاب‌هایی که در این فهرست آمده شاید چندان قابل توجه نباشند. اما واقعیت برمبنای سلیقه ما نیست. واقعیت این است که خواننده ایرانی این روزها علاقه‌مند است کتاب‌های مرتبط با قانون جذب و رازهای موفقیت و این دست کتاب‌‌های «همین الان حالم رو خوب کن» بخوانند، چه ما خوشمان بیاید چه نیاید.

پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99
پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99

بهترین کتاب های ایرانی 99 به انتخاب ساربوک به شرح زیر است:

  1. چهار اثر از فلورانس اسکاول شین: با تمام نقد‌هایی که می‌توان وارد کرد که بسیاری از آنها به جا هستند، نوشتن کتاب‌های انگیزشی و مرتبط با قانون جذب در بین نویسندگان و مخاطبانشان رواج و محبوبیت پیدا کرده است. اگر از خوانندگان علاقمند به این موضوعات، نام چند کتاب تراز اول پرسیده شود، قطعاً یکی از آن‌ها کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین خواهد بود.
  2. اثر مرکب از دارن هاردی: تم کلی کتاب اثر مرکب و مضمون و هدف گذاری آن نیز به نحوی است که مدیر، کارمند، مرد، زن، پیر، جوان و هر مخاطبی در هر قشر و سن و شغل و حرفه ای بتواند به فراخورش نیازش از آن بهره مند شود و برای موفقیت و تداوم موفقیت به آن نیازمند باشد. تا آنجا که نویسنده در دیباچه کتاب ادعایی بزرگ می کند و می گوید: «مهم نیست چه چیزی یاد می گیرید یا از چه استراتژی و تاکتیکی استفاده می کنید، موفقیت در نتیجه اثر مرکب به دست می آید.»
  3. سه دقیقه در قیامت – تجربه‌ای نزدیک به مرگ: در توضیح این کتاب آمده:‌ «یکی از جانبازان و مدافعین حرم برای مدت 3 دقیقه از دنیا می‌رود و سپس با شوک ایجادشده در اتاق عمل دوباره به زندگی برمی‌گردد. نویسنده کتاب حاضر با فردی که این ماجرا برای وی رخ داده تماس می‌گیرد و بالاخره وی قبول می‌کند تا مشاهداتش را طی چندین مصاحبه و دیدار برای نویسنده بیان کند.
  4. خودت باش دختر از ریچل هالیس:‌ کتاب خودت باش دختر اثر ریچل هالیس با ترجمه هدیه جامعی است. «ده‌ ساله بودم و در اردویی تابستانی به‌ سر می‌بردم. مشغول بازیِ پرچم را بگیر بودیم و حتی برای یک ثانیه هم قادر به کنترل ادرارم نبودم. دوست نداشتم کسی بفهمد شلوارم را خیس کرده‌ام بنابراین یک بطری آب روی خودم خالی کردم. تصور کنید! هیچ‌‌کس حتی کریستین کلارک (عشق دوران مدرسه‌ام) هم متوجه نمی‌شد. حتی آن‌ موقع هم بسیار زیرک و باهوش بود
  5. تکه‌هایی از یک کل منسجم از پونه مقیمی: در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:‌ «شاید زندگی پیدا کردن بخش‌هایی از خودمان در تکه‌تکه‌هایی از یک کُلِ منسجم است. پیدا کردنی که به‌اندازه‌ی یک عمر طول می‌کشد. و تکه‌هایی که همه‌جا حضور دارند و فقط کافی است ما در مسیرشان قرار بگیریم، آن وقت اگر هشیار باشیم، شاید بخش‌هایی از خودمان را ببینیم.»

سایر کتاب‌های این فهرست به شرح زیر است:‌

  • بنویس تا اتفاق بیافتد از هنریت کلاوسر
  • حکایت دولت و فرزانکی از مارک فیشر
  • ریحانه بهشتی از سیما مخبر
  • جزء از کل از استیو تولتز
  • تحلیل تکنیکال بازار سرمایه از جان مورفی
  • باشگاه پنج صبحی‌ها از رابین شارما
  • نیم دانگ پیونگ یانگ از رضا امیرخانی
  • هیچ دوستی به جز کوهستان از رضا بوچانی
  • درباره معنای زندگی از ویل دورانت
  • چشم هایش از بزرگ علوی
  • همه می‌تونن زرنگ باشن (کودک) از نرگس و مصطفی تبریزی
  • یادت باشد از همسر شهید حمید سیاهکالی مرادی
  • ملت عشق از الیف شافاک
  • 21 درس برای قرن 21 از یووال نوح هراری
  • شیوه سنتور نوازی از پشنگ کامیار

بهترین کتاب های ایرانی 99 از نگاه ناشرها

انتشارات‌ها به ندرت پرفروش ترین کتاب های خود را با جزئیات اعلام می‌کنند. این کار در بازار چندان به نفع آنان نیست. حتی دور از ذهن نیست که آمارهای ارائه شده توسط آنها با واقعت مطابق نباشد. با این حال بنابرآمارهایی که اعلام شده در ادامه به بررسی پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 از نگاه ناشرهای ایرانی می‌پردازیم.

پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 – نشر ماهی:

  • در حوزه ادبیات:‌ شب‌های روشن – استاد پترزبوگ – مزرعه‌ی حیوانات – اگر این نیز انسان است – دوازده صندلی – کاسپار – موش‌ها و آدم‌ها – یک اتفاق مسخره
  • در حوزه تاریخ: در کشاکش دین و دولت – صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد – تاریخ (مختصر مفید) – استالین – اختناق ایران – ماه‌عسل ایرانی

پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 – نشر نو:

  • نه فرشته نه قدیس
  • وضعیت آخر
  • خودشناسی به روش یونگ
  • درک یک پایان
  • استبداد: بیست درس از قرن بیستم
  • زندگی جای دیگری است
  • زندگی 3.0 ؛ انسان بودن در عصر هوش مصنوعی
  • مواجهه با مرگ
  • داستان های خوب برای پسران بلند پرواز
  • اختراع قوم یهود
  • فلسفه تنهایی
  • پاسخ های کوتاه به پرسش های بزرگ
  • قدرت بی قدرتان
  • 100 پرسش: جعبه ابزاری برای روابط
  • عشق رمانتیک
  • خطاب به عشق
  • نظم زمان
  • چگونه گورخر راه راه شد؟
  • نردبان آسمان (گزارش مثنوی به نثر)
  • زندگی پنهان ذهن
  • بدن هرگز دروغ نمی‌گوید
  • ترازوی عشق و تکنو
  • یاد جنگل دور
  • آرتور و جورج
  • ماندن در وضعیت آخر
  • مرشد و مارگاریتا
  • همه می‌میرند
  • تحلیل رفتار متقابل
  • 100 پرسش: جعبه ابزاری برای گفتگو

پرفروش ترین کتاب های ایران در سال 99 – نشر ثالث:

  • یاد جنگل دور
  • جامعه‌شناسی دین
  • پست شبانه
  • تکه‌هایی از یک کل منسجم
  • هر بار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند: زیست با استفاده از خرد فلاسفه‌ی بزرگ
  • تنهایی الیزابت
  • حرمسرای قذافی
  • پیشگویی (آنچه آینده برایتان مقدر نموده است)
  • فلسفه‌ای برای زندگی
  • خالکوب آشویتس
  • مرشد و مارگاریتا
  • راه باریک آزادی

بیشترین فروش کتاب ایران در سال 99  – نشر چشمه:

  • آخرین روز یک محکوم
  • آخرین رویای فروغ
  • چهل‌سالگی
  • در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره‌ی زنان
  • رقص خشم: راهنمای زنان برای تغییر الگوهای روابط عاطفی
  • زخم بوتیمار
  • شیطان
  • مرد زیرزمینی
  • نیچه: فیلسوف،روان‌شناس و دجال

بیشتر بخوانید:

.

منابع:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    چرا کتاب ایرانی نیست واقعا؟ |؛

    پاسخ